Se sairaalakassi..

Mä oon ainakin saanut voikkaria ja jugurttia heti kun lapsi on syntynyt ja sen jälkeen sairaalan normaalit ruoka-ajat, aamupala, lounas, (välipala?), päivällinen ja iltapala. Aamupalan, välipalan ja iltapalan on muistaakseni saanut tehdä itse, tarjolla ollut ainakin leipää, jugurttia, hedelmiä ja ehkä myös muroja tai puuroa. En muista, että siellä olisi nälkä tullut, ja mä en tule täyteen mistään hiiren annoksista. :)

Saako muuten isäkin ruuat jos saa perhehuoneen, vai pitääkö sinnekin ostaa omat syötävät? Meillä olis toive perhehuoneesta.

Tänään ajattelin vihdoin myös alkaa pakkaamaan kassia. Hyviä vinkkejä täältä tullutkin! Ajattelin käydä kaupasta hakemassa ainakin pähkinöitä ja suklaata. Lämpimät juomat ei oikein houkuttele kassissa...

Perhehuoneessa ruuat tulee molemmille.

Muoks: Mutta isä kirjataan sisään vasta kun vauva on syntynyt ja siirrytään sinne perhehuoneeseen, joten periaatteessa ruokia saa vasta sitten. Tai ainakin näin oli kättärillä 4v sitten, mutta ei ne kovin ehdottomia sen suhteen olleet. Mutta jos menee pitkään ennen kuin vauva syntyy, niin siinä välissä voi olla hyvä olla jotain mukana isälle, ite kyllä ajattelin, että naposteltavat ja ehkä se joku voikkari korkeintaan riittää. Mä en oo kyllä montaa tuntia joutunut sairaalassa odottamaankaan, vaan tytöt syntyivät 1,5 ja 5h sairaalassa olon jälkeen, että tietty nälkä ehtii muodostua ihan erilaiseksi, jos siellä menee tuntikausia/ yli vuorokausi.

Muokattu viimeksi:
Ainakin HUS:n sairaaloissa isäkin saa ruuat kun on perhehuone! Uskoisin että tämä käytäntö myös muualla :)

Kiva kuulla. Kättärille ollaan menossa jos vaan mahdutaan! Kuulemma aika ruuhkaista ollut, ja joku tutun tuttu oli käännytetty sulun takia Lohjan sairaalaan kuun alussa, kun ei ollut lähemmäs minnekään mahtunut synnyttämään!
Me asutaan 10 min ajomatkan päässä kättäriltä joten se olis ensisijainen toive (taI sitten nkl mut se yhä rempassa).

Muokattu viimeksi:
Kättäri mulla myös taas toiveissa. Olisin mieluiten kotona mahdollisimman pitkään, mutta täytyy varmaan lähteä hyvissä ajoissa kuitenkin, ettei käy niin, että on ensin kotona viimeiseen asti ja sitten joutuukin vielä Lohjalle asti ajamaan. Supistukset autossa on jotain hirveintä ikinä ja mistäs sitä tietää kuinka nopeasti tämä kolmas päättää syntyä muutenkin, ettei nyt ainakaan matkalla tule. :)

Ai niin tää sairaalakassi... koko viikon on ollut tarkoitus se pakata, mutten ole saanut vieläkään aikaiseksi. No, ihan viimeistään huomenna! :) Jotain syömisiä oon ostanut sairaalaan mukaan mulle ja miehelle: kookosvettä, taateleita, luumuja, raakasuklaata ja jotain energiapatukoita. Voi kyllä olla että mies ehtii niistä jo syödä suurimman osan synnytyksen aikana, katotaan jääkö mulle mitään. :)

Mäkin toivon kovasti että hetken koittaessa Kättärille mahtuis, se kun on tuossa ihan kodin vieressä.

