Sairaalakassi

MC_Natunen

Jostain jotain jo tietävä
Tuolla esikoisten odottajien ketjussa oli jo pohdiskelua tulevan sairaalakassin sisällöstä, niin ajattelin pistää oman ketjun sille nyt jo hyvissä ajoin pystyyn. Olisi nimittäin hauska lukea, mitä te pidätte ihan ehdottomina juttuina sairaalaan mukaan otettavaksi, ja mitkä ehkä ovat turhempia juttuja :smug:


Minulla tulee sairaalakassiin ainakin tällaisia juttuja:

* parit hyvät imetysliivit (minulla siis Bravado Seamless Silk -liivejä useammat, aivan huippuja! Liivejä kannattaa ottaa useammat, sillä minä ainakin hikoilin synnytyksen jälkeen valtavasti ja oli mukava vaihtaa aina suihkun jälkeen puhtaat liivit)
* Lanoliini-voidetta (oman kokemuksen mukaan Lansinoh-voide on ehdottomasti parasta. Sitä ei myöskään tarvitse pestä ennen imetystä pois ja voi laittaa kunnon kerrokset imetysten välillä muhimaan nänneihin)
* liivinsuojia (kestot tai kertikset, oman maun mukaan. Vaikka maitoa ei tosiaan vielä tihkuisikaan, niin lampaanrasvavoiteen päälle on hyvä laittaa liivinsuoja, etteivät liivit tai paita tahriinnu, nimittäin voide on tosi rasvaista ja tahmaista)
* lähtövaatteet itselle ja vauvalle (tätä ei kannata liikaa miettiä, monet ottavat lähtövaateasian jotenkin kauhean tunteella, mutta minä ainakin vaan halusin lähteä vauhdilla kotiin ja pistin ne vaatteet, mitä nyt laukkuun oli jossain vaiheessa sujahtanut. Olivat muuten vauvalle aivan liian isot vieläpä :rabbit)
* puhelimen laturi
* yön pimeiksi tunneiksi (kun hormonit hyrrää ja ei yhtään nukuta ja vauva nukkuu synnytysväsymystä senkin edestä) vaikka kirja, lehti tai iPad tai vaikka neulomukset, josta sellaisesta puuhasta tykkää :glasses1
* omat shampoot ja hoitoaineet (sairaalan tuotteista saa hiukset vain peikkotakkuun)


Mitä ei välttämättä tarvi mukaan:
* omia alushousuja (jälkivuoto on aluksi runsasta ja sairaalasta saa sellaiset "seksikkäät" verkkohousut, joihin mahtuu kunnon side. Tavallisiin pikkareihin sellainen tuskin mahtuu :bootyshake)
* omia vaatteita muutenkaan, ellei välttämättä halua. Sairaalassa saa pitää niitä kaapuja, joita myös voi tarpeen (hikoilun) mukaan vaihdella ahkeraan. Ne ovat mukavia päällä, joten minä ainakin tyytyväisenä hiippailin niissä kledjuissa koko sairaalaja-ajan.
* meikkejä ei tullut käytettyä. Ei vaan jaksanut laittautua. No, hiukset ehkä harjasin pari kertaa :king
 
Aika samat ajatukset MC_Natunen, me lähdettiin sairaalasta niin kiireellä että unohdin laturini sinne :wideyed: Ja olet oikeassa tuosta shampoosta, pitää muistaa ottaa oma mukaan!
 
Mun ainoat pakolliset varmaankin on omat ja vauvan kotiinlähtövaatteet, hiusharja, hammasharja tahnoineen ja puhelimen laturi. Muuten aina mukana kulkevassa laukussa on sitten tietty puhelin, lompakko, neuvolakortti.

Lansinohia on ole koskaan kaivannut vielä sairaalassa eikä se ole ollut mukana. Lisäksi olen siinä kaavussa kulkenut sairaalassa, viimeksi oli vissiin yhdet imetysliivit mukana. Ekalla kerralla just pakkailin mukaan noita omia shampoita jne mutta käyttämättä jäi. Oon pessyt niillä sairaalan tuotteilla.
 
