Sf-mittojen vertailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nanna_h
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään rv32+0 sf-mitta 27cm. Eli kaksi senttiä olis kasvanut kuukaudessa. Mittaaja oli nyt eri ja hän mittasi mielestäni ihan eri kohdasta kuin edellinen. Viimeksi keskikäyrällä nyt hieman sen alapuolella mutta normaali kuitenkin :)

Tänään rv 31+4 ja mitta 30cm, yläkäyrällä mennään! (viikolla 27 oli keskikäyrällä 26cm)
Ja huh sentään, vielä pari kuukautta edessä. Olen itse 157cm pitkä ja erittäin siro, joten vähän on pötsiä.... :D

Täällä oli 28cm eilen 31+5. Poika on kasvanut todella tarkasti piirun verran keskikäyrän alapuolella koko raskauden. Syntymäpainoarvioksi saatiin 3D ultrassa 3400-3600g :)

Mulla tänään 31+4 ja 29cm,pikkusen laskenu ylimmältä käyrältä. Katoin vanhasta äitiyskortista,että esikoisesta laski viimesten mittausten aikana tuo käyrä.

Rv 31+4 ja sf 36 :yuck:
Vaavi kuitenkin tuntuu suht sirolta mut sovittiin et varmaan lähete äitipolille painoarvioon/käynnistysharkintaan sit ajoissa jos jatkaa kasvuaan.
Vauva oli nyt raivotarjonnassa mut aika korkeella vielä eli voi tosta laskea mitta sit kun päättää alkaa laskeutua :)

Rv 32+4 ja sf 31cm. Katsoin esikon ajan äitiyskortista että silloin oli isoimmillaan ollut vain 33cm. MUTTA: minusta tämä eri terveydenhoitaja mittaa mitan aivan eri tavalla kuin edellisen raskauden terkka.

Nyt jos mitta pysyy edelleen tuolla yläkäyrällä niin seuraavalla kerralla saan kuulemma lähetteen äitiyspolille lapsen koon ja synnytystavan arviointiin (eri asia kuulemma sitten ottavatko toissynnyttäjää, vaikka lähete onkin). Tämä siksi, kun nyt käyrän mukainen ennustaa nelikiloista lasta ja esikoinen oli vain 2980g. Itsellä kuitenkin luottavainen olo siitä, että ei mitään nelikiloista kuitenkaan olisi nyt tulossa. Ainakin niin toivon! :D

kävin eilen neuvolassa ja viikkoja oli 31+4 ja sf-mitta oli 25cm, eli alakäyrällä. olin ihan ihmeissäni, kun kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa sf-mitta on huidellut yläkäyrällä tai sen yläpuolella ja yleensä senttejä on ollut suurinpiirtein yhtä paljon kuin viikkojakin. eli nytkin näillä viikoilla muissa raskauksissa mitta on ollut 30-32cm ja nyt siis vain tuo 25cm... tämän raskauden keskivaiheilla kylläkin mentiin yläkäyrällä, viime neuvolakäynnillä keskikäyrällä ja nyt laskettiin alakäyrälle.
mutta neuvolan täti sanoi, että kyllä vauva varmasti ruokaa on saanut kun mulla on painoa kuitenkin nyt tullut reilummasti... :rolleyes:

ja muistankin edellisestä raskaudesta, että mulla jo näin paria kuukautta ennen laskettua aikaa vauva painoi kovasti ylämahaa istuessa ja mietein, että kuinkahan iso vauva sieltä on tulossa... mutta nyt tosiaan ei ole mitään ongelmaa istumisen kanssa.

anoppi tuumasikin, että nyt tämä neljäs on varmaan pieni tyttö, kun nyt sf-mitta on ihan eri luokkaa kuin poikien kanssa. saapa nähdä kumpi sieltä tulee, ei siis haluttu tästä neljännestäkään tietää kumpi on. minä veikkaan neljättä poikaa ja mies anopin kanssa tyttöä. :)

Etkö saanut Ninetsu lähetettä äitipolille tarkastukseen jos sf mitta on selvästi "pudonnut" omalta käyrältään?

^ ei, en saanut. pari senttiä oli kuitenkin tullut viime kerrasta ja täti sanoi, että vauva oli pää alas päin ja vähän kierossa, että olisi ehkä saanut mitalla vähän enempi jos olisi mitannut just vauvan pyllyn kohdalta.
mulla muutenkin on aika äitipolille raskausdiabeteksen takia vajaan kuukauden päästä, niin siellä tarkistavat kuitenkin vauvan koon. :) itse en tuosta sf-mitasta ole huolissani vaikka käyriltä alas päin ollaan tultukin, toivon vain että se meinaisi nyt vähän pienempää vauvaa...

Menna miksi eivät ottaisi jos kerran lähete laitetaan? Ei kai sitä luulisi aikaisemmilla raskauksilla olevan siihen mitään merkitystä. Vauvahan voisi nyt vaikka olla perätilassa (jonka voi vain siinä ultrassa varmistaa) ja mahdollinen kääntökin pitäisi yrittää viimeistään rv 36 ettei tila käy liian ahtaaksi.

