sokerirasitus

Acelya

Jostain jotain jo tietävä
Tulin juuri sokerirasituksesta. Olipa yllättävän kamala testi. Oksetti, sydän jyskytti, janotti ja ei saanut juoda, mahakin veti ihan veteläksi. Sitä sitten kestin 2 tuntia, onneksi pääsin labrassa makoilemaan.

Huomenna saan tulokset.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Mulla meni ihan hyvin testi, vaikka sitä etukäteen pelkäsinkin. Ensimmäisen tunnin ajan meinasi olla hieman hiekko olo, mutta sekin meni sitten onneksi ohi...
En menis uudestaan, ei se niin kivaa ollut... mutta onpahan kärsitty ja tuloksetkin oli ihan kunnossa.
 
Mäkin joudun huomenna :( Nyyh, voi itku ja hammasten kiristys. Luulin, etten joudu mutta kuulemma kaikki yli 25-vuotiaat sinne laitetaan. Onneksi on ollut niin kiire viikko, että en oo paljon ehtinyt sitä etukäteen stressata. Mua vaan kauhistuttaa jo etukäteen, kun oon aamulla tosi nälkäinen, jos en saa heti jotain syötävää ja sitten huimaa ja pyörryttää muutenkin saati sen sokerivellin juomisen jälkeen :(
 
Vihuu, meikä kippas tän homman. Kolme kertaa tuon ällötestin olen tehnyt ja kaikki tulokset enemmän kuin moitteettomat. Uskalsin nyt sitten jättää tämän välistä 

 
Olin tiistaina testissä ja ällöähän se litku oli. Mulla ei onneks tullu mitään vatsavaivoja ja se ällö makeus vei näläntunteenkin. Labrassa oli mukava erillinen huone missä saatiin makoilla erään toisen samassa testisä olevan mamman kanssa. En kyllä haluais ihan heti uudestaan ja onneksi tulokset olivat täysin normaalit!
 
Heippa!

Täälläkin olis yks odottava äiti, jolla on parin viikon päästä  edessä tuo sokerirasituskoe. Haluaisinkin tietää tästä kokeesta vähän enemmän, että millainen olo teille on tästä tullut? Heikottaako itse kokeessa? Onko tullut tilannetta, jossa ei kertakaikkiaan pysty juomaan sitä sokerilientä ilman oksentamatta?
Itseäni jännittää tämä tuleva koe ihan kauheesti, mutta pakkohan sinne on mennä, kerran ku neuvolassa niin sanottiin ja varattiin aika minulle siihen.

 
Tässäpä on mun sepustus sokerirasituksesta:

Eilen se sitten oli, pelätty sokerirasituskoe. En osaa yhtään sanoa, miksi sitä jotenkin pelkäsin ja koko touhu tuntui etukäteen ajateltuna varsin apämiellyttävältä ajatukselta. En pelännyt, että arvoissani olisi mitään vikaa, olenhan sentään aina ollut ihan normaali painoinen ja terve ihminen. Raskausaikana en ole lihonut kohtuuttomasti eikä muitakaan mahdollisen diabeteksen oireita ole näkynyt. En ole millään tapaa neula ja piikkikammoinen, mutta joku siinä parituntisessa rupeamassa vaan arvelutti. Ehkä pelkäsin huonoa oloa ja sitä, ettei saanut syödä mitään. Sitä, kun on jo niin tottunut aamuisin suunnistamaan sängystä suoraan jääkaapille.

Minulla oli siis eilen aika terveyskekuksen labraan jo klo: 7.15 aamulla. Neuvolasta olin saanut ohjeeksi, että edellisenä iltana ei enään klo: 22.00 jälkeen saa syödä mitään. Pelkäsin sitäkin alkuun, että joudun olemaan 12 tuntia syömättä enkä saa illalla enään iltapalaa ollenkaan. Onneksi ei tarvinnut olla ja sain tankata mahani täyteen illalla vielä ennen nukkumaan menoa.