Välipalat sun muut napostelut. Välillä ei sairaalaruoka maistunut ja tuntui joskus että seuraavaan ateriaan oli ikuisuus.
 
Pakolliset ainakin: Kotiinlähtövaatteet itselle ja vauvalle. Hiusharja, hammasharja, -tahna ja hiuslenkkejä. Parit sukat ja yhet villasukat, koska palelen herkästi varpaista. Ehkä jonkun imetysturvallisen ummetuslääkkeen, sairaalasta taisi saada ainakin luumuja ja pellavansiemenrouhetta (tai jotain vastaavaa, joka auttaa ummetukseen). Puhelin, tabletti ja laturi. Jotain naposteltavaa, ainakin Fazerin sinistä, hedelmiä ja jotain juotavaa. Liivejä en käyttänyt viimeksi sairaalassa ollenkaan, mut yhet imetysliivit voisi mukaan ottaa. Eiköhän noilla pärjää alkuun. Jos joutuu jostain syystä sairaalassa pitempään viettämään niin sitten voi pyytää miestä tuomaan mitä tarvii. Edellisen synnytyksen jälkeen oli niin väsynyt ja sekaisin, ettei kyennyt paljoa muuhun kuin tuijottelemaan vauvaa ja yrittää nukkua, vaikka siitä ei tullutkaan mitään.
 
Mulle tuli edellinen synnytys niin yllättäen (viikolla 34+6 jouduin sairaalaan), että ei ollut todellakaan mitään kasseja vielä pakattuna. Mies kävi jossain vaiheessa kotona vaihtamassa vaatteensa (kun itekin tuli suoraan kokouksesta puku päällä :) ja toi sit samalla mulle noi laturit sun muut. Ja ennen kotiin lähtöä se penkoi lahjaksi saaduista vauvan vaatteista "jotkut vaan, pienimmät". En ollut todellakaan ehtinyt vielä pestä ja viikata vaatteita valmiiksi hyllyyn. Vauva syntyi niin pienenä, että itse asiassa lähtövaate taidettiin ostaa sairaalan lahjatavarakaupasta, heidän ainut keskos-kokoinen potkupukunsa. Kotona sitten huomattiin että se tais olla poikien puku kun oli sinisiä ja oransseja työkaluja :D Ei paljon haitannut siinä vaiheessa ja nyt tuo ihana pieni haalari on raameissa tytön huoneessa.

Tällä kertaa aion pakata nämä:
  • villasukat (koska palelen AINA ja koska Marraskuu ja amerikkalainen ikkunoiden tiiviys) ja tohvelit (Ikean $1,99 -mallit toimii oikein hyvin)
  • aamutakki (ne amerikkalaisista elokuvista tutut selästä avonaiset sairaalakaavut on ihan todellisuutta)
  • hammasharja, -tahna, kasvojen pesuaine (jos vaikka satun taas synnyttämään kesken työpäivän ja meikit jää naamalle), kosteusvoide (en kestä jos ihoa kiristää), huulirasva
  • shampoo ja hoitoaine, hiusharja, lenksuja
  • kuulokkeet, laturit, iPad, ristikkolehti ja kynä (joo olen aika mummo ja joskus ruudun tuijotus alkaa väsyttää)
  • varmuuden vuoksi joku "aivoton" dvd-boksi, jos mennään taas pitkän kaavan mukaan ja telkkarin tarjonta alkaa kyllästyttää (viimeksi katottiin 6 tuntia Big Bang Theorya)
  • Kotiinpaluuvaatteet itselle (pehmeät ja venyvät verkkarit!) ja vauvalle
  • SALMIAKKIA JA LAKUA, noin niinkuin motivaatioksi :D
  • Muuta evästä tuskin tarvii, täkäläinen synnytyssairaala on kuin hotelli, jossa tilataan ruokaa huonepalvelun ruokalistalta omaan yksityishuoneeseen ja jos ei se riitä niin käytävällä on jääkaapissa välipalaa, esim. jugurtteja ja juustoa ja sellasta.
 
