Ruokavalio

Musta on hauska tapa ajatella, ettei joku asia haittaa silloin tällöin, kun kyse on bakteerista, joka voi olla milloin tahansa siinä ruoka-aineessa. Saman tien sitä voisi syödä jatkuvasti, riskillähän siinä mennään osuuko kohdalle.
Mutta onhan nuo hyvin harvinaisia Suomessa ja itse olen pari kertaa raskauden aikana syönyt tuorejuustoa. Siihen päälle tosin sitten syyllisyys, koska onhan siinä aina se mahdollisuus ;D jokainen kuitenkin itse päättää mitä suuhunsa laittaa.

Tavallaan totta, voihan siinä kalassa olla bakteeri vaikka söisi vaan yhden kerran. Mutta kyllähän riski kasvaa jos syöt joka päivä.

Toksoplasmoosin toivon jo sairastaneeni kissanomistajana ja "riskimaissa" asuneena. Mutta tiedä sitten. Lihaa en syö muutenkaan joten raakaa lihaa ei ole tarvinnut vältellä.
 
Metukkaa ei oo kypsennetty kypsäksi, joten menee siihen raaka liha kategoriaan. Raa'assa lihassa on kai sekä listeria, että toksoplasmariski ja etenkin ulkomaisessa raa'assa lihassa (esim. ilmakuivattu kinkku jne.) on suurempi toksoplasmariski kuin kotimaisessa lihassa. Keski-Euroopassa toksoplasma on hyvin tavallinen ja siellä iso osa on sairastanut sen ennen raskautta, joten ei sit kai enää voi tarttua uudestaan.
 
Leikkeleissä on suhteessa paljon suolaa. Eli saattaa nostaa verenpainetta jne. Tai ainakin osassa leikkeleistä on.
 
Juu en määkää oo mitään leikkeleistä kuullu et pitäs välttää. Oon syöny kyllä jokaisen leivän päällä:oops: paitsi metukkaa.
 
Tokso on useimmiten oireeton tai menee ohi pelkästään kuumeella.. Oireet vastaa vähän tyyliin flunssan oireita.. Eli tosiaan voi mennä ihan täysin ohi..

Listeria sit taas aiheuttaa ruokamyrkytyksen. Ja siihen vaaditaan suuria määriä bakteeria sisältävää ruokaa.

Eli sanoisin että listerian huomaa helpommin noista :)

Lähde siis terveyskirjasto :)
 
Muokattu viimeksi:
Toki toksossa saattaa olla sit muitakin oireita että tarkemmin kannattaa katsoa tuolta terveyskirjastosta. Ja jos pelkää sitä niin soittoa neuvolaan ja verikokeilla niin selviää onko vaiko ei.. Ku raskauden aikana tarvitaan ab-kuuri.
 
Mä en ole kuullutkaan että leikkeleitä yleisesti pitäisi välttää. :wideyed: Metukan ja ilmakuivatun kinkun kyllä tiesin ja olen välttänyt, mutta kinkkua ja kalkkunaleikettä syönyt ihan surutta. Mulla on kyllä matala verenpainekin joten suola ei ole niin kriittinen jos se on ainoa syy miksi jossain suositellaan välttämistä.

Ja listeriasta en osaa sanoa, mutta veikkaisin ettei ainakaan tokson vasta-ainetestillä tee mitään koska et voi tietää meinaako se positiivinen tulos ennen raskautta vai raskauden aikana sairastettua infektiota. Herättäisi vain turhaa huolta ja hysteriaa johon me mammat ollaan valitettavasti hormoonihuuruissamme vähän taipuvaisia. :rolleyes: Veikkaisin kyllä vahvasti, etteivät testaa kumpaakaan oireettomilta ainakaan julkisella. Eihän se tässä vaiheessa kuitenkaan mitään muuta jos ei ole oireita = ei syytä epäillä akuuttia juuri nyt elimistössä mylläävää infektiota. Mutta ainahan sitä voi kysyä neuvolasta jos kovasti huolettaa. :)

Edit: kaivoin vielä lisätietoa, ja huomasin, että ilmeisesti vähän neuvolakohtaista tuo. Osa laittaa kokeeseen kun vaan pyytää ja osa vaatii että on oireita tai muuten peruste epäillä. Ja ilmeisesti niillä kokeilla on mahdollisuus erottaa tuore ja aiemmin sairastettu infektio toisistaan, mutta en osaa sanoa kuinka tuoreen sen tuoreen infektion pitää silloin olla, eli näyttääkö esim. kesällä sairastettu samaa tulosta kuin ennen raskautta sairastettu.
 
Muokattu viimeksi:
Terveyskirjaston sivuilla luki että pystyttäisiin erottamaan että onko tuore infektio vai ei.. Tosin en osaa kyllä sanoa varmaksi miten tuo oikeasti toimii..
 
Nyt alko huolestuttaa :sad001 Oon kyllä yrittänyt huolella pestä kaikki vihannekset ja muut, mutta pitäiskö silti pyytää noita verikokeita.. Mistä sitä muuten voi ikinä tietää onko saanut tartuntaa..

Jos et oo ollu erityisesti tekemisissä nuoren kissan ulosteiden kanssa, niin mä en huolehtisi. Pentukissan ulosteet on kai se todennäköisin tartuntalähde Suomessa.
 
Mä oon saanut niin paljon kyselyitä, et miten uskallan tyhjätä kissan hiekkalaatikkoa. No voi hemmetti, eihän sitä paskaa sieltä syödä, vaan lapioidaan pussiin ja pussi pihalle. Ja käytän aina hanskoja. Lapsena en käyttänyt, mut muutenkin sillon oli hygienia kysymysmerkki :D Eikä kissalla automaattisesti oo toksoo, vaan sen pitää saada se.
 
Joo muistaakseni ulkokissalla on useammin tuo. Tai siis saalistavilla ulkokissoilla.
 
Mun exällä oli kaks kissaa ku odotin viimeks. Hän siivos laatikon tyyliin 2vko välein. Mä en suostunu koskemaan kun en ole kissaihminen ja olin raskaana.( Ja mä hoidin taas koirani jota exä ei hoitanut) mietin vain silloin kui paljo meil jo huoneilmas olis toksoa jos kissoissa se oli kun se laatikon katku oli aina niin törkeä...
 
Mä en edes käytä hanskoja. Ja kissa juoksee ulkona ja syö hiiriä.

Mun mielestä ei oikeasti kannata turhasta ottaa stressiä. Huolellinen saa ja varmaan kannattaa olla, mutta jos ei omista kissanpentua, ei syö multaisia vihanneksia ja vakuumipakattua raakaa kalaa niin ei sitä listeriaa helpolla saa. Alituisesta stressaamisesta on varmaan sikiölle isompi riski.
 
Joo, siis kissan pitää olla saalistava, jotta se saa tokson. Ja sillonkaan ei se välttämättä edes tartu ihmiseen. Mies on vaan tehnyt musta ylihygieenisen (muille ehkä normaali hygienian taso). Enkä oo Caarina ikinä kuullut, et tokso leviäis ilman välityksellä. Ja kissanpennut on sen takia "pahempia", et ne voi saada sen emoltaan. Enhän mä stressaa, vaik mun 1,5 vuotias kisu välil innostuu leikkii ja tekee haavan. Rakkautta se vaan on :)

Oonko syntinen saatanan kurja, ku syön maksalaatikkoa n. kerran viikossa / kahdessa? Eikö se pahin riski ollut just alkuraskaudesta?
 
Takaisin
Top