Sf-mittojen vertailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nanna_h
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka! Juuri niinkuin pitääkin, täällä on monenkokoista ja -mallista odottajaa. Joillakin on samoja kiukutuksen aiheita kuin itselläni on ajoittain ollut: Tällä toisella raskauskerralla mahani on ihan mielettömän suuri ja kerran otettu sf-mitta ylimmällä käyrällä. Vauva itse ihan normaalimitoissa ja perätilassa muhoaa mokoma. Viimeksi eilen esimieheni kommentoi: " Kuinka sä jaksat kävellä näitä rappuja?" Ja toisena päivänä, kun jäin ODOTTAMAAN kahta työkaveria toinen heti lohkas että : "On täällä hissikin,jos et jaksa." En tosiaan oo vatsani kanssa mikään sporttimama, mutta kyllä mä jaksan ihan kevyesti esim. parin tunnin vaunulenkin tai salilla peruskuntoo ylläpitävää liikuntaa. Sitä kommentointia en taas jaksais, kyllä mä itsekin nään että juu, on tuossa navan ympärillä aika paljon pyöreyttä. Sokeri mua huolestuttaa vahvan sukurasituksen vuoksi, tulokset kokeesta kuulen viimestään ens viikolla neuvolassa, jos ne ei jostain syystä tuukaan suoraan mulle. Viikkoja nyt 27+5. Tsemppiä ihanat, erilaiset ja just hyvänmalliset äipät!

Mulla oli tänään 29+6 neuvolan mittaus 30 senttiä, kun otettiin riittävän monta uusintakierrosta ja valittiin sen mittaavan tulos joka mahtui vielä yläkäyrälle :D Maha on toki iso, sen nyt tiesin itsekin, joten piti hieman tarkistella, etteivät lähetä mua äitipolille tutkittavaksi. Sokerivauvaa ei ole tulossa, sen näytti rasitus, joten eiköhän ole vain roteva tyttö tiedossa jälleen.

Asento ei tähän mittaan ainakaan nousevasti vaikuttanut, kun raivotarjonnassa on ja lisäksi ihan passelin alhaalla. Joku muukin kommentoi mitan suhteen omaa painoaan, ja mulla se oli tullut tosiaan edelliseen kertaan (25+3) nähden kilon alas, vaikka maha on tosiaan kasvanut näin näkyvästi ja mututuntumalla arvioiden - tämähän oli tosiaan ensimmäinen kerta kun mitta otettiin tässä raskaudessa.

SF-mitta tänään rv.30+1 oli 30cm, eli huima kasvu edelliseen (rv. 25+6 ja 22cm) ja terkkarikin mittasi kahteen kertaan ja pyysi vielä kollegansa mittaamaan (hän sai mitaksi 29cm). Mutta, ei vielä mitään jatkotoimenpiteitä, tuo 30cm on nyt yläkäyrällä kun edellinen oli keskikäyrän alapuolella. Sokerirasituksen tulokset oli varsin mallikelpoiset joten sitä ei voi ainakaan syyttää mutta myönnän kyllä että syön liian usein makeaa :( Painoa tullut nyt plussauksesta +12 kg mutta siihenkään ei terkkari sanonut mitään.
Tuota sf-mittaa nyt "tarkkaillaan" eli se katsotaan tarkasti myös ensi kerralla eli 2,5 viikon päästä kun on neuvola, ja jos silloin menee mitta jo yläkäyrän yläpuolelle niin sitten täytyy ultrata jotta nähdään vauvan koko. Mutta sanoi kyllä terkkari, että voi olla että vauva on nyt vaan ottanut kasvupyrähdyksen ja tuo sf-mitta tasaantuu vielä. Totesin itse kuitenkin, että taidanpa nyt oikeasti alkaa kiinnittää suurempaa huomiota tuohon omaan ruokavalioon niin ei voi sitten ainakaan sitä syyttää jos tulee iso vauva.
Vähän meni mieli maahan nyt tuon mitan takia, vaikka järki sanoo että turha asiasta huolestua mutta silti....

