Sormiruokailu

Laita niitä kuivia hiutaleita enemmän valmiin puuron joukkoon että taikinasta tulee suht kiinteätä

Mä tein myös niin että laittelin niitä kuivia hiutaleita sekaan,mutta sitten mun äiti sanoi että ne voi aiheuttaa vatsanpuruja kun turpoavat vatsassa :O voiko olla näin vai Ihanko höpisee vaan??

No ei meillä ainakaan oo aiheuttanut. Aloitettiin tosin puurot/viljat vasta 6kk+1vko iässä. Sitä ennen maisteltin vain hedelmiä ja kasviksia kuukauden verran. Mun jakeluun ei mee miten viljolla yleensä aloitetaan kiinteät. Kai se puuro on niin osana tätä suomalaista kulttuuria.

Ei kuulostanut kärkkäältä, ainakaan minun korvaan :) Meillä tosin aloitettiin kiinteät jo 3kk.n iässä, ja kaurapuuro tuli mukaan 5kk.n iässä. Nythän meillä on ikää jo 8kk täynnä. Ei munkaan pikkuiselle ole kyllä tullut vatsanpuruja, mutta jotenkin sai tuo oma äiti peloteltua niin että vähän oon koittanut vältellä niiden kuivien hiutaleiden käyttöä, keitellyt vaan sitten tarpeeksi jämäkkää puuroa :D

Meillä tyttö on päättänyt yksinkertaisesti olla syömättä. Huoh!
Neuvolasta käski olla pian yhteydessä uudestaan, jos ei asia korjaannu. Mennään muutenkin jo reippaasti miinuskäyrillä, eli ei olisi enää varaa laihtua. Mutta milläs pistät lapsen syömään, kun pakottaa ei saa??

PikkuTikku: Meilläkään ei ole viime aikoina soseet maistuneet samalla tavalla kuin ennen. Sormiruokailu on selkeästi nyt in. Jopa mangososetta meni vain yksi lusikallinen, vaikka ennen se oli suurta herkkua. Sitten kokeilin kerran niin, että otin lusikkaan sosetta ja pistin koko lusikan lapsen eteen. Siitä sitten tyttö yritti itse syödä ensin sormilla kaapimalla ja lopuksi avustin koko lusikan suuhun. Seuraavalle lusikalliselle avautui jo suu, ja yhtäkkiä puoli purkkia sosetta olikin jo mennyt! Tällä taktiikalla olen nyt pari kertaa saanut houkuteltua kadonnutta ruokahalua takaisin. Jos teilläkin on yhtä omatoiminen lapsi niin voisikohan toimia myös teillä? Vai onko ongelmia soseissa vai sormiruokailussa vai molemmissa?

Ongelma on valitettavasti molemmissa. Sormin menee välillä edes vähän, mutta välillä nekin jää koskemattomana pöydälle. Lusikalla vielä huonommin.
Ainut ruoka mikä vielä uppoaa on iltapuuro, mutta sekin vasta ensimmäisen väkisin annetun lusikallisen jälkeen.
Voisin huoletta päätyä kokonaan sormiruokailemaan, mutta huolettaa päivät milloin nekään ei uppoa.
Yritän toitottaa itselle, että tämä on vaihe!

Pikkutikku, mä en olisi huolissaan, luultavammin on vaihe, ottaa joku kerta kyllä kun jaksat tarjoilla.anna rauhassa leikkiä ruualla ilman syömisen painetta ja ota syömään kun säkin syöt, niin malli voisi innostaa. Maito on kuitenkin pääasiallinen ravinto alle vuoden ikäiselle. Täälläkin pieni ja laiha sintti tää tyttö. Annan sen touhuta omiaan ruokapöydässä, en tuijota, juttelen kyllä jonkin verran. Mä oon saanut tytön painoa vähän ylös kun oon tehostunut imetystä. Ei ne vähäkaloriset kiinteät ole se mikä lasta lihottaa\kasvattaa jos pitää tehostaa painon nousua. Tsemppiä sulle ja luota että sun lapsi "tietää mitä tekee". (Jos jatkuu tosi tosi pitkään, voisi olla hyvä hakea apua. Jos on esim suun motoriikassa jotain.)

Minuakin nyt on alkanut kiinnostaa tuo puuro sormiruokailussa. Onko teillä onnistunut ? Miten teette sen puuron. Voin vain kuvitella sen sotkut.. En ole uskaltanut kokeillakaan. Mutta nuo puuromuffinssit kuulostavat hyvältä :)

Juuriki tuo että ei paineita, mitä enemmän väkisin syöttää niin sitä varmemmin ruokailuista tulee huonoja kokemuksia.. Ite kokeilisin vaikka ihan viikon ruuatta tai ees muutaman päivän.. Maitoa vaan.

