Seulonnat

vappu

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2015
Tänään tuli iso nippu papereita neuvolasta ja mm. infoa seulonnoista. Mitä olette niistä mieltä? Aiotteko mennä? Jos teillä on kumppani niin oletteko olleet samaa mieltä asiasta? Oletteko keskustelleet, miten toimitte, jos jotain poikkeavaa löytyy?
 
Käytiin esikolta ja käydään nytkin. Meillä ajateltu lähinnä niin että jos jotain poikkeavaa löytysi niin olisi enemmän aikaa tottua ajatukseen ja muutenkin valmistella tulevaa. Molemmat ollaan samaa mieltä onneksi. Sitten jos jotain löytyisi niin mentäisiin sitten sen mukaan mitä eteen tulee...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Me mennään seulontoihin. Viimeksikin mentiin mutta kkm tuli varmaan poikkeavuuden vuoksi. Ikää yli 30 molemmilla. Tilanteen mukaan sitten katsotaan mitä vastaukset tuo tullessaan.
 
Mekin kyllä varmaan mennään, mutta pelkään tilannetta, jossa jouduttaisiin tekemään päätös siitä, että jatketaanko vai keskeytetäänkö. Tiedän, että mies menee järjellä, mutta itse toimin tunteella enkä tiedä kuinka hyvin mielipiteet tuossa tilanteessa kohtaisivat. Toivottavasti tilanne ei tule eteen. Varmaan kuolisin murheesta, jos niin hartaasti odotettu raskaus jouduttaisiin keskeyttämään omalla päätöksellä. Tai jos vaikka näytettä otettaessa raskaus keskeytyisi. Epätodennäköistähän se on, mutta olen niin kova murehtimaan!
 
Me haluttais kanssa seulontoihin, mutta en tiiä onko mahdollista kun en oo suomessa 10+1-14+6 ajalla ja ultran pitäis olla vissiin just sillon?! Mua harmittaa kun yritin neuvolan tädiltä siitä kysellä kun varasin aikaa mut hän vaan totes että katotaan sitä ekassa neuvolassa sit :/ Onko kellään tietoa joko sen seulontaultran vois tehdä viikolla 9+? Neuvolassahan muutenkin noi viikot lasketaan menkoista jollon oisin heidän laskujen mukaan pidemmällä kun oikeesti oon. Itsellä kun vielä noita sairauksia taustalla niin senkin takia haluaisin että tutkittais..

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mrs. Em Ö: Mulla oli nt ultra siin keskenmenneessä 11+4 ja ennen sitä ultraa se kätilö sanoi, että just saattaa silloin näkyä. Verikokeethan otetaan rv9 eteenpäin
 
Me ajateltiin myös käydä. Samalla ajatuksella kun MarinaMelina, eli jos sieltä jotain poikkeavaa löytyy, niin ehtii totutella ajatukseen ja valmistautua siihen tulevaan.
:)
 
Lissufin ei vissiin auta odotella kun ensimmäiseen neuvolaan ja katsoa mitä täti sanoo. Kuullostaa kylöä vägän huonolta :sad001 tosin tehdäänhän noita seuloja ulkomaillakin, josko siellä sitten menisin jos täällä menee liian tiukalle. Saas nähä..

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Aiotaan osallistua seuloihin ja sit niiden tulosten mukaan mietitään, mitä tuleman pitää.
 
Mrs. Em Ö, jollei tuo yhdistelmäseulonta onnistu, niin viikoilla 15-16 voidaan tehdä seerumiseulonta :) Luin äsken thl:n sivuilta.
Me osallistutaan ultriin. Verikokeesta en ole varma, mutta eipä kai siitä haittaakaan ole.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Minä ajattelin kyllä mennä, mutta mitään isompia tutkimuksia en halua.. Se jää sitten "Herran haltuun" koska itse raskautuminenkin on ollut niin kovan työn takana ja nyt kun uskon jo menetin niin pieni ihme ilmoitti olevansa tuloillaan. Toivottavasti kasvaa siellä missä pitääkin :Heartbigred
 
Me käydään toki normiultrissa joita on 2 kpl: yksi viikolla 12 ja toinen viikolla 20. Niskaturvotuksen kai ne mittaa automaattisesti, mutta ei aiota osallistua muihin sikiöseulontoihin(down verikokeet ja biopsiat yms), sillä jokaisella yksilöllä on oikeus elää! Kyllähän se helpottaisi tietenkin valmistautumaan tulevaan lapseen, kun tietäisi vammasta etukäteen, mutta jokatapauksessa seulonnan tulos ei ole 100% varma ja meillä on suuri todennäköisyys saada terve lapsi terkkarin mukaan.

Äippäneuvolan terkkari osasi selventää seulontapäätöstä mielestäni hyvin:

-On niitä, jotka haluavat tietää, jos lapsi on vammainen. Vammaisuuden kohdalla tehdään raskauden keskeytys.
-On niitä, jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen lapsi on lahja sellaisena kuin on ja jokaisella oikeus elää.
-On niitä, joiden mielestä on hyvä tietää vammaisuudesta etukäteen, jotta voi loppuraskauden ajan valmistautua paremmin tulevaan.
 
Me ollaan menossa kaikkiin seulontoihin, joita ikinä saadaan, koska ikää on molemmilla jo yli 40. Etukäteen ollaan ajateltu, että jos sieltä jotain löytyy, niin sitten löydösten perusteella mennään. Kyselinkin terkkarilta tosi tarkkaan, mitä kaikkea seulonnoista voi löytyä ja voiko jotain jäädä löytymättä. Seulonnatkaan eivät ole 100% tarkkoja.

