Sairaalalaukku

Minä voin myöntää että olen materialisti ja haalin kyllä varmasti kaiken tarpeellisen ja ei tarpeellisen :D sama on pätenyt vauvan tavara hankinnoissa :D ja hoitolaukusta olen kuullut niin paljon hyvää että se kyllä viel pitäs hommata, ja tuota en tullut ajatelleeksikaan että jso omas käsilaukussa kuljettaisin vauvan tavarat niin senkö laitan miehen olalle sitten kun mies ja vaavi lähtee johonkin ;D heh.. Hyvä että on ekologisiakin ihmisiä, itsekin yritän kyllä mahdollisuuksien mukaan toimia ekologisesti, mutta kun ne kaikki kengät ja laukut ja ahh <3 :D

Millonhan ton sairaalakassin sais tosiaan pakattua.. Vähän vaikea sitä on etukäteen kovin pakata kun sinnehän tulee samat asiat mitä käytät päivittäin, siis hygienia ym tuotteet..No ehkä tässä vielä on aikaa seitä koittaa pakkailla..Ja en osaa päättää otanko vauvalle sit mukaan 50 vai 56cm vaatteet. :o painoarvioks on saatuviimetietojen mukaan että lasketunajan tienoilla olisin vähän alle keskivertovauvan painon eli tämä olis joku reilu 3 kg.. mutta eikös se pituus ratkaise enmpikin vauvan vaatteissa sen koon, vai :o

Ja neuvolakorttia kuljetan aina mukana, käsilaukussa, ja kuljettakaa tekin! Mulle neuvolassa just käskettiin pitää sitä aina mukana missä liikunkaan :)
 
Olipa selvää suomenkieltä tuo mun teksti :D pahoitteluni :s
*vauva olisi siis tuon painonen, en minä :D kun kirjoitin että "olisin"
 
Minä sain jo aloitettua tuon sairaalalaukun pakkaamisen, vihdoin ja viimein!! [:D] No, eipä sieltä vielä löydy kun maanantaina ostamani lila velour-asu itselleni, jos sairaalakamppeet alkaa tympimään [:)] kotiutumisvaatetta katselin tyypille kyllä jo valmiiksi, mutta en oo niitä vielä pakannut minnekään. Toisaalta en kanna kamalaa huolta sairaalakassin pakkaamisesta, koska asutaan 15 km päässä sairaalalta ja mies voi sitten tuoda aina tullessaan mitä ikinä tilaankaan [:D] Vauvan vaatteet pakkaan varmaankin hoitolaukkuun niin, että mies tuo sen sitten tullessaan kun päästään kotiin. Sairaalalaukkuun ajattelin kuitenkin laittaa pari tuttia ja harsorättejä pari kappaletta. Niille voi tulla tarvetta jo sairaalassakin [:)] Pitäis varmaan tehdä joku lista, mitä sinne kassiin pitäisi ehkä laittaa, voisi olla vähän helpompaa [8|]
 
Minäkin aloitin sairaalakassin pakkaamisen pistämällä pesuun ne housut jotka aattelit itselle kotiinlähtöä varten. Sellaset ihanan lököt violetit colleget, jotka ei varmasti hankaa tai purista. Ja sit siskolle ilmottelin et tarvisin taas jotkut matkakokoset hiustenpesuaineet. Siskolla on kaikenlaista hiuskamaa aina varastossa kun saa niitä omalta anopiltaan [:)] H&M:ltä ajattelin käydä ostamassa kokoa isommat imetysliivit varalle mukaaan ettei tarvi ihan liian pieniin ainakaan koittaa ahtautua. Siellä oli sellainen tuplapakkaus, mikä maksoi vaan jotain parikymppiä. Hankala koittaa miettiä et mitä kaikkee siel vois oikeesti tarvita... 
 
Mä tykkäsin siitä etusivun ohjeesta.. Kattelin vaa et mitä omalla kohalla tuntuu tärkeimmiltä [:)]
 
Täälläkin on nyt sitten tehty kahvittelun lomassa lista mitä sairaalaan matkaan..

- omat vaatteet (oloiluvaatteita, alusvaatteita, sukkia ja villasukat)
- vauvalle kotiutumisvaatteet sekä vaatteita myös sairaalassaoloajalle
- matkasänky (jos saamme perhehuoneen on esikoinen kanssamme sairaalassa kotiutumiseen saakka)
- edelliseen viitaten myös esikoiselle joitain vaatteita
- kosmetiikat (ihonhoitotuotteet, ripsari ja kajaali, Lansinoh-voide rinnanpäille jne..)
- imetystee sekä vitamiinit ja maitohappobakteerit
- pokkaridekkari, muistikirja ja tussit
- kamera ja sen tykötarpeet
- vesipullo

Ja luonnollisesti lompakko ja äitiyskortit.
 
mielenkiinnosta HEDDA - mitä on imetystee? Mantelit kyllä oon kuullu lisää maidon tuotantoa ja tuntui mullakin tehoavan viimeksi.
 
