Sokerit ja lisätyt sokerit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Quara

Puuhakas puhuja
Joka paikassa sanotaan, että lisättyä sokeria ei saa vauvalle antaa. Silti hedelmäsokeri on sokeria sekin. (siis esimerkiksi jos ostat Jaffaa, jota mainostetaan hedelmäsokerilla makeutetuksi, niin ei se mitään light-juomaa ole, vaan ihan tavallista sokerilitkua)

Vertailin noita soseiden sokerimääriä meille ostetuista soseista, puuroista ja velleistä, koska olimme vauhdilla erehtyneet ostamaan sokeroitujakin soseita ja puuroja ja mietin, että viitsinkö niitä antaa. Yllätyin lopulta itsekin piilosokereiden määrästä. Luvut on siis g/100g.

Sokeroimattomat soseet
Muksu persikka 7,2g
Muksu päärynä 12,3g (sic!)
Bona päärynä-omena 5,2g
Piltti mustikka 8g

Sokeroidut soseet (kokonaissokerit g/100g (joista lisättyjä)
Piltti kuningatar 8g (7g)
Piltti vadelma-mustikka-jogurtti 7,5g (7g)

Sokeroimattomat puurot
Muksu neljän viljan puuro 4,8g
Muksu kaurapuuro 4,3g

Sokeroidut puurot
Muksu vadelma-kaurapuuro 9g (3,4g)
Muksu kuningatarpuuro 4,1g (3,5g)

Mitä siis ajan takaa: sokeroimaton ei sano vielä mitään. Persikka- ja päärynäsoseet on tosi makeita ihan luonnostaan. Makeampia kuin moni muu. Tavallisessa kaurapuurossa ja neljän viljan puurossa on enemmän luontaisia sokereita kuin mitä "sokeroidussa" kuningatarpuurossa lisättyjä. Sokeroimattomat hedelmäsoseet ovat lähes poikkeuksetta sokerisempia kuin sokeroidut marjasoseet.

Jos vielä haluaa sokereita vahdata enemmän, niin vertailun vuoksi
Muksu peruna-porkkanavelli 6,8g/100g
Muksu kauravelli 6,1g/100g

Summa summarum: mielestäni sokeroimattoman tuotteen ostaminen ei itsessään ole tae siitä, että lapsi saisi siitä vain vähän sokereita. Sokeroimattomien tuotteiden käyttöä puoltaa jatkossa se, että luontaisia sokereita (eli piilosokereita) on kaikkialla tosi paljon.
Monen soseen/puuron kohdalla ei kuitenkaan pääse vähemmällä sokerilla, vaikka ostaisikin sokeroimatttoman tuotteen. Tämä nyt erityisesti pätee noihin marjapuuroihin.

Loppupäätös: Mä kyllä syötän tytölle nämä kaikki. Harkitsen kuitenkin, ostanko jatkossa enää sokeroimatontakaan päärynää, koska siinä on sokeria ihan valtavasti! Mustikka-vadelma-jogurtti ja kuningatarpuuro voivat vallan hyvin kuulua tytön ruokiin. Tai sitten sotken sokeroimatonta mustikkaa ja maustamatonta jogurttia jossain vaiheessa itse.

Mä olen siinä uskossa että sokeroimattomiin ei ole lisätty sokeria vaan se sokerimäärä mikä on ilmoitettu, on siinä hedelmässä itsessään olevaa hedelmäsokeria.
Eli vaikka teet itse päärynästä soseen, sokerimäärä on sama kun ei sitä sokeria siitä hedelmästä poiskaan saa [;)]

Mutta nämä mihin on vielä sokeria lisätty tulen suosiolla jättämään kaupan hyllylle itse.
Tosin jostain oppaasta just luin että jos tekee vaikka marjasoseita itse, kannattaa lisätä vähän hedelmäsokeria niin vitamiinit säilyy paremmin (pakastettaessa).
Mä en pidä hedelmäsokeria niin pahana, sitä on kuitenkin luonnostaan joka ikisessä hedelmässä.
En silti menis sitäkään joka asiaan lisäämään.