Mulla oli tänään myös neuvola rv 29+5 sf-mitta oli 27cm eli juuri sopuisasti keskikäyrällä kun viimeksi oli yläkäyrällä.. nyt oli terkan mielestä bebe raivotarjonnassa ja viimeksi perätilassa ja käsittääkseni se asento vaikuttaa myös suuresti eli just perätilassa tulisi isompi mitta.. oliko taikkuli sulla vauva missä asennossa?

Hemma; vauva oli nyt kääntynyt raivotarjontaan, aiemmin oli perätilassa.

Täällä varmasti vedän kaikki sf-mitta pohjat kun rv 27 oli sf mitta 32cm.
Myös rv 22 oli 28cm sf- mitta.
Nyt rv 27 bebe ultrattiin, kasvaa täysin keskikäyrällä ja lapsivettä normaali määrä. On kuulemma pitkä ja hoikka.
Mulla sikerirasituksesta puhtaat paperit ja ekasta neuvolakäynnistä tullut tasan 4kg painoa eli ei johdu siitäkään. Vaavi on nyös nyt raivotarjonnassa.

Elikkä älkää huoliko mitasta, enemmän merkkaa jos yhtäkkiä alkaa nousta tai laskea jyrkästi. Mun sf mitta vetelee täysin omia käyriään mutta käyrä kaartuu tasaisesti ja lääkäri sanoikin että luultavasti johtuu vaan mun ruumiinrakenteesta ja lisäyltrauksen tarvetta ei loppuraskaudessa ole ellei just jyrkästi ala nousta käyrä :)

Angii, sepäs tässä juuri omalla kohdalla onkin kun tuo nousu edellisestä mittauksesta on jyrkkä kun käyrää katsoo. Mutta, onneksi nyt 2,5 viikon päästä seuraava neuvola, saa nähdä siellä sitten onko mitta pysynyt samana tai noussut vain maltillisesti. Täytyisi nyt vaan osata olla murehtimatta :) Toisaalta, vauvalla on kaikki hyvin joten minulle se kai suurempi haaste on jos kasvaa "suureksi" :grin

Missä vaiheessa teidät on passitettu tutkimuksiin jos mitta on heittänyt käyrien ulkopuolelle?

Mä kun olen uudelleensynnyttäjä, niin mittahan on otettu vain sen kerran ja oli tosiaan yläkäyrän yllä ja seuraavaan neuvolakäyntiin oli aikaa se 6 vkoa, joka onkin jo synnytystapa-arvio lääkärillä.

Kyllä mä hieman kauhistuin, kun löysin kuopuksen odotusajan kortin ja totesin tuon mitan olleen sama kuin hänestä vko:n 33 lopulla (eli kuukautta pidemmällä) ja silloinkin mun maha synnärille lähdettäessä oli VALTAVA, mutta kulki siis keski- ja yläkäyrän välissä. Vika mittaus pari päivää ennen syntymää oli 37 senttiä, niin voi luoja jos tässä tulee venyttettyä nahkaa yli 40 verran...

Vai lähettäisiköhän ne tutkimuksiin, jos mitta edelleen huitelee omissa ulottuvuuksissa tuolla lääkärikäynnilläkin?

Sokerirasituksessa mun kanssa yhtä aikaa oli uudelleensynnyttäjä, joka oli mahan ison koon vuoksi lähetetty tutkimuksiin vasta vkolla 39, ja saanut siinä lähetteen rasitukseen seuraavalle päivälle ja käynnistysajan sitä seuraavalle, kun vauva näytti olevan niin iso. Sf-mitta oli hänellä todettu niillä parilla mittauskerralla olevan yli käyrän, muttei siihen oltu kiinnitetty aikaisemmin mitään huomiota.

Mä menin ite yksityiselle ultraan kun halusin just varmistusta vauvan koosta ja vaikka sf mitta noin valtava ni vaavi onneks normaalikokonen.
Jos sf mitta jatkaa samalla käyrällä ni haluun sit viimestään 37-39 viikolla lähetteen äitipolille koko arvioon ja käynnistysharkintaan eli 42 viikolle en kyl ilman arviota suostuis odotella.

