Sormiruokailu

Tänään taas tungettiin vaan lisää tavaraa suuhun vaikka suu oli täynnä. Hassu poika. Soseet on enemmän meidän juttu! :)

Vissiin aika tyypillistä tuo kaiken suuhun tunkeminen, jos on tottunu soseisiin. Sosetta kun on helpompi niellä, niin vauva ei heti hiffaa, että sormiruoka ei toimikaan samalla tavalla.

Meillä toi isompi tyttö vetelee kaiken suuhuun kerralla, esim. banaani kahella haukulla...jep jep ;) eilen kokeiltiin syöttötuolia ja banaania pienemmän kanssa ja suuhan oli täynnä ja kako ulos. Sit tyyty vaan läiskyttämään ruokia vasten pöytää :)

Vauvan suu on todella herkkä tuntemaan. Suun kautta saa paljon aistikokemuksia. Osa lapsista tykkää siitä, miltä täysi suu tuntuu, osalle taas on tärkeää saada vähän kerrallaan. Osa myös siksi tykkää/ei tykkää lämpimistä ja kylmistä ruuista verrattuna haaleisiin. :)

Annoin äsken tytölle palan banaania käteen ja haukkasi ison palan ja mutusteli sitä hetken ja kohta kako hetken ja katsoi minua syylllistävästi "äiti mitä sinä minulle annat"

Appelsiinivillitys jatkuu... poika melkein sekoaa kun näkeekin appelsiinin. Ei maistunut iltapuuro yhtään, kun isi erehtyi syömään samaan aikaan appelsiinia. Piti kuoria pojallekin oma, kun jätkä vain tuijotti isin hedelmää innosta täristen. Hassu pieni.

Kokkasin tänään sormiruokailijalle kanaa: sekoitin kananpojan jauhelihaan vähän yrttejä (timjami ja oregano), pyörittelin pieniksi pötköiksi ja tyrkkäsin uuniin (200°C n. 15 min). Tarjosin nyt lounaalla yhden pötkön, ja tyttöhän tykkäsi! Imeskeli sitä ihan onnessaan, vaikka olin ajatellu ettei ekalla kerralla varmaan vielä kummemmin maistu.

Nyt onkin sit pitkäksi aikaa kanaa, laitoin suurimman osan pakkaseen pienissä Minigrip-pusseissa.

Mä tein muuten vähän samalla tavalla pari pötköä valmiiksi samalla kun tein muulle porukalle ruokaa. Tosin ilman mausteita tällä kertaa, ja kääräisin ne vielä tiukkaan folioon, että pysyis tiiviimpänä. Odottavat maistamista nyt pakkasessa.

Uunikasviksia pitäis tehdä seuraavaksi. Ainakin peruna näytti maistuvan niin paremmin kuin keitettynä. Ja bataatit menee mulla jostain syystä aina liian pehmeiksi. Ei saa tyttö niitä suuhun asti kun hajoavat käsiin.

Miekii eilen kanan jauhelihasta tein ja laitoin pikkusen suolatonta lihamaustetta. Keitin vaa vedes porkkanan kanssa ku ite paisteltii omat. Tykkäs kyllä :D

Meillä sormiruokailu on in! Ja soseet out... Hirveä työ saada edes yhtä lusikallista menemään suuhun... kaikki pitää mennä suuhun oman käden kautta.:p

Pitäiskö tehdä resepteille oma ketju kun ne jää nyt tuonne viestien väliin ikävästi ja niitä joutuu sieltä kaivelemaan?:grin

hyvä idea resepteistä :) ite oon kans pähkäilly välillä ongelmaa ku ei oikein syö mitään syötettynä mutta eilen illalla puuro meni ku anto omaan käteen toisen lusikan jota työnsi sitte suuhu.. sillä pitäähä nyt ite saada lusikkaa pitää ja syödä ;) ni sitte siinä välissä sai toisella lusikalla puuroo.. pitää vaa suojata hyvi ku sen kädessä olevan lusikan kanssa on kiva hakata pöytää ja ampuu ruokaa :D

Osaako teillä vauvat siis sen pinsetti otteen? Mä olen yrittänyt välillä antaa jotain hedelmän palasta mutta ei meillä oikein osata ottaa siitä pöydältä mitään, nyrkkiin saa mutta ei sitä sieltä suuhun saa tungettua :grin

Osaako teillä vauvat siis sen pinsetti otteen? Mä olen yrittänyt välillä antaa jotain hedelmän palasta mutta ei meillä oikein osata ottaa siitä pöydältä mitään, nyrkkiin saa mutta ei sitä sieltä suuhun saa tungettua :grin
Ei osaa pinsettiotetta. Palojen pitääkin olla niin isoja, että nyrkkiin otettaessa jää vielä reilusti nyrkin ulkopuolellekin. :)

Resepti-ketjulle kannatus täältäkin, niin löytyy helpommin.

Ei meilläkään pinsettiotetta vielä osata. Palasten pitää vaan oikeesti olla ISOJA, toisin kun yleensä ajatellaan.

Takaisin