Sairaalakssi odottaa pakattuna makuuhuoneen tuolilla. Pakkailin itselleni uudet imetysliivit sekä hygieniatarvikkeet (dödö, hammasharja, hammastahna, shampoo ja hoitoaine, vartalovoide ja huulirasva) Lisäks pakkasin pussukkaan harjan, ponnarin ja pinnejä ja sit on vaatteet kotiutumispäivää varten. Lisäksi ajattelin pakata vielä mukaan ehkä jotain pientä syötävää, vaikka varmasti mies ja vieraat voivat sitten hakea jotain pientä jos tekee mieli. Katsotaan muutenkin miten tulee sitten sairaalassa ollessa syötyä kun ne sairaalan ruoat ei ihan kamalasti houkuta. Vauvalle pakkasin mukaan pienen peiton ja ensipehmolelun sekä vaatteita joko jo sairaalassa käytettäväksi ja sitten viimeistään kotiin lähdettäessä niitä voi käyttää. Muutamat pienet pöksyt ja bodyt, kesähaalari, pari pipoa, sukkia ja trikootumput.

Kävin ostamassa kahdet imetysliivit Lindexistä, sellaiset ihanan pehmoiset ja venyvät. Saa nähdä miten toimivat sitten käytännössä, mutta ainakin nyt tuntuvat tosi ihanilta päällä ja tilaa on myös jos tissit kasvavat. Katselen sitten myöhemmin parempia liivejä kun näkee vähän et miten maito lähtee nousemaan :)

No nyt se mies sitten innostui hankkimaan niitä eväitä kaupasta kun tänään mainitsin asiasta kauppareissulla :) Nappasi koriin ison pussin pähkinäsekoitusta ja toisen pienemmän mantelisekoituspussin. Lisäksi kahta eri myslipatukkaa, pillimehuja ja ruissispsejä. Eiköhän noilla pärjätä ainakin hetki ;) Kotona meillä olikin jo valmiina muutamia suklaapatukoita ja raakasuklaata ja banaaniakin meillä on aina, joten ne napataan sit lähdön koittaessa mukaan jos vaan muistetaan :) Ja pakkasin vielä varmuuden vuoksi nännivoiteen ja liivinsuojia kans kassiin. Nyt taitaa sit olla kaikki, paitsi kamera ja siihen laturi mut nekin otan sit tosta pöydältä mukaan kun lähdetään :)

Meillä on kameran laturi hukassa ja mietin, että viittinkö ottaa koko laitetta mukaan. Meillä on videokamera jo pakattuna ja kummankin puhelimessa on hyvät kamerat, että josko sitä niillä pärjäisi. Toi järkkäri on niin isokin, ettei se edes mahtuisi kassiin. Akkua olisi siis vielä jäljellä, vaikka se laturi onkin pysynyt etsinnöistä huolimatta piilossa. Ärsyttävää joka tapauksessa, vaikka ei ensihetkien ikuistaminen siitä jääkään kiinni.

Liiveistä: itse tilasin (carriwell ) liivit netistä niitä käytin Esikon aikaan mutta eivät olleet topatut tms. Ni olipahan näky näissä onnettomissa... nyt sain sit topatut versiot ja voisi olla vähän inhimillisemmät. Itsellä muuten meni samat liivit kuin yleensäkin. Ei mulla rinnat kasva. Saavat muotoa vain. :)

sairaala kassi: kiitoksia neuvoista. Nyt on myös ohkanen kypärä myssy pakattu kassiin. Yhteensä 3 hattua ja kahdet vaatteet mistä valita. :) veto voisi kyllä käydä korviin. Itsellä ainakin joskus lämmin tuulikin saa aikaan pistävän kivun korvan sisälle.

Itse en ota ruokaa mukaan. Ehkä voisi purkkaa ja nami pussin ostaa kassiin mukaan. Sairaalasta sai kyllä hyvin ruokaa ja se oli kyllä ihan hyvää varsinkin kun sai luvan kanssa syödä vaaleaa leipää joka oli ihan taivaallisen hyvää :D

Ääh! Ihan kateeksi käy miten mies on mukana sairaala kassin pakkaamisessa teillä! Täällä mies ei ottaudu mihinkään Tollaseen ku ei se oo ees kotona... puhettakaan haaveilla mistään perhehuoneesta.

