Saako raskausaikana ... ?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyfi niinpä, Itse meinaan inkivääriä edelleen käyttää ruuassa jos teen aasialaista ruokaa ja räkätaudissa teen seassa mutta tää vaan mä... eipä noi 5 aikasempaa näytä olevan moksiskaan että inkivääriä raskaus aikaan... mut tää vaan mun mielipide! Kaikki tavallaan:)

Mä oon ihan järkyttyny kun toi salmiakki ja laku onkin kokonaan kiellettyjä. Esikoista odottaessa vaan suositeltiin välttämään ja että pienissä määrin jos niitä on pakko syödä. Näin salmiakin sydänystävälle on rankka paikka kun tietää että ei saa syödä ollenkaan. :'(

Eilen kyllä meni iso pussillinen irtikarkkeja leffassa ja seassa oli kyllä lakuakin jonkun verran..:wideyed: pitääpä tosiaan nuo suositukset kerrata itsekin uudelleen ajan tasalle..

Siis mistä nämä uusimmat ohjeet löytyy? Löysin vaan Eviran ohjeet, jossa lukee, että laku ja salmiakki pieninä annoksina (esim. pallo jäätelöä tai muutama karkki silloin tällöin) ei ole vaaraksi.

Mulla esikoisen aikana neuvolassa sanottiin kun oli matalat verenpaineet että voi huoletta syödä lakua ja salmiakki, tästä on toki vuosia aikaa. Nyt aattelin vältellä ja jos himo iskee niin eks usko että parista karkista on haittaa, hyvin tuo esikoinenkin tuntuu pärjäävän :D

Joo ei varmasti se yks kaks salmiakkia haitaks oo. Veikkaan vaan että toi mun hups pussillinen saattaa mennä ihan ohimennen ei oo ihan sama asia. Oon vähän turhan rakastunu tohon salmiakkiin :D En oo todellakaan mikään hedelmänamien ystävä mutta tässähän sitä on nyt aikaa opetella ajan kuluks.

Sama juttu täällä tuon salmiakin kanssa! Eikö se kielto / pyritään välttämään perustu nimenomaan tuohon verenpaineeseen? Muistan jostain kuulleeni... :rolleyes:

Sama juttu täällä tuon salmiakin kanssa! Eikö se kielto / pyritään välttämään perustu nimenomaan tuohon verenpaineeseen? Muistan jostain kuulleeni... :rolleyes:

se on joo se verenpaine ja nyt on käsittääkseni viimeisimmissä tutkimuksissa löydetty mahdollinen yhteys keskittymishäiriöihin ja vissiin muutenkin älykkyyteen

T

Tämä kielto tuli tammikuussa 2016 ja se liittyi tutkimukseen, jossa salmiakin/lakritsin syönti oli yhdistetty tarkkaavaisuushäiriöön lapsilla. Muistan siksi, että olin tuolloin itse raskaana ja vetänyt turkkareita huolella päivittäin.

Ainut mikä kolahtaa muhun näissä rajoituksissa on kahvi, olen meinaan mahdoton kahvi hiiri:p kahvia menee vähintään pannu päivässä joskus enemmänkin... kahvi tuoksuu ja maistuu edelleen niin hyvälle :) oon kyllä tyytynyt siihen yhteen isoon kuppiin päivässä että nippa nappa rajoituksissa mennään:/

Saako vihreää teetä juoda? Mustaa saa juoda ja kamomilla oli kieltolistalla. Vihreää tulee yleensä juotua töissä, mutta saakohan sitä juoda?

Kysyn nyt vielä uudestaan kun harmittelen jo kesän grillieväitä... eli mites halloumi? Evira sanoo että "Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot" pitäisi kuumentaa, onko grillaus riittävä kuumennuskeino? Nimim. Jo nyt himoitsen halloumiburgeria...

Mulle neuvolassa sanottiin viime viikolla et nyt saan syödä salmiakkia ku verenpaine on aika matala,eilen tein sitte työtä käskettyä ja söin melkein koko pussillisen turkinpippureita :nailbiting:

Mulle neuvolassa sanottiin viime viikolla et nyt saan syödä salmiakkia ku verenpaine on aika matala,eilen tein sitte työtä käskettyä ja söin melkein koko pussillisen turkinpippureita :nailbiting:
Tää on jännä tää salmiakki kun edelleen eri neuvolat jakaa eri ohjeita. Mulla oli toooosi matalat paineet koko viime raskauden mutta salmiakki kiellettiin heti ekan neuvolan yhteydessä koska sen on huomattu aiheuttavan tuota aiemmin mainittua häiriötä. Salmiakki on ainoa herkku jota syön joten teki tiukkaa luopua siitä mutta olin sen 9kk syömättä.

Tää on jännä tää salmiakki kun edelleen eri neuvolat jakaa eri ohjeita. Mulla oli toooosi matalat paineet koko viime raskauden mutta salmiakki kiellettiin heti ekan neuvolan yhteydessä koska sen on huomattu aiheuttavan tuota aiemmin mainittua häiriötä. Salmiakki on ainoa herkku jota syön joten teki tiukkaa luopua siitä mutta olin sen 9kk syömättä.

Mieki olin viime raskaudessa kokonaan syömättä. Pakkasin silloin sairaalakassiin laku ja salmiakkipussin. Maistu kyllä hyvältä 9kk:n tauon jälkeen. :D

Minä myös vedin mielissäni osastolla lakuja ja salmiakkeja synnytyksen jälkeen. Joku kätilö tuli siihen sitten tyrmäämään koko asian, kun aiheuttaa kuulemma imettäessä vatsanväänteitä vauvalle. Siihen loppu herkuttelu.

Taas:O pitää vissiin perehtyä että mitä sitten nyt pitää vältellä... vaikka hedelmä(?) rajoitusta en ymmärrä kun eikös niitä just pidä syyä? o_O
Mä en oo kyl mistään hedelmä rajauksista tietonen. Eviras ei ainakaa lue hedelmistä mitään.

Salmiakki on siis kielletty sen takia, että jossain tutkimuksissa oli löydetty yhteys adhd ja keskemenoon.

Muokattu viimeksi:
Takaisin