Niin joo, maustamatonta jogurttia tai muita "aikuisten" maitotuotteita sai alkaa antamaan pikkuhiljaa olikohan 10 kuukauden iässä, vauvan suolisto ei pysty ennen sitä käsittelemään niitä.
Eli lasten soseissa jogurtti on korvikepohjainen, jossa ne maitoproteiinit on pilkottu, ei ole samanlaista jogurttia kun mitä me syödään.

Pikaisella googletuksella päärynässä itsessään on 4,8g/100g hedelmäsokeria (kuorittuna, keskiarvo).
Varmasti eri lajikkeilla on eroa, ainakin omaan suuhun toiset ovat makeampia kuin toiset.
Ja esim. kuivatussa omenassa taas on 31,7g, en kyllä ymmärrä miksi kuivatuissa on enemmän kun tuoreissa?
Onhan ne makeampia itse kuivattuinakin kun tuoreet, on testattu [:D]

Joo, mutta syöttämällä lapselle kuningatarpuuroa vs. neljän viljan puuroa, sä syötät suurin piirtein saman verran sokereita.

Antamalla lapselle sokeroimatonta päärynää, sä annat hurjasti enemmän sokeria (sitä makeaa, johon lasta ei saa totuttaa) kuin jos annat sokeroitua mustikkaa. Eikä sillä nyt makeuden kannalta ole väliä, mitä sokeria se on.

Yritän tässä sanoa sitä, että jos sokereita haluaa välttää, on syytä myös tuijotella purkinkylkiä tai hedelmien luontaisia sokeripitoisuuksia, ei vain sokeasti ostaa sokeroimatonta tai ajatella, että hedelmä on aina hyväksi, sillä purkeissa on piilosokereita ja heelmissä eri sokeripitoisuudet. "Ei lisättyä sokeria" tarkoittaa nimenomaan sitä, että siinä on vain se hedelmän oma sokeri. Eli sama, mitä saat, jos soseutat itse sen hedelmän.

Loppujen lopuksi tämä on se sama harha, kun ihmiset ostavat tuotetta, jossa on 50% vähemmän rasvaa ja kuvittelevat, että sitä voi sitten "samalla rahalla" syödä kaksinkertaisen määrän. Kokonaiskalorimäärän katsominen kuitenkin paljastaa, ettei se ihan näin olekaan... [:D]

ALKUPERÄINEN: KisMet

Pikaisella googletuksella päärynässä itsessään on 4,8g/100g hedelmäsokeria (kuorittuna, keskiarvo).
Varmasti eri lajikkeilla on eroa, ainakin omaan suuhun toiset ovat makeampia kuin toiset.
Ja esim. kuivatussa omenassa taas on 31,7g, en kyllä ymmärrä miksi kuivatuissa on enemmän kun tuoreissa?
Onhan ne makeampia itse kuivattuinakin kun tuoreet, on testattu [:D]

Kuivatussa ei ole vettä. Vesi tunnetusti laimentaa. [:D] Esimerkiksi banaani on omenaa kaloripitoisempi muun muassa veden vähyyden takia.

Tälläseen törmäsin:
Hedelmien fruktoosipitoisuuksia per 100 gr:
Ananas 11,2, Appelsiini 8,9, Banaani 18,3, Mandariini 8,3, Mango 15,3, Omena 6,6, Persikka 7,8, Päärynä 8,0, Vesimeloni 7,1, Viinirypäle 15,5.
Kuivatut hedelmät ovat yleensä hurjan sokeripitoisia:
Aprikoosi 46,4, Banaanilastu 60, Omena 51,5, Persikka 43,7, Rusina 60,1.
Vertailun vuoksi mainittakoon joidenkin viljojen ym sokeripitoisuuksia per 100 gr:
Kaurahiutale 57, Ohrahiutale 64,4, Ruishiutale 52, Täysjyvävehnähiutale 69,7, Vehnähiutale 58,7.
Grahamjauho 60,7, Ohrajauho 64,4, Sämpyläjauhot 59,4, Ruis-vehnäjauho 62,7, Ruisjauho 55,4.
Pasta (vaalea ja tumma) 66,4, Riisi 79, Riisi, tumma 72.
Jne.
Lähde Laihdu ilman nälkää -kirja (Nystén, Tavi, Tuohikorpi)

Joten sokereilta ei voi välttyä.

