Sf-mittojen vertailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nanna_h
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kaikki Oulun alueen odottavat ja tietysti muutkin! Oletteko saaneet neuvolasta mutkattomasti lähetteen vauvan painoarvioon ja joko olette käyneet niissä..?
Olen seuraillut teidän ja muun muassa Heinäkuisten kirjoituksiakin ja tuntuu, että osassa Suomea painoarvioon pääsee ihan vain vaikka pyytämällä, mikä on mielestäni hieno juttu! Vaikka se on vain arvio, niin pystyy jo vähän sitten asennoitumaan että mitä ehkä tuleman pitää..
Itse täällä vähän ihmettelen oman neuvolan kantaa asiaan.. Olen kysellyt sekä neuvolatädiltä että lääkäriltä lähetettä äippäpolille, mutta hyvin nihkeästi suhtautuvat. Syitäkin kuitenkin olisi, sillä alusta asti sf-mitta on huudellut yli ylimmän käyrän, lapsivettä on normaalisti/reiluhkosti ja painoakin itsellekin kertynyt raskauden alusta asti tähän mennessä jo kevyet noin 23 kg!! Ja nyt siis rv 34+2... Sokerirasitukseenkin minut passitettiin kaiken tuon takia, mutta sain siitä onneksi hyvät arvot.. Tuntuu, että eikö nyt vauvan koko pitäisi heitäkin kiinnostaa, että osaisivat sitten katsoa ettei esimerkiksi päästettäisi paljoa yli ajalle, jos vaikka 38+ viikoilla muksu olisi jo vaikka lähemmäs 4 kg. Koska mistä sen tietää, ellei arvioinnista??

itse olen th, mutten nla:ssa töissä, mut ehkä laittaisin lähetteen, ä-polillahan ne varmaan sen kattoo, et pyytääkö näytille vai ei.. Sf mitassa yleensä tärkeempää on et pysyy samalla tasolla eli ei muutoksia ylös tai alaspäin, mut tietty jos on kovin paljon yli yläkäyrän, nii pitäähän se varmaan tsekata ja jos susta tuntuu et siellä on kokoistaan isompi vauva tai vauvan tunnustelu on hankalaa sen takii, et tuntuu et siellä on lapsivettä enemmän kuin tarpeeksi :)

Kiitos kun vastasit Melinda82! :) On tunnustelu ollut hankalaa, vettä on runsaasti mutta normaalisti, sitäkin lääkäri tutki. Ja maha on todella pinkeä ja hurjan kokoinen. Kasvaa toki omalla käyrällään, elo tasaisesti, mutta kokoa löytyy. :P
Ja samainen lääkäri itse myös päivitteli molemmilla kerroilla masun kokoa! :D Mutta ei laittanut lähetettä.. Oma neukkutäti tuumaili, että Oyssissa on todellakin ok että syntyy jopa yli 4,5 kg vauvoja. Joten ei suostunut lähetettä laittamaan. Itsestä kuulostaa hurjalta... :-\ Ehkä yritän vielä kysyä että eikö millään pääsisi. Olen jo miettinyt, että jos menisi yksityiselle, mutta eiväthän he voi sitä päättää että JOS on hirmu iso vauva arviolta tulossa, että synnärillä sitten käynnisteltäs, jos menee yliajalle. Vai voivatko?

Yksityinenkin lääkäri voi tehdä sen lähetteen äitipolille. Toki käynnistyspäätöksen tekee vain äitipolin lääkäri sitten :)

Meillä tänään 35+0 ja sf 32cm. Eli keski- ja yläkäyrän välissä edelleen tasaisesti mennään. Vaavi oli jo lähtökuoppiin laskeutunu ja kiinnittynytkin. Kohdunkaula kuitenkin kiinteä ja melkein täyspitkä eli ei vielä vähään aikaan varmaan ole tilanne muuttumassa :)

Mullakin oli tänään se viimeinen lääkäriaika, jossa todettiin että kohdunkaulaa on hyvin jäljellä ja paikat kiinni ja että baby ei ole laskeutunut/kiinnittynyt, vaan pyörii kuin väkkärä. Sf-mitta oli kuitenkin sillä napakimmalla mittauksella 37, joten pyysin lähetteen polille kokoarvioon, eikä lääkäri itsekään toisin ajatellut. Näillä viikoilla (35+4) kun yläkäyrä on 33-34 sentissä, niin tuollainen heitto (10%) on kuulemma jo sellainen, että pitäisi kutsua näytille.

Painoa on alusta asti kertynyt vajaa 13kg (puolestani olisi saanut olla vähemmänkin) ja sokerit on olleet kohdallaan, nyt ultralla tarkasti vielä babyn asennon sekä lapsiveden määrän, ja kun oli raivotarjonnassa ja vettä normaalisti, niin oletti, että kai se on vain niin iso sitten että on parasta katsoa polilla ja miettiä synnytystapaa tarkemman tiedon valossa. Asento mun ymmärtääkseni voi aika lailla vaikuttaa tuohon mittaan myös.

Toki mä olen tiennyt et maha on iso, mutta jotenkin toivonut sitä, että baby olisi kuitenkin ihan normaalin kokoinen ja päätyisin synnyttämään ilman käynnistystä ja alakautta. Mut että jos on oikeasti iso, eikä mitään merkkejä omassa kropassa valmiudesta, niin alan kyllä jo ajatella sitä suunniteltua sektiota ihan varteenotettavana vaihtoehtona. Paljonhan siitä on juttua, että sellaista on hankala saada, mutta kuvittelen ainakin että synnytystavan saisi valita jos on jostain jätti-isosta babystä kyse.

