Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Joutuuko moni käymään kaksi kertaa sokerirasituskokeessa? Itse joudun, iän (30) ja painoindeksin takia, lievä ylipaino mut raskauden myötä olen laihtunut vaikkei mitään pahaa pahoinvointia ookaa. Onneks litkun juonti ei tee pahaa mut se istuminen siel labras on puuduttavaa :grin viimeksi varasin ristikkolehden ja tabletin mukaan et sain ajan kulumaan. Arvot oli normaalit :)
 
Minä käyn 2 kertaa. Mullakaan ei ole muuta ongelmaa, kuin puuduttava odottelu aulassa :) Viimeksi otin hyvän luvussa olleen kirjan mukaan, sen parissa aika kului suht nopeasti.
 
Mitä te jolla on todettu radi syötte aamiaiseksi? Onko sokerit hyvät sen jälkeen?
 
Mulla on heinäkuussa edessä tuo ja oon miettinyt, et saaks sieltä labrasta lähteä välissä pois? Meillä labra ostoskeskuksessa, niin vois käydä ootellessa esim. shoppailemassa. Mut vaaditaanko siihen jtn rauhallista istumista, tai haluuko ne muuten valvoa vointia tms, et ei voi poistua?

Mietityttää kans niiden verikokeiden onnistuminen. Mul on hankalat suonet ja esim. alkuraskauden verikokeissa piti pistää VIISI kertaa, et sai riittävästi kamaa ulos. Alko olee jo kortilla paikat mihin pistää. :joyful:Onneksi en oo neulakammoinen.
 
Mulla on heinäkuussa edessä tuo ja oon miettinyt, et saaks sieltä labrasta lähteä välissä pois? Meillä labra ostoskeskuksessa, niin vois käydä ootellessa esim. shoppailemassa. Mut vaaditaanko siihen jtn rauhallista istumista, tai haluuko ne muuten valvoa vointia tms, et ei voi poistua?

Mietityttää kans niiden verikokeiden onnistuminen. Mul on hankalat suonet ja esim. alkuraskauden verikokeissa piti pistää VIISI kertaa, et sai riittävästi kamaa ulos. Alko olee jo kortilla paikat mihin pistää. :joyful:Onneksi en oo neulakammoinen.
Ei saa liikkua kuin vessaan korkeintaan. Liikkuminen vaikuttaa tulosta laskevasti, joten ei olisi luotettava.
 
Vauva2016 minä syön aamupalaksi kaksi siivua Vaasan Kaurasydän- leipää (ja siis päällysteet niille). Siinä on yhdessä viipaleessa 7,7g hiilihydraatteja kun esim vaasan ruispaloissa on 12g. Nuo kaurasydän-leivät ovat siis saman kokoisia kuitenkin kun ruispalat. Yritin viime raskaudessa syödä kaurapuuroa mutta minulla se kyllä nosti sokerit korkeiksi.
 
Yhden päivän olen vasta noudattanut ruokavaliota ja tänä aamuna oli paastosokeri 5,7 kun testissä oli 6,1 :smug: vielä vähän sumplaamista vaatii että saan sen alle 5,5 mutta kyllä tämä toi minulle toivoa että se varmaan lyhyessä ajassa onnistuu. Pitää vaan kokeilla erilaisia ja eri aikaan syötyjä iltapaloja. Tavallaan minusta tämä raskausdiabetes-homma on jotenkin kiinnostavaa ja innostavaa, on kivakin seurailla miten eri asiat vaikuttavat sokereihin. Eilenkin mittasin jo sokerit varmaan lähemmäs kymmenen kertaa :hilarious: en toki aio niin tiheään koko raskautta jatkaa mutta isona missiona on nyt saada tuo paastosokeri alle 5,5 ettei insuliineille joudu. Siihen asti aion seurata tarkasti (katson usein aamulla esim pariin kertaan sokerin, heti herättyä ja sitten suihkussa käynnin jälkeen (kun en ole vielä syönyt mitään) jotta näen mihin suuntaan sokeri on menossa. Minulla usein viimeeksikin lähti sokerit nousuun kun paasto alkoi venyä kymmeneen tuntiin tai yli. Maksa alkaa tuottaa sokeria sitten. Minulla nuo paastoarvot ovat oikeastaan ainoa ongelma, muut arvot vähän hiilareita vähentämällä pysyvät ihan hyvin kohdillaan. Jo joku muu on yhtä friikki kuin minä ja tykkää tiheään seurailla sokereita niin testiliuskoja voi ostaa itse lisää esim diabetesliiton nettikaupasta. Minusta on kyllä vähän tyhmää ettei niitä neuvolasta saa kuin sen tietyn määrän, tuskin niitä kukaan nyt ihan huvikseen hamstraisi. Luulisi että tulisi liuskat yhteiskunnalle kuitenkin halvemmaksi kuin insuliinihoidot ja äitiyspolikäynnit ym mitä ehkä voitaisiin välttää noilla tiheämmillä mittauksilla.
 