Me tehdään soseet ihan itse, päärynä ja muutkin hedelmät on tosi helppo sauvasekoittimella tehdä soosiksi. Porkkanaperunasoosi on itse tehtynä AIVAN erimakuista kuin purkista...ostettiin yksi purkki ja siihen jäi. [8|] Mut tietty jos lähdetään reissuun tai muuta niin kaupan purkit mukaan ja eihän kukaan muksu kuole jos kaupan ruokaa syö. [:D]

Kuivatussa ei ole vettä. Vesi tunnetusti laimentaa. Esimerkiksi banaani on omenaa kaloripitoisempi muun muassa veden vähyyden takia.

No joo, jos järjen ottaa käteen niin näinhän se varmasti on [:D]
Eli varmasti myös soseissa sokerimäärien vaihtelut sokeroimattomissa tuotteissa tulee pitkälti siitäkin paljonko niissä on vettä?
Marjoissahan luontaisesti on aika paljon vähemmän sokeria kun hedelmissä, joten se menee ihan hyvin mun järkeen että sokeroidussa mustikassa on vähemmän kun sokeroimattomassa päärynässä.

Mutta ei tuon sokerinkaan kanssa varmasti kannata ihan hysteeriseksi alkaa, jos haluaa sitä sokeria välttää viimeiseen asti niin joutuu jättämään hedelmät kokonaan pois ruokavaliosta [:D]
Sitähän ei pysty sanomaan paljonko hedelmäsokeria menee mun itse soseuttamassa päärynäsoseessa johon en lisää vettä tai mehuja ollenkaan -valmispurkeissa taitaa useimmiten niitä mehuja olla.

Mä olen tähän saakka luottanut just siihen että purkin kyljessä lukee "sokeroimaton" tai ei lisättyä sokeria", koska silloin ne tosiaan mun järjen mukaan sisältää sen määrän sokeria mitä sisällössä luonnostaan on.
Eli piilosokeria on sama määrä kun itse tehdyssä soseessa (ellei noissa lisätyissä mehuissa ole eri tavalla sokereita, vaan eihän niissäkään pitäisi olla lisättyä jos purkin kyljessä niin lukee).

Noiden puurojen kanssa en ole kyllä yhtään kartalla, onko viljoissa sitten itsessään sokeria??
Meillä syödään maustamattomia, sokeroimattomia "peruspuuroja" joihin lisään itse tehtyjä hedelmäsoseita.
Riisipuurojauhe sanoo että sokereita on 0g ja aikuisten riisihiutale paketissa seisoo että 0,3g.
Kaurapuuropaketissa sokereita 1g ja Myllyn Paras kaurahiutaleissa sokereita annoksessa (40g) 0,4g.

Maustetut puurot jätän kaupan hyllylle, ovat mun suuhun äklömakeita ja lisäilen makua mieluummin soseilla.

Just tuota mä yritin googlettamalla löytää minkä mohomaha laittoi.
Eli edelleen luotan siihen kun purkki sanoo ettei lisättyä sokeria ole, luontaiselta sokerilta kun ei voi välttyä enkä usko että edes kannattaa -eiköhän sillä joku tarkoitus ole kun sitä luonnostaan on joka paikassa [;)]

Mä olen tosin myös tehnyt soseet itse, joitakin hedelmäsose purkkeja on kaapissa hyvästä tarjouksesta ostettuna, sille varalle että joskus kylään tarvitsee mukaan.
Nekin sokeroimattomia.

ALKUPERÄINEN: KisMet

Kuivatussa ei ole vettä. Vesi tunnetusti laimentaa. Esimerkiksi banaani on omenaa kaloripitoisempi muun muassa veden vähyyden takia.

Mutta ei tuon sokerinkaan kanssa varmasti kannata ihan hysteeriseksi alkaa, jos haluaa sitä sokeria välttää viimeiseen asti niin joutuu jättämään hedelmät kokonaan pois ruokavaliosta [:D]
Sitähän ei pysty sanomaan paljonko hedelmäsokeria menee mun itse soseuttamassa päärynäsoseessa johon en lisää vettä tai mehuja ollenkaan -valmispurkeissa taitaa useimmiten niitä mehuja olla.