Puuroo voi myös paistaa vohveleiksi, paksuhko puuro vaan rautaan kylmänä ja MALTTAA :D pitää sit jonku aikaa.. Öljyy voi olla et pikkusen pitää olla raudas

Meillä kun isi on nyt pari kertaa yrittäny syöttää (soseita) ni ruokahetki on päättynyt närkästyneeseen itkuun. Oli pakko sit neuvoa isäntää että älä tee ruokahetkestä negatiivista kokemusta tai vauva lopettaa kohta syömisen kokonaan . Tolla ukolla on ihan älyttömän lyhyt pinna! :facepalm:

Omalla kohdalla jos tyttö on vastahakoinen syömään ni me jutellaan siinä hetki ja pidetään vähän paussia ja sit sillon tällön tarjoan lusikalla että ottaisko. Sitten taas jutellaan ja aaaa lusikka tulee. Lopulta se lautanen on sitten tyhjä tai ainakin sosetta on menny sen verran että mamma on tyytyväinen :) tämä yleensä aamulla ja aamupäivällä, iltaa kohden alkaa suu aukeemaan ihan ilman jutteluita varsinkin jos aamulla mennyt vähemmän sapuskaa :)

Tänä aamuna syötiin puuro suoraan sormiruokana. Keitin vähän paksumman puuron, joka jäähtyessään jämäköityi vielä lisää. Kumosin puuron syöttiksen tarjottimelle ja laitoin muutaman sulaneen mansikan läjän päälle. KOKO satsi meni, jätkä kauhoi kouralla suuhun minkä kerkesi, pitää huomenna keittää vähän isompi annos. Välillä kaavin läjää lusikalla kasaan, niin oli taas helpompi jatkaa. D-vitamiinit suostui sentään ottamaan lusikalla. Ja miten onnellinen poika oli, kun sai syödä aamullakin ihan itse! Näin meillä kyllä annetaan puurot jatkossakin, itse vain join kaikessa rauhassa aamukahvin samaan aikaan :) Onhan se sotku aika hurja, mutta jätkä söi vaippasillaan ja kävi suihkussa aamupalan jälkeen ja lattialle ei kuitenkaan päätynyt juuri mitään.

Muokattu viimeksi:
Kiitos tsempeistä ja vinkeistä.
Meilläkin pöydässä jutellaan, lauleskellaan ja puuhaillaan välillä ihan muuta. Ja jos ruoka ei maistu, ei sitä väkisin suuhun laiteta.
Maidolla lähinnä tässä on parisen viikkoa mentykin.
Täytyy vain luottaa enemmän, että tyttö tietää mitä tekee.

Pari vuotta sitten ystäväni kertoi antaneensa vauvan sormiruokailla aamupuuron. Olin ihan kauhuissani ja ajattelin,että mitähän järkeä tuossa nyt on kauheaa sotkua tulee.. Lusikalla vaan suoraan suuhun. Eikä mitään tuollaista pelleilemistä.. No nyt tämä äiti menee keittämään sen aamupuuron ja lätkäisen sen kylmän viileästi vauvan tarjottimelle ja nautin työn jäljestä kaikessa rauhassa ja siedätän itseni sotkuun.. :D niin ne mielipiteet muuttuu !

Pääsikö Libero- karaistumaan sotkuihin? :) Meillä syötiin tänä aamuna vielä melkein puolet isompi puuroannos kuin eilen. Maksimoin sotkut ja laitoin vielä hedelmäsosetta puuroläjän päälle. Jäbä kauhoi kaksin käsin puuroa naamariin ja mumisi vähän väliä "mmmmm" :D

Meillä on nyt joku outo kausi ilmeisesti. Mitä tahansa eteen laittaa, niin pitää muusata ja hieroa pöytään tai heittää lattialle, mutta ei suuhun. Lusikalle kuitenkin avaa suunsa ja saattaa reilunkin annoksen syödä sosetta :eek:

Harmi etten voi laittaa hymiöitä tällä tabletilla, oisin peukuttanut hannannan juttua :D meillä välillä nyrkillä hakataan ja murskataan ruokaa niinkuin joku luolaihminen :,D no ku ei oo hampaita niin muut voimat sit avuksi. Tänäänkin oon siivonnut verigreippiä sieltä sun täältä.. :)

Takaisin