sokerirasitus

HEI!

Menkää ihan rauhallisin mielin sinne testiin! Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, niin VAUVASI parhaaksi se tehdään! Kyllä aikuine ihminen jotenkiuten kestää pari tuntia ..tai oikeemmin siinähän saa se JUOMAN heti ekan verikokeen jälkeen. Mulla ainakin olo helpotti heti! Ja kun vaan ajattelee, että elimistö tarvii jotain energiaa, niin ei se sokerijuomakaan niin hirveetä ole. (hm?)

Meiltä löytyi hiven ylähäisiä arvoja ja niimpä pääsin/sain alkaa tarkkailemaan syömisiäni! Oma haima ja sen insuliinituotanto on kovilla raskauden aikana ja vauvalle kun pitää saada puhasta tavaraa kasvamiseen, niin siksipä se äidin sokeriarvo on tärkeä! Tän ajatuksen varjolla minä KESTIN... enempi niitä neuloja pelkäsin...

Ja niin, kannattaa otta joku energia päläjäys mukaan, minkä nakertaa heti testin jälkeen! Ottakaa ne pari tuntia rauhassa ja lukekaa kaikki ihanat hiirenkorville kihartuneet naistenlehdet... Sillä kuitenkin VAAN istutaan ja odotellaan!
 
Eemi03: Mua lähinnä ihmetyttää tuossa kotimittailussa se, että esim. tänään oli aamuarvo koholla.. Mutta vaikka söin ruisleivän ja join lasillisen kaakaota (sokerista), niin tunnin arvo oli tosi hyvä. Että mitenhän tässä hommassa edetään, kun tuntuu ettei noissa sokereissa ole mitään logiikkaa.. 

Mutta pakollinen karkkilakko tästä episodista kyllä alkoi.. ehkä nyt karkista vieroittautuminen on helpompaa, kun on kunnon syy siihen. 

Kait pitäs kirjoittaa ruokapäiväkirja vielä tuon sokerinmittailun lisäksi.. 
 
Soittelin tuonne labraan ja kysyin tuota,että voiko kokeen aikana käydä lääkärineuvolassa. Sain vastaukseksi, että jos matka on lyhyt niin voi hiljaksilleen mennä, ja kun neuvolassa ei tarvitse sen suurempia ponnistuksia tehdä. Sanoi kuitenkin, että jos labra tai lääkäri eivät ole aikataulussa, voi se aiheuttaa ongelmia. Tein siis sen päätöksen, että siirsin sitä rasitusta parilla päivällä eteenpäin niin ei tarvise sitä sitten enää jännittää. Ja voihan olla, että labran täti ei päästäisikään sieltä mihinkään :)
 
