Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Kaikki paperi on meillä nam. Maiskuttaa oikeen, ku jollain on keittiöpaperia kädessä :D

Meil ruokailun jälkeen pyyhitään aina naama (talouspaperilla tai sit niillä vauvan kosteusliinoilla) ja ne tuntuu välillä olevan parasta ruokailussa :p

Meillä kans pyyhitään ja kerran satuin laittamaan paperin neidin syliin odottamaan kun käännyin ottamaan lautasta niin jo oli syömässä sitä paperia :)

Meil ruokailun jälkeen pyyhitään aina naama (talouspaperilla tai sit niillä vauvan kosteusliinoilla) ja ne tuntuu välillä olevan parasta ruokailussa :p

Meillä itse naaman pyyhkimisestä saadaan raivarit :hilarious:

OT mut nenän pyyhkiminen on kans saatanasta suoraan. Ensin huudetaan, ku henki ei kulje eikä saaunta ja ootas ku äiti yrittää pyyhkiä sitä nenää saatika tyhjentää!

OT mut nenän pyyhkiminen on kans saatanasta suoraan. Ensin huudetaan, ku henki ei kulje eikä saaunta ja ootas ku äiti yrittää pyyhkiä sitä nenää saatika tyhjentää!
Niimpä, hirveet huutokilarit siitä ku yrittää saaha sieltä nenästä jotain sisältäki.. Ja mite taitavasti käännellää,päätä ja potkitaa äitii samalla

Ne ketkä puuroilee jo..
Kuinka paljon teillä menee sitä puuroa kerralla? Täällä on nyt päästy sellaseen 1/2dl hiutaleita ja reilu 1dl vettä (pari lusikallista luumusosetta tms puuron kanssa ja n. 80-100ml korviketta päälle). Joskus menee kaikki, joskus taas puurosta jää puolet lautaselle. Kauraa ja ohraa on "ohjelmistossa" tällä hetkellä.

Siis siksi mietin määriä, kun jossain toisessa yhteydessä mammat keskusteli puuroista, ja heillä sitä meni tuplasti enemmän...
Meillä kun tuo kasvu on aina jotenkin niukkaa ja neuvolassa kannustetaan kasvattamaan annoskokoa (tyyliin, purkillinen/ateria kun meillä meni vain puoli purkkia kerralla), niin mietin että mahtuuko näin pieneen edes enempää sitä puuroa?
Ja miten ihmeessä annoskokoa voi kasvattaa, jos lapsi ei vaan syö enempää? En ymmärrä... :P

Meillä menee noin 3/4 dl puuroa (sitä jauhetta), pari lusikallista sosetta aamuin illoin. Sitten vielä päälle ainaki 120ml maitoa päälle ko menee melkein heti puurojen jälkeen nukkumaan :) ja oon laittanu aina enemmän puuroa jos on näyttäny pitemmän ajan, että tytölle maistuis enemmän.

Me mennään kans miinuskäyrän puolella janon sanottu, että kasvattaa annoskokoja. Mutta oon kyllä menny ihan tytön ehdoilla. Ja maitomäärää oon pitäny silmällä, että tulee minim. 600ml päivässä. Jos oon antanu soseita enemmän niin ei tuo jaksa enää maitoa siihen päälle juua. Niimpä mielummin vähemmän soseita ja maitoa enemmän :)

Mä teen puuroa 1/2 dl hiutaleita ja 1dl vettä ja siihen sosetta. Ei yleensä jaksa kaikkea. Imetän ennen syöttöä jos tyttö vaan huolii, joten maidon määrästä en osaa sanoa. Imetän 5-8 kertaa vuorokaudessa.

