Sairaudet ja raskauden aikaiset lääkitykset?

HugeHug

Silmät suurina ihmettelijä
Kokemuksia?

Akuuttina minulla nyt laskimotukokset.. Muuten sairastan reumaa, jonka kanssa tosin olen pärjännyt jo suht pitkään ilman lääkitystä.

Vasta sairastin siis tukokset ja eilen sain kirjeen "tiedoksi että tukoksia ehkäisevä lääkitys aloitettava rvk 5-6". Tämä tuli siis vanhalta kotipaikkakunnalta.. Nykyisellä paikkakunnalla neuvola 16. päivä.

Tai no, tämänpäiväisten puheluiden jälkeen määräsivät neuvolan lääkärille heti huomenna.. Jännittää. Onneksi pääsee pian selvittämään asiaa eteenpäin - olo kun paheni jännityksen myötä tosi ikävästi.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itselläni on astma ja migreeni. Käytän lääkitystä koko raskauden ajan. Migreeniin myös.
 
Itsellä ADHD, johon normaalilääkityksenä Concerta, luojan kiitos raskaushormooni pitää oireet kurissa. Kukaan ei tiedä miksi, mutta se on kuulema todella yleistä. Tosin hoitava psykiatri varoitti, että varsinkin imetyksen jälkeen oireet saattavat palata hyvinkin rajun tuntuisina (kun niistä kerrankin on ollut erossa pitkään).
 
Hyvä jos sopivat lääkitykset löytyy ja etenkin jos luonnostaan helpottaa! :) Toivotaan myös parasta palailevien oireiden osalta ettei nyt kuitenkaan entistä hirvittävimpinä palaa..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minä kärsin siitepöly allergiasta ja nyt on epäilty et koivun siitepölyä olisi tänä keväänä paljon......not nice!

Kävin apteekista ostaa Loratadin ratiopharm 10mg,jonka farmaseutti neuvoi ja katsoi jostain tietokannasta että "sopiva".Neuvolassa kysyin ja oli vähän epävarma,lupasi selvittää lääkäriltä.Jokaisessa tekstissä paketin sisällä lukee,ettei suositella raskauden ja imetyksen aikana.....
No en nyt sit tietenkään oo uskaltanu ottaa yhtään nappia,mut eipä sitä sisälläkään voi koko aikaa olla.....
Ja sit jos ei siihen ota lääkettä,ni on ihan poikki sen nuhan ja flunssaoireiden takia,jota se siitepöly ja katupöly aiheuttaa....onko muilla samaa vaivaa ja jos on niin mitä lääkettä käytätte?
 
Minä kärsin siitepöly allergiasta ja nyt on epäilty et koivun siitepölyä olisi tänä keväänä paljon......not nice!

Kävin apteekista ostaa Loratadin ratiopharm 10mg,jonka farmaseutti neuvoi ja katsoi jostain tietokannasta että "sopiva".Neuvolassa kysyin ja oli vähän epävarma,lupasi selvittää lääkäriltä.Jokaisessa tekstissä paketin sisällä lukee,ettei suositella raskauden ja imetyksen aikana.....
No en nyt sit tietenkään oo uskaltanu ottaa yhtään nappia,mut eipä sitä sisälläkään voi koko aikaa olla.....
Ja sit jos ei siihen ota lääkettä,ni on ihan poikki sen nuhan ja flunssaoireiden takia,jota se siitepöly ja katupöly aiheuttaa....onko muilla samaa vaivaa ja jos on niin mitä lääkettä käytätte?

Täällä myös yleensä kovat allergiat. Nyt ne on jostain syystä tähän asti pysyneet vielä kurissa. Mulla on hätävarana Zyrtecia, kun gynekologi sanoi, että sitä voi turvallisesti ottaa, mutta toistaseks oon pyrkiny olemaan ilman. Mun on nykyään ihan mahdotonta mennä edes vaateostoksille ilman allergialääkettä sen kovan vaatepölyn takia. Mulla siis allergisoi paju, leppä, koivu, heinät, home, pölyt ja koira (vaikka meillä kotona koira onkin..). Vähän kauhulla odotan sitä koivun siitepöly aikaa myös.. :smiley-angry002 kerrotko, jos löytyy joku todella turvallinen vaihtoehto allergialääkkestä? :)
 
Tuo on ikävää kun tietenkään mitään ei voida suositella ja eikä mistään oikein tiedä mikä on turvallista.. :/