Aurinkoinen82: En nyt kyllä ole mikään ammattilainen vastaamaan sokerirasitusta koskevaan kysymykseen vaikka sairaanhoitaja olenkin. Mun erikoisala on ortopedia. Mutta olenhan mä tietty asiaa joskus jonkin verran lukenu ja noin yleisellä tasolla sokereita mitattaessa ajattelisin, et kyllä siinä on logiissaa noinkin niissä sokereissa. Todennäköisesti se sun tunnin arvo oli kuitenkin korkeampi aamupalan jälkeen kuin se sitä ennen mitattu? Mutta sille asetettu raja-arvo todennäköisesti ylittyi? Siis se aamun ns. paastoarvo. Se todennäkösesti tosiaan kertoo siitä, että sinun insuliinin tuotanto ei ole ihan kohdillaan. Varsinkin juuri tälläinen pitkän ajan arvo jos on koholla niin kertoo aika paljon. Äh ku vaikee selittää.. No joka tapuksessa perusperiaate on se, että ruoasta ja ravinnosta saadaan glukoosia eli sokereita mikä nostaa sokeriarvoja. Ja haima tuottaa insuliinia terveellä ihmisellä oikeassa suhteessa sokerin määrään ja tasaa sokerin nopeammin matalammalle normaalille tasolle kuin ihmisellä, jonka insuliinin tuotanto on jostain syystä heikonpaa. Ja siis sokerin ilmestyminen elimistöön aiheuttaa sysäyksen insuliinin tuotannolle. Eli siis tuotanto nousee sitä mukaa kun syö makeaa. Mutta sinun kohdallasi on todennäköisesti jotenkin silleen et se insuliinin tuotanto pidemmällä aikavälillä ei korjaa sitä sokeria tarpeeksi alas, mutta saatuaan taas uuden muistutuksen kun sokeria tulee lisää niin sitten taas tuottaa insuliinia laskeakseen sitä sokerin määrää. Ja mä luulen et just tälleen kun se insuliinin tuotanto on ehkä ja todennäköisesti nyt raskauden elimistölle tuoman muutoksen takia jotenkin vähän häiriintynyt niin se ajoin yrittää toimia niinkuin sen pitää mutta sit se ei kuitenkaan aina pystykkään siihen. En tiä onko tää ollenkaan ymmärrettävää? Ja sit se, että rippuu niin paljon siitäkin mitä olet syönyt edellisenä iltana tai syöt aamulla. Kun niitä sokereita on erilaisia. Eli nopeasti hajoavia ja hitaasti. Eli varsinainen oikea sokeri nostaa nopeasti sokeriarvoa kun taas esim täysjyväleipä nostaa sokeriarvoa hitaasti mutta sen vaikutus jatkuu paljon pidempään. Eli nopeat aiheuttavat nopeampia vaihteluita sokeriarvossa kun taas hitaammat pitävät sokerin pidempään tasaisena ja siksi niitä hitaita pitäisi yrittää suosiakkin. Ja siis eihän sitä useinkaan edes puhuta vain sokerista vaan hiilihydraateista ja samoin nopeita hiilareita elimistölle tuottavat kovat rasvat ja kaikki ns. epäterveellinen.

Mutta olen kuullut, että varsinkin raskausaikana on ennemminkin niin, että itse kokeilemalla erilaisia syömistapoja, määriä, kertoja ja sitä laatua niin löytää parhaiten sen itselleen sopivan ratkaisun. Täällä helmikuisissa oli jonkun muun otsikona alla aiemmin jonkun teksti siitä miten hän oli löytänyt juuri kokeilemalla sen oman parhaan. Ohjeita oli saanut kaikenlaisia mutta niistä kerännyt ne itselle sopivimmat. Mut ku en nyt kuista minkä otsikon alla se juttu oli ja kuka sen kirjoitti. Se oli joku, joka ei itse kuulunut helmikuisiin. Ja siis hänelläkin oli ollut kyse raskausdiabeteksestä ja muuten ilman raskauttaa siis toimii nämä hommat.
 
No voi plääh, ikävä juttu! Mulle tehtiin rasituskoe "sukuvian" vuoksi jo viikolla 11, ja sama juttu että yksi arvo oli siinä rajalla. Käytännöt asian hoitamisessa näyttää vaan taas jälleen olevan ihan erilaiset, mulle nimittäin määrättiin saman tien tuon yhden ainoan ruksin takia omatoimista sokerimittailua koko raskaus- ja imetysajalle! Ja tietysti vähäsokerinen ruokavalio, joka on kyllä ollut pelkästään hyvä juttu, paino ei ole paljon noussut ainakaan vielä.

Ei siis mitään kuuden päivän testijaksoa, vaan olen joka toinen viikko kiltisti pistellyt itseäni aamulla + jokaisen ruokailun jälkeen ja merkannut tiedot ylös. Parina aamuna koko neljän kuukauden aikana on tähän asti ollut sokerit koholla, että vähän turhaltahan tämä vaikuttaa, mutta jos sillä saan varmuuden että vauvalla on asiat mahdollisimman hyvin niin kai se on kaikki kestettävä.   
 
Kiitti Eemi03: vastauksesta.. Eniten ehkä pelkään sitä, että joudun alkaa pistelee insuliinia. Ja ehkä jonkin verran toivon, että ohjaisivat neuvolasta diabeteshoitajalle, joka osais antaa kunnolliset ohjeet ruokailusta. Kyllähän sen nyt tietää, ettei sais karkkia, herkkuja yms syödä. Ja nyt näköjään arinarieväkin jätettävä, se tuntuu nostattavan sokereita, vaikka onkin niin hemmetin hyvää. 