Huraa, juuri tätä mä yritin kirjoituksellani tuoda julki. Sokereilta ei voi välttyä, muuta on syytä olla tietoinen piilosokereista. Luulen, että kaikki tämän ketjun lukeneet ovat viimeistään nyt tietoisia niistä. [:D]

Totta kai jokaisen oma valinta on, mitä lapselleen syöttää. Aj mitä itse syö. Lähinnä vaan meinasin, että on hyvä katsoa, mitä ruoka sisältää. On eri asia syödä muromysliä kuin tavallista mysliä. [:D] Hedelmämyslikin on eri asia. (nuo kuivatut hedelmät...) Aikuisillehan energiapitoinen on tunnetusti paljon positiivisempi sana kuin kaloripommi. [:D]

Mä käyn nyt varmasti tosi hitaalla (mikä ei nykyisin ole mitään uutta), mutta en mä vieläkään ymmärrä sitä pointtia [:D]

Kun musta nimenomaan silloin on turha tuijottaa niitä sokeripitoisuuksia kun purkissa lukee ettei lisättyjä sokereita ole.
Eli edelleen syöttäisin mieluummin sokeroimatonta päärynäsosetta jossa on isompi sokeripitoisuus kun sitä sokeroitua mustikkaa jossa pitoisuus on pienempi.

Lisättyyn sokeriin en halua lasta totuttaa, mutta luonnostaan makeat hedelmät on mun mielestä enemmän kun ok, hedelmistä ei saa epäterveellisiä millään vaikka makeita ovatkin.
Myös bataatti ja porkkana on tosi makeita, ja silti niitä syötetään hyvillä mielin eli kyllähän lapsi joka tapauksessa makeisiin ruokiin ja hedelmiin tottuu jos ei halua kaikkia luonnostaan makeita poiskaan jättää.

Ja kyllä mä ihan rauhallisin mielin lisäisin omatekemiinkin soseisiin hedelmäsokeria jos ne sitä vaatii, esim. puolukka tai lakka vaatii vähän makeutta.
Luulen kyllä että tulen nekin hoitamaan niin että teen nuo marjat hedelmän kanssa, vaikka päärynä-puolukka joka tuskin vaatii enää lisää sokeria päärynän makeeuden takia kun suhde on oikea.

Mun mielestä taas kannattaa tuijottaa, koska jos idea on ensisijaisesti siinä, ettei halua totuttaa lasta makeaan, niin on syytä katsoa purkkien ja hedelmien pitoisuuksia.

Jos taas idea on siinä, että haluaa syöttää vain luontaisia sokereita ja luontaisesti makeita, niin silloinhan se riittää, että purkissa lukee "sokeroimaton". Mutta silloin lapsi tottuu kyllä makeaan.

Pointti on siis siinä, että on hyvä miettiä onko itseisarvo soseen makeudessa vai soseen luontaisissa sokereissa.

KisMet ymmärtääkseni sinulle itseisarvo on ne luontaiset sokerit ja että niitä ei ole lisätty. Minulle taas tärkeämpi on soseen kokonaissokerimäärä, oli se lisättyä hedelmäsokeria tai ihan luontaista sokeria. [:)]

ALKUPERÄINEN: mohomaha
Vertailun vuoksi mainittakoon joidenkin viljojen ym sokeripitoisuuksia per 100 gr:
Kaurahiutale 57, Ohrahiutale 64,4, Ruishiutale 52, Täysjyvävehnähiutale 69,7, Vehnähiutale 58,7.
Grahamjauho 60,7, Ohrajauho 64,4, Sämpyläjauhot 59,4, Ruis-vehnäjauho 62,7, Ruisjauho 55,4.
Pasta (vaalea ja tumma) 66,4, Riisi 79, Riisi, tumma 72.
Jne.
Lähde Laihdu ilman nälkää -kirja (Nystén, Tavi, Tuohikorpi)

Joten sokereilta ei voi välttyä.

