Jewell
Puuhakas puhuja
Joutuuko moni käymään kaksi kertaa sokerirasituskokeessa? Itse joudun, iän (30) ja painoindeksin takia, lievä ylipaino mut raskauden myötä olen laihtunut vaikkei mitään pahaa pahoinvointia ookaa. Onneks litkun juonti ei tee pahaa mut se istuminen siel labras on puuduttavaa
viimeksi varasin ristikkolehden ja tabletin mukaan et sain ajan kulumaan. Arvot oli normaalit :)
Onneksi en oo neulakammoinen.
vielä vähän sumplaamista vaatii että saan sen alle 5,5 mutta kyllä tämä toi minulle toivoa että se varmaan lyhyessä ajassa onnistuu. Pitää vaan kokeilla erilaisia ja eri aikaan syötyjä iltapaloja. Tavallaan minusta tämä raskausdiabetes-homma on jotenkin kiinnostavaa ja innostavaa, on kivakin seurailla miten eri asiat vaikuttavat sokereihin. Eilenkin mittasin jo sokerit varmaan lähemmäs kymmenen kertaa
en toki aio niin tiheään koko raskautta jatkaa mutta isona missiona on nyt saada tuo paastosokeri alle 5,5 ettei insuliineille joudu. Siihen asti aion seurata tarkasti (katson usein aamulla esim pariin kertaan sokerin, heti herättyä ja sitten suihkussa käynnin jälkeen (kun en ole vielä syönyt mitään) jotta näen mihin suuntaan sokeri on menossa. Minulla usein viimeeksikin lähti sokerit nousuun kun paasto alkoi venyä kymmeneen tuntiin tai yli. Maksa alkaa tuottaa sokeria sitten. Minulla nuo paastoarvot ovat oikeastaan ainoa ongelma, muut arvot vähän hiilareita vähentämällä pysyvät ihan hyvin kohdillaan. Jo joku muu on yhtä friikki kuin minä ja tykkää tiheään seurailla sokereita niin testiliuskoja voi ostaa itse lisää esim diabetesliiton nettikaupasta. Minusta on kyllä vähän tyhmää ettei niitä neuvolasta saa kuin sen tietyn määrän, tuskin niitä kukaan nyt ihan huvikseen hamstraisi. Luulisi että tulisi liuskat yhteiskunnalle kuitenkin halvemmaksi kuin insuliinihoidot ja äitiyspolikäynnit ym mitä ehkä voitaisiin välttää noilla tiheämmillä mittauksilla.