Mäkin olen jo vähän ehtinyt miettiä mitä sairaalaan mukaan. Lista ei ole vielä ihan loppuun asti mietitty mutta nämä pakkaan kassiin ainakin:

- lakua ja salmiakkia!
- kaikki henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvät tuotteet
- imetysliivejä ja suojia (oletan että niitä saattaa tarvita)
- puhelin, iPad, kamera ja näihin laturit
- jotain lukemista ja sudoku-/ristikkolehti (et oo Piipaa ainut mummo ;) )
- ehkä itselle jotain vaatteita
- vauvalle kotiutumisvaatteet, ellei ne sit jää kotiin odottamaan että mies tai joku muu tuo ne sitten sairaalaan samalla kun turvakaukalonkin
- jotain naposteltavaa, ensimmäisenä mielessä oli kuivatut luumut (koska niitä sairaalassa ollessa vaan "kuuluu" syödä :D ) mutta kuulin että talo tarjoaisi joten en ehkä sitten otakaan... mutta varmaan ainakin jotain myslipatukoita tms. ja pillimehua
- pieni pullo kuohuvaa
- mun rentoutusmusiikki-cd (kai siellä jossain joku soitin on?)
- mies haluaa uno-pelikortit niin voidaan pelata jos odotellessa on tylsää :D
 
Aika samoilla mennään täälläkin: Omat shampoot,hammasharja ja- tahna, imetysliivit ( aiemmin ei ole ollut mukana ja lattiat on oikeasti lainehtineet maidosta,kun on vauvan vaippaa vaihtanut ja imettäessä koko vauva ihan märkä,kun toinen tissi alkaa vuotaa :) ) hiusharja,pari pompulaa ja puhelimen laturi. Kotiinlähtö vaatteet molemmille,niillä olen hyvin pärjännyt. Itse tykkään kyllä sairaalan ruoasta,joten "omia eväitä" en ota mukaan. Vatsa meinannut joka kerta mennä kovalle,sairaalassa ollessa kun ei pääse kunnolla liikkumaan,niin kotiin olen varannut kuivattuja luumuja :)
 
Muuta evästä tuskin tarvii, täkäläinen synnytyssairaala on kuin hotelli, jossa tilataan ruokaa huonepalvelun ruokalistalta omaan yksityishuoneeseen ja jos ei se riitä niin käytävällä on jääkaapissa välipalaa, esim. jugurtteja ja juustoa ja sellasta.

Wau, aika kiehtova tuo Amerikan tyyli tässä(kin) asiassa. Eli tuleeko teille sitten lopuksi lasku niistä jutuista, mitä on syöty? Onko siellä jotain á la carte -ruokaa vai minkälaista se oikein on? Maksaako synnyttäminen paljon vai miten se systeemi menee? Vaikuttaako vakuutus sairaalalaskun loppusummaan? Millainen synnytyssairaala on muuten ja millaisia kätilöt ovat? Haluan tietää kaiken! :excited001

Olen tosi kiinnostunut Amerikasta, joten pahoittelut kysymystulvasta :smiley-angelic006:happy093
 
Laitan listan mitä viimeks mulla oli turhaa mukana ja mitä nyt aion lisätä

Turhaa oli mukana:
Lukemista (jos olisi ollut edes aikaa lukea niin sairaalassa oli kyllä päivän lehdet ja kasa naisten lehtiä)
Aivan liikaa naposteltavaa (tuntu että ruokaa oli koko aika tarjolla. Lisäksi hedelmiä, kahvia yms sai hakea omaa tahtia lisää)
Omat alusvaatteet (sairaalasta lähin sairaalan kalsarit jalassa)

