Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Ainiin vastakommenttina tuli muuten, että saahan se sokeria maidossakin. Mitäh! Ärr.
 
Ajattelin alkaa maistattamaan vauvalle soseita kun 4kk tulee täyteen. Neuvolassa sanottiin, että voi aloitella, koska rintaraivarit on syömistä vaikeuttaneet. Vauva kuitenkin on kasvanut edelleen hyvin ja maitoa tulee, joten olen alkanut pohtimaan, että kannattaakohan niitä sittenkään vielä aloittaa. Sanoi siis, että on korviketta parempi vaihtoehto antaa sosetta. Toisaalta, tuskin lusikallinen päivässä vielä mitään vahinkoa tekee? Toiveikkaana ajattelin, ettei tarttis sitten yöllä imettää enää kolmesti, jos saa soseita. Mutta vaikuttaakohan se sitten oikeesti edes yöimetyksiin?
 
Yomanda, joo mut turha luulo, en ymmärrä miks pitäis tunkea heti ruokaa tai herkkuja varsinkaan!

Lyydia, se voi olla että vaikuttaa tai sitte ei. Molempia kommentteja oon lukenu, joten kai vauvakohtasta tämäkin. Maistelu kai kuitenkin alotetaan aamulla, niin sikäli ei se ihan heti ainakaan yöuniin vaikuta. Tai siks just aloitetaankin, ettei vaikuttaisi niihin negatiivisesti :D
 
Ja se imetys pitäs olla ennen (vai jälkeen:wink) maistelun ni ei niin vaikuta.
 
Joo,tarkoitus olisi imettää ensin. Tyttö on tosin sellainen että usein jättää syönnin kesken,eli sosetta voi mennä lopulta paljonkin jos antaa. Sellaistakin luin, että voi vaikuttaa yöuniin negatiivisestikin vatsavaivoilla. Ja minä kun haluaisin joskus nukkua yöni.
 
Mitä oon lueskellu ni alkuun ne määrät on kumminki tosi pieniä, vauvan lusikallinen ei varmaan paljon mahaa täytä jos sen alas ylipäätään saa :)
 
Niin jos se pieni hitunen aamulla ehtii sinne masuun ni eiköhän ne maholliset kipristelyt oo iltaan mennessä kipristelty :)

Mies koitti tänään vielä kepillä jäätä, virne naamalla kysyi, että saako antaa tytölle suklaata. Hyvä ettei saanu ite herra maistella nyrkkiä :D
 
Voi eii, suklaata vauvalle! :grin

Täällä myös alustavasti ajateltu yhdistellä soseita ja sormiruokailua mutta aloituksen ajankohdasta ei kyllä vielä mitään hajua. Eihän sillä vielä mikään kiire, tuohan on ihan vauveli vielä! :rolleyes::grin
 
Meidän tyttökaksonen sai ensikokemuksensa kiinteistä n. 6-viikkoisena. Syötin esikoiselle iltapuuroa. tyttö oli vieressä sitterissä ja tuuppasin ajatuksissani esikoiselle tarkoitetun, lehmänmaidolla höystetyn puurolusikallisen tytön suuhun. Olisitte nähneet sen pöyristyneen ilmeen! Äkkiä sylkäistiin puuro takaisin :grin

Podinhan mä hetken jotain syyllisyyttä, että nyt se varmaan saa kaikki mahdolliset vatsavaivat plus isoveljen pöpöt, mutta nyt homma jo naurattaa. Hysteerinen mutsi.
 
Minua kyllä kovasti polttelisi jo alkaa maistattaan soseita.. mutta sitte tulee huono omatunto kun ikää kuitenki vasta3.5kk hyvin kasvaa maidolla eli ei oikein aihetta aloitukselle.. jotenki tuo pelkkä imetys vaan nyppii koko ajan enempi, monta viikkoa jo saanut imettää öisin n. 6-9krt ja päivälläkin tiuhaan. Tympee aatella että tätä vielä yksistään monta kuukautta. Imetys on myös alkanut sattua?? Rintatulehduksen oireita ei oo mutta tuntuu ihan ku ikenillä puris samalla, otettakaan ei tuolta jästipäältä saa enää korjattua. Isokin kun on, 8kg jo, niin tuntuu että haluis tässä hiljokseen alkaa tarjota ja tutustuttaa jo muuhunkin evääseen..
 
Anna sosetta. Kyllä äiti lapsensa tietää. Ikää jo 3,5kk. En kuitenkaan usko, että se heti imetykseen vaikuttaa vähentävästi :wink meillä kans esikoinen Alko 3 kuisena jäystää ikenillä nänniä ja kas vaan kun tulikin hampaat!
 
En miekää kyl ole kokenu imetyksen auvoisuutta kun on tuo toinen tissi ollu niin kipee pikään. Nyt mie ilmeisesti oon viimein saanu irti ne piimäkokkareet jotka sitä kipeytti.. Meilläki viime yönä kahta ja puoltatoista tuntii vaa välii syönneillä.. Mutta en mie usko et soseet alkuu ainakaa auttaa siihe et imetys harvenis. Ja miulla ei ole aikomusta imetellä kyl puolen vuoden jälkee mitekää suuremmi ku on nuo nivelet nii kipeet.
 
