Sormiruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mileim
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon antanut kurkkua ja parsakaalia, ne vaan lentää lattialle joka kerta :D ei oo kertaakaan käynyt suussa. Ehtiihän sitä, soseena kaikki ruoat maistuu.

Ostin tänään maistelututin, vautsi mikä menestys! Kurkkua laitoin sisään sinne ja ihan lölleröinä otin ulos. Muutaman kerran olen sormin antanu maistella (kurkkua, banaania, porkkanaa) mutta puree ikenillä niin isoja paloja että ei varmasti saa nieltyä tukehtumatta. Nyt voi olla vähän huolettomammin ja samalla neiti oppii pikkutarkkuutta kun käsittelee tuttia. Suosittelen!

Meilläkii toistaseks "sormiruokaillaan" vaan maistelututilla :hilarious: Tukehtumisen pelko äidillä... Mut toimii ja tyttö viihtyy hyvin ruokapöydässä kun ei paljoo muuta vielä saa :) Taidan nyt ottaa tuon maistelututin ahkerampaan käyttöön kun tänää tuli 6kk ikää ni täytyy pikkuhiljaa lisäillä kiinteiden määriä.

Meillä alettiin sitten syödä itse :) soseille ei avata suuta, joten kokeilin sylissä antaa syödä itse kurkkua, porkkanaa, parsakaalia (Ah mikä sotku) ja palsternakkaa. Neiti syö ku vanha tekijä :) hetken istuu jo syöttötuolissakin.

Eilen sai tyttö ekat sormiruuat. Olimme yksissä juhlissa ja siellä oli myös maissinaksuja tarjolla. Tyttö sai käteensä sellaisen ja taisi tykätä. :) Illalla olimme äitini luona ja hän laittoi meille iltapalaa pöytään. Vauvalle annoin nuoltavaksi tomaatinviipaleen, maisteli sitä innoissaan kunnes saikin siitä jonkun palan suuhunsa. Oli se kyllä kamalaa kun toinen vain kakoi ja huusi enkä saanut pois sitä palaa sieltä suusta. Enkä yrittänytkään kuin kerran, koska se pala meni mun yrityksen takia vain syvemmälle suuhun. Loppujen lopuksi vauva sai palan hampaidensa kohdalle ja sain otettua sen pois suusta. No ei ollut kauhean iso pala, mutta tuo oli kamala hetki. :sad001

Ei se helppoa opettelua ole, meillä tuli tänä aamuna oksennus, kun appelsiini ei toiminut suussa toivotulla tavalla. Muksu ei hätkähtänytkään, mutta itse ajattelin, että taisi olla tältä päivältä kokeilu tässä :)
Koitan kuitenkin päivittäin jotain antaa kädestä syötäväksi, kai se sitten jossain kohti lähtee sujumaan.

Belle, suosittelen tutustumaan tämän linkin sisältöön: siinä käydään läpi sormiruokailun turvallisuusohjeet ja myös ensiapuohjeet noissa tilanteissa, jos vauvalla menee liian iso palanen eikä hän saa sitä itsenäisesti pois. Itse olen lukenut nämä läpi kymmeniä kertoja ja ainakin siinä mielessä antaa mielenrauhaa, että ainakin osaan toimia, jos tarvetta tulee. :)

http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruoka/2017/1/27/sormiruokailijan-ensiapu

Tässä vielä toinen hyvä sormiruokailua käsittelevä juttu:

http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruokailunabc/

Jos vauva olisi ollut rauhallinen kakoessaan niin olisi mulla ja muillakin ollut rauhallinen olo. Mutta kun hän huusi samalla. :sad001 Muistin siis kyllä sen, että kakomista voi tulla sormiruokailussa (ja meillä myös soseruokailussa tulee). Onko muilla vauvat rauhallisia kun kakovat/oksentavat sormiruokaillessa? Mutta siinä tuli virhe kun yritin omalla sormella pois sitä palaa, en muistanut että niin ei tehdä. Onneksi hokasin heti että sillä tavalla en voi jatkaa.

Nuo ensiapuohjeet on kyllä tärkeät. Mun keskimmäinen meinasi 1,5-vuotiaana tukehtua nakinpalaan. Onneksi tiesin ensiavun ja osasin heti auttaa. Pelkillä lyönneillä se nakinpala sitten lensi pois. Hyi, kauhea tilanne oli sekin.

Joo se on jotenkin vaistomainen reaktio, että yrittää kaivaa sieltä suusta pois sitä esinettä ja tuntuu tosiaan jotenkin "väärältä" olla puuttumatta tilanteeseen, kun toinen taistelee ruuan kanssa. Kyllä minä ainakin olen avustanut silloin, kun vauva alkaa hermostua niin vähän kallistamalla häntä eteenpäin ja taputtamalla selkään. Että kai sitä nyt saa avustaa jo ennen kuin se tilanne on oikeasti vaarallinen?