Aion lisätä
Trippejä (mulla oli kokoaika jano, lisäks oli vesipullo)
Hedelmiä karkkien tilalle
Käsipeili (en viimeks pystyny seisomaan moneen päivään niin olis kiva saada ees kulmakarvat nypittyä xD)
Korvatulpat (!!)
Vauvalle oma lelu, peitto tms. ( syömäänkin kun menee niin siinä on äkkiä kymmenenkin vauvakärriä vierekkäin niin ruokapöydästä on vähä vaikea erottaa mikä olikaan oma vauva ja onko se juuri se joka heräs tai kitisee. Mies osti viimeks sairaalasta pehmopupun joka toimi hyvin tuntomerkkinä omalle vauvalle)

Siinä nyt mitä tuli ekana mieleen. En oo vielä ihan hirveesti paneutunu aiheeseen. Ja toisaalta, sairaalassa kuitenkin pari päivää ollaan ja mies menee yöks kotiin niin äkkiäkös se seuraavana päivänä tuo jotain mikä puuttuu.
 
Kovin paljoo ei tarvii listata mukaan otettavia, samoja kun muilla, viimeks ei tainnu mitään turhaa olla eikä mitään muistaakseni puuttunukkaa. Kunhan vaan laps ei liian ajoissa syntyis ni kerkeis kassin pakata :) Viimeks taisin pari viikkoa ennen laskettua aikaa laittaa valmiiks kaikki mitä pysty ja lopuista lista kassiin ni saa sit nopeesti kahmittua mukaan ne mitä ei voi etukäteen pakata.

Imetysliivit otan yhdet mukaan. Sairaalassa olen ilman liivejä sairaalan kaavussa. Sairaalassa on muuten myös kertakäyttöimetysliivit saatavilla, viimeks ainakii huoneessa oli ne.

Kestoliivinsuojat imetysliivejä varten kun ne päälle pukee sit pois lähtiessä. Kertakäyttösistä en tykkää yhtään kun tarttuvat kiinni nänneihin, ja kestoilla säästä ison summan rahaa + ovat paljon mukavemman tuntuset.

Kotiinlähtövaatteet äidille ja vauvalle. Äidille jotai mukavaa, ei kiristävää. College housut ja imetyspaita. Vauvalle ehkä kahdet vaatteet, kokoa 50 ja 56 ni voi päättää kummat pukee kun vauvan koon tietää :)

Tabletti ja laturi, kuulokkeet, puhelimen laturi. Muuta viihdykettä en sairaalassa kaivannu, netissä voi surffata ja ohjelmia kattoo sillon kun ei syö, nuku tai imetä vauvaa :grin

Shampoo, hoitoaine, hiustenkuivaaja (tätä ei sairaalassa ollu?). Meikit jos vaikka jokun sipasun puuteria jaksaa naamaan sutia kun vieraita valitettavasti sairaalassa käy... tai pois lähtiessä, tai sit ei jaksa :grin Naaman putsaus aineet, rasvat ja deodorantti. Hammasharja ja tahna.

Jotai syötävää. Pähkinöitä, karkkeja, luumuja, mehua, hedelmää tms. Sairaalassa on valikoima välipaloja joita saa hakea ruokailujen välissä, jos siis kykenee liikkumaan... Mut omat eväät varattava kun jotai herkkuu kuitenkii tekee mieli :)


Lanoliinin saa sairaalasta, pieni näytepakkaus oli huoneessa. Ei välttämättä ekoina päivinä tarvii. Ja just alushousut on ihan turhat kun saa ne ihanat kertakäyttökalsarit ja jättivaipan :grin

Toiveena ois pikavisiitti synnyttämään ja mahd. nopeesti pois, mut nuo edellä mainitut pakattava mukaan jos ei ihan yhen yön reissu olekkaa.
 
