Sokerirasitus-/Labrakokemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Viima
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
joo no voi olla että en juodu. Nuori ensiodottaja oon. Ja eipä siinä auta ku mennä jos käsky tulee :D

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Kanusiinille edelleen tsemppiä. Mä ainakin kuvittelisin kaikkea mahdollista kamalaa :/ Vaikka hyvin se kaikki menee ja kohta on arvot taas kohillaan.
Terhi Jiille kiitos muistutuksesta että neuvolassa kaikki on vapaaehtoista.
Sokerirasitus meni luultavasti ihan hyvin. Olin vaan ihan tuhottoman väsynyt sen odotusajan, siellä ei toiminut ilmastointi odotushuoneessa ollenkaan ja kokoajan yli 20 ihmistä odottamassa. Onneks se hoitaja tuli sit avaamaan ikkunan kun sanoin ettei siellä oikeen ilma kierrä. Olis vaan pitänyt rohkeasti sanoa siitä heti :) Siihen tuli lopussa viereen yks mies joka töni sitä ikkunaa kiinni kokoajan.. en ees purru sitä (vaikka teki mieli) :D

Mua sipistelee aika lujaa, ens viikolla on neuvolalääkäri ja toivottavasti samalla sisätutkimus että näkee onko kohdunsuun tilanne ihan ok.

HUOM HUOM: mä oon saanu toisen tähden kuvan päälle :cool:

Oletteko jotenkin valmistautuneet sokerirasitukseen? Auttaisikohan asiaa jos esim. muutman päivän ennen rasitusta vähentäisi ylimääräisiä hiilareita ja lopettaisi kaikkien herkkjen syönnin? Nämä tietysti pitäisi tehdä jo alkuraskaudessa, mutta vieläkö kerkeäisi... rasitus on viikon päästä torstaina.

Minä tulin hetki sitten toisesta sokerirasitustestistä tämän raskauden aikana. Ihan normaalisti söin edeltävät päivät, ja vielä suklaata eilen illalla (se olisi ehkä kannattanut jättää väliin). Eikös se ole se ajatuskin, että jos elimistö on terve ja toimiva niin paaston aikana sen pitäisi kyllä palauttaa sokeriarvo normaalille tasolle. Ainoa valmistautuminen mitä itse tein oli syömisen lopettaminen edellisellä kerralla klo 21, eilen jo klo 20, sellainen 10-12 h ennen testiä. Diabeteshoitajan mukaan vettä saa kyllä juoda illan aikana, mutta ei mitenkään litratolkulla ja aamulla sitten lasillinen.

Ei siihen kannata tietenkään erikseen valmistautua alkamlla syömään eri tavalla, silloinhan testi ei kerro, onko nykyinen ruokavalio yms. ookoo vai ei. Se kai on tarkoitus ottaa selville eikä tähdätä huippupisteisiin :D?

Kunusiini: Joo näinhän se on... kammoksun vain sitä, että joutuisin alkaa kotona pistämään itseäni. Täytyy aloittaa terveellisempi ruokavalio ja noudattaa sitä loppuun saakka.

Komppaan Kunusiinia, oikeen kuvan sokruista saa jos syö normaalisti ennen rasitusta. Minulle sanottiin, että kannattaa syödä edellisenä iltana runsas iltapala, jos siinä pihistelee saattaa tää nostaa turhaan sitä paastoarvoa. Saa juoda illalla vielä puoli lasia vettä ja samanlaiset aamulla. Itse otin kaikki lääkkeetkin kysymättä. :) Labratäti sanoi että on liioiteltu tätä valmistautumista, kuulemma riittäisi että jättäisi vain aamupalan väliin.

Pauliina 1976 Jos sulla ei ole ollut pissassa sokeria, niin on aika epätodennäköistä että joutuisit piikittämään itseäs. Ja saahan sieltä ensin 2vk kotiin sen sokerimittarin ja sit pidetään kirjaa siitä miten arvot on olleet syömisen jälkeen. Raskausdiabeteksessä ainakin pasta, peruna ja vaalee leipä nostaa sokereita, eli kun ne ja ihan puhtaan sokerin jättää minimiin, niin ei pitäis arvojen olla huonoja.
Eikä se oikeesti ole maailman loppu, mulla oli tänään huono päivä ja ärsytti suunnattomasti kun se n.25 vuotias nainen lässytti mulle... siks avauduin koko hommasta tuolla toisessa ketjussa. Ei se raskausdiabetes oo oikeesti ollenkaan maailman loppu.

• Tykkään
Mä makoilen nyt täällä labrassa, enää puuttuu viimeinen testi joka on vajaan tunnin päästä. Ekan tunnin aikana lueskelin kirjaa ja istuskelin tuolla aulassa, vähän tuli huono olo ja päätä särkee mut ei paha. Nyt sit pääsin ekg huoneeseen makoilemaan kun täällä on niin hiljaista. :) Litku maistui vadelmalle, eikä se ollut vaikea kylmänä juoda, vaikka makeaa olikin ja jano tuli sen päälle.

