Se on syyskuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hele81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
zibbh

ekasta en halunnu nähdä mut nyt katoin uteliaana :D oli se aikamoinen kummajainen! ihan semmonen..no..meduusa! :D tosin punainen semmonen

Mä eka vähän mietin ku kätilö kysyi et haluanko nähdä mut sit halusin kuitenkin. Ja kätilö selitti miten siinä ne kaikki on, missä vauva on ollu jne. Outoa ja kummallista mutta oli se kiva nähdä :)

Voi kyllä tänne on tullut tekstiä. Mutta jaksamisia vauvaansa vielä odottaville ja onnea vauvautuneille. Meillä oli aika äitipolille laskettuna päivänä. Alunperinhän meille sanottiin että sokerin vuoksi ei vaavia päästetä yliaikaiseksi. Ettei kasva liian isoksi. Ja sen jälkeen vedin herneen ihan oikeesti poikittain nenääni kun he sanoivat että vaavi ei ollut kasvanut sitäkään mitä normisti olisi kuvitellut. Haukuin lääkärit ja kaikki että eihän se noin voi olla! Mutta laskettuna aikana polilla, todettiin että kasvu oli edelleen hiljaista, jos sitä edes tapahtui. Mutta vähäisen lapsiveden vuoksi ei saatu selvää kuvaa lapsesta eikä sen koosta! Mut passitettiin synnärille stressitestiin. Testattiin tipan ja oksitosiinin avulla että kärsiikö lapsi jos synnytys käynnistetään tabletein. Ideahan tässä on se että istutaan käyrillä ja laitetaan tipalla supistukset. Jos lapsi stressaa niin tippa voidaan lopettaa heti, mutta jos otetaan tabletti niin sitä ei saa nyppästyä pois vaan täytyy tietää ettei lapsi siitä kärsi.

Stressitestissä sydänäänet notkahti lievästi kerran ja kerran ne käväisi vähän matalalla, eli eikun toimeen. Minut majoitettiin osastolle seurannan vuoksi. Sain aamupäivällä murusen tablettia suunkautta. Olo oli inhottava, ja jotain supistuksen tapaistakin tapahtui, muttei niin paljoa että oikeesti sillä olisi ollut merkitystä. Eli eikun odottamaan päivälääkettä ja käyrille. Mutta meitin vaavi olikin vähän vilkkaalla tuulella. Sykkeet huiteli 170 ja yli. Hoitaja tuumasi että katotaan nyt vielä vähän. Ja hupsista ne kävi sitten vähän liiankin alhaalla, pariin kertaan, ei vaarallisesti mutta sadan pinnassa. No otettiin vielä hetken päästä lisää ja taas ne huiteli jotain 170 päälle. Hoitaja tuumasi että hän tarvii lääkärin vahvistuksen ennen lääkkeen antoa, eikä sitä saanut. Olin vähän että mitäs nyt? Lääkäri pyysi luokseen ja laittoi Ballongin, saa guuglata, tai kysyä myöhemmin. Sanoen vielä että ei tämä nyt varmaan auta, mutta tämä on lääkkeetön joten myös vaaraton, tarkoituksena venyttää kohdun kaulaa isommalle. Kun se oli aika vähän vasta auki, eikä puhkaisukaan käynyt. Olo kävi tukalammaksi. Ajattelin että tätä en voi suositella! Mutta mua alkoi supistaa, ihan oikein kunnolla noin 7 minuutin välein. Ja loppu onkin sitten synnytyskertomusta, tulos tuhisee vieressä.  Synnytyksessä käväissyt lääkäri oli sama joka laittoi sen Ballongin. Hän sanoi että oikeasti hän ei ajatellut että se käynnistäisi synnytystä, mutta jos se vähän edistäisi tilannetta. Hän laittoi kohdunkaulan puudutteen! eli silloin oltiin jo pitkällä. Yritän jaksaa kirjoittaa vielä synnytyskertomuksenkin. Mutta odotan että jos ne aivotkin palautuisi edes jossain määrin. Ne taisi hukkua johonkin, eli saa palauttaa.

Heippa kaikille!

