Sallitut ja kielletyt eväät

Kiitos teille. Vähän helpotti. Pitääpä käydä lukemassa noita valion sivuja vielä:happy: Osaatteko sanoa saako purkkitonnikalaa syödä? Kovasti tehnyt mieli syödä.
 
Mä olen kyllä niin pihalla näistä mitä saa syödä ja mitä ei. Jättänyt varalta kaikki epäilyttävät ruoka-aineet pois. En uskalla syödä oikein mitään lihaa ja kalaakin yritän syödä tosi rajoittavasti kun en siitä niitä ymmärtänyt mitä sai syödä ja mitä ei. Sama juustoissa, ei mitään hajua mitkä oli niitä juustoja joita ei saa syödä. Pitää varmaan ens neuvolassa lääkäriltä varmistella, kun rupee ruokalista olemaan jo aika suppea:smiley-ashamed004 Ja ravintolassakin hieman hankala mitään tilata kun kaikki on vähän nounou (ainakin mun päässä) tai ehkä olen vaan jo liian tarkka.

Mää käytin ekassa raskaudessa multitabsin raskauteen tarkoitettua omega-kalaöljyä just ku kalaa ei sillon tullu juur syötyä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200227_185050_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200227_185050_com.android.chrome.jpg
    19.2 KB · Katsottu: 2
Mä oon kyllä syönyt monta runebergin torttua. Se mahdollinen alkomäärähän ehtii haihtua, maksahan toimii.

oon myös syönyt parin kuukauden välein pari palaa lohisushia ja myös sushia jossa on merilevää. Ja tuoretta inkivääriäkin siinä kyljessä. Salmiakki karkkejakin silloin tällöin pari kolme kpl kerralla.

Mulla on jotenkin vaikeaa keksiä terveellistä ruokaa. Loppujen lopuksi mitään ei erityisesti haluta mutta sitten herkkujen syöminen maistuu

mä en kyllä koe että olisit toiminut suositusten vastaisesti— tai tulkitsen niitä ite juurikin näin.. Oon käsittäny että laadukkaista sushi ravintoloista on turvallista syödä sushia (ja itse oon työskennellyt kokkina keittiöissä niin luotan kyllä hyvien ravintoloiden kalan laatuun ja tarkkailuun) ja niitähän täällä Helsingissä on aika monta onneksi. Ja Nori-merilevähän on aivan turvallinen ja terveellinen jodin lähde— ruskea merilevä on sellasta mitä ei kauheesti sais syödä mutta sitäkin saa kuitenkin jonkin verran. Myös inkivääriä saa vähäiset määrät syödä aivan kuten salmiakkia— Mutta siis ymmärrän että suositukset vähän eroo naapurimaista/muista maista ja kukin tulkitsee tavallaan.
 
Juuri näin, siksi tuolla aiemmin sanoinkin että kukin ottaa ne riskit jotka haluaa, eihän kukaan pakota mitään suosituksia noudattamaan lainkaan. Jokainen vastaa omasta ruokavaliostaan ja raskaudestaan itse.

Kun tietää vauvansa kohtuun menettäneitä listerian vuoksi en itse halua leikkiä tulella. Sellainen joka ei ole lastaan haudannut voi varmasti viettää helpommin tuota minullekin toivotettua rentoa raskautta, itselle se rentous löytyy siitä että noudatan Ruokaviraston viimeisimpiä ohjeistuksia tarkasti ja jätän syömättä myös ne joita kehotetaan välttämään ja joita ei suositella, sillä en keksi mitään syytä miksi en vauvan hyvinvoinnin takaamiseksi niin toimisi.

Kukin siis tavallaan, hermojensa ja taustojensa mukaan! Silti toivoisin että täällä ei annettaisi ohjeita virallisten suositusten vastaisesti koska joku voi ne lukea eikä osaa punnita riskejä itse, mutta ilmeisesti on mahdotonta toimia näin kun ymmärrämme nuo ohjeet niin kovin eri tavalla kaikki. Itse en jatka tätä keskustelua enää tästä pidemmälle, toivon vain ettei kukaan aiheuta vauvalle turhia riskejä :)
 