Aikaisemmissakin raskauksissa on kaikki seulonnat käyty. 90-luvulla sitä ei edes kyselty, että haluatko seulontaan, vaan se piti itse älytä kieltää, jos ei halunnut. Nykyäänhän sitä kysytään. Ja hyvä niin.

Jokaisella täällä on kuitenkin erilaisia taustoja ja syitä mennä tai olla menemättä seulontoihin. Meillä yllätysraskaus ja ollaan edelleen äimän käkenä, et kuinka tässä vanhoille kävyille näin pääsi käymään.
 
Ilmoitin heti neuvolassa haluni mennä. Miehelläni on todettu jonkinasteista sydänvikaa aiheuttava periytyvä geenimutaatio. Tästä ei olla vielä saatu tarkkaa tietoa perinnöllisyyspolilta, joten näillä näkymin tutkitaan sitten seulonnalla se mitä voidaan.
 
Me ei olla vielä päätetty... Olen miettinyt, että jos osallistuisi vain siihen seulontaan, mutta jos poikkeavuutta ilmenee niin ei kuitenkaan jatkotutkimuksiin. Siitä alkuseulonnasta (verikoe ja niskaturvotuksen mittaaminen) eikä rakenneultrasta pitäisi olla mitään haittaa sikiölle. Mutta jatkotutkimukset pelottaisi, kun niissä olisi se pieni keskenmenoriski (yks sadasta tai kahdestasadasta).Uskon, että jos poikkeavuudesta olisi jotain vihiä etukäteen niin olisi helpompi valmistautua vauvan tuloon ja koko ajatukseen mutta keskeyttämistä en oikein näe vaihtoehtona. Toisaalta, olisikohan parempi ettei tietäisi etukäteen ja hyväksyisi asian sitten kun vauva syntyy. Onhan syntymä aina hieno asia, huolimatta siitä olisiko lapsi "normaali" vai jollain tavalla poikkeava. Onneksi ollaan itse nuoria ja terveitä.
 
Minä myös haluan osallistua sikiöseulontoihin ja neuvolassa tämän ilmoitinkin kun asiaa kysytin. Tämän olin itse asiassa päättänyt jo vuosia sitten, vaikka en ollut varma haluanko koskaan lapsia :) Varmaa oli että kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin osallistutaan. Haluan tietää mitä on edessä, jos jotain poikkeavaa löytyisi. Kuten terveydenhoitakin sanoi, näin pystytään myös valmistautumaan synnytystulanteessa (erikoislääkäri, tehohoito jne.). Päätökset tehdään sitten jos tarvetta, enkä niitä etukäteen mieti mitenkään.

Seulonnat myös kiinnostavat minua. Jos ultrissa ja verikokeessa käy ilmi jotain sellasta mikä vaatisi jatkotutkimuksia, keskustelisin asiasta lääkärin kanssa. Mitkä ovat todelliset riskit ja mitä lisätietoa mahdollisesti saisimme. En päätä jatkotutkimuksista vain netistä löytyvän tiedon perusteella vaan asia on sellainen mistä keskustellaan lääkärin kanssa tapauskohtaisesti. Mutta uskoisin että kaikki tarvittava tutkittaisiin. Ei tutkimuksia tehtäisi jos riskit olisivat todella suuret.

Itse asiassa äidilleni on minua odottaessa tehty sikiövesitutkimus, joten en ole missään vaiheessa "pelännyt" tätä tutkimusta. Enemmän minua on peloteltu suuresta neulasta millä näyte otetaan :D voi olla että näytteenotto on hieman muuttunut 26 vuodessa..
 
Me osallistuttiin sikiöseuloihin esikkoa oottaessa ja niin myös nyt. Vaikkei noi 100% varmoja olekaan, niin me keskeytettäis raskaus, jos vauva olis varmasti vammainen. Arka aihe, jakaa mielipiteitä, mutta näin me ollaan puhuttu.
 
Meillä on asia keskusteltu läpi, kun lapsia alettiin toivomaan ja me ajatellaan samoin kuin miuk eli jos seulonnoissa ja tutkimuksissa selviää loppuelämään liittyvä vammaisuus, keskeyttäisimme raskauden. Jos kyseessä on syntymän jälkeen leikkauksella korjattavissa oleva asia, raskaus saisi jatkua. Me ollaan vähän liian mukavuuden haluisia ja on näissä terveissäkin välillä kestämistä. Kaikella rakkaudella toki. Nää on meidän mietteitä ja nostan suuresti hattua niille, jotka valitsee toisin. En missään nimessä ajattele etteikö vammaisilla olisi oikeus elää. Itsekkäästi mietin, että mä en jaksaisi loppuelämääni huolehtia lapsesta. Jossain vaiheessa haluan nauttia siitä, että poikaset lentää pesästä ja voi taas tehdä kahden juttuja. Ja joo, ainahan näille terveillekin voi sattua onnettomuus, joka vammauttaa, mutta ehkä kaikki ymmärs pointin.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Cissi84, just näin! Eikä mielestäni ole oikein, että lapsi syntyisi perheeseen, joka ei ole varma pystyykö/jaksaako/haluaako huolehtia hänestä. Me juteltiin asia selväksi jo aikoja ennen kuin esikkoa alettiin odottaa ja mielestäni hyvä niin. Silloin pystyi ajattelemaan asiaa monelta eri kantilta, ilman raskauden tuomaa tunnesidettä.
 
Takaisin
Top