Oltiin helatorstaina kyläilemässä miehen veljen perheen luona. Pari viikkoa sen jälkeen kyläpaikan pikkupojalla epäiltiin parvorokkoa. Kävin heti sen jälkeen verikokoissa ja viime viikolla vielä toisenkin kerran. Sain tänään tulokset ja molemmat verikokeet olivat negatiiviset. Huh... yksi huoli vähemmän!

Tää saattais kuulua osittain neuvolaketjuun, mutta laitan nyt tähän kuitenkin.
Eli mun pieni veren kuva tjtn. oli hyvä, hemoglobiini oli 136, ja hassua tossa on se että menin välillä monta viikkoa niin että söin kasvisruokaa, tai oikeestaan lakto-ovo-vegetaristi mallilla. en vastusta lihansyöntiä, vaan tehotuotantoa.
Silti nuo rauta arvot oli nousseet. Mulla kun oli sellanen hassu käsitys että lihansyöjillä on paremmat rauta-arvot.
Sit en muista hehkutinko jo toiseen ketjuun, mutta mun neuvolan täti vaihtui. Aivan ihanaa <3
Ai niin se lääkärineuvolan lääkäri tyrkkäs mulle sen verensokerimittarin mukaan :D Ei oikeestaan edes harmittanut. Kaikki mittaustulokset on olleet hyviä. Tiedän et jos söisin leipää ja perunaa samalla aterialla niin nousis sokerit liian ylös. Kun en syö ja syön paljon tuoretta, niin kun aina, niin ne on kunnossa. Tosin mä syön myös paljon rasvaa, eli se on varmaan yks syy miks ne epäilee että mun arvot ei ole kunnossa.

Kuudes: En ole syönyt lihaa yli viiteentoista vuoteen, hempparit kuitenkin siinä 140-150 aina olleet, jos lasketaan pois syömishölmöilejyn aiheuttaman anemian. Elikkäs kyllä kasviksillakin voi tosiaan pitää rauta-arvot kuosissa! :)

Sokerirasitus ohi. Suhteellisen iisisti meni. Olin siellä kasista kymppiin. Toisen tunnin alussa meinas tulla vähän huono olo, nousi hiki pintaan jne, mutta sain sen puhaltelemalla ohi. Kirjaa ei enää sen jälkeen pystynyt lukemaan. Mutta aika nopeasti aika siellä kului, eka sen kirjan kanssa ja sitte kännykällä fb:ssa ja pelaamala mahjongia :) Huomenna saa soitella neuvolaan tuloksia.

• Tykkään
Itsellänikin nyt raskauden toinen sokerirasitus takana (kävin viime viikolla). Tuntui menevän hieman helpommin mitä alkuraskaudessa (ei ollut niin paljon pahoinvointia), mutta todella paljon väsyneemmäksi rasitus minut teki mitä viimeksi. Lähinnä tuli lievästi heikko olo ja armoton väsymys jotka jatkuivat lopun päivää. Ihan siedettäväähän se on. Vaikeinta oli melkein olla juomatta edellisillasta siihen testin loppuun saakka, kun olen tottunut illalla juomaan pari isoa lasia vettä, yöllä lasin tai pari vettä ja aamullakin vielä... :D Tänään oli neuvolalääkäri ja sain tulokset, jotka oli melkein paremmat kuin viimeksi ja kaukana raja-arvoista. Eli näyttää vahvasti siltä, että täällä on raskausdiabetekselta vältytty! :) Iso onni, kun meillä suvussa kuitenkin paljon diabetesta, niin riski oli korkeampi se saada.

Mullakin nyt sokerirasitus takana, meni sujuvasti eikä litkukaan ollut mitään pahaa. Maistui ihan Vita Novalle :D Ja on tullut usein pakotettua paljon pahemman makuista palautusjuomaakin kurkusta alas. Ainoa huono homma oli, että oma suu falskasi ja avot: valkoisessa paidassa ruskeat tahrat :D Pianhan nuo tulokset vissiin tulee, toivotaan parasta :)

• Tykkään
Nonii, paasto 4,3; 1h 8,0 ja 2h 6,6. Eli taitaa sokeriaineenvaihdunta toimia normaalisti :)

Täälläkin käyty tänä aamuna sokerirasituksessa. Hyvin pystyin olemaan 12 h ravinnotta eikä colan makuinen juomakaan ollut pahaa. En nyt sitä huvikseni joisi, mutta hyvin meni alas kun ei ollut 12 h juonut mitään. Paastoarvo oli 4,7 ja lopuit arvot saan tietää varmaankin tänään iltapäivällä. Viimeisessä verikokeessa alkoi vähän pyörryttämään kun kokematon laboratorionhoitaja ei meinannut löytää suonta vaan joutui kunnolla ronkkimaan kunnes luovutti ja otettiin toisesta käsitaipeesta.

Sain sokerirasituksen tulokset: 4,9; 9,1; 8,2. Läpäisin siis testin eikä onneksi tarvitse alkaa mittaamaan arvoja kotona. Omasta mielestä meni vähän rimaa hipoen joka kohdasta joten ehkä ruokavaliota voisi vähän parantaa terveellisempään suuntaa tai ainakin jättää herkut vähemmälle. Tähän saakka olen syönyt oikeastaan ihan samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. Tietysti kielletyt ruoka-aineet olen jättänyt pois.

Takaisin