Alkaa vaan tupata ahdistaa koko hemmetin sokerien mittailu, ja eniten kyl pelottaa se insuliinipeikko. En missään nimessä halua alkaa itteeni pisteleen, vaan koitan ruokavaliolla pelaamalla saada aamuarvotkin kuriin.. 

Toi jatkuva mittailu aiheuttaa sen, että sormet on täynnä pistojälkiä. Mulla ainakin noista neuloista jää jäljet vaikka kuinka pistäisi. Vielä huominen mittailua ja sitten taas soitto neuvolaan.. Plääh..

 
 
Niin no... tarinoita on monenlaisia

Mulla oli  IHAN järkyttävä olo koko päivän. En mä mitään pystynyt lukemaan, en edes fb -statusta päivittämään =) Olin vaan hiljaa ja nukuinkin vähän kun oksetti ja tappojano oli koko ajan ja pulsssi varmaan tosi korkee. Istuma-asennossa ei voinut olla ollenkaan. Sitten 2 tunnin testien jälkeen selvittelin päätä aulassa 1,5 tuntia, että uskalsin lähtee ajeleen. Koko illan oli pää tosi kipeenä.

Sokerirasituksen tulos oli, että arvot oli kunnossa
 
Mulla on tämä edessä huomenna, eli tänään illalla alkaa klo 19.30 12h paasto, kiva kun oon töissä vielä klo 21.15 asti että varmasti olisi töiden jälkeen nälkä... Ja mulla on aivan mieletön piikkikammo, joten tästä tulee kunnon kauhunäytelmä mulle... Voin pahoin jo nyt.
 
Tsemppiä Ooja! Kyllä se hyvin menee. Koita tankata ruokaa koko päivän ajan itseesi, ettei sitten niin herkästi tule nälkä. Ja syöt jotain tuhdimpaa juuri ennen, kun alkaa se paasto.

Meillä päin ei onneksi ollut tuota 12h paastoa. Riitti, että klo: 22.00 jälkeen ei enään syönyt mitään.
 
Oojalle tsemppiä. Mulla on myös aivan mieletön piikkikammo ja olin eilen sokerirasituksessa. Sain joitakin vuosia sitten lääkäriltä vinkin käyttää (ehkä lapsille tarkoitettuja) puudutuslaastareita eli Emlaa, jota saa apteekista ilman reseptiä. Neuvolasta vielä varmistelin, voihan tuota käyttää raskauden aikana, eikä siellä nähty siihen mitään estettä. Tuon pintapuudutteen avulla olen siis selvinnyt pyörtymättä ja ahdistumatta monet verikokeet. Kannattaa kokeilla, jos siitä olisi jotain apua. Valitettavasti vain moni laboratoriotyöntekijä ei ymmärrä piikkipelkoisia aikuisia ja olen kyllä saanut kuulla ivaa noista laastareista. Ajattelen kuitenkin, että tilanne on sekä itselleni että myös verinäytteen ottajalle näin helpompi, kun muhun ei tarvitse käyttää puolta tuntia aikaa, että virkoan näytteenoton jälkeen :) Eilenkin kyllä sain taas kuulla, miten sitten synnytyksen yhteydessä ei ole aikaa tuollaiseen pieneen puudutukseen ja että nyt olisi jo korkea aika tottua toimenpiteisiin....

Muuten sokerirasitus meni suhteellisen hyvin, nälkä oli aamulla tosin kova, mutta litku ei ollut pahaa ja saipahan siitä hieman energiaakin.
 
Kiitoksia tsempistä! Nyt se on ohi ja en kyllä enää ikinä suostu moiseen. Onneksi labratyöntekijä oli erittäin empaattinen, mikä lohdutti jonkin verran. Harmi, kun en ehtinyt saada tuota puudutuslaastarivinkkiä ennen pistelyitä, mutta pitääkin muistaa seuraavia piikityksiä varten.

