Se sairaalakassi..

Minä ostin yhdet liivit alkuun bebesiltä, sellaiset toppimalliset jotka venyy ja antaa periksi vielä jos koko kasvaa. Niide kans voi vaikka nukkua, kun ei ole kaaritukia ym. Tavallisia toppeja mulla on myös öitä varten, olen jo nyt niitä käyttänyt, saa jotain tukea, ne on ohuemmat ja onnistuu imettäminenkin.

Mä ostin H&M halpis imetysliivit alkuun ja käyn sit vauvan synnyttyä Changessa kunnon ostoksilla. Mulla kun ei oo vielä rinnat pursunneet vanhoista rintsikoista niin odotan et ne vielä täs turpoaa vielä... en tiedä kannattaako, mut en uskaltanu ostaa kalliita imetysliivejä vielä, jos jäävätkin pieniks?!
Mulla tismalleen sama suunnitelma :)

Mun ei edellisellä kerralla juurikaan kasvaneet. Kun maito nousi, sit oli viikon kaksi vähän turbommat, mutta tasaantuessaan mahtui taas helposti normaali kuppikoko.

m82: Toikin voi olla hyvin järkevää! Rinnoil saattaa mennä hetki aikaa, ennen ku koko asettuu. Mulleki toi rintaliivimyyjä sano, ettei kannata useampia edes tässä vaiheessa ostaa, ku lopullinen koko voikin olla jotain aivan muuta.

Suosittelen lämpimästi hankkimaan ainakin yhdet kaarituettomat ja joustavat pehmoimetysliivit (kannattaa lueskella jo synnyttäneiden liivivertailuja, niin saa ehkä parhaan kuvan siitä mikä merkki ja malli toimii, ja miksi). Kun maito nousee, niin rintojen koko muuttuu radikaalisti, ja muistelen et silloin 8-vuotta sitten esikoisen aikaan liiveihin piti mahtua myös kaalinlehtiä tissien lisäksi (kylmät kaalinlehdet viilentävät rintoja ja vähentävät nousun tukaluutta). Myöhemmin huomasin, että oikea tissi oli paljon kookkaampi kuin vasen, ja tuotti myös enemmän maitoa. Kokoero tasoittui sitten kun lopetin imettämisen.

Raskaus, imetys ja raskaudesta toipuminen... se on sellainen reilun vuoden prosessi jossa kroppa muuttuu koko ajan johonkin suuntaan, ja sen mukaan on vain elettävä. Tsemppiä siskot! Mennään vaihe kerrallaan, ja liikaa ei kannata suunnitella.

Mä ostin yhdet halvat tämän hetkiseen kokoon sopivat liivit henkkamaukasta. Olkaimet kun löysää niin saa vähän lisää tilaa kuppeihinkin. Ajattelin käydä sitten ostamassa kunnon liivit kun maito on noussut, ja varmaan saa ostaa toiset kunhan nousu on tasoittunut.

Hyvä pointti nuo kaalinlehdet! Ihan korvaamaton apu kipuun ja turvotukseen. Mulla nousi 10 vuotta sitten esikoisen aikaan kupit b->e yhdessä yössä. Se oli jotain ihan järkyttävää! Kaalinlehdistä oli iso apu. Niitä sai jo sairaalassa ja kotiin ostin lisää.

Täältä myös kaalinlehdille iso peukutus. Mulla rupes maito paakkuuntumaan esikoisen kohdalla toiseen rintaa ja jomotus oli karmea. Mies osti sit kaalia ja jääkaappikylmää kaulittua kaalinlehteä pidin rinnan päällä ja sen jälkeen vielä sähköhammasharjan harjaosan muovipuolella surruttelin möykkyjä auki. Meni tuolla hoidolla parissa päivässä ohi ilman tulehtumista onneksi. Samaan aikaan tietty piti imettää ja lisäksi reilusti pumpata rintapumpulla tyhjäksi.

Kaalinlehdet oli täälläkin pelastus! Jääkaappikylmiin kaalinlehtiin pistelin ja viiltelin haarukalla pintaa vähän rikki ja sitten liiveihin :) ja voi sitä helpotusta .. :D varmaan ensimmäinen kuukausi oli sellaista aikaa että rinnoilta meni aikaa siihen maidonnousuun tottumiseen ja tasoittumiseen, sen jälkeen pärjäilikin jo ilman kaalia :P

Toivounelma: Mäkään en oo tarttenu kaalinlehtiä, vaikka maitoa on tullu ihan tarpeeks :D

Pari kertaa mulla kyl paakkuuntu maito toiseen rintaan, mut kyse oli sillon "piimäkokkareista". Rinnanpäästä ku puristi, niin huomas, et maito oli paakkuuntunu maitotiehyeeseen ja se paakku piti vaan saada pois. Sit olikin hauskaa, kun maitoa suihkus hirveellä paineella rinnasta jonkun minuutin ajan, eikä käsillä ollu mitään, mihin maidon kerätä.