Täällä tuli koko loppuraskauden ajaksi + lapsivuodeaika (kaikkiaan jotain 300 päivää) verenohennuslääkkeiden piikittämistä. Tekee muuten pahaa jo pelkkä ajatus iskeä piikki vatsan sivuun. No, ehkä tottuu.. Pelottaa pienen puolesta vaikka pitäisi turvallisen olla tän lääkityksen. Ja harmittaa kun yli 1000€ tulee lääkekuluja kun olisi voinut nekin laittaa lastentarvikkeisiin ja muuhun hyödylliseen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä myös on siitepölyallergiaa ja astmaattiset keuhkot. Kyselin pari viikkoa sitten lääkäriltä, mitä voi käyttää. Hänen vastaus oli seuraavanlainen:
Nasonex tai Avamys nenäsumutteet ok ja muutenkin hyviä lääkkeitä, kun paikallisia.
Flixotide ja Ventoline "piippuja"voi käyttää, mutta ventoline voi aiheuttaa sydämen tiheälyöntisyyttä hetkellisesti.
Lisäksi jos tarvitsee tabletteja, niin sitten tuo edellä mainittu Loratadin.
Hän perusteli valintansa sillä, että edellä olevista on laajempaa tutkimusnäyttöä vaikutuksista raskausaikana. Lisäksi sanoi, että useissa lääkkeissä lukee kielto sen takia, ettei niiden vaikutuksia ole tutkittu.
Uskoin hänen selvitykseensä, mutta kuten muutenkin, yritän mennä mahdollisimman vähillä lääkkeillä.
 
Mulla on verenpainetauti :P Olen vuoden verran syöny lääkettä, ihan minimiannosta, ja tarvittaessa sydämen tykyttelyihin. Kun sain tietää olevani raskaana, lopetin lääkkeen saman tien. Ekassa neuvolassa otettiin verenpaine ja alapaine huiteli päälle 90, mutta totesin, että mulla on valkotakkikammo. Mittailen kotona nyt sitten, tein itelleni seurantataulukon ja merkkailen siihen lukemia, tosin ihan joka päivä en oo nyt mitannu. Mut silleen, et on otantaa lääkäriä varten sitten...

Onneks raskaus laskee verenpainetta jo ihan luonnostaan, liian matalaks se ei mulla mene, sitä riskiä ei oo :)
 
Tuo on ikävää kun tietenkään mitään ei voida suositella ja eikä mistään oikein tiedä mikä on turvallista.. :/

Täällä tuli koko loppuraskauden ajaksi + lapsivuodeaika (kaikkiaan jotain 300 päivää) verenohennuslääkkeiden piikittämistä. Tekee muuten pahaa jo pelkkä ajatus iskeä piikki vatsan sivuun. No, ehkä tottuu.. Pelottaa pienen puolesta vaikka pitäisi turvallisen olla tän lääkityksen. Ja harmittaa kun yli 1000€ tulee lääkekuluja kun olisi voinut nekin laittaa lastentarvikkeisiin ja muuhun hyödylliseen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä sama, piikityksen aloitin viikolla 6+1. Kylläpä siihenkin varmaan tottuu, mutta onhan tuo tosiaan iso sijoitus lääkkeeseen ja niin huiman pitkälle ajalle :sad001 Onneks joka pistos ei jätä hirveitä mustelmia, olis pian aivan mustana koko maha :confused:

Pistojen lisäksi mulla ainakin kontrolli perus äitiysneuvolan lisäksi keskussairaalassa äitipolilla, kuinkas sulla HugeHug?
 
Minulla ei kontrollia ole määrätty ollenkaan. :/ Sanottiin vain että lähempänä synnytystä saan ohjeet tauotuksesta..

Onneksi pian neuvola ja muutenkin täällä saa tiukan paikan tullen apua.. Pitää ahkerasti soitella ja kysellä. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla on astma, allergioita, refluksi ja migreeneitä.
Astmaan käytän Pulmicortia hoitavana ja Flixotidea avaavana.
Allergiaan käytän Histeciä.
Refluksiin Omeprazol 20mg
Migreeniin (joita ei ole raskausaikana tullut) Panadol 1g tai Paramax 1g

Nämä kaikki on varmistettu, että voi käyttää ja kyllä myös helpottaa!
 
Huojentavaa kuulla kokemuksia.. :) Helpottaa, kun tietää, ettei se nyt niin hirveää ole, jos joskus ottaa Panadolin, että selviää töistä..

Olen vähän epäileväksi oppinut viimeaikaisten tapahtumien myötä lääkäreiden suhteen. On siis mm. määrätty vääriä lääkkeitä ja pahoja oireita tullut vaikka ollut ns. tosi hyvässä kunnossa muuten..

Ehkä nyt vain ollaan huoleta ja jännätään yhdistelmää synnytys+Klexane sitten syksyllä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miulla on Basedowin tauti eli autoimmuuni tulehduksesta on seurannut kilpirauhasen liikatoiminta. Hoitona miulla Tyrazolia estolääkityksenä 1½ vuoden ajan jatkuvalla labraseurannalla. Nyt syön tosi pieniä annoksia päivittäin,ku arvot on hyvät. Ja sisätautilääkärin valvonnassa hoidetaan.
 