Aamulla suuntasin sitten labraan ja pääsin melkein heti huoneeseen. Siellä otettiin ensin sormenpäästä paastoarvo, joka oli 4,6 ja heti perään kyynärtaipeesta otettiin verikoe. Sen jälkeen sain pullollisen laihan kokakolan makuista sokerilientä juotavakseni ja se piti juoda heti siinä labratädin valvovien silmien alla. Onneksi se ei ollut pahanmakuista ja oli vieläpä jääkaappi kylmää, joten sain sen ihan helposti juotua. Sitten vaan aulaan odottelemaan tunniksi.

Ensimmäinen puolituntia meni ihan helposti. Minulla oli pöytä table mukana ja surffailin netissä siinä odotellessani ajankulua. Puolentunnin jälkeen alkoi tulemaan hieman heikko olo, ei varsinaisesti huono, mutta heikko. Aulassa olisi kyllä olut baarit, jonne olisin saanut mennä makoilemaan, mutta en kehdannut. Istuin siinä aulan tuolilla ja yritin katsella "maisemia" välillä ja pidin taukoa surffailusta. Laskin hieman päätä polviin ja se sitten helpottikin oloa jonkun verran.

Pian pääsin uudelleen huoneeseen ja taas otettiin kyynärtaipeesta verikoe. Pyysin ottamaan toisesta kädestä, mutta hoitaja sanoi, että joudutaan kuitenkin jompaan kumpaan pistämään kaksi reikää, kun kolmaskin verikoe täytyy vielä ottaa. Sanoin sitten, että otetaan sitten kaikki samasta kädestä, niin eitarvitse olla kumpikin käsi kipeänä. Sitten vaan vielä toiseksi tunniksi aulaan istumaan ja odottelemaan.

Aavistuksen heikko olo jatkui, mutta se meni ohi pienellä jaloittelulla ja vessassa käynnillä. Istuin sen jälkeen aulan peränurkassa surffailemassa ja pläräilin lehtiä. Toinen tunti meni huomattavasti nopeammin ohi ja pääsin sitten viimeisen kerran pistettäväksi. Selvisin siis ihan kunnialla tuosta pelätystä tapahtumasta eikä mitään jälkioireitakaan ilmaantunut... paitsi karmea mustelma vasemmassa kyynärtaipeessa.

Tänään sitten soittelin aamusta neuvolaan ja kyselin tuloksia. Sain puhtaat paperit sokerirasituksesta. Kaikki arvot olivat hienosti raja-arvojen sisäpuolella ja saan jatkaa samaa rataa jatkossakin.

Teksti kopioitu suoraan blgistani. En jaksanut alkaa enään uudestaan kirjoittamaan koko stooria...
 
semmonen vinkki tuli mieleen, että kannattaa varata mukaan joku ruisleipäpalanen tms. jonka voi sitten syödä ton kokeen jälkeen.. 
 
Mä olin viime raskaudessa sokerirasituksessa eikä mulle tullut missään vaiheessa huonoa oloa. Mäkin join sen hiilihapottomalta cocikselta maistuvan litkun. Ja oikeestaan sen meni tosi helposti sen juominen, koska oli niin jano. Muistaakseni mä pääsin alottamaan vasta klo 9 sen rasituksen. Olin siis töissä koko ajan mutta tein paperitöitä ja kävin aina tunnin välein siinä vieressä labrassa otattamassa näytteet. Olis sii luvannut olla muutoin ihan paikallani tietokoneen ääressä ja matkaa on labrasta on  sairaalan aulan poikki toiselle käytävälle.

Mun kyllä piti olla ihan sen 12 tuntia syömättä ja juomatta ennen koetta. Ja mulla se eka arvo oli 3.1. Eli ennemminkin melkein liian alhaisen puolella. Mut joo kannattaa ottaa joko evästä tai mennä suoraan kanttiiniin. sen jälkeen, että saa syödäkseen, koska kyllä sen aamupäivän aikana kerkee nälkä tulemaan.

Tsemppiä rasituksiin. Mun mielestä se ei ollu mitenkään kamala kokemus. Ja itekki olin jännittäny ihan turhaan. Tällä kertaa en mene.
 
