Se sairaalakassi..

Minä en ole kuullutkaan, että pitäisi pitää myssyä sisällä tai lämpimällä ilmalla jne. Miten se estää tulehdusta? Luulisi, että jos olisi lapsivettä korvassa, olisi parempi jos pääsisi haihtumaan pois kuin että korva olisi suljettuna lämpimässäkin?

Esikoinen syntyi elokuussa, enkä käyttänyt vaunussa myssyä kuin viileinä päivinä ja sisällä en ollenkaan. Hän täyttää nyt 3, eikä ole vieläkään yhtään oikeaa korvatulehdusta ollut, viime talvena yksi alkava.
 
Ensisijaisesti alle 1v tulisi ymmärtääkseni käyttää aina ulkona jonkinlaista hattua / myssyä. Ei niinkään korvatulehdusriskin vaan vauvan kehittymättömän lämmönsäätelykyvyn vuoksi. Kotona emme kyllä pitäneet myssyä sisällä synnäriltä kotiutumisen jälkeen. Ulkona hattu ollut Aina.
 
Ei kylmyys aiheuta tulehduksia, vaan bakteerit ja virukset. Mutta myssyn aion vauvalle laittaa ainakin ulos mennessä juurikin tuon lämmönsäätelyn vuoksi.
 
Niin, toki, jos vauva ei ole vaunussa makuupussissa tai liinassa, kannattaa pää suojata ulkona.
 
Myssy suojaa myös auringolta! Ehdottomasti suojaan pään pieneltä lapselta pitkälle taaperoikään.


Sairaalakassi pakkaamatta. Pitäis ja pitäis mut en saa aikaiseksi. Äsken sentään laitoin vauvan ensisängyn kuntoon; reunasuojat, kosteussuojan ja aluslakanan.
 
Mä olen vasta alustavasti pohtinut sitä kassia. Nyt oon melko varma minkä laukun otan, mutta vielä pitäisi keksiä mitä sinne laitan. Vauvan kotiutumisvaatteet on pakattu pussiin niin, että mies osaa napata ne mukaan kun tulee meitä hakemaan. Jotain me unohdetaan kuitenkin niin en viiti liian aikasin noita pakata...
 
Mä tein listat mitä mukaan mulle, mitä esikoiselle joka menee hoitoon ja mitä mies voisi itse huolehtia mukaan (eväät, mukavat vaatteet lähinnä). Mun ja esikon tarvikkeet melko lailla jo laitettu :) mutta että voikin turhauttaa ettei tää pikkukakkonen nyt näytä tulemisen merkkejä
 
Mäkin käytin esikoiselle (juhannusvauva) korvat peittävää myssyä useamman viikon. Myös yöllä.
 
Mun on pakko laittaa omat kotiutumisvaatteet matkaan mukaan hyvissä ajoin :D eilen kysyin mieheltä, että mitä se toisi mulle jos tilanne olisi se, etten olisi ehtinyt pakata itselleni mitään. Aikansa se pohti vaatekaapin edessä ja valitsi sellasen seksimekon joka on ollut mun päällä viimeksi joskus villeinä biletys-vuosina... Koska "se näytti kivalta". Sinäänsä hyvä valinta, koska imettäminen olisi ainakin ollut se päällä helppoa...
 
Ihan mahtava paratiisi! :laughing025

Mäkin havahduin just yksi päivä siihen, että kai noille lapsillekin voisi pakata jotkut kassit, niin ei sitten lähdön hetkellä tarvitse niitä miettiä ja esim. isovanhemmat löytää ne tarvittaessa myös.
 
Ainakin TYKS lainas tarvittaessa viel pari vuotta sitten imetysliivejä tarvitseville. Ei niitä siis missään yleisessä jaossa ollu, mut jos ite osas pyytää, niin kyllä sieltä sai. Monikaan ei ehkä osaa edes kysyä, eikä tosiaan kaikissa sairaaloissa oo edes tarjolla.
 