Mä tein niin että ostin kahdet semmoset pehmeät toppimaiset lindexiltä ennen vauvan syntymää. Nyt sit kun tyttö on reilut pari viikkoa, kävin changesta ostamassa yhdet mustat ja yhdet valkoiset tukevammat imetysliivit :) siellä oli ota 3 maksa 2, niin otin vielä urheiluliivit kaupan päälle.

Ja sitten se sairaalakassi :) mitä meinaatte syötäviä pakata mukaan? Esikoisen pungertaminen kesti 16 tuntia ja sen aikana pystyin syömään ainoastaan mansikkarahkaa ja pillimehuja :D jos mahdollista, niin jokseenkin samoilla mennään nyttenkin. Kylmä pillimehu oli kyllä taivaallista siinä tilanteessa :) tälläkertaa otan mukaan myös legginsit ja omia sukkia!

Mulle ei tullu mieleenkään että olisin syönyt synnytyksessä mitään. Sen verran tuli oksenneltua että juominenkin oli vaikeeta. Soijakaakaoo lipittelin vähän, ja vettä.

Mullakin oli viimeks vaan pillimehuja ja mustikkamehukeittoa.. Oksensin myös useaan otteeseen että nestelinjalla menen nytkin. Ponnistukseen mennessä oli omat mehut juotu joten sain kyllä sairaalassa mehukannun josta tankkasin ponnistusten välillä.. Sekin ollut varmaan huvittavan näköistä touhua ulkopuolelta katsottuna kun ponnistusten välissä komennan miestä kaatamaan lisää mehua xD siinä oli jotenkin kauhea jano ja yhden kerran tuli siinäkin oksennettua.

En muista ottaneeni sairaalakassiin yhtään syötävää. Ennen synnytystä vietin pari päivää osastolla tarkkailussa, kun vedet olivat menneet. Kaitpa pärjäsin koko sen 9h ajan lounaan voimin, jonka onnistuin syömään ennen kuin synnytys lähti käyntiin lääkkeiden voimasta. Ehkä sain jotain mehua, en muista niin tarkasti enää. Mistä seurasi sitten se että piti katetroida pissa, kun en saanut nousta ylös enää johtohässäkän takia.

Mä sain ainaki sairaalasta jogurttia, mehua ja sosekeittoa, kun vaan pyysin. Ei tarttenu siis itte ottaa mitään. Miehellä oli kyl omat eväät mukana, mut nekin loppu kesken...

Pakkasin muutamia energiapitoisia juomia mukaan niin itselle kuin miehellekin sekä lakritsaa, suklaata ja pähkinöitä. Jos sattuu että lähdönhetkellä meillä on jotain helposti kuorittavia hedelmiä kotona, niin nappaan myös niitä mukaan. Ns. tavallista ruokaa saa sitten sairaalassa, mutta haluan varmuuden vuoksi vähän jotain herkkuja. :D Saapahan verensokerit ylös nopeasti jos alkaa uuvuttaa. Tai viimeistään urakan jälkeen voi palkita itsensä. ;)

Mulla on itelle lakua ja salmiakkia mukana ja yksi suolakeksipaketti, jos miehelle tulee nälkä. Muistaakseni mulle tuotiin hyvin evästä sairaalan puolesta ja mieskin sai siitä jotain, joten hirveetä eväsarsenaalia en ajatellut pakata, mutta voihan sitä miehelle napata lähtiessä vielä jotain mukaan, vaikka voikkarin.

Mulla on pakattuna muutama proteiinipatukka ja -juoma, mehua, kookosvettä, pähkinöitä, salmiakkia ja lakuja. Näistä riittää miehelle kans. :) Synnäreillä saa vissiin synnytyksen jälkeen sit ihan hyvin ruokaa? Jouduin muutama vuosi sitten olemaan viikon Meilahdessa sairaalassa ja siellä mulla oli jatkuvasti nälkä, kun ne ruoka-annokset oli niin onnettoman pienet. :confused:

Muokattu viimeksi:
Takaisin