Höh kyllä mä sain viimeksi liuskoja ja neuloja lisää ja mittarinkin sai pitää. Ne haettiin terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta tms. eli ei suoraan neuvolasta. Sain täydennystä vaikka virallinen mittausjakso ei ollut pitkä ja jatkoin vaan omasta mielenkiinnosta silloin tällöin testailua.
 
Höh. Minulle sanottu sekä nyt että viimeeksi, että lisää ei noita saa. Mutta tässä varmaan kaupunkikohtaisia eroja.
 
Täällä litkun juomisesta selvitty ja tuntuu että ehkä pysyy sisälläkin vaikka heikottaakin kovasti. En tiennyt ettei täällä saa juoda yhtään vettäkään! Satuin kysymään kun se litku poltteli kurkkua. Muuten olisin kyllä ryystänyt vesipullosta kun on niin kuumakin.

Tulokset jo jännittää. Paasto ei ainakaan pitäisi narahtaa kun mittasin kotona. Toivon ettei olis mitään, mut se tarkoittaa että joudun tähän ällökokeeseen uudestaan...
 
Kauanko kesti että saitte tulokset sokerirasituksesta? Jännäilen ehtivätkö tulla ennen viikonloppua. Labrasta kyllä sanottiin että tulokset tulee jo tänään, mutta en tiedä ehtiikö ne mulle asti näkyviin kun omakantaan tuntuu kaikki tulevan niin viiveellä.
 
Täällä on puhelinaika vain puoli tuntia aamupäivällä, joten täytyy siis odottaa ensi viikkoon. :sad001
No voi harmi. Mullakin kantaan tuli vasta viiveellä, mutta mulle tuli tekstarina että tulos ei normi ja että soittaa seuraavana päivänä aikaa.
 
No voi harmi. Mullakin kantaan tuli vasta viiveellä, mutta mulle tuli tekstarina että tulos ei normi ja että soittaa seuraavana päivänä aikaa.

Tuliko tekstari siis neuvolasta? Mulle on monet labratulokset tulleet automaattisena tekstarina mutta tää ei tainnut tulla kun ei oo kuulunut. Vaikka yleensä verensokeri on tullut jos on muiden kokeiden yhteydessä otettu. Eihän tää nyt mikään akuutti asia ole mutta kiinnostaa, ja ärsyttää kun tietää että se tulos on kyllä jossain jo olemassa mutta en vain näe sitä.

Toi puhelinaika on täällä kyllä tylsä kun aina pitää kytätä sitä.
 
Joo neuvolasta tuli mulle. Mutta en usko että olisi tullut jos se olisi ollut normaali.
 
Mulle tuli oma kantaan myös viiveellä sitten kun huomasin ne siellä niin samantien terkka soitti ja kertoi tulokset. Mulle tuli se diagnoosi ja sitten sovittiin ryhmäohjauksesta josta sain sitten tietoa ja sokerimittarin niiden seuraamista varten.
 
Minulle soitti terveydenhoitaja seuraavana päivänä. Mutta juurikin varmaan siksi kun tulos oli poikkeava. Ei tullut minullakaan suoraan omakantaan. En tajua miksi tämä ei voi tulla, tuskin kukaan nyt niin kovasti järkyttyy tällaisista sokeriasioista :hilarious: sen ymmärrän ettei vaikka yhdistelmäseulonnan tulokset tule kun voivat olla vaikeasti tulkittavissa ja vaatia selittämistä, mutta tämä nyt on aika yksinkertaista kuitenkin.
 
Minulle soitti terveydenhoitaja seuraavana päivänä. Mutta juurikin varmaan siksi kun tulos oli poikkeava. Ei tullut minullakaan suoraan omakantaan. En tajua miksi tämä ei voi tulla, tuskin kukaan nyt niin kovasti järkyttyy tällaisista sokeriasioista :hilarious: sen ymmärrän ettei vaikka yhdistelmäseulonnan tulokset tule kun voivat olla vaikeasti tulkittavissa ja vaatia selittämistä, mutta tämä nyt on aika yksinkertaista kuitenkin.

Mulla tuli kyllä yhdistelmäseulonnankin kaikki tulokset omakantaan. Joku viive tossa nyt vaan on. Raditulokset on kyllä tosiaan selkeät, ne voi ihan maallikkokin tulkita kun dg pärähtää joka tapauksessa jos on yksikin heitto eikä poistu sen jälkeen mihinkään.

Noh mussutan nyt viikonloppukarkkini vielä hyvällä omallatunnolla autuaan tietämättömänä tuloksista. :rolleyes:
 
Mulla on toinen sokerirasitus tulossa vasta kun rv 28. Itse koin edellisen raskauden radihomman vaikeana ja ei kohottanut ainakaan mun mielialaa yhtään, kun meni niin pupun ruuaksi koko homma.
 
Takaisin
Top