Mulla mitataan vasta toista kertaa nyt seuraavalla käynnillä (35+5) sf-mitta ja jos se on vielä yli yläkäyrän, niin kyllä mä siihen arvioon viikon sisään haluan. Ei siis käynyt edes mielessä, että kun kyseessä on kolmas lapsi, niin voitaisiin julkisella puolella mielivaltaisesti päättää, että antaa nyt olla, eikä tutkittaisi tarkemmin. Millä paikkakunnalla sulle noin sanottiin, että eivät välttämättä ota vastaan? Että pitäisikö tässä jo varmuuden vuoksi varailla yksityiselle tarkistuskäyntiä; näistäkin lääkäreistä kun varmaan suurin osa lomailee heinäkuussa...

granger: en tiedä syytä miksi eivät ottaisi. Neuvolan terkka vain sanoi, että useasti tulee toissynnyttäjien lähetteet bumerangina takaisin (kai tässäkin kaupunki säästää :/ ) Ja Joensuu on siis kyseessä. Meillä on neuvolassa semmoinen vanha ultra, jolla terkka kattoo joka käynnillä ja vauva on ollut raivotarjonnassa jo viikolta 25 lähtien. Jos ei nyt enää kääntyile niin sen puolesta ei ole tarvetta äitiyspolille.

Esikoisen aikaankaan en päässyt synnytystapa-arvioon, kun olin sentin pidempi kuin 160cm, joka oli rajana arvioon pääsylle. Toinen kriteeri olisi ollut suuri sf-mitta, mikä siis oli alle keskikäyrän esikoisesta. Sanottiin vaan, että synnytyksen aikana sitten arvioidaan mahtuuko vai ei :D Mahtavaa meininkiä täällä!

Eikä mitä touhua! Kyllähän pitäisi olla niin, että näillä terveydenhoitajakäynneillä raskauden seurannan osalta olisi merkitystä ja jos poikkeaa liikaa keskiarvosta (vaikka siis noiden käyrien osalta) niin se nimenomaan olisi syy selvittää tarkemmin. Eihän sitä nyt ihan vaan omaksi iloksi siellä käydä niitä harvoja kertoja vaan tarkoituksella! Enpä osannut kuvitella, että voisi olla noin omituista toimintaa. Toivon nyt ainakin, että täällä pk-seudulla kun meidän neuvolassa ei sitä ultralaitettakaan ole, niin arvioon pääsee automaatilla jos tarvetta on.

Tosin koska näitä käyntikertoja on niin vähän, niin ollessani kk sitten solerirasituksessa juttelin siellä kolmosta odottavan äidin kanssa, joka hörppi samat litkut raskausviikolla 39. Hänellä maha oli ollut iso näillä ainoalla kolmella mittauskerralla (rv 30, 36 ja 39) ja siksi oli saanut -vasta vikalla kerralla siis- äitipolille ajan seuraavalla päivälle, jossa oli tarkistettu että joo, taitaa olla iso lapsi, käynnistetään ylihuomenna, koska sun pitää hoitaa rasitus pois alta vielä varmuudeksi ennen käynnistystä.

Siksi mä kyllä haluaisin jo tämän kakkosmittauksen jälkeen tsekkiin, jos mittaus sille antaa aihetta. Vaikka tähän asti baby on ultrissa tulkittu hyvinkin keskikokoiseksi kasvultaan ja nuppi alaspäin pötköttäväksi.

Mut mulla tää mahan koko hieman korpeaa, koska miettikää - jopa oma raskaustakki, joka on mallia teltta ja ihan liian iso hartioista, on ratkennut sivusaumoistaan, kun siinä ei ole lainkaan mun mahan kokoista liikkumisvaraa tai istumisvaraa!

Mä en päässyt viimeraskaudessa kokoarvioon vaikka 2 eri neuvolantätiä laittoi lähetettä. Tunsin vauvan painosta että on ainaki vähän isompi kuin kakkonen joka oli 3,8kg eikä terkan mielestäkään ihan pieneltä tuntunut. Mutta ei kuulemma ollut tarvetta koska edelliset oli vaan 3,3kg ja 3,8kg.

No 40+1 mulle soitettiin kuitenkin äippäpolilta että pääsenkö seuraavana päivänä käymään niin tehdään se kokoarvio, no en päässyt kun olin just edellisenä päivänä synnyttänyt 4,1kg tytön :p

Nyt kokoarvio tehdään 37+. Tosin keskusneuvolassa erikoislääkärin tekemänä muista syistä mutta eiköhän sekin asiansa osaa. Vauvan koko ei sinänsä hirvitä muuten kuin että 2 asteen repeämät tullut noista kahdesta viimesimmästä vauvasta ja pelottaa että tuleeko pahemmat jos vauva on vielä isompi...

Niin ja mullahan on sf-mitta ollut joka raskauden lopussa 40-43cm mutta tästä huolestuttiin vaan esikoisesta, muuten on sanottu vaan että on mulle ihan normaalia ja tottahan se onkin, pituutta kun on vaan reilut 150cm ja kohtu kasvaa eteenpäin niin onhan se mitta aina iso. Mutta eihän se tarkoita etteikö vauva silti vois olla isompi kuin edelliset...

Takaisin