Siirtyikö laskettu aika ultrassa?

Minulla raskaudet ovat kaikki alkaneet lapsettomuushoidoista, joten laskettu aika on heti alkuun laskettu sikiön iän mukaan, kuukautisista viis veisaten. Tämän vuoksi laskettu aikakin on pysynyt koko raskauden ajan samana -- eli lasketut ajat eivät ole muuttuneet ultrissa. Toisaalta sikiön kokokin on nt-ultrassa ja rakenneultrassa vastannut ikäänsä täsmälleen.
 
Siirrettiin NT-ultran perusteella kuusi päivää aiemmaksi. Tiesinkin, että mulla on ollut selvästi varhainen ovulaatio, joten osasin odottaa, että sikiön koko ei täsmää neuvolan mukaan laskettuihin viikkoihin.
 
Tänään juuri ultrassa siirrettiin viikolla taaksepäin. Siis vähän niinkuin olisi tullut yksi ylimääräinen viikko muutenkin tähän raastavan alkuraskauden epätietoisuuteen. Kaksi viikkoa pitäisi jaksaa odotella, ennen kuin saadaan seuraavassa ultrassa nähdä, että kaikki on oikeasti hyvin.
 
Lasketuksi ajaksi annettiin yksityisellä varhaisultrassa 5.3., nt-ultrassa sikiö vastasi päivää tästä isompaa, joten uusi laskettu aika on nyt 4.3. Tätä ei enää muuteta.
 
Ekassa varhaisultrassa vastas päivän pienempää mitä menkoista laskettuna (oviksesta oikein), tokassa vu:ssa viikon päästä vastasi tasan sitä mitä menkoista ja nt-ultrassa sitten vastas kaksi päivää isompaa. Laskettuaika pysynyt koko ajan samana mitä menkoista laskettuna :)
 
Ekaa odottaessa ei. Nt-ultrassa sikiö oli 3-5pv kuukautisten mukaan laskettua isompi, mutta koska keskimäärin oli 4pv niin eivät muuttaneet sitä. Kuulemma 5pv oli se raja mistä olisi muutettu... Noh, hyvä ettei muutettu koska muksu syntyi lopulta viikoilla 41+4 niin jos olisi aikaistettu olisivat ehkä yrittäneet käynnistellä.

Tän toisen kohdalla sitten soudettiin ja huovattiin enemmän. Kuukautisten mukaan la 2.10, mun mielestä se oli vähän turhan aikaisin kun oli vasta ehtinyt muutamat kuukautiset tulla edellisen jälkeen ja kierto kaikilla kerroilla yli 30 pv. Varhaisultrassa sitten todettiinkin että la olis enemmänkin 7.10, mikä kuulosti hyvältä. Nt-ultrassa kuitenkin taas tarjottiin lasketuksi 29.9. kun oli jo sen verran iso sikiö. o_O Kun sanoin että varhaisultra tehty (vieläpä erittäin pätevän lääkärin toimesta) ja ekakin syntyi suht paljon lasketun ajan jälkeen niin sain sitten valita että onko "virallinen" la tuo 29.9. vai 2.10. Halusin tuon myöhemmän niin ei tarvi tosiaan stressata heti sitä käynnistämistä jos tämäkin menee yli...
 
Kävin tällä viikolla neuvolalääkärin varhaisultrassa ja kyseessä on ensimmäinen raskaus. Viikkoja piti olla 9+6 kuukautisista, mutta alkio vastasikin kooltaan 6+2... Kiertoni on tosi epäsäännöllinen, mutta hedelmöitys ja plussatesti voisi vielä juuri täsmätä. Neuvolatäti kuulosti siltä että varautukaa pahimpaan, mutta lääkäri jätti toivoa... Kahden viikon päästä on uusi aika, jota nyt sitten jännityksellä odotellaan. :dontknow
 
Kävin tällä viikolla neuvolalääkärin varhaisultrassa ja kyseessä on ensimmäinen raskaus. Viikkoja piti olla 9+6 kuukautisista, mutta alkio vastasikin kooltaan 6+2... Kiertoni on tosi epäsäännöllinen, mutta hedelmöitys ja plussatesti voisi vielä juuri täsmätä. Neuvolatäti kuulosti siltä että varautukaa pahimpaan, mutta lääkäri jätti toivoa... Kahden viikon päästä on uusi aika, jota nyt sitten jännityksellä odotellaan. :dontknow

Tsemppiä, toivottavasti vauva on vain saanut alkunsa arvioitua myöhemmin. Huoli varmaan elää uuteen ultraan asti. Toivoa kuitenkin on! :Heartred
 
Ensimmäisen varhaisultran mukaan laskettu aika oli 30.3, toisessa varhaisultrassa 15.3 (tekivät toisenkin varhaisultran kun oli vielä todella aikaisessa vaiheessa ja halusivat varmistaa), mutta nt ultrassa varmistui sitten 20.3.
 
Mulla nt-ultrassa pikkuinen vastasi tasan menkoista laskettua aikaa. Mulla on yleensä ollut myöhäinen ovis, mutta jostain syystä tärppikierrossa oli aikaistunut muutaman päivän ja siksi tosiaan tuo menkoista laskeminen täsmäsi.:)
 
Mulla paljastui myös viikkoa nuoremmaksi ja siirrettiin laskettu sen perusteella. Jälkeenpäin vahvistui että siirto oli oikea ja nyt kasvu tukee laskettua myöskin.
 