Meillä menee iltaisin n. desi - 1,5 desiä valmista puuroa. Mittaan aina hiutaleet silmämääräisesti niin että koostumus on sopiva, joten en tiedä paljon siinä oikeasti on. Ollaan annettu muksun riisipuuroa. Tänään kokeiltiin ekaa kertaa aamulla kaurapuuroa yksi lusikallinen, niin olisi tarkoitus saada myös aamupuurot kuvioihin. Maidon määrästä en tiedä kun imetän tosi epäsäännöllisesti

Ei kyllä mee puuroa desiäkään (kuivana mitattuna) kerralla :D jotku soseet on et menee purkki kerralla mut täs on ny muutama päivä menny nii et tytölle ei oo maistunu soseet ku kaks kertaa päivässä. Ollaan sit keskitytty enemmän maidon juomiseen :) soseet vie tytön massusta todella paljon tilaa maidolta ja siksi en ressaakkaan tästä et soseet ei niin maistu kunha sit maitoo menee :) tytöllä paino kyl näyttää lisääntyvän huimaa vauhtia: tänään kuiva vaippa + ohkaset sisävaatteet ni henkilövaaka näytti 7,5kg (oli kaks vko sit neuvolassa 7kg tasan)

Neiti 6,5kk vetää aamulla Piltin riisipuuroa (2rkl hiutaleita ja ehkä n. 1 dl vettä) hedelmäsoseella (n. 1 iso rkl). Sit päivän mittaan normi-imetyksen lisäksi hedelmä-soseita menee yhdestä kahteen purkkia ja protskupitosia (esim. Naudanliha+kasvis-purkki) yks purkki.

Sit maistuu myös banaani raaputeltuna, uutena herkkuna höyrytetty kukka- ja parsakaali, bataatti yms. Karsastaa ainoastaan avokadoa ja perunaa, sekä peruskaurapuuroa. Illalla samanlainen satsi puuroa ku aamusin.

Meil on ollu onnea, et vatsavaivoja tai muita allergisia oireita ei oo tullu mistään ja syöminen on ollu alusta asti helppoa ja innokasta.

Me ollaan vaihdettu vauvojen puurojauhot "oikeeseen " puuroon. Varmaan sen verran tuhdimpaa ettei tyttö jaksa sitä niin paljoa kuin muksun puuroja.

Mä oon kans tehnyt tolla 1dl vettä, puol desiä hiutaleita ohjeella. Joskus menee lähes kaikki ja joskus ehkä puolet. Mukana on aina ollut myös pari lusikallista sosetta. Ostettiin muuten kaupasta niitä bonnen soseita, nyt maisteltu mustikkaa ja tosi hyvin näyttää maistuvan! Tykkään noista siksikin, kun niissä on vaan sitä yhtä makua eikä esim sen mustikan joukkoon oo sekoitettu mukaan esim.vadelmaa ja omenaa tms.

Ne bonnen soseet on tosi hyviä! Siis tykkään niistä itsekin puuron kanssa, samoin kuin poika. Ja tosiaan saa sitä yhtä makua kerrallaan eikä ole mitään lisättyjä aineita.

Mäkin ostin just bonnea! Ite söin joskus rahkan kanssa. :-) se on juu täyttä tavaraa, eli pelkkää hedelmää.

Aika isoja määriä teidän muiden pienet jo syö - ainakin siis verrattuna siihen, ettei meillä oo vieläkään edes maisteltu mitään. Mitenköhän nopeesti noita annoskokoja ja ruokailukertoja voi sitten lisätä, kun päästään alkuun...? Tuntuu, että kaikki neuvolan antamat ohjeet perustuu siihen, että ois alotettu jo 4-5 kk iässä soseet eikä vasta 6 kk.

Naks miun muistaakseni kun alottaa vasta myöhemmin (niinku meilläki) ni voi melko nopeella tahdilla alotella ruoat ja lisätä syöntejä, määriä tietty sen verran mitä vauva syö. Ite oon jäät hatussa sen suhteen että alkuun mitään suuria määriä menis kun varsinki sormiruokaillessa ne menee kumminki lattialle..
Nii ja jos vauva normaalisti kasvaa ni eipä niitä määriä tarvii nii kauheita mennäkään

Näin mäkin järkeilin, että huolettomammin vois puolivuotiaalle tarjota niin paljon kun vauva huolii - ja että se ei alkuun tosiaan välttämättä ole paljoa, kun voi olla kivempaa heittää sapuskat pitkin seiniä. :D

Takaisin