Sairaalakassi

Anjuska86

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Olen sillain vinksahtanut että tykkään tehdä listoja ja pakata.
Olen siis jo pakannut sairaalaan tarvittavia tavaroita (ja varmaan turhaakin..).

Toivoisin vinkkejä jo synnyttäneiltä, että mitä aiemmin koitte kivaksi mukana?

Olen pakannut:
  • neuvolakortin, pikkuvihkon, kynän
  • yöpaidan, imetysliivit, alkkareita, sukkia
  • naposteltavaa, kuten suklaata, myslipatukan, pillimehuja
  • shampoo, hoitoaine, meikinpoistoaine, dödö, huulirasva, naamarasva, hammasharja, -tahna
  • reumalääkkeet, vitamiinit, kalaöljyt
  • meikkejä, liivinsuojia, nännirasvaa, omia maxi-siteitä, hiuslakkaa, tyvikohottaja, harja, pompuloita
Lähteissä pitää napata känny, kamera ja laturit. Pakkaan erikseen turvakaukaloon vauvan kotiinlähtövaatteet ja omani. Ne saa aviomies tuoda vasta lopuksi. (Vielä on vauvanvaatteet pesemättä.)
 
Tää on kinkkinen aihe kun sairaalakasseja on tasan niin montaa erilaista kun on äitiäkin, kuka mistäkin tykkää! Sairaalavaatteet jakaa hurjasti muelipiteitä, toiset kärsii ja toiset viihtyy. Näin ollen voihan sitä ottaa omua vaatteita mukaan ja päättää sitten laittaako? Kunhan muistaa että masu on vielä iso! Äitiyshousut on must jos omilla aikoo mennä + mukavuus.
Sairaalan siteet oli mulle henk koht huippuja, oisin niitä halunnu viedä pinon kotiinkin, samoin sairaalan pikkarit toimi varsin hyvin siinä tilanteessa utta tiedän äitejä joita nämä ahdisti suuresti.
Usan hirmu valtavaa bägiä ei kannata pakata sillä kaikki sinne ramppaavat voivat tuoda puuttuvia tullessaan.
Kirja, musaa, tekemistä kannattaa varata mukaan.

Oon kuullut että helsingissä kättärillä tms saa skumppalasin kun pieni on syntynyt, sisko sai ja ite jäin ilman kun Tampereella ei moista hienoa elettä ole. Tällä kertaa vien ite minipullon itselleni ja miehelle+muoviset skumppalasit mukanani synnytyssaliin! :) saamme juhlistaa pientä prinsessaamme! :)
 
täällä ei sairaalassa ol mitään saatavilla tietääkseni joten omia vaatteita, vauvalle vaatteita, siteitä vaippoja yms pitää ottaa mukaan, kuin matkalle lähtis esim sukulaisille :)
 
Ajattelin että jos aika tulee pitkäksi, niin pyydän miestä tai kaveriani tuomaan lehtiä. Toivon mahdollisimman lyhyttä sairaalassaoloa.
Musaa kuuntelen kauheen vähän.
Vauvan puen siellä sairaalan vaatteisiin.
Olis itelle kiva joku trikoinen aamutakki. Mutta en oo nyt löytäny kohtuuhinnalla.
Kotiutumisvaatteet ajattelin valita rennoiksi ja masusta en uskonutkaan pääseväni heti eroon.
 
Jos ottaa omia alkkareita tms vaatteita, niin kantsii varautua siihen, että jälkivuotoa tulee kuin hanasta. Itsellä ainakin lakanoita myöden kaikki veressä ekat päivät. Ja sitten alkaa tulla maitoa niin että on kaikki lakanoita myöden maidossa.
Itse ajattelen, etten tod halua kotiutua likavaatesäkin kanssa, joten käytän erittäin mielelläni sairaalan vaatteita, koska ne ovat mukavat päällä, sen lisäksi että joku pesee ne mun puolesta.
Lisäksi sairaalan siteet on parhaita siihen jälkivuotoon. Yhdistettynä niihin verkkoalushousuihin.
Mä olen sairaalassa luultavasti viikon ja aion kulkea sairaalan tamineissa sen koko ajan. Niin siellä muutkin tekee. Mä otan synnäriajan niiiiin loman kannalta. Syön _valmiin_ ruuan sängyssä, puen valmiiksi pestyt ja viikatut vaatteet ja nautin vauvasta omassa rauhassa. Opettelen rauhassa imetyksen, se ei ole koskaan vielä ollut helppoa, vaan verta, hikeä ja kyyneleitä, ikävä kyllä. Mutta ennen kaikkea toivun synnytyksestä siihen kuntoon, että voin kotiuduttuani pyörittää arkea ihan normaalisti. Yleensä siihen on mennyt se viikko :)
Otan mukaan imetysliivejä useat, reilusti kestoliivinsuojia, hiusharjan, pompuloita ja hammasharjan ja tahnan, laturin, puhelimen, itselle ja vauvalle kotiutumisvaatteet ja kasvovoiteen.
Snackia ja lehtiä saa kanttiinista. Ja osastollakin on lehtiä ja sairaalan kirjastovaunu kiertää arkisin.
 