Viime päivien tekstit on jäänyt lukematta, kun on tullut sairaalassa makoiltua, ja edelleen sairaalassa ollaan. Poika syntyi hätäsektiolla maailmaan 24.9. Synnytys eteni alkuun ihan normaalisti, kunnes ekan epiduraalin jälkeen äkillinen sykkeen romahdus ja se oli menoa sitten. Kaikki kuitenkin hyvin ja terve poika nukkuu vieressä. Varsin "mielenkiintoinen" kokemus on ollut, kirjoittelen synnytyskertomuksen puolelle enemmän, kun pääsen kotiin päin.

Täällä palloillaan edelleen yhtenä kappaleena. Nyt alkaa toisaalta olotila jo helpottaa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Viime viikolla oli oikein kunnon vitutus päällä, kun muut jaksoi jatkuvasti udella ja ihmetellä tätä raskauden pitkittymistä, eikä omakaan olotila ihan parhaasta päästä ollu. Nyt on tunteetkin rauhoittuneet, kun ns. dedis on tällä viikolla :)

Äsken oli mun yliaikakontrolli, viikkoja 41+5. Siellä tehtiin siis ensin sisätutkimus, sitten ultrattiin ja lopuksi otettiin vauvan sydänkäyrää. Kaikki oli hyvin ja mallillaan, jäi tästä kerrasta kyllä tosi hyvä mieli kaikkinensa. Kohdunsuu oli pehmennyt, kaulaa 1 sentti jäljellä ja sormelle auki. Olin että jes! Siinä oli ronkkimassa oikeen lekurin lisäksi jokin harjoittelijapoitsu, eli sain tavallaan tuplasisätutkimuksen :D Saa nähdä, lähtiskö tuo synnytys jo sen ansiosta käyntiin.

Lekuri oli sitä mieltä, että mun laskettu aika oli arvioitu liian aikaiseksi, ja samaa mieltä minäkin olin. Mun kuukautiskierto on yli kuukauden pituinen, mutta ekan ultran tehnyt lääkäri ei rukannut la:ta myöhemmälle, vaikka vauva on jatkuvasti ollut hieman jäljessä viikoista. Oikeasti mun lasketun ajan olisi pitänyt olla muistaakseni 22.9. Eli ei siis ihme, ettei vauva ole vielä syntynyt :) Ultratessa vauva teki vielä hengitysharjoituksia, mikä viittaa myös siihen, ettei hänellä ole vielä kiirusta ulos. Lekuri sanoi, että hengitysharjoitukset loppuu yleensä n. vuorokausi ennen synnytystä. Ultran pohjalta tehty kokoarvio pisti vain pasmat sekaisin: reisiluun mitan mukaan tää nappula olisi jopa nelikiloinen! Mahan päältä arvioituna vauva taas olisi suht pikkuinen. Että ota tästä sitten selvää. Koko ajan on povattu pikkulikkaa, mutta nyt sieltä olisikin tulossa iso kaveri. No, samapa tuo, kunhan on terve muksu :)

Käynnistysaika saatiin torstaiaamuun, ellei vauva nyt suuttunu ronkkimisesta ja tule maailmaan omin päin. Nyt on kyllä ihanan helpottunut olo, kun tietää, missä mennään. Ehkä tässä jopa voisi nauttia näistä viimeisistä päivistä ihan aikuisten oikeesti emoticon

Tiikerililja: hieno kuulla :) Nyt jännätään sinun puolesta!

Koska voisi lähteä vauvan kanssa ulos vaunuttelemaan? On niin ihanan raikkaita syyspäiviä ja ilmaakin että voisi ihan hyvin. Soittelin tänään neuvolaan ja kerroin että poika on syntynyt ja samalla kysyin tätä vaunuttelu asiaa, oli sitä mieltä että kyllä voi lähteä. Silti itse miettii että onko liian aikaista, poika kuitenkin syntyi alle viikko sitten-keskiviikkona viikon ikäinen!

Huomenna lupasi myös neukkutäti tulla kotikäynnille, ihanaa! Jännityksellä odotan onko poika kasvanut ja kuinka paljon. Kun nyt vasta itsellä tuo maito kunnolla, kunnolla noussut-joudun kyllä korviketta hieman antamaan mutta muuten tuntuu olevan kovin tyytyväinen. Ihana tuhisija <3

Poika nukkuu tyytyväisenä niin jatkan touhujani, petivaatteiden vaihtoa ja jne..kotihommia riittänee mutta kummasti ne jää taka-alalle, miksiköhän?