Ihan itseni tuntien menen mielummin nämä ”muutamat kuukaudet” hyvin tarkkaan ohjeita seuraten, koska tiedän että jäisin jossitteleman/”oliko pakko syödä”, mikäli jotain tapahtuisi. Rajoitukset tosiaan kyllä hyvin erilaisia eri maissa!
Nämä ruokarajoitukset ovat kyllä olleet siinä mielessä haastavia, kun normaalisti ei tarvitse vältellä mitään ja ”kaiken” olen ennen syönyt mitä en eteen tuotu.. :grin Tosin olen silti vuosikaudet perehtynyt tarkkaan käyttämieni elintarvikkeiden sisältöön niitä ostaessani, joten se tulee aika luonnostaan että syynään nytkin niiden sisällöt tarkkaan. Ja tarvittaessa jätän sitten ostamatta ja syömättä.
Mutta kuten sanottu, näillä mennään nyt tämä aika, sitten voin taas palailla syömään mieleni mukaan :)
 
Eilisessä ravintolaruuassa oli ituja :shifty: Mut en muista onko ne kiellettyjä. Söin kuitenkin.
 
Kukin siis tavallaan, hermojensa ja taustojensa mukaan! Silti toivoisin että täällä ei annettaisi ohjeita virallisten suositusten vastaisesti koska joku voi ne lukea eikä osaa punnita riskejä itse, mutta ilmeisesti on mahdotonta toimia näin kun ymmärrämme nuo ohjeet niin kovin eri tavalla kaikki. Itse en jatka tätä keskustelua enää tästä pidemmälle, toivon vain ettei kukaan aiheuta vauvalle turhia riskejä :)[/QUOTE]

Nyt on pakko todeta, että täällä en ole ollut antamassa ohjeita. Luulin että täällä saa rehellisesti kertoa mitä on syönyt ja mitä ei. Ja vähän käydä yhteiskunnallista keskustelua asiasta. Ja muutenkin täällä on juuri ihmisiä, joilla on paljon huolia ja pelkoja siitä, että onko nyt tehnyt jotain väärin kun on syönyt jotain väärää. Ymmärrän, että tuollaiset kokemukset ovat traumaattisia, mutta nyt myös koen että syyllistäminen ja myös muiden mahdollisen, vähän rennomman raskauden dumaaminen on tosi ikävää. Huh huh..
 
Lupasin etten enää sano mitään mutta tulipas tosi paha mieli tuosta edellisestä lainauksesta ja viestistä. Jos todella ajattelet että dumaan täällä toisten raskauksia niin olet tulkinnut asian todella väärin ja olen pahoillani. Kun vaan itse on osunut siihenkin porukkaan jolla asiat eivät mene hyvin niin koen osin velvollisuudeksi huolehtia että ihmiset ymmärtävät asioiden riskit ja esimerkiksi listeria on aivan todellinen vauvan henkeä uhkaava riski. En tarkoita pelotella enkä masentaa muita, ainostaan varmistaa että ihmiset ymmärtävät minkä kokoisista asioista lopulta todella on kyse. Siinä olet oikeassa että lapsen menettäminen on trauma ja sellainen, että itse ainakin omalta osaltani kannan huolta siitä ettei kukaan joutuisi samaa kohtaloa kokemaan.
 
Kiitos teille. Vähän helpotti. Pitääpä käydä lukemassa noita valion sivuja vielä:happy: Osaatteko sanoa saako purkkitonnikalaa syödä? Kovasti tehnyt mieli syödä.

Tätä keskustelua seuranneena, en uskalla sanoa saako vai ei, mutta itse olen kyllä syönyt purkkitonnikalaa, etenkin salaatissa
 
Elokuun mamma, minä en ainakaan näe syytä, miksi purkkitonnikalaa ei voisi syödä. Joskus muistelen lukeneeni, että erityisesti vaalea tonniakala (keltaevätonnikaala) mitä purkissa monesti myydään, olisi raskaana olveille hyvä, kun on vain vähäisesti elohopeaa. Minä himosin sitä paloina öljyssä esikoista odottaessa ja söin melkoisesti.

(Paras tietysti on syödä monipuolisesti monenlaista kalaa ja muutenkin kaikkea ja plaa plaa, tämä nykyisin kaikkialla pakollinen disclaimer :wink).
 
Ai että, mulla on hirveä himo lakritsiin ja salmiakkiin. Normaalisti en juurikaan syö niitä, mutta nyt raskaana haluisin vaan mättää kaikkia laku- ja salmiakkikarkkeja... Tuskallista :grin
 
Takaisin
Top