Nuo luettelemasi viljojen pitoisuudet on ainakin hiilaripitoisuuksia. Esimerkiksi tummassa pastassa on hiilareita kutakuinkin tuo 66g/100g, mutta siitä sokereita on vain 3,5g. Eihän pasta nyt pelkkää sokeriakaan ole. Vertalun vuoksi: O´boy- kaakaojauhossa on 68g hillareita ja niistä 63g on sokereita. [:D]

Itseasiassa äidinmaitokin on makeaa, eli vauva saa heti makeaa[;)]

No joo, mä oon ajatellu vähän seurata, että jos toi poika tuntuu olevan niin perso sille makealle, että lakkaa vihannespuoli maistumasta, niin rupean tarkemmin katsomaan noiden hedelmien omienkin sokerien määrää. Tällä hetkellä menee kaikki yhtä suurella innolla.

Ihmiset on luonnostaan jossain määrin makealle persoja, koska se joskus muinoin, kun luonnon armoilla elettiin, on ollut tärkeä aine (kuten rasvakin) ja sillä luonto on saanut ihmiset vaistomaisesti sitä energiaa itselleen hankkimaan. Nyt, kun sitä sokeria ja rasvaa on ihan yllin kyllin tarjolla niin, nämä vaistot onkin haitallisia meille. Sen takia varmaan ihan hyvä vähän pienestä pitäen seurata, mitä se vesseli suuhunsa laittaa[:)]

Aivan. [:D] Kyllä tuo meidänkin neiti vetelee tyytyväisenä sokeroimatonta päärynää ja persikkaa sekä peruna-porkkanavelliä, koska ne on makeita.

Valintojahan nää vaan on. Meidän neiti saa kerran päivässä hedelmäsosetta ja totta hitossa se syö sitä jopa tyytyväisempänä kuin muita. Siksi mä yritän välttää tosi makeiden hedelmien antamista ja esimerkiksi tuo persikka on tosi makeaa mun suuhun. Toistaiseksi nämä määrät on kuitenkin niin pieniä, että tulee halvemmaksi ja siitä on ainakin vähemmän vaivaa, että ostaa purkin kuin soseuttaa itse.

No nyt se pointti meni mullekin jakeluun, rautalangasta väännettynä [:D]

Tuota mä just ihmettelin että kun ne hedelmät kuitenkin on makeita ja silti ne on tärkeitä, samoin kun osa vihanneksista on makeita, niin eihän sitä lasta voi olla "totuttamatta" makeaan ellei tosiaan jätä hedelmiä sekä porkkanoita ja bataatteja ainakin pois.
Mä olen miettinyt tuota makeus asiaa niinkin päin, että suurin osa lapsista jotka on pienenä pidetty hyvin tarkkaan pois makeasta, on isompana ihan hulluja makean perään ja vetää just niin paljon kun saa.
Silti me yritetään mahdollisimman pitkään pitää ne lisätyt sokerit poissa, ja tietysti karkit ja pullat ym. mutta luontaisesti makeita annan hyvällä omatunnolla.
Eiköhän tuo makean perään oleminenkin ole ainakin osittain myös yksilöstä kiinni, mutta omassa tuttavapiirissä on tosiaan juuri nuo lapset enemmän makean perään, kun taas toisille riittää herkuksi ne hedelmät.

Meillä tykätään jostain syystä enemmän kasvis- kun hedelmäsoseista, eli ilmeisesti tyttö ei ainakaan ole niin makean perään kun äitinsä [;)]

Meillä kans paremmin uppoo esim. porkkana-kukkakaalisose, kuin esim. päärynä. Ja hyvä niin.

En nyt enää jaksa ruveta tätä soppaa enempää hämmentämään omilla näkemyksilläni, mut kyllä itse ainakin ihan hyvillä mielin syötän hedelmää, oli se sitten makeeta tai ei. Tietysti suosin sokeroimattomia mahdollisimman pitkään. Ja kuten KisMet sanoi, hedelmää voi syödä ihan mielinmäärin, eikä sitä pitäs mun mielestä ruveta rajottaa..
Ja KisMetillä oli tossakin pointti, että ne lapset, joilta kaikki makee kielletään pienenä, niin vetää sitä makeeta sitte isompana niin paljo ku napa vetää.. eihän se tietty aina niin mee, mut kyllä mun järkeen käy. Ihmiset kun on lähes poikkeuksetta persoja makeelle.