Vauva voi säikähtää, ja vetää vahingossa palan syvemmälle kurkkuun, jos tekee nopeita liikkeitä (=nostaa nopeasti syöttötuolista pois) tai voi pelästyä kovasti jos itse hätääntyy. Meidän napero kyllä kovin rauhallisesti sylkee kakoessaankin.

Meilläkin tyttö on rauhallinen kun kakoo. Harvoin kyllä edes kakoo, se vähän ihmetyttää. Hänelle alkanut nyt sormiruoka maistumaan hyvin kun tajusi että voi itsekin viedä ruokaa suuhun. Jos soseita syöttää ja ei saa lusikasta kiinni tulee itku. Varmaan kohta jätetään soseet pois, yritän kuitenkin puuron pitää lusikoitavana. Itku tulee kyllä myös jos näkee muiden syövän eikä itsellä ole mitään. Hyvä kun on ruokahalua, en vaan kovin isoja määriä oo uskaltanut vielä antaa ettei vie maidolta liikaa tilaa ja ettei maha mee jumiin. Ei kai tässä vielä hirveä kiire oo kasvattaa määriä kun ens viikolla tyttö vasta puoli vuotta.

Meillä ollaan kokeltu syödä vesimelonia itse. Pikkupalat menee hienosti, mut sit saa isomman palan irti ja se ei enää onnistukaan, sylkee pois ja laskee vesimelonista irti, ja lopettaa syömisen.
Pöh.

Meillä on ens viikonloppuna serkun häät ja pitää varmaan tytöllekin ottaa ruokalappu ja syömistä mukaan.. oiskohan maissinaksut helppoja syötäviä siellä, vai pitäsköhän kumminkin kantaa sosetta kans mukana.. hitsi kun enei tiedä onko paikalla syöttötuolia. Toivottavasti, koska yhden syömisestä ei muuten tule mitään, menee sylinvaihteluksi

Mileim, maissinaksut sotkee kamalasti. Joku neutraalin värinen sose voisi olla parempi. Paitsi jos sun ja vauvan asut ovat naksujen värisiä.

Mileim, mä ottaisin ehkä mieluummin jotain hedelmä-/kasvispaloja evääksi - sellaisia sotkemattomia esim. Kurkku, meloni.

Meillä maistettiin eilen makaronia. Nauratti oikein, että olipas ravitseva "päivällinen" kun alas meni kolme makaronia, kaksi lusikallista palsternakkapyrettä ja yhden kurkkutikun sisus. :happy: Tällä viikolla vuorossa olis siis parin viljan maistelu - vehnä pastan muodossa ja sit kaurapuuro. Meidän lähikaupassa on muuten tosi hyvät puurohiutalevalikoimat: kaurahiutaleita oli heti kuutta eri sorttia, sit oli kaiken maailman ohra-, riisi- ja ruishiutaleita puhumattakaan sekoituksista ja muista ryyneistä - sitä riisihiutaletta vois ostaa testiin, vaikkei niin puuron ystäviä ollakkaan.

Joo, ei sattunut meidän hääasu nyt maissinaksun väriseksi, korallin punainen mekko on ja varavaatteet vaaleenpunaiset/valkoiset.. pitänee siis ottaa kurkkua vaikka mukaan, ja ehkä sosepurkin jos kurkun syömisestä ei tule mitään. :grin

Pitääköhän sitä itekkin ottaa lauantaisiin ylppäreihin mukaan jotain evästä, ei tyttö varmasti pysy tyytyväisenä muuten kun näkee kaikkien syövän kakkua... :grin koko päivä siinä muutenkin menee matkojen kanssa. Nytkö tää vaihe jo tulee että oltava eväät mukana, höh. Imettäminen niin helppoa.

Pitääköhän sitä itekkin ottaa lauantaisiin ylppäreihin mukaan jotain evästä, ei tyttö varmasti pysy tyytyväisenä muuten kun näkee kaikkien syövän kakkua... :grin koko päivä siinä muutenkin menee matkojen kanssa. Nytkö tää vaihe jo tulee että oltava eväät mukana, höh. Imettäminen niin helppoa.

Tai sit laskea sen varaan, että kaikilla on jääkaapissa jotain sellaista, jota voi antaa lapselle järsittäväksi.

Mun isällä on tulossa tasakympit synttärit. Viimeksi kun kurkistin heidän jääkaappiin, siellä oli vain valo (etsin tytön iltapuuroon "jotain", turhaan). Tiedän, että ovat tarjottavia suunnitelleet, mutta oma purkki tmv. on tytölle otettava mukaan :)

Takaisin