Käsittääkseni mikäli mielii taysin potilashotelliin, siellä täytyy olla omat vaatteet sekä äidillä että vauvalla .
 
Mä en ole potilashotellista kuullutkaan. Lahdessa ei sellaista ole tarjolla. Eikä varmaan ihan heti tulekaan.
Toisaalta mä olen aina viihtynyt hyvin normisynnärillä :)
 
Kuvia otetaan paljon ja useasti ne päätyy albumiin tms joten vaikkei täys pakkelia laittaiskaan, ottaa pohjan ja ripsarin mukaan varoks. Ei vie tilaa eikä tarvitse näyttää ihan luonnon kauniilta. Mutta joo, kukin tavallaan!
 
Lahdessa ei saa tulla visiteeraamaan, kuin isovanhemmat ja vauvan sisarukset. Ja isä tietty :)
 
Kyllä omat pesuaineet, dödö ja rasvat kannattaa olla. Tai riippuu kuulemma sairaalasta. Ja jos on jotain lääkityksiä.

Mä oon muutenkin sellanen, että laitan kevyen meikin vaikka mökillä, joten en varmasti kotiudu ilman meikkivoidetta silmien alla, aurinkopuuteria ja huulirasvaa.
 
Tulee vähän nätimpiä sairaalakuviakin kun on vähän sipassu ripsiväriä :D
 
Mä oon synnyttänyt mun kaikki 3 kättärillä enkä ole kertaakaan saanut skumppa tarjoilua? Liekö sitten ihan uus juttu? Itse olen samaa mieltä Rositan kanssa että kannattaa nauttia täyspalvelusta kun on mahdollista, pyykätä ehtii kotonakin sitten. Ja kaikki tosiaan käyttää niitä sairaalavaatteita ja kuten yllä jo joku mainitsi niin sairaalan siteet on aika hyvät jälkivuotoon.
Itse pakkaan mukaani imetysliivit,liivinsuojukset, lähtövaatteet itselle, henk.koht kosmetiikka tuotteet ja pesuaineet, puhelin , laturi ja kamera. Mies saa sitten tuoda mulle herkkuja ja vauvalle vaatteet mitkä pakkaan kyllä kanssa valmiiksi eri kassiin ja jätän turvakaukaloon.
Minä kyllä vähän itseäni ehostan sairaalassakin, käytän aina meikkivoidetta ja vähintään ripsaria, yhtä rutiinisti menee kun hampaiden harjaus:p
 
Taysissä ei ole perhehuoneita ollenkaan, joten potilashotelli on vaihtoehto, jos haluaa olla perheen kanssa/myös isän mukaan ensinmäisiin vuorokausiin. Siellä on oma kätilö, joka opastaa imetyksessä ja pitää muutenkin huolta siitä, että varhainen vuorovaikutus lähtee hyvin käyntiin. Hommat toimii kuulemma muutenkin aika vastaavasti, kuin mitä sairaalassa. Ruoka vaan on hotellitasoista :). Ainut, että tonne ei pääse jos vauva tai äiti tarvitsee erikoistarkkailua.
 
Mulla olis toiveena päästä tuonne taysin potilashotelliin juurikin siksi, että isäkin saisi olla enemmän vauvan kanssa. Mulle on vaan jäänyt pimentoon, että missä vaiheessa sinne täytyy pyytää päästä? Sitten heti, kun mennään synnyttään vai käydäänkö synnytyksen jälkeen ensin osastolla ja sitten vasta selvitellään mahtuuko sinne?
Täytyy kysellä vielä neuvolasta, vaikka epäilen etten saa kunnon vastausta, kun meidän neuvolantäti ei tunnu tietävän mistään mitään varmuudella :confused:
 
Mullakaan ei ole käsitystä tuosta, milloin pitää pyytää. Toiveen voi varmasti esittää heti mennessäkin. Kuulemma yleensä tilaa on. Jos tilaa, pääsee suoraan ja jos on täyttä niin sinne pääsee osaston kautta, eli ensin normiosastolla, ja sitten kun vapautuu tilaa, niin pääsee halutessaan (jos kaikki hyvin).
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja kuulemma netissä on taysin sivuilla infoa asiasta! En oo itekään käynyt vielä atsomassa mutta näin mulle sanottiin.
 
ens kuussa kunha saan kaverin paketin tänne ku siellä on vaatteita vauvalle ja äipän paketin jossa mulle evästä sairaalaan ku täältä ei löydä mitä haluan. paras näköjää ajoissa alkaa pakata ku tänää ollu suppareita vähä enemmänki ja molempaa laatua iha varsinaisia ja harkkasuppareita joten ei ol pahitteeks ottaa varman päälle. mulla ku esikon kohalla supparei tuli ekan kerran sillo ku käynnisty ni nyt lepäilen lähinnä ja toivon että pikkunen pysyy viel 6vko ainaki sisällä.
 
Takaisin
Top