Sokerit ja lisätyt sokerit

Minä myös jätän kaupan hyllylle ne soseet missä on lisättyä sokeria, mutta en mitenkään tietoisesti ole antamatta makeita soseita kun poika niistä tykkää. Kyllä se makeaa elämänsä aikana syö, tottuu se siihen nyt tai vuoden päästä. Suurimman osan kasviksista soseuta itse, mutta hedelmiä ei juurikaan kannata itse soseuttaa, kun valmiit on paljon halvempia. Ja ihan hyvällä omalla tunnolla niitä syötän.
 
Samaa mieltä siitä että ihmisen elimistö tarvitsee myös niitä sokereita, ja luonnolliset sokerit on mun mielestä ehdottomasti paljon parempi ja terveellisempi valinta kun lisätty sokeri (oli se sitten hedelmäsokeria tai ei).

Ihan ohi aiheen, mutta miten mohomaha olet tehnyt nuo marja-hedelmäsoseet?
Ihan vaan kiehauttanut kattilassa kaikki sekaisin?
Varmaan pakastemarjoja olet käyttänyt?
Me ei olla vielä mitään marjoja maisteltu, mutta houkuttaisi alkaa tekemään kun pakastin on niitä täynnä.
 
Toistan nyt vielä. Jokainen saa syöttää mitä haluaa. Itse syötän ensisijaisesti sokeroimattomia, mutta yritän välttää yltiömakeiden sokeroimattomien soseiden syöttämistä. Annan mieluummin marjoja, sillä niiden sisältämät vitamiinit katson hyviksi.

En ilmeisesti pystynyt sanomaan sitä riittävän selvästi, että en suinkaan tarkoita, että makeaa ei saa syöttää. Tarkoitan, että jos te esimerkiksi olette päättäneet ostaa kevyttuotteita, niin kai te nyt katsotte kuitenkin, paljonko siinä on rasvaa? Kevyeksi saa kutsua melkein mitä vaan. Tai jos haluatte ostaa runsaskuituista tuotetta, niin vertailette ne kuidut, kun kuitenkin leipää saa kutsua runssaskuituiseksi jo silloin, kun siinä on 5g kuitua? Se on kuitenkin eri asia kuin 14g kuitua.

Nyt kuitenkin tuntuu, että mä olen ainoa, joka tuijottelee purkinkylkiä. [:D]

Kaikki lapset tykkää makeasta. Meillä uppoaa tosi hyvin niin peruna-porkkana, peruna-parsakaali kuin peruna-kukkakaalikin. Varmaan kuitenkin syötäisiin pelkkää päärynääkin, mutta annan mieluummin omena-päärynää, jossa on oleellisesti vähemmän niitä luontaisia sokereita. Mä en itse pidä tosi makeasta, joten mieluummin annan sellaisia, joista purkinjämät syön itsekin tyytyväisenä. [:D]
 
Mulla idea on, että en tuijota purkin kylkiä sen enempää kun että sitä lisättyä sokeria ei ole.
Eli siis ihan sama paljonko luonnollista sokeria on, se kun on kuitenkin hyvää sokeria.
Me nyt ei tosiaan olla ostettukaan kun ihan muutama hassu sosepurkki kaupasta, jos käyttäisin enemmän niin saattaisin tutkaillakin enemmän, mutta en siltikään tuon luonnollisen sokerin kanssa.
Mulla kun ei itsellä edes mene nuo kaupan hedelmäsoseet alas [:D]

Mä en taaskaan osaa verrata näitä soseita aikuisten kevyt-tuotteisiin tai kuitumäärään [:D]
Kun mä näen ne ihan eri asiana, hedelmä kun on hedelmä ja sen luonnollista sokeria siitä ei poiskaan saa, en siis voi kaupassa verrata kahta erilaista päärynää kun taas kahta erilaista light-jogurttia voin.
Kun sä näet kaiken makean pahana, mä en näe luonnollista makeaa ollenkaan pahana.
Enkä siis näe syytä miksi niitä luonnollisen sokerin määriä edes sieltä purkin kyljestä kyttäilisi.
Ymmärrän kyllä sunkin kannan miksi haluat ne tsekata, mutta ilmeisesti suurimmalle osalle se luontaisen sokerin määrä on ihan sama, kunhan sitä lisättyä sokeria ei ole [:)]
 
Minä katon tosiaan myös ainoastaan sen, ettei lisättyä sokeria ole. Hedelmät ovat makeita ja sellaisia niiden pitää ollakin. Miltähän mahtaisi maistua hedelmät, joista olis se omakin sokeri jotenkin kummassa poistettu...
Hedelmän oma sokeri saa meillä olla ihan huoletta.
Mitenkähän kummassa meidänkin sukupolvi on oppinut syömään kunnon ruokaa kun jo melko pian annettiin appelsiinimehuja ym... Nekin on tosi makeita.[8|]
 
Joo kyllä minä ainakin ihan ton pointtisi, Quara ymmärsin. Mutta eihän nyt kuitenkaan leivän tms. kuitupitoisuus tai muun tuotteen rasvapitoisuus ole sama asia kuin se, ettei tuotteeseen ole lisätty sokeria. Siis tottakai sen jokainen ymmärtää, ettei "rasvaton" välttämättä tarkoita kokonaan ilman rasvaa olevaa tuotetta tai "kuitupitoinen" järjettömän tervellistä ja erittäin kuitupitoista tuotetta. Mutta "ei lisättyä sokeria" tarkoittaa kyllä mielestäni aina juuri sitä, ettei tuotteessa ole muuta sokeria kuin sen luontaisesti sisältämä sokeri.