Olin lukenut ihan älyttömästi täältä kaikkia kauhujuttuja sokerirasituksesta etukäteen, että jännitti ihan hirveästi, mutta mulla ei ollut mitään ongelmia. Odotin kaikkea mahdollista: sydämen tykytystä, pyörrytystä, pahoinvointia jne. jne. mutta ei todellakaan mitään.
Aamulla oli nälkä kun menin kokeeseen, mutta sokerilitku oli niin täyttävää, ettei mulla tullut nälkä koko sen kahden tunnin aikana, jonka jouduin odottamaan labrassa. Jotain suolaista kannattaa tietysti syödä sitten kun kokeesta pääsee. Eikä se litku tietysti mitään herkkua ollut, mutta ei mitenkään erityisen kauheaakaan, ihan siedettävää. Se maistui vain ylimakealta mehulta, mutta ihan helposti meni alas. Kuulemma aikaisemmin on käytetty jotain maustettua liuosta, mutta nykyään on pelkkä vesi & sokeri yhdistelmä, joka ei ole aiheuttanut kuulemma niin paljon pahoinvointia kuin se entinen.
Kyselin hoitajalta, että onko siellä jotakin sänkypaikkaa, jos tulee huono-olo. Vuodepaikkoja oli vain yksi ja kuulemma 2 muutakin henkilöä oli samaan aikaan sokerirasituksessa, mutta eipä sitä sitten olis edes tarvittukaan.
Istuskelin odotushuoneessa ja luin lehtiä ja seuraavat verikokeet otettiin tunnin ja kahden tunnin päästä. Enimmäkseen vain väsytti, kun ei ollut aamulla syönyt normaalia aamupalaa tai saanut teetä/kahvia.
Eli ei todellakaan ollut niin hirveää, mitä täältä saa välillä lukea :) Siis ainakaan mulla. En tiedä, että olisko se sitten sellaiselle epämieluisampi, joka sietää heikosti sitä sokeria eli olisi taipumusta raskausajan diabetekseen?
 
Heiba, ei se paha testi ollu... ajattelin, että varmaan pyörryn ku joutuu olemaan nälissään,mutta ei onneksi :) sokerilitkun jälkeen ei muuten ollu enää nälkä!

Pikkuvinkkinä se,että kannattee mennä siihen heti rv 24 aikoihin kun on vielä "hyvissä" voimissa niin jaksaa sen rasituksen paremmin, entäku raskauden loppuvaiheilla! Ei  ollu paha olla 12h syömättä kun söi illalla vahvasti.

Miten, oletteko soittanu labraan ja kyselly tulokset sieltä vai neuvolasta? Mulla oli aivan uskomatonta selkkausta ku labrasta ne sano,että tulokset saa äitiyspolilta ja äitiyspoli taas sano, että neuvolasta ja neuvolasta sanottiin että äitiyspolilta tai labrasta....että silleen....
 
Äh pikku juttu koko sokerirasitus :)

Litku sisältää 75g glukoosia ja maistuu joko vadelmamehulta tai sitten siltä väljähtyneeltä kokikselta. Joka tapauksessa seuraus on sama kuin joisi tyhjään mahaan tuoremehua tai kokista ja sitten odottelisi tunnin pari.

Musta sokerirasituskoe on hyödyllinen ja antaa tärkeää tietoa äidin sokeriaineenvaihdunnasta. Ite oon menossa ensviikolla eikä jännitä yhtään. Ajattelin ottaa jonkun hyvän kirjan mukaan ja nauttia kun kerrankin saa (ja pitää) vaan olla.

Jos tulee huono olo niin sitten kannattaa vinkata hoitajille niin pääsee lepäilemään tai vaikka nukkumaan siksi aikaa kun odotellaan.

Kyse on siis ihan sokerista. Ei mitään pelottavaa :)
 
Sokerirasitus oli eilen ja tulokset sain tänään neuvolassa.. Ja loppu tulos oli, että epäillään raskaus diabetesta, kun yksi arvo oli koholla. =( Nyt sitten kuuden päivän kotiseuranta, jos kaks arvoa poikeaa niin sitten toiset 6 päivää.. Ja jos poikkeamia edelleen niin sitten tarvii alkaa pistää insuliinia. =( En todellakaan tätä tulosta toivonut. 
 