Huvittavaa tässä on se, että koska ultrissa tähän asti meidän tytsy on mitoissa ollut päivälleen kokoisensa tai jopa hieman pienempi, niin olen kuvitellut saavani ensimmäistä kertaa vastasyntyneen kokoisen pikkuvauvan ja siksi hankkinut parit 50 senttiset vaatteet. Nuo kaksi vanhempaa ipanaa kun ovat olleet niihin auttamatta liian isoja...

Mulla oli eilen neuvolassa sf-mitta 35cm rv 33+0..edellises neuvolas 3 vkoa sitten 29,5cm.. nyt oli eri mittaaja ja veikkaan et vähä mitta heittää,esikosta mul oli ton verran rv 38+.. :D

Tänään mitattiin sf ja se oli tasan saman kuin kolme viikkoa sitten eli 31cm. Nyt rv 35+2. Terkka laittoi viikon päähän kontrolliajan, että nähdään kasvaako mitta. Jos ei, niin käynti äitiyspolille. Eli tämänpäivän mittauksella mitta tipahti yläkäyrältä keskikäyrälle.

Mulla edellee yläkäyrän yläpuolella,tänää rv 34+0 ja sf 36,5

Katoin esikoisen kortista, että sf-mitta meni alkuun keskikäyrän yläpuolella ja lopuks sen alapuolella. Nyt mulla on alkanu ylimmältä käyrältä ja tullu hiljalleen alaspäin, viimeks oli siinä ihan keskikäyrän alapuolella. Vielä ei oo kontrollista ollu puhetta, itseäni ei huoleta, ja toisaalta olin ylim.ultrassa perätilan vuoksi ja vauva ihan keskikokoinen, joten eiköhän tuo vaihtelukin voi olla ihan nornaalia.

Mulla tänään lääkärikäynnillä 34+2, sf 31 cm, eli kuukaudessa vain 1 cm olisi tullut, putosi yläkäyrältä keskikäyrälle. Mun mielestä kyllä vauva laskeutunut aika alas, et johtuisko siitä tai sit mittaajasta :cool:. Paikat kuitenkin visusti kiinni, et ehkä voisi vielä käydä vähän uimassa :happy:.
Pää alaspäin näytti olevan. No pääsen jokatapauksessa 1-2 viikon kuluessa poliklinikalle aiemman sektion vuoksi synnytystapa-arvioon.

Mä sain sen kokoarviokontrolliultran vasta viikolle 39+0, vaikka sf-mitta tosiaan huitelee yläkäyrän yläpuolella ja reilusti. En tiedä miten malttaa odottaa tuonne asti, varsinkin kun päivä on perjantai eikä ne käynnistystä viikonloppua vasten ala tekemään varmaankaan.

Nuo kovin lähelle laskettua aikaa osuvat arviokeikat ovat kyllä kuumottavia...

Tänään käyty loppuraskauden lääkärissä ja sf-mitta oli tasan 30cm ja viikkoja kasassa 35+0. Tasasesti on poika kasvanut keski- ja alakäyrän välissä :happy:

Hassua, Tänään neuvolassa sf-mitta olikin kasvanu vain 1,5 cm! Eli pientä loivaa laskua yläkäyrän päällä huitelevasta viivasta kohti keskikäyrää. Hyvä niin, vauva on jo vähän laskeutunut, mikä ilmeisesti aiheuttaa tuollaisen laskun... Ja nyt onkin ollut paljon kipeitä supistuksia ja vihlontaa kun Nuppunen yrittää ilmeisesti sukeltaa alemmas. Neukkutäti yrittää saada minulle ajan kuitenkin sinne painoarvioon, kun olen sinne vonkunut. Tosin, nyt kun sf-mitta oli hitusen laskenut ja on aiemmissa ultrissa katsottu että tulokas tulisi keskikäyrälle, niin enää ei huoletakaan vauvan koko niin paljon.. Onneksi! :) Huomaan, että pikku hiljaa tuo synnytys on alkanut hiipimään ajatuksiin oikein kunnolla. ;)

Mulla eilisessä neuvolassa 37+5 saatiin sf-mitaksi 35 cm. Siellä keski- ja yläkäyrän välissä huidellaan.

Onko teillä neuvolalääkärit antanut vauvalle kokoarviota käsikopelon perusteella? Eilen käytiin nimittäin lääkärissä ja siellä lääkäri antoi kokoarvioksi perinteisen 3,5 kiloa. Itse en kyllä luota moiseen arvioon hyvää hyvyyttänikään kun eihän se voi oikeasti olla kovinkaan tarkka arvio. Ja katsoiko teillä lääkäri lantion luiden alueen?

Meillä ei mitään kokoarvioita tehdä rutiinisti vaan sitten vasta jos esim. Sf huitelis ihan omilla käyrillään. Perusteli sillä että joka tapauksessa pitäisi olla joku tosi hyvä syy,eli tosi iso vauva,että lähettäis muuten kun alateitse synnyttämään. Lantion luut lääkäri kopeloi kyllä,kaippa jos ois kovin ahtaan olosta niin sais sen lähetteen kokoarvioon. Näin siis lapin läänissä.

en myöskään luottais noihin nla-lääkärien arvioihin, kun en oikein synnäreidenkään - sen verta on hakusessa aina ollu homma muutenki :D

Takaisin