Sokerirasitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Saimai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Anteeksi kun tuun tammikuisista huutelemaan teijän ryhmään.
Mulla oli neuvolalääkärissä 2 viikkoa sitten pissassa sokeria arvo oli 3. Seuraavaksi päiväksi varattiin sokerirasitus ja aamupaasto oli 5,9 (raja 5.3) ja 1h sokeri 10.5 (raja 10) 2h oli 8. (raja8.6) Eli mä narahdin ja jo kuulemma yhdestä arvosta saa diagnoosin RaDi. Sain ruokavalio ohjeet ja 4 päivässä mittailen sokerit. Aina aamupaaston tunti sen jälkeen ja sit saan valita 2 mittausta 1h ruuan jälkeen. Äitipolille kuulemma laitetaan suoraan lähete kun kaksi arvoa heittää, samalla jouduin 2 viikon sisällä rasituskokeesta tekemään kotona mittauksen jossa mitataan 8 kertaa päivässä eli kaikki aterian ennen ja jälkeen mittaukset. Minä tein sen perjantaina ja ottaa sikäli päähän että ei yhtään heittoa arvoissa ole ollut ennen sitä normaalit ja rajoissa mutta juuri mittauspäivänä aamupaasto oli koholla. Luulen johtuen siitä että edellispäivänä sain auringonpistoksen ja oksensin lähes kaikki ulos ja pystyin syömään vain sellaista joka oli kiellettyjen listalla.
Tsemppiä kaikille rasitukseen joutuville ja diagnoosin saaneille. Sen verran sanon vielä että piikkikammoinenkin voi ylittää kammonsa. Ennen vihasin neuloja pelkäsin niitä, nyt ei mitään ongelmaa.

Eikös ultrat ym saa palkallisena??? Meillä saa ainakin, luulin että yleinen käytäntö..

Se riippuu ihan sovellettavasta työehtosopimuksesta. Laissa niitä ei ole säädetty palkalliseksi, mutta TESissä ne voi olla sovittu palkalliseksi. Ja sekin vaihtelee, että onko palkallisia sitten vain esim. lääkärikäynnit, kaikki neuvolakäynnit vai myös muualla tehtävät ultrat ja labrat.

Terkkuja labrasta sokerirasituksesta! Juoma oli ihan ok. Hoitaja käski yrittää olla maistelematta, kun kaikki ei pidä mausta. Minusta se maistui sokeriselle mehulle, mutta ei kuitenkaan juuri miltään. Teki ihan hyvää, kun olikin jo kamala nälkä:)

Sukurasitteen takia tulokset kyllä vähän jännittää! Ja minähän oon täällä alkuraskauden kokeessa, kun osallistun tutkimukseen.

Pakko udella paljonko sitä litkua juodaan? Ei kai litrakaupalla?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Olikohan se 250ml. Kertakäyttömukissa 1,5 mukillista. Ei paha :)

Edellisessä raskaudessa kävin sokerirasituksessa ja litku maistui ylimakealla vadelmamehulle, ja ei tosiaan ollut mikään suuri määrä juoda. :)

Täällä se huomenna edessä. Nyt vaan tihkuu tuo että vettä ei saisi juoda ja oon tottunu sitä juomaa n. Huominen menee miten menee. Kahdessa edellisessä raskaudessa ollu koholla joten sen takia meni suora lähete tuohon

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Heipsan. Kävin maanantaina sokerirasituksessa. Litku ei ollut maultaan paha, vaan mulla otti hiukan vastaan sen "geelimäinen" koostumus, hyi. Kerran yökkäsin, muttei tullut oksennus. Olo pysyi hyvänä, nyt kaksi viime viikkoa olleet pahoinvoinnin osalta muutenkin parempia. Olin ostanut Leena Lehtolaisen pokkarin mukaan ja aika kului siivillä, melkein harmitti jättää kirja kesken ja lähteä kotiin. Itsellä ylipainoa ja sukurasite, jonka vuoksi jouduin jo nyt viikolla 14 sokerirasitukseen.
Tänään soittelin tulosta ja viimeinen arvo yli viitteen... Ensi viikon keskiviikkona neuvolaan ja silloin saan lisätietoa asiasta. Tulossa myös lähete TYKS:n diabeteshoitajalle.Olen erittäin piikkikammoinen ja sokerirasitusta edeltävän yönkin valvoin, kun jännitti se, että verta otetaan kolme kertaa. Nyt sitten pitäisi itse alkaa jotain verensokereja mittailemaan.. Saa nähdä mitä siitäkin tulee... Muutenkin harmittaa, mutta toisaalta raskausdiabetes taitaa olla ainoa raskauden aikainen vaiva/sairaus, johon pystyy itse vaikuttamaan (ruokavaliolla).

Luulin että tässäkin raskaudessa joudun sokerirasirukseen iän vuoksi eli yli 30v. Mutta terkkapa tänään sanoikin ettei tarvi mennä kun arvot oli niin hyvät edellisellä kerralla ja koska uusi raskaus niin pian edellisen jälkeen!

Eilen ihmettelin neuvolalääkärille sitä, että nykyään tuntuu kaikki joutuvan sokerirasitukseen. Mullekin terkkari sanoi suoraan, että sinne on mentävä, kun suvussa aikuisiän diabetesta. Aikaisemmissa raskauksissa rasitus ollut tarpeen vain, jos pissassa ollut sokeria. No, lääkäri siihen, että vain 10-20% odottavista äideistä EI JOUDU sokerirasitukseen. Eli tosi harvassa on ne, joilla on terve suku, ei ylipainoa ja ovat nuoria. Mulla noista titeutuu vain se, ettei ole ylipainoa :)

Mä kävin myös sokerirasituksessa, syynä PCO. Viime raskaudessa, josta aikaa 1,5v, arvot olivat hyvät mutta joudun silti kaksi kertaa. Arvot oli taas loistavat mutta menen silti toisenkin kerran.

mua ei laitettu, kun ei ollut omissa vanhemmissa tai isovanhemmissa, mulla ei ole ylipainoa mutta ikaa on 32 ensimmainen raskaus joka saa menna loppuun saakka.

Puol tuntia jäljellä, eiköhän tästä voittajana kävellä! :D en kyllä toista kertaa tuu tänne rasitukseen, epämukavat tuolit.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Haluaisko joku selventää vielä tarkasti mitä sokerirasituksessa tehdään? Mitä sitä ennen tehdään ja mitä sen jälkeen? Mullakin se on edessä mutten ole vielä saanut siitä mitään infoa.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Ennen rasituskoetta paastotaan 10-12h. Labrassa otetaan ensin verikoe, juodaan sokerilitku, odotetaan tunti, otetaan verikoe, odotetaan toinen tunti ja otetaan kolmas verikoe. Istua pitää se odotusaika. Kannattaa varata kivaa tekemistä matkaan:)

Täällä meni pieleen rasitus. Oksensin just ennen tokan tunnin näytettä, ja harmitti vietävästi. Kuitenkin paastoarvosta jo lätkittiin diagnoosi joten ei tarvii enää mennä, laiha lohtu mut lohtu sekin :)

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app

Mä kävin tänään, huomattavasti kivuttomampi kokemus kun reilut 10v sitten :D
Mulla th suositteli painon takia tuota ja sitten täällä on menossa RDI-liittyvä tutkimus, joten seuraava käynti on jo varattu marraskuulle. Perjantaina saa sitten kuulla tuloksista neuvolassa.

Takaisin