Ja koska edelleen olen Kismetin linjoilla tässä, että ne luontaiset sokerit hedelmissä on ihan jees niin en tuijota sitten kaupassakaan muuta kuin niitä lisättyjä. Mutta tosiaan, nuo soseet olenkin kaikki tähän saakka tehnyt itse. Mitään muuta en ole lisännyt kuin vettä tai rintamaitoa. Makeitahan ne on, mutta minua se ei haittaa [:)]
 
KisMet: Tein samalla kertaa pelkän omenasoseen, niin tein sitä reilusti ja sit laitoin osan siitä syrjään ja keitin puolukan, iskin sen vielä siivilän läpi kuorien vuoksi ja sit sotkin sen omenan sinne joukkoon. Sama homma vadelmien kanssa, suurin osa siemenistä jäi siivilään keittämisen jälkeen ja sit vaan soseutetun päärynän joukkoon. Varmaan myöhemmin jätän ton siivilävaiheen pois, mutta aluks ainakin näin että saa hienompaa ja sileempää. Niin ja puolukka oli "oma keräämää" ja vadelman ostin ihan pakastealtaasta kun käytin sitä muuhunkin. "Omia" mansikoita olisi, mutta niistä en ole vielä mitään tehnyt. Kenties niistä voisi yrittää kiisseliä neidille...

Yumna: Rasvattomasta maidosta ei ainakaan saa käyttää nimitystä rasvaton mikäli rasvaa on yli 0,05.
Nimim. meijerialaa 3 vuotta lukenut [:D]
 
ALKUPERÄINEN: mohomaha

Yumna: Rasvattomasta maidosta ei ainakaan saa käyttää nimitystä rasvaton mikäli rasvaa on yli 0,05.
Nimim. meijerialaa 3 vuotta lukenut [:D]


Joo varmaan totta, että rasvattoman on oltava rasvatonta. Ilmaisin itseäni vähän väärin, ajattelin siis lähinnä sitä että rasvaton ei automaattisesti ole mitenkään terveellistä tai vähäkalorisempaa vaan voi sisältää juurikin esim. noita lisättyjä sokereita tai sitä useammin hillittömän määrän makeutusaineita. Siis paremminkin niin, ettei rasvaton ole aina välttämättä yhtä kuin terveellinen.
 
ALKUPERÄINEN: miiuhoo

Minä katon tosiaan myös ainoastaan sen, ettei lisättyä sokeria ole. Hedelmät ovat makeita ja sellaisia niiden pitää ollakin. Miltähän mahtaisi maistua hedelmät, joista olis se omakin sokeri jotenkin kummassa poistettu...
Hedelmän oma sokeri saa meillä olla ihan huoletta.
Mitenkähän kummassa meidänkin sukupolvi on oppinut syömään kunnon ruokaa kun jo melko pian annettiin appelsiinimehuja ym... Nekin on tosi makeita.[8|]


Mä laitan vielä tämän, mutta sitten lopetan aiheen omalta osaltani. Kyllä mä nimittäin makeaa lapselle annan enkä sitä varjele makealta. Äitini ihmetteli eilen, annanko lapselle jääkaappikylmää soserra. Naurahdin, että joo. Miten se muuten ikinä oppii tykkäämään jäätelöstä. [:D]

Mutta yksi syy tuijotella purkinkylkiä (jos siis ostaa purkissa eikä soseuta päärynää itse)
Nutricia Muksu sokeroimaton päärynäsose purkissa 12,3g sokeria (päärynäsosetta 90%)
Nutricia Muksu sokeroimaton päärynäsose tölkissä 7,1g sokeria (päärynäsosetta 55%)

Tää koko ketju lähti osaltani siis siitä, kun mies oli ostanut jos jonkinmoisia purkkeja kauppareissullaan ja rupesin sitten miettimään, että heitetäänkö pois, kun niissä on lisättyä sokeria. Ei heitetä vaan syötetään, koska moni sokeroimaton on luontaisesti makeampaa. Tänäänkin kaikki ostamani oli sokeroimattomia.
 