Wau, aika kiehtova tuo Amerikan tyyli tässä(kin) asiassa. Eli tuleeko teille sitten lopuksi lasku niistä jutuista, mitä on syöty? Onko siellä jotain á la carte -ruokaa vai minkälaista se oikein on? Maksaako synnyttäminen paljon vai miten se systeemi menee? Vaikuttaako vakuutus sairaalalaskun loppusummaan? Millainen synnytyssairaala on muuten ja millaisia kätilöt ovat? Haluan tietää kaiken! :excited001

Olen tosi kiinnostunut Amerikasta, joten pahoittelut kysymystulvasta :smiley-angelic006:happy093


Joo täällä siis kaikki sairaalat on yksityissairaaloita, joten palvelut on yksityissairaalan tasoa. Lasku tulee tosiaan perästä :) Esikoisen synnytyksestä lasku oli n. $40 000, josta toki vakuutus maksoi suurimman osan, taisi jäädä meille n. $1500 maksettavaksi itselle. Ja tämä oli siis alatiesynnytys, joka tosin jouduttiin käynnistämään ja ennenaikaisuutensa vuoksi vauva vietti teholla tarkkailussa 6 tuntia (siitä toki tuli laskua lisää). Yhteensä oltiin sairaalassa siis kolme vuorokautta, yksi ennen syntymää ja kaksi syntymän jälkeen (tuon ennenaikaisuuden vuoksi, normaalisti kotiutetaan vuorokaudessa). Mies vietti nojatuolissa sen synnytysyön ja surkealla retkisängyllä 2 yötä ja taisi syödä 2 tai 3 ateriaa, lasku $3000. Epiduraalipiikki $900, anestesialääkärin käynti huoneessa oli toki eritelty laskuun vielä erikseen. Suunnilleen joka ikinen topsy-puikko ja särkylääke on laskuun eritelty.

Täällä saa siis itse päättää synnyttääkö sairaalassa vai sellasissa kodinomasemmissa "birthing center"eissä, ja haluaako synnytykseen mukaan lääkärin vai kätilön. Ja tämä sama tyyppi siis hoitaa raskauden seurannan (mulla siis nää normaalit "neuvolakäynnit" on aina lääkärikäyntejä) ja tulee sitten mukaan synnytykseen (jos ei satu olemaan lomalla niinkuin aina elokuvissa :). Viime kerralla mulla kävi mäihä, synnytys kesti niin kauan, että jos olisi syntynyt ekan vuorokauden puolella, oma lääkäri ei olis päässyt mukaan, mutta kun kesti aamuun asti, hän tuli aamukierroksellaan katsomaan tilannetta ja siinä alettiinkin sitten saman tien ponnistamaan :)

Se sairaalan ruoka on ihanaa :D Vähän naurettavankin hyvää, sanoisin. Heti aamupalaksi synnytyksen jälkeen taisin tilata aamiaislautasen, jossa oli bageli, kasa kylmäsavulohta (!), tuorejuustoa(!), suolakurkkuja, kapriksia jne. Sellasia terveellisehköjä ne vaihtoehdot siellä on, esim. grillattua lohta kasviksilla tai pihviä (mediumina, oi kyllä!) juureksilla. Synnyttävän äidin ruuat "kuuluu hintaan" ja ruokaa voi tilata rajatta, isä saa tilata tuohon huokeaan 1500 dollarin vuorokausihintaan muistaakseni kolme ateriaa päivässä, eli aamiaisen, lounaan ja päivällisen.

Meidän sairaalassa kaikki huoneet on yksityishuoneita, eli ensin mennään sinne synnytyshuoneeseen, jossa on sänky, jumppapallo, nojatuoli, telkkari jne, vessa ja poreamme (joo viimeks en päässyt tästä nauttimaan kun olin piuhoissa kiinni koko ajan, nyt aion päästä sinne lillumaan! :). Synnytyksen jälkeen siirrytään äiti-lapsi-osastolle, jopa vieläkin hotellihuonemaiseen yksityishuoneeseen, jossa ihanan pehmoinen sänky, vauvanhoitotilat, vuodesohva isälle, vessa ja suihku.