Joka pistäminen sattui enemmän ja olin joka kerta aivan hysterian partaalla... Onneksi mieheni sentään oli mukana tukemassa kaikin tavoin. Se sokerilitku oli aivan kamalaa, hyvä kun ehdin edes juomaan sitä kaikkea siinä 5 minuutissa. Meinasin yökätä ainakin neljä kertaa siinä... Ja tokan verinäytteen jälkeen aulassa odotellessa valahti kokonaan veri päästä, sydän alkoi takoa, tuli ensin kuuma ja sitten kylmähiki, ja päästä heitti.. Huhhuh, se oli kyllä kauheaa, mutta onneksi kesti vain parisen minuuttia.

Never again. Nyt vain sitten odotellaan tuloksia ja toivotaan että säästyisin jatkotoimenpiteiltä.
 
Pitelen Ooja sulle peukkuja, että säästyt tältä jatkoseurannalta.. Nim. kokemusta nyt jo viikon testailusta.. Etenkin piikkakammoselle ois varmaan aika kauheeta, vaikka näytteet otetaankin sormenpäästä, mut neljä kertaa päivässä. 

Mulla eka seurantapätkä meni sitten huonosti ja poikkeavia arvoja oli sitten 7 kpl. Ja sen seurauksena jatkoseurantaan äitiyspolille.. Noh nyt sen jälkeen, kun sain lähetteen.. Aamu arvot ovat olleet tosi hyviä,  eikä viimeseen pariin päivään ole tullut ylityksiä. =)  Vielä elän siis toivossa, että ruokavalio hoito riittää. 
 
Mulla ei tuntunut sokerirasitus missään! Olihan se äklön makeeta se litku, mutta aika vähän sitä piti juoda eikä mulle tullut mitään huonoja oloja siitä. Saa nähdä mitä tulokset sanovat huomenna!!
 
Heippa. Mulla rasitus oli tiistai aamuna. 12 tuntia olin syömättä ja juomatta. Eka paastoarvo sormenpäästä oli 4.1, toki otettiin verinäyte myös kyynärtaipeesta. Juoman juominen oli helppoa koska janotti niin ja juoma oli ihanan kylmää. Ja eikä mitenkään vastenmielistä. Tunnin jälkeen alkoi hurja väsymys, joka hävisi 1,5 tunnin kohdalla. Pistäminen ja verikokeiden ottaminen ei vaikuta muhun mitenkään, ihan yhdentekevää monestiko pistetään ja mihin:) Arvot olisin kai saanut soittamalla neuvolaan, mutta kun neuvolasta ei siihen erikseen käsketty niin odotan viikon päähän neuvolakäynnille. Totta ne soittaa jos jotain hälyyttävää on. En jaksa alkaa jonotella minnekään puhelinpalveluihin työaikana. Täällä mennään siis edelleen hyvinvoivana:) !
 
Mut pistettiin sokerirasitukseen heti raskauden alussa, koska iskällä on 1 tyypin diabetes.. Sokerirasituksessa kävin rv 13+6 ja se koko kokemus oli aivan kamala! Mua oksetti ja huimas koko ajan ja jotenki tiesin että kaikki ei oo iha normaalisti. No, se ensimmäisen tunnin jälkeinen arvo sieltä pomppas sitte ja kunnolla.. Nyt oon mittaillu sokereita siitä asti pari kertaa kuukaudessa, mutta arvot on ollu tosi normaaleja :) Sai ainakin hyvän syyn alottaa vähä terveellisempi elämä :D Herkkuja on syöty paljon vähemmän ja liikuntaa oon lisänny :) Paino sais nousta vaa 8 kiloa ja viimeeks neuvolas ( rv 23+4 ) painoa oli tullu suurinpiirtein 5 kiloa, että ei sais hirveesti enää tulla.. 
 