Weledalla on sellanen imetystee, joka on yrttiteetä ja uskon, et viimeksi ainakin minul jeesi siinä maidontuotannossa. Alla olevasta linkistä siitä löytyy lisäinfoa mutta sitä saa halvemmalla Ruohonjuuresta, Sokokselta ja apteekeista (myös verkkoapteekista) kuin tuolta Bebesistä.

Imetystee
 
Kaipa se olisi pakkamaan ruvettava. tosin neuolakortti ja hammasharja+ -tahna oli ne, mitä Jorvista käskettiin ottaa mukaan.

Ekologisuus on pitkälti valintakysymys. Kukaan ei voi täysin liputtaa sen piikkiin, että on superekologinen tai että joku olisi täysi materialisti. Koska kysymys on valinnoista, meillä yritetään mahdollisimman pitkälle suosia kotimaista ja välttää kertakäyttökulttuuria. Servetitkin ovat kankaisia. Laukut ostan nahkaisina ja melko ajattomina. Onpa minulla äitini ja mummoni vanhoja laukkuja ja kenkiä käytössä. Kirppareiltakin tosiaan tulee löydettyä tavaraa, kun niille ehtii. Olen kyllä tosi huono siinä, etten jaksa kiertää kaupoissa.

Meillä on kuitenkin auto, tosin vähäpäästöinen. Vähän aikaa sitten ostettu höyrypesukone kuluttaa vähemmän vettä ja energiaa. Lomilla on käyty ulkomailla lentäen, mikä ei varmasti omaatuntoa puhdista. Puhdistetaan sitä sitten ajattelemala jotain muuta asiaa. Toisaalta, junamatkailu hiiivoimaa hyödyntäässä maassa se vasta epäekologista onkin!

Mutta syksyisin saan ostaa itselleni uuden "koululaukun". Viime vuonna se olikin edullinen, koska se oli -80% alennuksessa New Yorkissa ja maksoi silti 90$. Joku toinen ostaa sitten vaikka 10 halpalaukkua vuodessa. [:D] Vähemmän ja laadukaampaa, tuumaan minä.
 
Täytyypi myöntää et nuita laukkuja ja kenkiä löytyy omastakin kaapista...LUKUISIA. Tosin on ollu jännä huomata miten etenkin nyt raskauden aikana on tavat muuttuneet. Ei sitä ole kaupoista itselleen mitään tullut edes katseltua. Pari paitaa ja parit lököhousut tässä 9kk:n aikana ja nekin siksi ettei muut enää mahtunut päälle. Nyt alkaa nekin olla entisiä, kulunut rikki kun niitä on käytetty niin ahkeraan [:D] odotan et pääsen heittää ne roskiin ja kaivaa farkut kaapista [:)] 
 
Mieskin kyllä opettanut tavoille tässä yhteisten vuosien aikan [:D] Huomattavasti vähemmän tullut mitään ostettua, lähinnä sit säästänyt niin et on reissuilta voinut ostaa jonkun laadukkaan laukun tms. mikä sit kestää pitkään ja mikä samalla on muisto yhteisistä matkoista. Edelliseltä reissulta sain korvakorut ens kesän häihin ja ostettiin myös vihkisormukset ulkomailta. Oonkin suunnitellu et tässäkun kroppa vähän tasottuu synnytyksen jälkeen niin se on sit urakalla kirppikselle kaikki turhat laukut ja kengät millä ei mitään tunnearvoa edes ole. Ja samalla sit kaikki muu mitä ei oo hetkeen tullu käytettyä. Kenkiä mulla on aleista ostettuina vaikka kuinka monet mut varastotöissä kun olen niin tosi harvoin pääsee niistä avokkaista ja sandaaleista nauttimaan! Vievät nykyään vaan turhaa tilaa.
 
Olen siis ollu se alelaareista hamstraaja, välillä oli pakko saada joku kun oli niin halpa ja sit ei oo ikin tullu edes käytettyä mut nyt On siis oma näkemys muuttunut samaan kun Quaran [:)]
 