Toivottavasti tämä helpotti vähän tiedonjanoa, saa kysyä lisääkin :)


piipaa 25+3
 
Aika samoilla mennään. Imetysliivit ja liivinsuojat tuli todelliseen tarpeeseen, eikä niitä voi kyllin korostaa!
Viimeeksi oli kyllä ihan turhaan mitään herkkuja/naposteltavia ja ajanvietettä matkassa. Aikani meni ihan täydellisesti vain tuijotellessa omaa, rakasta, täydellistä pientä poikaani :Heartred En minä edes malttanut nukkua, vaikka yhden hengen huoneessa olinkin. Istuin vaan sängyn laidalla ja huokailin ja ihailin epäuskoisena :grin Niin, siitäpä tuli mieleeni että nyt on tukisukat otettava mukaan ehdottomasti. Nilkat oli aivan nestepallukat :wideyed:
 
Piipaa, ei ole halpaa lystiä synnyttäminen Jenkeissä. :wideyed: Ei taida ne vakuutuksetkaan ihan ilmaisia olla, jos kerta tuollaisia korvauksia yhtiöt makselevat. Ja mitenkäs sitten sellaiset, joilla ei ole vakuutuksia/varaa sairaalamaksuihin? Kyllähän siellä joitain "opetussairaaloita" tms. on, joissa vähävaraiset saa synnyttää vai mitenkä? Kuulostaa kyllä tosi hassulta sellaisen ihmisen korvaan, joka on kuitenkin jotenkin päässyt käyttämään hyväkseen tätä Suomen terveydenhoitojärjestelmää.

Mutta kyllähän sieltä sairaalasta Suomessakin jokin lasku tulee? Ja varsinkin, jos se isäkin on siellä yötä? Mitenkäs muuten Suomessa menee se yksityishuoneiden eli ilmeisesti siis perhehuoneiden luovutus? Millä periaatteella sellaisen saa? Ja maksaako se enemmän? Mä oon ihan ulalla, kun ei oo hirveästi tarvinnut näin aikuisiällä käyttää sairaalapalveluita ja nekin vähät, mitä oon käyttänyt on muistaakseni hoitunut ihan vaan sillä poliklinikkamaksulla. Ja oma vakuutushan on ihan perus tapaturma, joten se ei mitään synnytyksestä aiheutuvia kustannuksia kata, mutta entäs sitten se vauvan vakuutus? Senhän luulisi kattavan vauvan sairaalahoidon tai yöpymisen?

Pakko on varmaan perehtyä näihinkin asioihin vielä ennen h-hetkeä ettei ole sitten aivan hoomoilasena, jos käykin niin, että joutuu jotain korvauksia jostain syystä hakemaan.. :bored:

Mikä kyselyikä..?
 
Me mentiin tiistaina synnyttää ja sunnuntaina päästtin pois. Lasku oli muistaaksein 38-39e vuorokausi ja lasku tulee perässä kotiin. Siihen kuuluu kaikki tällänen normaali lapselle ja äidille kuten ruuat, kipulääkkeet ja liberokassi ja sairaalasta sai vaippapaketin, villasukat, desinfiointiaineen, kaks lippua johku merimuseoon, kerttisliivit, nännirasvaa...

Käsittääkseni perhehuone ei maksa periaatteessa sen enemäpää, mutta kun miehen pitää kans asua siellä 24/7 niin sillon kulutkin on kaksin kertaset, eli melke 80e vuorokausi. Miehelle kuuluu kans ruoat ja vuodevaatteet ja pyyhe.
Perhehuoneen saa, jos oma kunto ja lapsen kunto sen sallivat ja niitä sattuu olemaan vapaana. Niitä ei pysty varaamaan etukäteen.

Me mentiin sairaalaan klo 17 ja yö oltiin synnytyspuolella, mutta ei synnytyssaalissa vaan jossakin ylimääräsessä huoneessa mikä toimi myös jonkun näkösenä varastona. 04 siirryttiin synnytyssaliin ja sain epiduraalin. Tyttö syntyi 16.11. Tuolta yöltä miehestä ei otettu maksua ja sille tarjottiin mun ruuat koska mulle ei suositeltu syömistä niin lähellä ponnistusvaihetta ettei laatta lennä.
Nukuttiin vain muutamia tunteja ja mies nukku retkipatjalla lattialla. Se ois saanu jonkun hetekan tyylisen sängyn, mutta sanoi ettei sitä tartte että nukkuu patjalla kyllä.

