Seulonnat

Itse epileptikkona ja suurien lääke määrien kuluttajana (plus mahdolliset epileptiset kohtaukset raskauden aikana), tiedostan lääkkeitteni ja kohtausteni haitat. Haluan seulontoihin, jotta osaan varautua, mutta kaikki ehtii vielä toki muuttua. Silti asiasta on lääkärien kanssa keskusteltu ja tietoinen riski otettu. Vastaan otetaan, kaikki mitä annetaan :) Hoidan kehitysvammaisia lapsia ja ennen aikuisiakin, joten asia ei pelota. Jokainen elämä on arvokas ja sillä on tarkoituksensa. Minun lapseni hän olisi, vaikka jotain vikaa selviäisikin :Heartred
 
Ja lisään vielä, että ehdottomasti jokaisen pitää tehdä oma päätöksenä ja elää sen kanssa. Oma "vammaisuuteni" varmasti vaikuttaa ja työni. Samoin pitkä yritys.
 
Asia mietityttää kovasti myös täällä kun ultra on kohta edessä. Ollaan samoilla linjoilla miukin ja cissin kanssa vaikka todella vaikea päätös olisikin. Nyt vaan toivon että seulonnat olis negaa, ettei tarvitsisi moista päätöstä tehdä!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Minä olen samoilla linjoilla cissin, miukin ja tammitaaperon kanssa. Olemme päättäneet että raskaus keskeytetään jos lapsella on paha poikkeama. Juhannuksena saimme osaksemme appiukon mielipiteen kuinka kaikki ovat arvokkaita syntyäkseen sen jälkeen on tuntunut todella pahalta :sad001
 
Voi lissufin, älä välitä! Tää on sellainen aihe, joka jakaa mielipiteitä ja herättää suuria tunteita. Päätös on kuitenkin jokaisen perheen oma, eikä varmasti ole helppo. Sen takiahan nämä seulonnat on, että jokaisella on oikeus tietää ja tehdä päätös, joka tuntuu itsestä oikealta. Missään nimessä ei myöskään ole oikein pitää vauvaa sen takia, että niin pitää muiden mielestä tehdä.
 
Myös minä päätyisin keskeytykseen, jos todettaisiin paha vammaisuus tai poikkeama. Toki synnytyksessäkin voi tulla komplikaatioita, mutta ajattelen, että ehdoin tahdoin en vammaista lasta halua. Muutamia väsyneitä omaisia seuranneena tiedän, ettei minusta ole siihen. Että pahimmassa tapauksessa (itseni kannalta) uhraan koko elämäni lapsen kanssa ja joko elän myös tämän kuoleman, tai kuolen itse huoli rinnassani, koska epäilen ettei kukaan muu pysty yhtä hyvin hoitamaan.
Mutta ihmiset ovat erilaisia. Se, mikä yhdelle on luonnollista elämää, on toiselle valtava ponnistus. Silti tiedän, ettei keskeytyspäätöstäkään kevyin sydämin tule tehtyä, jos se eteen tulee.
 
Me ollaan kans menossa kaikkii mahdollisiin seuloihin.. se mitä tuloksia sieltä tulee ni mennään niiden mukaan eteenpäin.
 
onko muita kun on saanut automaattisesti osallistua Down seulontaan? Neuvolassa sanottiin että Lohjalla tarjotaan automaattisesti mahdollisuutta osallistua, vaikka ymmärsin että normaalisti yli35vuotiaille tarkoitettu. Paperit sain siitä mukaan ja piti käydä tasan 10+0 viikoilla verikokeissa. Jos joku on käynyt niin olis kiva tietää miten jatko? Pitääkö vielä mennä johonkin vai riittääkö se verikoe? Meni vähän ohi se neuvolan sepustus.
 
Ehdottomasti jokainen miettii oman tilanteen mukaan! Hyvä, että nykyään tosiaan on tämä mahdollisuus. Eikä tosiaan kannata pahoittaa mieltään toisten mielipiteistä, itse tiedän kuumuvani helposti aiheesta. On niin lähellä itseä.

En minäkään varmasti pitäisi lasta joka olisi todella pahasti vammautunut (esim. koko elämä vuoteen oma) tai elin ennuste todella lyhyt.

Täällä automaattisesti downsyndrooma-testit verikokein ja jatko nt- ultrassa.
 