Ensimmäisen kanssa ei siirtynyt, tämän toisen kanssa laskettu aika siirtyi koon takia viisi päivää aikaisemmaksi. Saa nyt sitten nähdä mitä kokoa vauva lopulta on, kun itse olen edelleen ”pieni”.
 
Kyllä minä sitten säikähdin eilen kun menin yksityiselle varhaisultraan ja siihen asti luulin olevani 6+3 tai 6+2, menkoista/oletetusta hedelmöitymisestä laskien. Siellä kätilö ensin näki vain ruskuaispussin, jonka jälkeen ihan pienen alkion, mutta ei sykettä. Sanoi viikkoja olevan 5+6-6+1. Koska olin sanonut että vaikka kierto usein oli 28 pv, se kuitenkin vaihteli 27-32. Eli alkio olisi muutaman päivän nuorempi kuin olin olettanut, eikä sen ikäisellä tarvikaan vielä näkyä syke. Mutta olin silti ihan rikki. Itkin vaan että mikään ei onnistu. Se ja mies siinä yritti sitten kovasti vaan rauhoitella ettei mikään viittaa siihen etteikö kaikki olisi hyvin. Sanoi että tulkaa viikon päästä uudestaan jos vaan haluatte. La siis siirtyi 1-2 pv eteenpäin. Toisessa kuvassa 15.11. Ja toisessa kuvassa 16.11.
 
Tässä toisessa raskaudessa olin itse kuukautiskiertoni mukaisesti laskenut, että laskettu aika on 11.5. Neuvolantäti laittoi neuvolakorttiin kuitenkin 9.5 raskauskiekon mukaan. Kävin ensimmäisen neuvolan yhteydessä varhaisultrassa, jossa sitten lääkäri sanoi, että ei, täällä on laskettu aika 17.5... o_O Siinä kohtaa alkoi pää olla vähän pyörällä, tiesin, ettei se oikein ole mahdollista. Niskaturvotusultra-ajasta soitin itse sairaalaan ja pyysin, että olkaa kiltit ja aikaistakaa aikaani, koska olen varma ettei 17.5 laskettuna aikana voi pitää paikkaansa. Suostuivat sitten, kätilö tutkaili ja totesi, että olen ihan oikeassa, lapsen laskettu aika on 7.5. Tämä aika on pysynyt koon puolesta tähän mennessä, mutta virallisena lukee nyt tuo 9.5. :grin
 
Mulla siirtyi esikoisen LA sillain, että oli alunperin kuukautisten mukaan 23.8. ja ultrassa siirrettiin 28.8. Ja syntyi sitten 3.9. :)
 
Kyllä minä sitten säikähdin eilen kun menin yksityiselle varhaisultraan ja siihen asti luulin olevani 6+3 tai 6+2, menkoista/oletetusta hedelmöitymisestä laskien. Siellä kätilö ensin näki vain ruskuaispussin, jonka jälkeen ihan pienen alkion, mutta ei sykettä. Sanoi viikkoja olevan 5+6-6+1. Koska olin sanonut että vaikka kierto usein oli 28 pv, se kuitenkin vaihteli 27-32. Eli alkio olisi muutaman päivän nuorempi kuin olin olettanut, eikä sen ikäisellä tarvikaan vielä näkyä syke. Mutta olin silti ihan rikki. Itkin vaan että mikään ei onnistu. Se ja mies siinä yritti sitten kovasti vaan rauhoitella ettei mikään viittaa siihen etteikö kaikki olisi hyvin. Sanoi että tulkaa viikon päästä uudestaan jos vaan haluatte. La siis siirtyi 1-2 pv eteenpäin. Toisessa kuvassa 15.11. Ja toisessa kuvassa 16.11.
No perjantaina toissa päivänä kävin eikä sykettä löytynyt. Kätilö tarkisti vielä väridopplerilla. Sanoi että keskeytynyt keskenmeno. Kuvassa lukee la 25.11. Sanoi että pari pv edellisestä ultrasta on vielä jatkanut kehittymistään mutta sitten loppunut.
 
Nt ultrassa siirty viikolla varhaisultraan verrattuna. Laskettu aika aikaistui, sillä sitä pikku papua oli varhaisultrassa vaikea mitata.
 
Olin ultraan asti tässä raskaudessa varma, että olisi melkein viikon nuorempi kuin mitä neuvolassa laskettiin. Neuvolassa laskettiin kuukautisista lyhyimmän kierronpituuteni mukaan (pituus on ollut aika vaihteleva) ja uskoin tunteneeni ovulaation. Mutta vielä mitä, koko vastasi täsmälleen neuvolan laskemaa. Oli pakko ruveta hämmentyneenä laskemaan neuvolan mukaan. Siihen asti olin laskenut oman oletukseni mukaan. :hilarious: En kyllä ymmärrä mitä ne ovulaatiotuntemukset sitten oli. Kiinnittyminen?
 
Takaisin
Top