sokerirasituskoe kokemuksia??

Miuku&Möhis

Satasella mukana keskusteluissa
Elkkä tahtoisin tietää, että miten tää homma toimii, missä tehdään jne? Itse asun Helsingissä ja hieman auki vielä tuo ja kun ikää on yli 24 niin joudun kokeeseen. Jännittää hiukan ku pahoinvointia, huimausta ja oksentelua ollut koko raskauden ajan, että miten ihmeessä kestän 12h paaston ja sen sokerilitkun :O JOten kokemuksia kehiin pliiiiiisssss
 
Paljon kuulin kauhujuttuja siitä, että hirmuisen huono olo voi tulla ja kamalaa on jne. Itselläni kuitenkin meni ihan hyvin kaiken osalta, vaikka kärsinkin pahoinvoinnista ja oksentelusta. Laboratoriossa se tehdään ja kokeen ajan tulee labran tiloissa oleskella, eli lukemista tai muuta ajanvietettä mukaan! Itse katsoin kännykästä netflixiä ja hyvin kului aika :)

Kokeen kulku: ensin otetaan putkilollinen verta, paastoarvo. Sitten juodaan se makea litku. Sitten odotetaan tunti ja otetaan toinen putkilollinen verta. Sitten odotellaan taas tunti ja otetaan kolmas putkilollinen verta. Syödä eikä juoda kokeen aikana ei saa mitään, mutta välittömästi kolmannen putkilon oton jälkeen saa syödä, eli evästä kannattaa olla mukana.

Meillä labrassa oli ohjeena, että 10-14 tunnin paasto ja menin noin 10 1/2 tunnin paastolla just ton pahoinvoinnin takia. Mulle tuli siitä juomasta vain hieman humalainen olo ja ihan viisi minuuttia ennen kolmatta verikoetta meinasi tulla oksennus, mutta senkin sain hengittelemällä meneen ohi.
 
Mulle ei oo puhuttu koko sokerirasituksesta mitään ja oon 26 v eli kaiken järjen mukaan pitäs joutua menemään. Huomenna on puoliväli neuvola niin josko siellä sit täti kertoo
 
Jonsku88: viikoilla 26-28 se yleensä tehdään, eli varmaan tosiaan nyt tulee puheeksi. Jos taas BMI ylittää jonkun tietyn rajan, kuten mulla teki, niin sitten eka tehdään jo viikon 17 tietämillä ja toinen tuolloin viikoilla 26-28. Tai näin ainakin meillä Tampereella!
 
hui .. pahoin pelkään että meikäläiseltä lentää laatta tai ainakin kaon tyhjää vatsaa tai taju lähtee :/...no kaikkensa sitä lapsen eteen tekee.. tulee tää neiti olemaan niin perseeseen ammuttu karhu. Pitänee ilmottaa kaikille ettei vaan erehdy mua näkemään tai ottamaan yhteyttä.
 
Juu ei kannata olla kyllä mitään muita suunnitelmia koko päivälle... tsemppii nyt kuitenkin, toivottavasti ei nyt kuitenkaan taju lähde :sad001 Totta kuitenkin, että mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi...
 
Onneksi itsellä on pahoinvoinnit olleet ohi rasitukseen mennessä. Se ajan tappaminen siinä on se kurjin ollut, mut taidanpa ottaa sukkapuikot mukaan kun se aika koittaa. Nyt se ravinnottaolokaan ei tunnu enää niin kurjalle, kun olin eilen eräässä toisessa tutkimuksessa, joka tehtiin vasta iltapäivällä. Tässä eilisessä riitti kyllä 6 h ravinnotta olo, mutta eipä huvittanut herätä ennen kukkoa syömään ranskanleipää ilman kuoria tai juomaan kirkasta lihalientä, etenkään kun kahviakaan ei saanut ottaa. Eli olin sitten mielummin kokonaan syömättä. Sokerirasitukset tehdään onneksi heti aamulla.
 
Mulla oli se jo aiemmilla viikoilla. Kaikista pahinta oli se että aika oli jo 07.15. En todellakaan kovin mieleläni niin aikasin nouse. Mulla on paljon ilta ja yövuoroja joten nuo aamuherätykset on aika suolesta. Väsy oli ihan kamala mutta onneks oli mies mukana. Se litku ei ollu niin kamalaa mitä kuvittelin. Aika esanssista mutta ei nyt ihan hirveetä.

Sen jälkeen mentiin heseen herkuttelemaan. VIRHE!. Mulle tuli ihan karsee olo ja oli pakko mennä makaan heti ku päästiin kotiin.

Ja todellaki kannattaa ottaa mukaan ajanvietettä.
 
Täällä istuskellaan sokerirasituksessa. So far so good. Puolitoista tuntia ja kahdet verikokeet takana. Puoli tuntia ja yhdet edessä.