Täällä olis nyt tarkoitus alkaa maistelemaan soseita lähiaikoina, mikäli tuo poika siitä kiinnostuu. Neuvolatäti (en edes kysellyt vielä soseiden perään) antoi luvan alkaa kokeilla, jos pojalle maistuisi.. 3kk neuvolassa painoa tullut 500g lisää 2kk neuvolan lukuihin ja pituutta lähes 4cm, kai tuo huolehtii siitä, että korvike ja tissi yhdessäkään ei riitä nostamaan painoa (nyt siis 5650g ja 62,5).
Kovasti poika on kiinnostuneena seurannut syömistä. On ilmeisesti kovin kiehtovaa se, että voi laittaa leipää suuhun ja niellä :p
 
Meillä bataattia maisteltu päivittäin hyvällä menestyksellä :) Huomenna tarkoitus sitten porkkanaa maistella. Ihan yllättävän paljon sitä ruokaa ihan masuun asti menee! Ja nykyään tohottaa siinä samalla myös oma lusikka kourassa kun se äidin kädessä oleva on niin kiva. Ja hienosti välillä se oma lusikkakin ihan suuhunkin eksyy (oikeastaan kaikki mahdollinen pitäis sinne suuhun saada), tosin koordinaatio vielä sen verran hakusessa että useimmiten suu avonaisena ihmettelee ja hinkkaa lusikalla poskeaan :D Kohtahan sitä onkin jo 4kk plakkarissa...! Voi hyvää päivää miten tää aika meneekään :O
 
Meilläkin nyt sitten otettiin lusikka kauniiseen käteen ja maistettiin bataattia. Kuten arvelinkin oli poika heti juonessa mukana ja nielikin jotain, yhtään ei tarvinnut kakistella ja suuta aukoi :) oiskohan teelusikallinen ihan vatsaan päätunyt, kun sottaantuneet kädetkin piti imeskellä puhtaaksi. Hirveä tohotus ja hykertely kävi koko operaation ajan että ihan mieluista puuhaa tuntui olevan.

Meillä ei nyt ole tarkoituskaan tuohon yösyöpöttelyyn tai muihin imetysongelmiin saada tukea välittömästi vaan ajatus olisi että tällä jääsosekuutio päivässä -tahdilla nyt ainakin kuukauden tutustuttais makuihin. haen nyt itselle sellaista uutta ruokkimisen iloa, tunnetta ettei tuo jatkuva tissittely olis niin taakka vaan että tulevaisuudessa on sitten vaihtoehtojakin ja homma tavallaan etenee:) ja sitten parin viikon tai kuukauden kuluttua jos vielä näyttää että on tunnin välein tissillä niin voi sitten jo yhden aterian tarjota hyvillä mielin soseena
 
Mulle kaveri väitti, että täällä on ennen ollut kiinteiden suspitus 4 kk alkaen juuri allergioiden ehkäisemiseksi, sitten se nostettiin 6 kk ja siitä seurasi ennätysallergiset lapset. Nyt muka laskettu takaisin 4 kk, minulle ei tätä kukaan ole krtonut ja minä olen meistä viimeksi lapsen saanut. Kaverikin on kyllä sellanen besserwisseri, että ihan purematta en tätä niele, vaikka usein hän on oikeassa. Mutta ajattelin googletella..
 
Mulle kaveri väitti, että täällä on ennen ollut kiinteiden suspitus 4 kk alkaen juuri allergioiden ehkäisemiseksi, sitten se nostettiin 6 kk ja siitä seurasi ennätysallergiset lapset. Nyt muka laskettu takaisin 4 kk, minulle ei tätä kukaan ole krtonut ja minä olen meistä viimeksi lapsen saanut. Kaverikin on kyllä sellanen besserwisseri, että ihan purematta en tätä niele, vaikka usein hän on oikeassa. Mutta ajattelin googletella..
Tuotahan ne nyt käsittääkseni Suomessakin jokin "ruoka-tutkija-porukka" sanoo. Tiedä sitten kun suositukset sanoo niin ja näin, mutta uusin tutkimus tuota ja tätä ja ennen vanhaa oli näin ja noin :D Mielestäni tuo Windyn kirjoitus oli oiva esimerkki siitä lapsen tahtisuudesta ja omaa pienokaista kuunnellen hyvä tulee :)
 
Nii ja siis ennen annettiin lapsille kauralimoja ja ties mitä jo synnyttyään kun ei ollut korvikkeita. Ja miun isoveljen aikaan suositus oli jo kaks kuukautisesta antaa soseita
 
Jotenkin ajattelen, että suositukset on hyviä, mutta ehkä lopulta jokainen äiti tietää itse parhaiten oman lapsensa... Tutkimuksia tutkaillen ja omaa lastaan kuunnellen. Varsinkin kun tosiaan nuo suositukset muuttuu ees ja taas...
 
Takaisin
Top