Nyt on mullakin ohi tuo koettelemus. Kaikki meni hyvin, ei tullut huonoa oloa ja litkukin meni ilman suurempia ongelmia alas. En ole piikkikammoinen, joten pistämiset eivät tuntuneet kovin pahalta. Kaksi ekaa näytettä otettiin samasta käsivarresta, jonka jälkeen siihen tuli melkoinen patti ja mustelma, joten kolmas otettiin sitten toisesta. Nyt on käsivarsi kipeänä, mutta eiköhän se tuosta pian helpota. Labrassa oli liikkeellä muutamia tuttuja, joten mulle ei tullut edes tylsää. Ihan ok kokemus siis mulle! :) Mutta piikkikammoiselle varmasti ikävä..

Terkkari lupasi jo tänään soitella, jos saa tuloksia. Muuten menee maanantaihin.
Nyt taidan ottaa pienet unet, koska yö meni taas ihan plörinäksi. En tiedä vaikuttiko kuu vai kenties jännitinkö tämänaamuista...

Lisäys: tulokset olivat tulleet ja hyvät olivat :)
 
Sain myös tänään tulokset ja kaikki kunnossa! Hemoglobiini joka otettiin samalla oli niinkin korkea kuin 130 (kuukausi sitten 126, sitä ennen 142), joten raudan syöntiä ei ole ainakaan vielä luvassa.
 
Iloisia uutisia: vältyin diabetes-titteliltä! :) Paastoarvo oli 4,0 eli normaali. Tosin ekan tunnin arvo oli 9,7 (10 raja-arvo) ja tokan tunnin oli 8,1 (8,6 raja) joten aika hilkuilla mentiin. nyt on pakko silti rajottaa syömistä, ettei ylity missään vaiheessa noi. Ettei tarttis alkaa seuraamaan mitään. :)
 
Onnea teille, jotka tältä diabetesdieetiltä ootte välttyneet.. Mulla meni ekat pari viikkoa ihan jees.. Nyt tekee taas mieli ihan kauheesti makeeta. Ehkä auttas kun lähtis vaan lenkille ja koittas jonkin kivan kaverin saada mukaan. Vielä puoltoista viikkoa äippäpoli reissuun.. Välillä tulee vaan olo, että sielläkin vaan saa kuunnella, että näin ja näin pitäs syödä. Tiedänhän minä sen jo jotenkin mitä pitäs syödä, joskus tekis vaan mieli syödä jotain muutakin kuin sitä mitä kaikki ohjeet yms. sanoo.. Tänään on taas niitä päiviä. 

Oispa kiva, jos löytäs jonkun kaverin, jolla ois sama ongelma niin voisi taistella sokeri ja insuliinipeikkoja vastaan yhdessä.. Ja se toinenkin tietäis, ettei tää ole aina niin helppoa. 

Tulipas vuodatus, mutta ehkä tääkin helpottaa osaltaan.. hope so. 

Sinänsähän tämä raskausdiabetes ei ole mikään maailmanloppu ja sinänsä helppo hoitaa, mutta etenkin nyt kun kaikki on alussa pelottaa välillä niin pirusti, että joutuu alkaa pistään insuliinia. Onneksi aamuarvot on olleet hyviä, nyt kun dieettiä oon taas tehostanut. Ekan viikon aamuarvoissakin oli paljon poikkeavuuksia, mutta syytän niistä vaaleeta leipää. 
 
Nyt se on käyty. Litku ei ollut ollenkaan niin pahaa kuin etukäteen luulin. Join sen enempiä maistelematta. Vähän maistui sitruunalta ja joltain ei niin hyvältä, mutta helposti se meni alas, kun vauhdilla joi. Olo oli muuten normaali, mutta maanantaiaamu ei ole virkeintä aikaa viikosta. Olisi tehnyt mieli nukkua vähän lisää. Istuksin siellä aulassa ja neuloin sukkaa. Aika meni nopeasti. Heti kokeen jälkeen kävin sairaalan kanttiinissa aamupalalla ja ajelin sitten kotiin autopesurin ja renkaanvaihdon kautta. Varmuuden vuoksi otin kuitenkin tämän päivän vapaaksi töistä. Kohta vois vaikka imuroida ja vaihtaa lakanat. Huomenna saa tulokset, jos vaan ehdin soittaa neuvolaan soittoaikana.
 
Takaisin
Top