Tänään on meidän pojan ensimmäinen kylvetys, aika jännää! :)

Ihanaa maanantaita kaikille äideille, vauvoille ja vielä odottaville <3 <3

masu87
ulos vaan! :) meiän neiti kotiutu viikon ikäsenä ja kysyin sillo neukusta niin sano ett heti voi mennä.ett talvipakkasilla suositellaan sitä ett viikko ainaki sisällä ennen ulkoilua ja varhemmin syntyneille (siis keskosille) suositus on vähintään 2viikkoa,kotiutumisesta. jos sua arveluttaa niin olkaa vaikka eka kerran vähän lyhempään ulkona ja sit seuraavilla kerroilla pitempään :)

Onnittelut vauvan saaneille, jännittäviä kertomuksia! Ja Tiikerililja, kohta pääset tositoimiin, ihanaa!

Tosta istukka asiasta en oo kenekään kuullut aikasemmin kertovan, mutta hyvä tietää että on sitä muutkin kurkanneet :D mua ainakin kiinnostaa.

Mutta ei tässä tämän ihmeempiä, ei mitään uutta.
Peruna 40 + 2

Heippa vaan kaikille ja onnea kaikille nyytin saaneille ♥

Tänään oli kiireinen päivä..

Eka oli neuvola ja siellä oli paineet koholla ja sf mitta oli tippunut 2 cm
ja epäilys että lapsivettä tihkuu kun kerroin lauantaista kun oli lorahtanut ja
sitten neuvotäti päätti että menen käymään äippäpolilla tarkistuttaan tilanteet.

Sinne sitten menin sydänkäyrillä olin ja vaavi oli touhu päällä
verenpaineet sielläkin koholla mutta muita raskausmyrkytysen oireita ei ollut.

Vaavi voi hyvin painoarvio oli 3,2kg viime viikolla oli 2,9kg hyvin oli
siis kasvanut♥ Vaavi voi hyvin ♥

Paikat oli pehmennyt ja vähän auki
mutta ei muuta viellä viikon päästä menen uudestaan saa nähdä käynnistävätkö
sillon kun toi verenpaina on sen verran korkea. ellei tässä toinen omin avuin
synny :) Onhan tässä viellä muutama päivä laskettuun aikaan :D

Mutta
esikoinen käynnistettiin 40+5 ja syntyi 41+0 ♥ Verenpaineen takia sekin
käynnistettiin.. Joten saa nähdä onko jo ensi viikolla viimestään nyytti sylissä
♥ Niin kovasti kyllä jo toista odotellaan ♥

Oijoi, tsemppiä kaikille jotka vielä odottelevat pakettinsa saapumista

Meidän tyllerö on nyt jo viikon "vanha"... Hui sentään.
Ajantaju ihan sekasin, kiitos sairaalan, ei mitään hajua päivistä :D

Täälläkin ollaan vielä "kahtena kappaleena" ja tosiaan yliaikaiskontrolli on perjantaina mutta toivottavasti ei tarvis mennä.. Viikkoja sillon 41+5 ja jos ne sit toivottavasti rupeis käynnistelee tätä vauvelia ulos ens viikon alussa. Mullakin on niskapoimu ultran mukaan tää vauva 6 päivää pienempi kuin kuin lasketun ajan mukaan eikä sitä sillon mitenkään muutettu. On ruvennu vaan pelottaa et kuinkakohan iso tää sit on loppujen lopuksi jos käynnistykseen joudutaan =/ Saitko sä tiikerililja mitään painoarviota siellä ya-kontrollissa?

On ruvennu kans suorastaan vituttamaan ihmiset ketä jatkuvasti kyselee että joko on muksu tullu maailmaan. Sit oikeen ottaa päähän ku kavereiden pitää tonne facebookin seinälle oikeen laittaa vaikka en oo facebookissa ees mitenkään mainostanu olevani raskaana =/

Olis kyllä hyvä ajankohta jos tää muksu vielä tänään syntyis ku on miehen synttäritkin :D Mutta vähän hiljaselta vaikuttaa..Kohta pitää lähteä taas neuvolaankin, jos menis kävellen ku tuolla on nii ihana lämmin ilma <3