Mä aloin nyt tutkia tota myssyasiaa, kun rupesi kiinnostamaan, mitä siitä oikeasti ohjeistetaan. Ite oon tosiaan jostain syystä ymmärtänyt, että sitä olisi hyvä käyttää alkuun sisälläkin ja muistaakseni sen käyttöä on perusteltu (ihan asiallisissakin lähteissä) lämmönsäätelyn lisäksi tolla korvatulehdusasialla. Se on sitten jäänyt itelle mieleen, vaikka toisaalta oonkin tiennyt, että ei se kylmä niitä tulehduksia tosiaan aiheuta. Nyt kun luin muutaman artikkelin aiheesta, niin siellä puhuttiin just tosta vastasyntyneen puutteellisesta lämmönsäätelykyvystä, jonka vuoksi hattu on tarpeen, mutta ilmeisesti sisällä se tarvitaan vain pari ekaa päivää. Mikään lähde ei ohjeistanut, että hattua pitäisi enää kotona käyttää sisätiloissa. Ulkona sen sijaan hattua kyllä suositeltiin käytettävän suojaamaan tuulelta ja auringolta ja itekin oon käyttänyt noilla isommilla käytännössä aina hattua, vaikka ne ei enää ole edes taaperoita. Ohuesta piposta on sirrytty suoraan lippikseen tai hellehattuun. Mutta ilmeisesti kuumalla ilmalla esim. vaunuissa hattu ei ole välttämätön, jos vauva vain on varjossa koko ajan. Joissain jutuissa sitten taas puhuttiin, että hattu tuo vauvallle turvaa, mutta sen nyt varmaan oppii nopeasti huomaamaan, mistä oma vauva tykkää. :)
 
Mulle tossa just sanoivat synnärillä yhtenä päivänä et 'hyvin pitää lämmöt, piposta voi luopua sisällä'.
 
Aloittelin juuri sairaalakassin pakkailua.. vaikka vieläkin se tuntuu jotenkin kaukaiselta jutulta se synnyttämään lähteminen o_O Imetysliivit vielä hommaamatta - rinnat on tähän mennessä kasvaneet yhden kuppikoon (A>B) enkä oikein sitäkään pysty käsittämään, että ne tästä johonkin muka vielä kasvais :wideyed: Minkä kokoiset imetysliivit kannattaisi ostaa? Onko siitä joku hyvä nyrkkisääntö olemassa?
 
Mä osti imetysliivit changesta esikoista odottaessa ja myyjä osasi hyvin neuvoa oikean koon. Pari kuppikokoa isommat ovat kuin normaalisti, mutta suosittelen kyllä käyttämään myyjien osaamista hyväksi. :)
 
Mä osti imetysliivit changesta esikoista odottaessa ja myyjä osasi hyvin neuvoa oikean koon. Pari kuppikokoa isommat ovat kuin normaalisti, mutta suosittelen kyllä käyttämään myyjien osaamista hyväksi. :)
 
Mä osti imetysliivit changesta esikoista odottaessa ja myyjä osasi hyvin neuvoa oikean koon. Pari kuppikokoa isommat ovat kuin normaalisti, mutta suosittelen kyllä käyttämään myyjien osaamista hyväksi. :)
 
No nyt se on tehty :) helpotus!
Reppuun pakkasin niin on erilaisia lokeroita ja taskuja mistä kaikki löytyy helpommin.
Käsilaukku sit viel tietty kun osa tarvittavista kulkee koko ajan mukana.
Omat kotiutumisvaatteet jäi kuormasta vielä kun ei tiedä kuinka kuuma tai kylmä on ja banaanit on ostettava vähän lähempänä h-hetkeä :D

View attachment 37490
Tämä vaikuttaakin suht kattavalta listalta - kiitokset Saruska :)
 
Mäkin suosittelen hankkii kyl imetysliivit ihan liikkeestä. Saa laadukkaat liivit ja varmasti sopivan kokoiset. Ensimmäisen lapsen kohdalla ostelin jotain halpisliivejä Lindexiltä oman kokoarvion mukaan ja nehän lörähti, veny ja rispaantu alta aikayksikön. Enkä todellakaan osannu arvioida omaa rintaliivien kokoa oikein, sillä olin ostanu jotain kuppikokoa C-D, kun todellisuudessa mun rinnat on varmasti ollu kokoa F-G. Tänään tulikin piipahdettua liiviliikkeessä ja koko tais olla huimat 70F! Siinä on siis yks kuppikoko varaa vielä kasvaa imetyksen aikana.
 
Mä ostin H&M halpis imetysliivit alkuun ja käyn sit vauvan synnyttyä Changessa kunnon ostoksilla. Mulla kun ei oo vielä rinnat pursunneet vanhoista rintsikoista niin odotan et ne vielä täs turpoaa vielä... en tiedä kannattaako, mut en uskaltanu ostaa kalliita imetysliivejä vielä, jos jäävätkin pieniks?!
 
Takaisin
Top