Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

miuk

Seurustelun sensei
Syyskuunmammat 2015
Marrasmammat 2017
Itsellä oli ekassa raskaudessa paastoarvo hiukan koholla ja sieltä se radi-diagnoosi napsahti. Jouduin rasitukseen iän ja painon takia. Keskenmenneessä jouduin aikaisemman raskausdiabeeksen takia sokerirasitukseen jo viikolla 14 ekan kerran, silloin arvot oli kunnossa. Toiseen rasitukseen en sit enää ehtinyt.

Nyt olis taas todnäk kaksi sokerirasitusta edessä. Jännä nähdä mitä arvot on nyt.

Itsellä oli -13 raskaus insuliini ja tablettihoitoinen. Nyt terkka sanoi että rasitus tulee 14-19 viikolle. Toivottavasti ei tarvii taas alottaa pistämistä.

Mistä raskaus ajan diabetes tulee? Onko siihen joku syy, voiko siltä välttyä? Vai tuleeko se, jos on tullakseen? T. Tietämätön

Riskitekijöitä esim. ylipaino (bmi yli 25), pcos, ikä... Jos on yli 25-v. ja/tai bmi yli 25, tehdään sokerirasitus. :)

Esim. mun sisko on normaalipainoinen, elää terveellisesti, eikä oo ku 26-v. ja niin vaan silläkin oli paastoarvo koholla. Tulee siis jos on tullakseen. Jotkut voi täyttää kaikki riskikriteerit ja arvot on loistavia.

Okei, eli se tulee jos on tullakseen. Eli loppujen lopuksi ei voi vaikuttaa itse, vaikka mitä tekis :)

Oli muute ihan hirveetä litkua se juotava liemi. Täti kello kädessä kun oli tietty aika minkä sisään tuli saada juotua.

Niin ja geenit kanssa. Mulla oli viimeks paastoarvo 0.1 koholla ja jouduin seuraan sokereita kotoa. Alkuun ärsytti moinen "nipotus" mutta niin vaan alkoi aamusokerit raskauden edetessä heitellä vaikka pidin itteni tiukasti suositellulla 1600 kcal dietillä ja söin muutenki niiden ohjeiden mukaan ja liikuin mahdollisuuksien mukaan... eikä sillä heittelyllä ollu edes mitään selvää syy-yhteyttä syömisiin. Sain tablettilääkkeet ja niillä + dietillä arvot pysyi hyvinä enkä joutunut pistämään insuliinia. Raskaana ollessa elimistön oma insuliini tehoaa huonommin joten siks voi tulla diabetes. Nyt on varmaan aikaisin sokerirasitus.. se ei mulla tee mitenkään tiukkaa, mutta kammottaa jo jos joutuu viikkokaupalla seuraamaan sokereita ku sormenpäät oli viimeks ihan hakkelusta ja nyt on enemmän kaikkea kotihommaa..

En ole nyt raskaana (tähtään tuonne lokakuisten ryhmään:sign17), mutta ensimmäisellä yrityksellä ehdin käymään kaksi kertaa testissä. Minulla on aika paljon riskitekijöitä ja silti arvot olivat molemmilla kerroilla huippuluokkaa. Minulla oli ikää tuolloin 29v, PCO ja BMI 26,5. Joten riskitekijöistä huolimatta ei se välttämättä tule.

Mä pääsen satavarmasti kahteen kertaan sokerirasitukseen :grin (Hyi yök sitä litkua) kaikki löytyy; Paino, sukurasite ja ikä, ekassa oli kaikki arvot kuitenkin tosi hyvät, saas nähdä miten nyt.

Menin sillon ekan kerran sinne rasitukseen aivan paskat housuissa kun kaikki oli kertonut miten kamalaa ja hirveää se on ja miten tulee oksennus keskelle tutkimushuonetta :D ei tullu paha olo eikä litku ollu niin pahaa kun luulin (ei kyllä hyväkään!) ja istuin siellä virkkaamassa sen pari tuntia :) ainoa mikä sai pahan olon oli vanhojen pappojen hien haju!! Ja niitä vanhuksia meillä riittää!!

Mä olin viime kesänä rasituksessa. Kamala helle, aurinko paisto suoraan siihen odotustilaan ja vieressä kahvio, jossa paistettiin munkkeja. :D

Taalla litku oli Lukozadea... yritin sit vanhemmille lapsille sanoo miten huonoks sen juonti niille on kun kerran sairaalassa kayttavat sokerirasitukseen.

Ei siina sokerirasituksessa muute ois mitaa mut meilta on reipas tunnin ajomatka ensin :/ ei ollenkaa kivaa...nii ja ma en tykkaa lukozadesta, en ees sen hajusta..

Mrillä kanssa DarkMimosa melkein tunnin matka. Mennessä jees, mutta jos tulee litkusta paha olo niin palatessa oli kyllä tuskaa.

Mulle ei viimeks tullu onneks mitaa siit litkusta. Nalka kyllaki oli kova ;) meilla ei ees sairaalas oo kanttiinia ni piti lahimmalle huoltsikalle ajaa hakee aamupalaa. Onneks on nyt sairaala rempattu ni ehka sinne on kanttiiniki rakennettu.

Mulla taisi olla eväät mukana... en muista ihan varmaksi. Ajoin ekasta kuitenkin mahdollisimman nopsaan töihin. Tokalla kerralla tuli niin paha olo että oli pakko menä läheiseen kahvilaan huilaamaan ja tankkaamaan.

Nooh... emmä sanois pillimehua ja mandariinia välttämättä hyviksi eväiksi :grin

Takaisin