Samat mietteet, kun Angiilla. 31+2 sf mitta oli 31cm, edellinen mittaus meni kyllä keskikäyrälle, mutta jos seuraavassa neuvolassa parin viikon päästä on vielä yläkäyrällä niin kysyn lähetettä kokoarvioon ja jos sitä ei tule niin käyn sitten yksityisellä. Sokerit mulla kans kunnossa, enkä nyt mitenkään ihan tolkuttomasti oo makeitakaan syönyt, paino kans ihan normaali. Hmpho_O

Multa vasta viime viikolla ensimmäisen kerran mitattiin sf-mitta, viikkoja 27+4. 26cm oli lukema, harmi kun ei terkkari asiaa "selitellyt" sen enempää, enkä tajunnut siinä kysellä. Mistään käyristä ei puhunut tai merkkaillut. Mutta jos oikein ymmärrän niin tuolla neuvolakortin toisella puolella olevan käyrän mukaan mennään vähän keskikäyrän yläpuolella.
Painoa on muutes tullut jo 12 kg! Mulla lähtöpaino kylläkin erittäin matala. Mutta ei kyllä näy missään, ylimääräistä ei tunnu olevan :D

Mulla 40-43cm loppuraskaudessa on ihan normaalia :grin Rv 28 oli 30cm, ihmeen vähän. Sen jälkeen ei ole neuvolaa ollut, ylihuomenna seuraava kun on 32+3, saa nähdä paljonko näyttää.

Tosin tuon mitan takia en pelkää isoa vauvaa, esikoisesta oli 38+2 43cm ja painoi 3,3kg, toisesta viimeinen mitta ennen synnytystä oli 40cm ja painoa 3,8kg ja kolmosesta 42cm ja 4095g, laskettuna päivänä syntyi ja vielä tyttö. Joten nyt kun on vielä poikakin tulossa niin pelottaa kuinka iso on, ainakin 4kg ihan varmasti mutta toivottavasti ei kovin paljoa yli, 2 asteen repeämät on tullut noista kahdesta joten en yhtään pahempia enää toivois.

Viimeksi en päässyt kolmosesta painoarvioon kun edellisistäkin mitat menneet yläkäyrien yläpuolella ja kuulemma niin pienet vauvat syntyneet :grin No ei kyllä kakkonenkaan ihan pieni ollut mutta eipä kolmas todellakaan. Esikoisesta pääsin kun kaikki oli niin kauhistuneita mahan koosta :grin No tietty näytti vielä isommalta kun pituutta on reilu 150cm...

Nyt mulla seurataan vauvan kasvua siksi kun puuttuu toinen napasuonivaltimo eli että kasvaahan tarpeeksi. No 29+0 oli 1390g eli kasvaa :p Seuraava kerta on 37+2. Olisin kyllä päässyt kokoarvioon varmasti muutenkin kun kolmonen oli kuitenkin noin painava mutta nyt se on tuon napanuorajutun takia.

Mulla tanaan rv 32+6 ja sf-mitta oli 31 cm. En tieda mita se oli viimeksi neuvolassa kun sita ei merkattu mihinkaan eika tati siita silloin maininnut. Maanantaina on taas laakari mut ei ne varmaan siella taas mitaan tee, seuraavana maanantaina sit taas neuvola niin taytyy ihan kysya, kun varmaan se mittaa sen kumminkin. :rolleyes:

Mulla oli eilen rv 30+0 sf 23,5 cm, alakäyrän alle tipahti mutta kyllä se silti kasvaa :) pituutta mulla 158 cm joten kyllä tää pötsi isolta jo tuntuu!

Mulla oli eilen rv 30+4 27 cm, eli keskikäyrällä mennään. Viimeksi oli alakäyrällä, eli ottanut nyt kiinni. Tuntuukin siltä, että maha on kasvanut nyt viime viikkoina.

Minulla on ollut rv 27+5 24cm ja nyt viimeksi rv 29+4 oli 26cm. Eli tasaisesti kasvaa ja keskikäyrän tuntumassa mennään.

Täällä tänään 32+0 ja sf oli 30cm. Eli keski- ja yläkäyrän välillä mennään,tasasesti on noussu ku viimeks 28+0 oli 26cm.

Takaisin