Meillä ei pakata ruokia, kun TYKSin vieressä on monta kauppaa ja kadun verran ravintoloita. Mies kävi viimeksi syömässä itsekseen käynnistelyn aikana. Sitten, kun synnytys on todenteolla käynnissä, niin eihän se mikään eväsretki ole. Olisi aika hupaisaa, jos mies siinä vieressä vetäisi sipsejä, kun ruumiineritteet pursuaa vaimosta huudon kanssa ulos. Tällä kertaa, kun on luvassa sektio, itse prosessi on myös niin lyhyt ja miehen täytyy ottaa vauva heti hoitoonsa, että ei siinäkään syömisiä ehdi ajatella.

Osastoajalla mies saa sitten tuoda herkkuja tullessaan, jos jotakin erityistä tekee mieleni. Olen jo sopinut, että tuo joku päivä kauan kaipaamaani sushia, kun sairaalan vieressä on aika hyvä pieni sushiravintola. :)

Mä pakkasin miehelle pähkinöitä ja varmaan jotkut eväsleivät saa itselleen tehdä kun lähtö alkaa olla käsillä. Hänellä pakko olla jotakin evästä diabeteksen takia, ettei liikaa lähde sokerit laskuun. Itselleni pakkasin lakuja sinne synnytyksen jälkeen ja soijakaakaota on jääkaapissa. :) omia tai miehen vaatteita en vielä oo pakannu, eipä sinne paljoa tarvitse.

Mäkään en oo pakannu kassiin kun pienen nutellapurkin ja lähinnä itselleni. Taysilla on kahvila/ruokaloita monta ja kauppojakin löytyy ihan pienen matkan päästä. Itelle en edes ajatellu sen ihmeemmin mitään varata, synnäriltä/sairaalasta saanu edelliselläkin kerralla Kysillä sen mitä tarvinu. Parasta oli synnytyksen jälkeen taapertaa yöllä jääkaapille tekemään omatoimisesti voileipiä ja syödä mehun/jogurtin kanssa. Ei siellä nälkää ehtiny nähdä :joyful:

Kättärin kahvio menee kiinni klo 19, eikä siinä ihan vieressä ole mitään kauppoja, abc:n myymälä taitaa olla lähin eikä sekään ihmeellinen ole eikä se niin lähellä ole, että sinne ite lähtisi. Siksi oon varannut mulle herkkuja ja miehelle jotain syömistä, mutta toki noi on vaan extraa ja ilmankin pärjäisi. :)

Onkos täällä porukalla kokemusta Norlandia potilashotellista? Pakkasin kassiin itelle parit vaihtovaatteet ja vauvalle kerraston, mutta lisäksi liivinsuojia, rintapumpun, harsoja ym roinaa. Salikassillisen verran on tavaraa, mutta mietin että onko jotain erityistä mihin kannattaisi varautua..

Sehän nyt on vielä täysin auki pääseekö sinne potilashotelliin edes, mutta kunhan elättelen toiveita tässä :)

Mä oon käsittänyt, että sairaalassa olisi myös rintapumppuja? Vai kannattaisko tosiaan pakata toi oma varuiksi mukaan? Kohta ei mahdu enää mitään reppuun :D

Joo synnärillä on kyllä varmasti joka sairaalassa pumppu, mutta en tiedä minkälainen varustus tuolla potilashotellissa. Siksi pakkasin oman varuiksi..

Mulla kans toiveissa päästä potilashotelliin. En ole itse ollut, mutta olen kuullut kehuja, mm. yks kaveri oli kolmisen vuotta sitten ja tykkäs kovasti. Itsekin potilashotelli mielessä pakkasin mukaan vaihtovaatteet, että voi mennä alakertaan syömään ;)

Muoks: En tiedä sen tarkemmin hotellin varustuksesta. Pitääpä yrittää muistaa kysellä siellä olleelta kaverilta mitä tarvii ottaa mukaan.

Takaisin