Marini: Mun vauvan painoarvioksi tuli ya-kontrollissa neljä kiloa, mikä kuulostaa musta hieman erikoiselta (se arvio saatiin siis reisiluun pituudesta). Sf-mitta on jatkuvasti mennyt alakäyrää, ja lääkärinkin mukaan vauva tuntuisi pienemmältä vatsan päältä. En jaksa kyllä itse mitenkään uskoa, että tämä vauva voisi olla nelikiloinen! Ehkä sillä on vain pitkät jalat tai jotain. :D Sekin olisi kummallista, koska minä ja mun mies ollaan molemmat lyhkäsiä tapauksia. Toivottavasti säkin pääset pian tositoimiin, ettei tartteisi enää ootella ja stressata :) Se on rasittavaa oottaa, varsinkin kun muut koko ajan kiusaa kyselemällä, onko jo vauvautunut.

Sen eilisen sisätutkimuksen jälkeen tuli hetken verilimaista vuotoa, sitten katosi vuodot kokonaan, vaikka kävin pitkällä kävelylenkilläkin. Tänä aamuna alkoi taas vuotaa tuota samaa vuotoa, saa nähdä johtuuko vain tuosta tutkimuksesta vai enteileekö sairaalareissua :) Supistukset on toistaseksi aika epämääräisiä ja kivuttomia. Eiköhän tässä vielä hetkonen vierähdä ennen kuin joutuu tositoimiin.

Kiitos vielä synnytyskertomuksensa kirjoittaneille, niitä juttuja jaksaa aina lukea. <3

Huh, sainpas viimeinkin luettua kaikki kuulumiset. Eikä siihen menny kauaa, poika on nyt 2 viikkoa :) Onnittelut vielä tätäkin kautta kaikille vauvautuneille ja voimia omaa nyyttiänsä vielä odottaville! On se hassua miten päivät vilisee, tuntuu että mitään ei ehdi tehdä. Stressaan aika paljon poitsun takia. Kaikki on siis hyvin, mutta jatkuvasti mietin saako hän tarpeeksi ruokaa, onko liian kylmä/kuuma jne. Jos poika itkee, ei ole hyvä. Jos poika on hiljaa, stressaan taas. Kai se on ensikertalaisena ihan normaalia? Itse olen palautunut synnytyksestä ihan hyvin, ainoastaan vielä pieni jomotus alakerrassa. Jalat on kyllä ihan rakkuloilla, kun päivittäin vaunutellaan pojan kanssa enkä ole moneen kuukauteen pitänyt kunnon kenkiä (turvotuksen takia oli crocksit käytössä). No, kait ne jalat taas tottuu. Itku on kyllä aika herkässä. Kun imetys ei alkuun ihan sujunu, jäi se mulle sellaseksi herkäksi kohdaksi, ei tarvi kuin mainita sana imetys niin meinaa kyyneleet tulla, vaikka imetyksen kanssa ei mitään suurempia ongelmia olekkaan. Ja joku himpunkaan vertaa surullisempi asia alkaa itkettää. Toivottavasti tilanne tasaantuu pian. Masentunut en kumminkaan mielestäni ole. Onneksi ulkona on loistava keli ja mies kotona isyyslomalla, niin voidaan ulkoilla koko perheen voimin, se saa hyvälle mielelle.

Taisi sittenkin tehdä jotain se eilinen sisätutkimus. Nyt hurahti lapsivedet housuun aivan yllättäen ja lisää tulee koko ajan. Nyt jänskättää :D Ootan tässä miestä että päästään ajelemaan synnärille päin. Kovasti tsemppiä teille muille odottajille, koettakaa jaksaa! Se lähtö voi tulla yllättäenkin :)

Täälläkin on havaittavissa jonkinmoista toivoa jakautumisesta (vihdoinkin!) jonkinmoisia supistuksia tullut säännöllisesti pitkin aamua, en edes malttanut nukkua enää, on niin jännittävää :D
oi, kumpa tänään olisi se päivä!
Tännekin ois kyllä toivottua tommonen selvä merkki -> vesien meno. oon kyllä viime päivinä kaadellu vesilaseja pitkin asuntoa, heh, sohvalle, ruokapöydälle...ei vaan tule vettä sieltä mistä toivois!

Peruna 40+4

Takaisin