Cora85, NT-ultra ja sitä täydentävä seerumiseula (rv 11-13) ovat ihan yleisiä, joskin vapaaehtoisia Suomessa tehtäviä seulontoja. Jos sikiön niskan alueella nähdään turvotusta, on sikiön kromosomipoikkeavuuden riski kohonnut (esim. mahdollinen downin oireyhtymä). Sikiön diagnostisia tutkimuksia (lapsivesitutkimukset) tehdään ainoastaan niille äideille, joilla jo on todettu sikiön sairauden riski kohonneeksi eli jatkotutkimukset mahdollisia. Lisäksi rv20 rakenneultra, jossa mahdollista havaita rakenteellisia poikkeavuuksia. Verikokeista näkee käsittääkseni viitteitä vaikka mistä muustakin, mutta on myös monia sairauksia/vammoja, jotka paljastuvat ja diagnosoidaan vasta myöhemmin, syntymän jälkeen.

Kaikkiin seulontoihin osallistutaan ja tarvittaessa jatkotutkimukset myös. Toivottavasti kukaan ei joutuisi vaikeiden ratkaisujen eteen. Omasta lähipiiristä tiedän myös sen, että eräässä tapauksessa riski kromosomipoikkeavuuteen oli erittäin suuri, mutta terve lapsi syntyi ja vastaavasti seulonnoista kirkkaasti läpi, mutta syntyikin lapsi, jolla downin oireyhtymä. Ihania lapsia ovat kaikki! :)
 
Muokattu viimeksi:
Joo perus seulat ja np-ultran kyllä tiedän mutta tää oli joku eri seula mihin osallistuminen oli myös vapaaehtoista! Ainakaan kahden aiemman lapsen kanssa en tähän päässyt, ja tässä nimenomaan piti käydä verikokeissa 10+0 viikolla, ei yhtään myöhemmin. Pitänee varmaan selvittää mikä kyseessä vähän tarkemmin. Down seulasta hoitaja vaan puhu :)
 
Cora85: Käsittääkseni tämä on se ihan sama seula kuin aiemminkin on ollut käytössä, mutta käytäntöä on vain muutettu niin että ensin käydään verikokeessa ja sitten myöhemmin ultrataan. Ennen mentiin ultran jälkeen siihen verikokeeseen. Verikoe koitetaan ajoittaa kuukautisista laskettuna 10+0, jolloin se todennäköisesti osuu oikeaan aikaan (ei se siis ihan päivälleen ole tuolloin oltava).

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...askauden-ultraaaniseulonta/Sivut/default.aspx
 
Ok, voihan se sit olla sama. Mulla vaan meni ihan sekasin kun neuvolassa puhuttiin että normaalisti vain yli 35vuotiaat voivat osallistua automaattisesti ja että tällä hetkellä täällä tarjotaan se kaikille odottajille. Ja mulle nimenomaan määrättiin tuo verikoe päivä kun kävin ar-ultrassa. Mutta ehkä siis sama homma kyseessä enivei :)
 
"Sikiön 1trisomian riskin arviointi ensimmäisellä raskauden kolmanneksella (1. trimesteri) eli 11.1. raskausviikolla yhdistää äidin verestä mitattavatmerkkiaineet ja sikiön ultraäänitutkimuksen tuloksen. Uusi tutkimus parantaa seulonnan osuvuutta 1trisomiassa verrattuna aikaisempaan trimesterin seerumiseulaan." http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf
 
Mä alan itkeen joka kerta kun luen tätä ketjua niin en oo saanu aikaseks kirjottaa mitään vaikka vähän tekis mieli. Painelen sit vaan "Olen samaa mieltä" tiettyjen kommenttien kohdalla. ♡
 
Pitääkö noihin Verikokeisiin mennessä olla syömättä? Mun pitäis aamulla käydä, mutta uskallanko syödä?

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Mun ei ainakaan tarvinut olla syömättä. Menin labraan vasta puolen päivän jälkeen, koska aamuisin on aina paljon porukkaa (juuri ne joiden pitää olla syömättä).
 
Mäki menin 11 jälkeen ja pääsin heti. Sai syyä mut virtsaamatta piti olla 3-4h

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Ei mulla ollut mitään rajoitusta virtsaamisen suhteen. Piti vaan antaa verinäyte, muulla ei väliä. Miten virtsaaminen vaikuttaa vereen?
 
Mun piti kusta kahteen purkkiin. Toisesta ainakin varmistettiin sukupuolitaudit, mutta en tiiä mitä siitä toisesta katottiin..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top