Mun käsittääkseni mikään vakuutus ei kata tavallista synnytystä. Mutta sitten on tietysti jos lapselle tai äidille tarvitaan jotain ylimäääräisiä hoitoja niin niihin vakuutus osallistuu. Omavastuun jälkeen tietenkin. Ja että vakuutukset on oikeanlaisia ja tarpeeks ajoissa otettu ennen synnytystä
 
Ilyana, joo ei ole ilmainen vakuutus, mutta kun ottaa huomioon että täällä ei veroja makseta läheskään niin paljon kuin Suomessa, niin ei minusta toi liikaa ole, ottaen huomioon mitä kaikkea se korvaa (hoidot, lääkkeet, silmälasit, fysioterapiat, oikomishoidot, lasik-leikkauksen, hedelmättömyyshoidot jne jne). Meidän vakuutus on mun työpaikan kautta (eli työnantaja korvaa osan) ja kattaa koko perheen. Maksu määräytyy tavallaan käytön mukaan vuosittaisella maksimilla (jonka jälkeen vakuutus korvaa kaiken 100%). Eli meidän perhe maksaa vakuutuksesta maksimissaan n. 2% perheen bruttotuloista. Vakuutusasia on yks tärkeimmistä työpaikan valintaan vaikuttavista asioista ja työpaikat myös joutuvat kilpailemaan tarjoamillaan eduilla ja vakuutusten kattavuuksilla (kirjo on laaja).

Nyt Obaman jäljiltähän edes jonkinlainen vakuutus on pakollinen kaikille, eli ilman hoitoa ei enää kuuluisi jäädä. Toki sairaaloissa on hintaeroja ja vähävaraiset saavat sosiaalihallinnolta maksusitoumuksia. Kyllä mua silti hirvittää miten vähävaraiset täällä sairastaa ja synnyttää...

piipaa 25+4
 
Joo, hassua, kun itse on tottunut siihen, että sen kun marssiin terveyskeskukseen, kyllä sitä hoitoa aina on saatavilla. Se kun ei tosiaan kaikille mikään itsestäänselvyys ole.

Ja toisaalta taas, jos tuloistaan maksaa 25 pinnaa veroja, on ehkä sille rahalle saatava jotain vastinettakin..
 
Me oltiin esikoista synnyttäessä sairaalassa ma-su, joista to-su perhehuoneessa. Perhehuone saatiin, koska jouduttiin hätäsektioon. Kuulemma sillä kiilattiin jonon ohi, ruuhkaa oli siis niihin perhehuoneisiin. Muistaakseni joku 450€ lasku sieltä tuli, noin suunnilleen.

Ja mukana ei ollut isoja, laturi, hammasharja ja tahna olivat ehkä tärkeimpiä. Minusta tuntuu että joka välissä oli ruokaa tarjolla ja ne sairaalaan vaatteet olivat ihan näppäriä. Mies haki sitten lähtöpäivänä mulle ja vauvalle kotoa vaatteet, jotka olin valmiiksi laittanut. Kengät hän unohti tuoda (menomatkan kengät vei aiemmin pois, kun pikkasen valahti lapsivedet kengille). Hyvin niillä sandaaleilla pääsi silti marraskuun tuoreilla lumilla tallustelemaan autolle.

Niin ja nyt aion ottaa mukaan lämmitettävän jyväpussin! Hoitajat lämmittelivät mulle siellä kasteltuja rättejä mikrossa, joilla haudoin sekä alaselkää että alavatsaa supistuksia helpottamaan. Oma jyväpussi on huomattavasti kätevämpi.
 
Takaisin
Top