Quara: En ite oo näpytelly niitä, kopsasin vaan jostain mistä löysin enkä tarkastanu todellisuusperää. Halusin vaan ottaa osaa keskusteluun [;)]

KisMetin kanssa samoilla linjoilla, ite teen soseet ja puolukan olen juurikin yhdistänyt omenan kanssa, koska pelkkää puolukkaa en pysty itekkää syömää nii miks sitä pelkälteen pakastaisinkaan. Juuri tuossa lopeteltiin mustikka-omena-puolukan maistelu, ja siirryttiin omena-puolukka-banaaniin ja voi joku se oli ihanaa! Olisin halunnu päästä osingoille siihen, mutta Neppula veti satsin kokonaan [:D] Jos se tänään jättäis mulle, tai huomenna... [8D] En mä kyl huonoo omatuntoo koe jos annan tytön syödä persikkaa jos hän siitä tykkää. Senkin vois tarjota esim. vadelman kanssa.
En kans tajuu miks mun pitäis ostaa kaupasta niitä kuningatar-, päärynä-, banaani puuroja kun voin vetästä puuron joukkoon pakastimesta vaikka joka päivälle eri kuution. Tulee samalla jäähdytettyä puuroo. Lisäks noissa (suurimmassa osassa) kaupan soseissa on pääasiassa vettä, ainesosathan luetellaan siinä järjestyksessä mitä on eniten. Ja mihin kaappiin mä tungen kaikki lasipurkit ja tetrat? Niitähän sais kantaa selkä vääränä...Nyt meni vähä ohi sokeriaiheen [:D] Mutta kotona tehdyn puolestapuhujana, ja ilman lisättyä sokeria [:D]

Mielenkiintoinen aihe ja keskustelu! En oo itse suuremmin asiaa edes ajatellut tuolta kantilta, että tosiaan lasta voi "opettaa" makeaa syömään ilman lisättyä sokeriakin. Aion kyllä siltikin edelleen ostaa kaikki valmiit tuotteet (siis lähinnä puurojauheet ja hiutaleet) sokeroimattomina, juurikin tuon vuoksi että oman käsitykseni mukaan se ruuan luonnostaan sisältämä sokeri on terveellistä ja sitä meidän kaikkien kuuluukin saada.

Mitä sitten tulee tuohon makean opetteluun, niin kuten joku tässä mainitsikin, kyllähän tuo äidinmaitokin on makeaa ja se on kuitenkin sitä lapsen kaikkein luonnollisinta ensiravintoa. Eli luulisi, että kaikilla vauvoilla on itseasiassa luontainen mieltymys makeaan ja ne muut maut alkaakin maistua hyvältä vasta sitten opettelemalla. En kyllä mitenkään jaksa uskoa, että luonnostaan makean hedelmän syöttäminen opettaisi lasta mieltymään pelkästään makeaan. Jos siinä ohessa tarjotaan kuitenkin muita makuja sopivasti, niin uskon että lapsi tottuu kaikkeen. Toki on tietysti sitten nämä lapset, jotka ovat aina hyvin valikoivia ja "huonosyöntisiä" totutti heitä mihin vain.

Luulen, että tossakin on perää mitä Mohomaha sanoi, että noissa valmissoseissahan on tosi paljon vettä. Sehän tietysti vähentää soseen makeutta, kun koko sose on laimeampaa. Ja sen lisätyn veden takia niihin laitetaan myös sitä tärkkelystä, sakeutukseksi. Niin voisi ajatella, että jos haluaa tarjota lapselleen itse tehtyjä soseita hieman vähemmän makeana, voi niitä laimentaa reilummin vedellä ja laittaa sitten itse jotain tärkkelystä joukkoon. Eiköhän tohon tarkoitukseen sopisi esim. ne sokeroimattomat riisipuurojauhot (?)

Takaisin