Pakko oli vielä nostaa tämäkin ketju esille [:D]

Eilen kaupassa oli Muksun puurojauheet tarjouksessa ja katselin siinä sitten jos löytyisi jotain muutakin kuin nuo jo tutuiksi tulleet riisi- ja kaurapuuro (jotka siis ovat sokeroimattomia). Ajattelin, että jospa noissa sokeroiduissakaan ei niin kovin paljon sitä sokeria ole, mutta aika hurja ero oli kuitenkin! Siis tuossa sokeroimattomassa kaurapuurojauheessa on luontaisia sokereita 1g/100g, riisipuurojauheessa tasan 0g. Olisin ollut kovin kiinnostunut tuosta mannapuurojauheesta tai tattari-riisipuurojauheesta, MUTTA jälkimmäisessä sokereita on 32,7g/100g ja ensimmäisessä huimat 46g.

Jätin siis kaupan hyllylle ne, varsinkin kun meidän tytölle maistuu (onneksi) nuo sokeroimattomatkin puuro vallan mainiosti. Ja ilman mitään lisukkeita kaiken lisäksi.

Edit: Niin siis kun Muksun mannapuurossa on sokeria 16g/annos, tarkoittaa se käytännössä sitä, että annoksessa on n. 1,5 ruokalusikallista sokeria. Tattari-riisipuurossa sokeria 9,8g/annos, joka vastaa vähän vajaata ruokalusikallista. Ärsyttävintä tässä on se, että tuonkin toisen puuron nimi viittaa jotenkin petollisesti johonkin terveelliseen - "PUHTIPUURO", tästä saat terveellistä PUHTIA päivääsi. Just.
 
Oliskohan Yumna jotain tekemistä maitojauheen kanssa noilla sokereilla?
Ihan normaali maitojauheessakin (siis aikuisten) on 100g sokeria 40g.
Mitä mä olen purkkien kylkiä katsellut, niin melkein kaikissa puurojauheissa on sitä maitojauhetta.
Mannapuuroa mä myös viimeksi kaupassa pyörittelin, mutta jäi kauppaan kun siinäkin oli maitojauhettta.
 
Menee vähän OT mutta katselin netistä marjasmoothien ohjetta itselleni. Ajattelin pakasteesta ottaa vattuja ja mansikoita. Niin eiköhän jossain keskusteluketjussa jeesusteltu että varmasti lihottaa kun niissä on sokereita ja rasvaa esim. banaanissakin... Justjoo... Ja puhe oli nimenomaan omatekoisista ilman lisättyä sokeria...[8|]
Minä ainakin join maukkaan maustamattomaan jugurttiin ja kotitekoiseen mehuun tehdyn smoothieni hyvällä mielin. Kun tosiaan minusta hedelmien ja marjojen omissa sokereissa  ei ole mitään pahaa. [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Yumna

Pakko oli vielä nostaa tämäkin ketju esille [:D]

Eilen kaupassa oli Muksun puurojauheet tarjouksessa ja katselin siinä sitten jos löytyisi jotain muutakin kuin nuo jo tutuiksi tulleet riisi- ja kaurapuuro (jotka siis ovat sokeroimattomia). Ajattelin, että jospa noissa sokeroiduissakaan ei niin kovin paljon sitä sokeria ole, mutta aika hurja ero oli kuitenkin! Siis tuossa sokeroimattomassa kaurapuurojauheessa on luontaisia sokereita 1g/100g, riisipuurojauheessa tasan 0g. Olisin ollut kovin kiinnostunut tuosta mannapuurojauheesta tai tattari-riisipuurojauheesta, MUTTA jälkimmäisessä sokereita on 32,7g/100g ja ensimmäisessä huimat 46g.

Jätin siis kaupan hyllylle ne, varsinkin kun meidän tytölle maistuu (onneksi) nuo sokeroimattomatkin puuro vallan mainiosti. Ja ilman mitään lisukkeita kaiken lisäksi.

Edit: Niin siis kun Muksun mannapuurossa on sokeria 16g/annos, tarkoittaa se käytännössä sitä, että annoksessa on n. 1,5 ruokalusikallista sokeria. Tattari-riisipuurossa sokeria 9,8g/annos, joka vastaa vähän vajaata ruokalusikallista. Ärsyttävintä tässä on se, että tuonkin toisen puuron nimi viittaa jotenkin petollisesti johonkin terveelliseen - "PUHTIPUURO", tästä saat terveellistä PUHTIA päivääsi. Just.


ootko varma, ettet katsonut pelkkien hiilihydraattien grammamäärää? (Sori, mutta kun täällä jo yhdelle sellainen lapsus kävi...)
Tuotteesta yleensä ilmoitetaan, että siinä on hillihydraatteja X g, josta sokereita X g, josta lisättyä sokeria X g. Siis toki niitä voi olla ihan valtavasti. Mutta ihan tavis mannaryyneissä on hiilareita 69g/100g. Siitä on sekereita 0,4g
 
Juu kyllä ihan sokerit mielestäni katsoin. Itselle sen verran tuttua diabeetikkona tuo hiilareitten kattominen ja niiden laskeminen, että en kyllä kovin helpolla mene sekoittamaan [:D]
 
Takaisin
Top