Itselläni nuoruudesta asti vaikea masennus joka nyt ei enään oo vaivannut mutta lääkkeitä oon syönyt (mulla ei toimi aivoissa täysin normaalisti mielihyvän välitys) ja lääkitys auttaa sen lisääntymistä.. sepram 40mg menny jo vuosia ja nyt syön enään puolet ja tarkotus ois lopettaa loppua kohden. Neuvolasta sanottiin ettei haitat ole suuret syödessäkään mutta haluan silti yrittää joskos mielialat pysyis kunnossa näinkin.. pitkään kun on hyvinvoitu! :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kaksi viikkoa ennen raskautumista. Viimeisin raskaus todennäköisesti sen laukaissut. Kilpirauhasarvot oli tosi huonot (tsh 50,99 t4v 6) mutta onneksi thyroxin lääkitys nopeasti laski arvot normaaleiksi.. varsinkin kun tulin sitten melkein heti raskaaksi. Luulen että se on täysin thyroxinin aloituksen ansiota.. jo senkin takia että ei ollut tarkoitus tulla raskaaksi kun vasta sitten kun arvot on ok. Mutta varmojen päivien lapsi sitten tuli :wink. Menkkojen mukaan laskettuaika siirtyi viikolla eteenpäin.
Hieman kuitenkin mietityttää tuo kun lääkityksen annostelu on vielä säätövaiheessa, että ei sitten siitä pienelle mitään tule.. mutta onneksi thyroxin on elimistölle luonnollinen aine jota se itse tuottaa (paitsi minun tuottaa liian vähän:confused013). Ja sitten kun ei vielä tiedä että onko tämä sairaus ohimenevä vai pysyvä.

Hugehug: Kannattaa kysyä lääkäriltä tuosta klexanesta ja synnytyksestä. En kyllä tiedä onko siitä minkälaista haittaa synnytyksessä, mutta kun se on kerran verenohennuslääke niin järjellähän silloin verenvuoto riski kasvaa :confused:. Viisaalta lääkäriltä siis kannattaa kysyä :angel3.
 
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen menee Thyroxin-lääke. Se ei vaikuta raskauteen mitenkään, paitsi jos arvot heittelevät niin pitää säätää annostusta.

Hugehug mä luulen että voisit jopa saada suunnitellusti käynnistyksen, jolloin Kelxane on pari päivää tauossa. Ja kai sait siitä todistuksen että saat KELA-korvauksen ja lisäksi sulla tule maksukatto täyteen, jonka jälkeen se on ilmainen/erittäin pienellä omavastuulla.
 
Mm. sitä verenvuotoriskiä tässä olen jännäillyt.. Pitää vielä kysellä ja kuulostella!

Kiitos vinkeistä muuten: en olis ilman vinkkaista ajatellakaan että suunniteltais ja tauotettais synnytyksen ajaksi! :)

Onneksi se maksukatto tosiaan on ja tulee nopsaa täyteen.. :) Kun vähän reippaat 600€ on niitä maksanut niin sitten on aina 1,5€ piikkipaketti. Vuoden vaihtuessa sitten maksaa taas vielä muutamat normaalihintaiset.. Jospa sitä pärjäisi. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, johon syön thyroxinia. Heti, kun plussasin nostin pikkasen annostusta. Kontrollissa käyn parin viikon sisällä.

Äippä 86: Kun sie nyt oot lääkityksellä, pienokainen saa luultavammin tarvitsemansa määrän, sie jäät ite vajaalle, jos lääkitys ei oo riittävä. Onneks raskausaikana seurattaan annostusta verikokein aika hyvin. Lopullista hoitotasapainnoo tuskin vielä raskausaikana löyttyy. Miulla todettiin vajaatoiminta ennen ensimmäistä raskautta. Hyvin pian lääkityksen alettua tulin raskaaksi ja koko raskauden ajan lääkitystä nostettiin. Sitä nostettiin edelleen raskauden jälkkeen. Ennen toista raskautta oltiin jo aika hyvässä tilanteessa, mutta vasta toisen jälkkeen löyty hyvä olo. Mie ossaan aika hyvin ite tunnustella vointiani ja sen ja verikokeiden yhteistuloksella muokkaan ite annostustani. Mut siihen ei kannata lähtee ennenkun oikkeesti ossaa tulkita kroppaansa.
 
Mm. sitä verenvuotoriskiä tässä olen jännäillyt.. Pitää vielä kysellä ja kuulostella!

Kiitos vinkeistä muuten: en olis ilman vinkkaista ajatellakaan että suunniteltais ja tauotettais synnytyksen ajaksi! :)

Onneksi se maksukatto tosiaan on ja tulee nopsaa täyteen.. :) Kun vähän reippaat 600€ on niitä maksanut niin sitten on aina 1,5€ piikkipaketti. Vuoden vaihtuessa sitten maksaa taas vielä muutamat normaalihintaiset.. Jospa sitä pärjäisi. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ens viikolla oon varmaan viisaampi kun oon käynyt juttelemas äitipolilla lääkärin kanssa, mutta neuvolan täti sanoi vaan jotain, että jotenkin vaikuttaa synnytykseen (kivulievityksiin tms.).
Joo, näillä hinnoilla maksukatto tulee kyllä nopsaa täyteen. Mä en ole vielä "uskaltanut" ostaa sitä isompaa laatikkoa piikkejä, vasta ultran jälkeen kun näen ja kuulen että siellä joku oikeesti on :) Tuntuu kyllä että koko ajan saa olla apteekis käymässä :D
 
Takaisin
Top