Tuosta kassin sisällöstä omaa kokemusta...neuvolakortti tietenkin, hammasharja, vauvan ja omat vaatteet kotimatkalle. Siinäpä ne pakolliset ja niillä pärjää hyvin. Muut tavarat on sit jokseenkin turhia. Te joudutte maksamaan sairaalan vaatteista, käytitte niitä tai ette. Synnytyksen jälkeen vaatteet tulevat tahraantumaan vaikka olisi kuinka varovainen, mutta aina on saatavilla puhdasta päälle. Miksi siis liata omia vaatteita? Vietin sairaalas 6 päivää ja kaikki kulkivat sairaalan vaatteissa, jotka olivat yllättävän mukavia. Luvassa on myös jatkuvaa vauvanhoitoa, syömistä ja nukkumista, joten aika ei ehdi käymään pitkäksi. Lehtiä, telkkari, radio, hiustenkuivaaja ja pesuaineet on talon puolesta. Älkää turhaan ottako isoja kantamuksia mukaan. Kyl sairaalas pärjää vaiks ei ois mitään mukana. Tutit, pullot, sideharsot ja eväät on turhia. Liivit ehkä tarvii, jos maito ehtii nousta sairaalas olon aikana. Ja ne jonkun mainitsemat verkkoalushousut...ei tullu mieleenkään käyttää mitään muita, ne o tosi miellyttävät päällä.  
 
Kiitos starletti!
Tuo info auttaa paljon karsimaan turhaa kassista. Vaikka nyt vasta alkanut kassia laitteleen niin huomaan neuvosi pohjalta että kyl sitä kaikkee turhaakin kantelis.
Hyvä että jollain jo kokemusta niin siihen on sitten helppo itsekin luottaa [:)]
 
ALKUPERÄINEN: HEDDA
- matkasänky (jos saamme perhehuoneen on esikoinen kanssamme sairaalassa kotiutumiseen saakka)
- edelliseen viitaten myös esikoiselle joitain vaatteita


Uteliaisuuttani kysyn, että minkä ikäinen esikoisenne oikein on, kun ajattelette hänen sairaalassa viihtyvän? Sairaalassa joku kysyi tätä "koko perhe perhehuoneeseen"-asiaa tutustumiskäynnillä ja siellä kätilön ihan melestäni oikeutettu vastaus oli, että taaperolle/leikki-ikäiselle uuden vauvan tulo on niin iso juttu, että hän tarvitsee kaiken huomion toiselta vanhemmalta. Mielellään kotona. Ja että perhehuoneessa ei ole juurikaan tekemistä. Toisaalta moni äiti varmaan haluaa myös levätä sairaalassa, eli sekin on vähän niin ja näin, jos siellä leikki-ikäisiä juoksentelee ympäriinsä. Eihän pientä voi vaatia olemaan 24 tuntia yhdessä tilassa paikallaan.

Ymmärrän kyllä hyvin kätilön pointin:Vauva ei niinkään tarvitse kahta vanhempaa sairaalassaoloaikana, eihän se vielä edes tajua olevansa äidistä erillään. Sen sijaan esikoisen huomioimista itsekin ajattelisin tärkeämpänä. Vanhempien halu olla uuden vauvan lähellä on toki valtava, mutta toisaalta esikoinen tarvitsee erityishuomioivaa vanhempaa lähelleen. Pikkusisarus on pienelle ja vähän isommallekin melkoinen kriisin paikka.

Pääkaupunkiseudulla perhehuoneet ovat ensisijaisesti ensisynnyttäjille, joten mekin toivomme siine pääsevämme nyt, koska myöhemmin sitä mahdollisuutta ei sitten käytetä.
 
Ja neuvolakorttia kuljetan aina mukana, käsilaukussa, ja kuljettakaa tekin! Mulle neuvolassa just käskettiin pitää sitä aina mukana missä liikunkaan :)


Mulle neuvolahoitsu sanoi tämän jo ihan heti ensimmäisillä kerroilla. Että jos jotakin sattuu, niin löytyy sitten jotakin dokumenttia että raskaana ollaan. Enäähän sitä ei niin tarvitse, tuo pallukka kertoo sen kyllä ihan itsekin [:D]

Mulla on omia vaatteita jokunen pakattuna mukaan, siltä varalta, että haluan tuntea oloni vähän kotoisemmaksi ja kivemmaksi. Jos sairaalaan rytkyt ei ahdista niin pietään sitten niitä. [8|]
 
Siellä synnytysvalmennuksessa sanottiin tänään, että turha on mitään hirmu isoja kantamuksia sairaalaan roudata. Että neuvolakortti olis hyvä olla, mut senkin ehtii tuomaan myöhemmin jos se unehtuu. Sitten oli näistä kameroista ja kännyköistä, et niitä voi olla. Eväitä äidille ei sinänsä tarvita kun ne tulee talon puolesta, mutta tukihenkilön eväät pitää ottaa itse kotoa, tahi sitten voi ostaa kanttiinista tms. Omat hygieniatarvikkeet, lähinnä vaan hammasharja, nii olis hyvä olla mukana. Muuta tämmöstä "pakollista" ei sit ookkaan. Kaikki muu tulee talon puolesta, ainakin meillä.

Ton jälkeen taidan itse vähä karsia tota omaa laukkua [:D].
 
Takaisin
Top