Vähän närästää ja hienoinen päänsärky hiipii pikkuhiljaa, mutta yllättävän ok. Pelkäsin paljon pahempaa. Sokerilitku oli ihan juotavaa ja menikin oikeastaan janoon, kun ei muuten saa juoda tarpeeksi :)
 
no jopas :D oon ni varma et meikä pyörtyy tai jotain xD saaks sielt odotustilasta liikku esim ulos välillä ?
 
Miuku&möhis pitää pysyä paikoillaan odottelemassa koska liikkuminen kuluttaa sokereita ja sit tulos on väärä :) Mä ite neuloin koko sen ajan sukkaa niin aika kulu yllättävän nopeasti :) ota evästä mukaan minkä saat syötyä heti sitten siinä ennen kotiin lähtöä :)
 
Suht paikallaan tosiaan pitää olla. Vessassa saa kuulemma käydä, muttei hirveesti sen kummempaa. Ja pieniä suullisia vettä voi vällä purskutella/hörppäillä (yhteensä ehkä 1 dl sen koko 2 h aikana). Mulla oli yhdet kiireiset työpaperit mukana. Hyvin kului aika :)
 
hehee hyvä ku mul kunnon old school puhelin xD ei voi ees netis pörrätä...pitää ottaa kirja mukaa..en kyllä oikein luekkaan xD muuta ku eläinten koulutuksesta yms.. oi perkule...mä o otan tyynyn jos vaik vaan nukkuis sen ajan.. tiedättekö et onko haittaa jos on flunssa päällä?
 
Täällä ollaan kans viikko sitten sokerirasituksessa käyty... Painoa oli neuvolatädin mukaan tullu liikaa näillä viikoilla 23 rv ja 8 kiloa ja masu kasvanut hurjaa vauhtia sf 22,5 joten laittoi sitten lähetteen sokerirasitukseen... Ainakaan siinä pikatestissä ei mitään ollut mikä ekana heti otetaan paastoarvo oli 4,2 ja ens viikolla lääkärintarkastuksessa saa tietää muut arvot...
Ei kyllä ollut kovin hääviä vadelmamehua mitä sai juoda sen 250ml, aivan tajuttoman makeaa siirappia, yäk... :yuck:parempaa oli se kokikselta maistuva väljehtynyt limppari, mitä 10 vuotta sitten sain juoda...
Itsellä oli banaania mukana, minkä söin testien jälkeen, eikä kyllä tehny tiukkaa olla sen 12 tuntia syömättä eikä tullu pahaa oloa istuskella oottelemassa, netissä meni aika... Sai kerranki olla hyvällä omalla tunnolla koneella ja ihan rauhassa :happy:
 
Minä kävin sokerirasituksessa eilen. Syömättä oleminen onnistui ihan hyvin, mutta se kun vettäkään ei saanut ylettömästi juoda meinas tuottaa vähän vaikeuksia. Litku ei ollutkaan niin pahan makuista kun omat siskot kerkesi pelotella. Sain vadelmanmakuista sokerijuomaa. Kaikista pahin rasituksessa oli ne verikokeiden ottamiset. Eilen ottivat yhteensä 5 putkea verta, kun samalla ottivat SPR:n myös, niin saadaan selville se sikiön veriryhmä. ja tarvisiko vielä rokotusta ottaa vai vasta synnytyksen jälkeen.
Huonoa oloa ei rasituksessa tullut, pelkästään aivan ihana närästys. kädetkin on kyllä sen näköisetkin, että on verikokeita otettu. Tuloksia odotellessa.
 
Olisiko tuokin taas paikkakuntakohtaista kun mulle sanottiin että koska olen 27v ensisynnyttäjä niin pitäisi mennä tuohon sokerirasitukseen, kieltäydyin nyt siitä kuitenkin.
 
Paikkakuntakohtaista on juu. Käypä hoito -suositukset suosittelevat, että kaikki yli 25-v. ensisynnyttäjät + kaikki, joilla on riskitekijöitä kävisivät.
 
Mulle sanottiin viime neuvolassa, ettei tarvitse mennä sokerirasitukseen ja olin todella hämmentynyt tästä, koska olen yli 25v ensisynnyttäjä. Lisäksi äidin puolelta suvussa ollut 2.tyypin diabetesta..
Neuvolatäti sanoi, kun hämmentyneenä asiasta kyselin, että saan mennä rasitukseen, jos haluan. Sanoin, että mietin asiaa ja kyllä mä nyt oon päättänyt meneväni, omaksi ja pienen parhaaksihan se on :) Sanon seuraavassa neuvolassa, että pistää lähetteen niin saa senkin asian varmistettua.
 
Takaisin
Top