Olen menossa ensi viikolla sokerirasitukseen. Vielä ei jännitä. Aika on kahdeksalta ja klo 8.30 käyn välillä lääkärineuvolassa piipahtamassa. On sentään jotain äksöniä siinä välissä :) Taidan ottaa myös noita kouluopuksia mukaan, josko ne tulisi siellä sitten edes avattua ;)

Kiitos vinkeistä muille, eli pakkaan siis ruikkarin kassiin odottamaan!!
 
Meillä ei saanut ainakaan lähtee labrasta mihkään, vaan piti olla mahdollisimman rauhassa.. eli istua siellä.
 
Aurinkoinen82: Ahaa. Oiskohan noissa käytännöissä sitten eroja? Nimittäin tämä mun oma terkkari varasi molemmat ajat mulle. Täällä nuo neuvola ja labra ovat samassa rakennuksessa, pienen kävelymatkan päässä. Toivottavasti siis pääsen sieltä labrasta välillä pois...
 
No sit varmaankin onnistuu, mutta meillä sokerirasitus oli keskussairaalassa ja oma neuvola sitten omalla alueella.. eli ois ollut mahdoton käydä välillä neuvolassa. 
 
Meillä se sokerilitku oli tosiaan puhdasta sokerivettä. Ei ollu mitään maku- tai väriainetta siinä mukana. Kiellettyä oli lähteä mihinkään ja piti vain istuskella tai makoilla siellä labrassa. Tosin siellä oli erillisiä huoneitä aängyillä,  missä sai olla. kävivät sitte hakemassa tunnin välein verikokeeseen.

Kannattaa tosiaan syödä hyvin silloin illalla, niin se auttaa ja mulla tosiaan ser sokerilitku vei näläntunteen ja sitten kun ottaa hyvät eväät mukaan niin jaksaa ootella paremmin.

Vastaukset sain soittaa seuraavana päivänä ja meillä on yksi keskitetty ajanvaraus- ja neuvontanumero neuvoloihin ja sieltä sai soitettua vastauksen.

 
Se on ihan yleinen sääntö, et sokerirasituksen aikana ei saa liikkua juuri ollenkaan. Koska liikkuminen kuluttaa voimavaroja ja tietysti siinä samalla alentaa sokeriarvoja. Joten jos paljon liikkuu keksen rasituksen ei saa todellisia arvoja mitattua. Viimeksi ku ite pääsin takasin omalle työpisteelle odotteluajoiksi piti siitä oikein kovasti labrasta pyytää ja vannoa, että ei kävele ja liiku yhtään enempää kuin sen 20m mitä labrasta on meidän polille.

Toivotaan aurinkoinen, että kotitestit osoittautuvat hyviksi. Mutta voin kertoa, että ne raja-arvot ovat aika matalia raskausdiabeteksen suhteen. Eli jos jos epäiltäisiin normaalioloissa ilman raskautta diabetesta ne raja-arvot ovat korkeammat.

Tänään ite pääsin nyt oikeesti kerrankin mittaamaan sokerin silloin kun on sellanen tunne et olen sen tunteen takia epäillyt sokereita korkeiksi. Söin ruoan päälle jälkkäriksi puolet fazerin sinisestä suklaalevystä . Ja vajaa tunti siitä alko olla sellanen olo et sydän hakkaa. No sit tunnin kohdalla kävin mittaamas sokerini ja se oli onneksi vain 6.4!!! Jesh!!! Ei siis syytä huoleen. Sydämen pompottelu johtuu siis jostain muusta kuin korkeasta sokerista. Tiedän et just niissä kotimittauksissa tunti ruoasta se ylä- raja-arvo on 7.8.
 
No voi hitsin pimpulat. Eihän mulle itelle ole tuollainen tullut edes mieleeni... Mulla kävelymatkaa tulisi ehkä 100 m ja tietysti sitten könkkäämistä pöydälle siellä lääkärille jne. Näen terkkarin torstaina, kun käyn hakemassa häneltä yhden paperin niin ehkä mä vielä kyselen asiasta häneltä 
 
Takaisin
Top