Ruokavalio

Pilvilinna

Kunnioitettu kommentaattori
Jutustelua raskauden aikaisesta ruokavaliosta :)


Kala: Suositellaan 2-3 ateriaa viikossa kalalajeja vaihdellen. Kala sisältää omge-3-sarjan rasvahappoja, useita vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia.
Hauki: Käyttöä ei suositella lainkaan.
Itämerestä pyydetty suuri (>17cm) silakka tai Itämerestä pyydetty merilohi tai -taimen: 1-2krt/vko
Sisävesien isokokoinen ahven, kuha ja made: Runsas, yksipuolinen käyttö ei ole suositeltavaa. Sisävesi- ja merihauen sekä sisävesien petokalojen korkea elohopeapitoisuus.

Raa'at tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai itsevalmistetut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet sekä mädit ja niitä sisältävät tuotteet: Kuumennettava ennen käyttöä (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70-astetta). Sushia ja mätiä sekä raakaa kalaa sisältäviä pateita vältetään. Listeria monocytogenes-bakteeririski. Ruokamyrkytys, johon liittyy raskauden aikana keskenmenovaara.

Maksaruuat (esim. jauhemaksa- ja maksapihvit, maksakastike ja -laatikko): Vältetään koko raskauden ajan. Raskauden aikana liiallinen A-vitamiinin saanti voi johtaa epämuodostuma- ja keskenmenoriskiin.
Maksamakkara ja -pasteija: Enintään 200g viikossa tai 30g (= 2rkl = 2 viipaletta) päivittäisessä käytössä. Kerta-annos korkeintaan 100g.

Raakaliha, jauheliha, raakalihavalmisteet (esim. metwursti. ilmakuivattu kinkku/liha, riimiliha): Käsiteltävä asianmukaisesti ja kypsennettävä läpikypsäksi, vältettävä sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu. EHEC-, salmonella, yersinia - ja toksoplasmariski.

Siipikarjanliha: Kypsennettävä läpikypsäksi (>75'C). Salmonella- ja kampylobakteeririski.

Raakamaito ja pastöroimaton maito: Käytettävä madollisimman nopeasti ja vain kuumennettuna. Yersinia, pseudotuberculosis, listeria-, EHEC-, salmonella- ja cambylobacter-bakteeririski.
Pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuotteet sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot: Ei suositella kuumentamattomina. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastattaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina. Listeria monocytogenes-bakteeririski. Ruokamyrkytys, johon liittyy raskauden aikana keskenmenovaara.

Pakastevihannekset ja valmisruuat (einekset): Kuumennettava ennen käyttöä. Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esim. laatikot) kuumennetaan kiheuvan kuumaksi ennen nauttimista. Listeria monocytogenes-bakteeririski. Ruokamyrkytys, johon liittyy raskauden aikana keskenmenovaara.

Pellavansiemenet, pellavarouhe: Ei käytetä. Korkea kadmiumpitoisuus (pienet määrät kutenleivissä eivät ole haitaksi).

Korvasienet: Ei käytetä. Käsittelyn jälkeenkin korvasienimyrkkyjäämiä.

Merilevävalmisteet: Ei käytetä, jos jodipitoisuus ei ole tiedossa tai tuotteen jodipitoisuus on korkea. Eräissä merilevissä on todettu korkeita jodipitoisuuksia sekä joissakin myös korkeita raskasmetallipitoisuuksia. Jodin liikasaanti on haitallista sikiön kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle.

Ravintolisänä myytävät yrttivalmisteet, yrttiteejuomat: Ei suositella. Voivat sisältää luontaisesti haitallisia aineita, joiden turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa.

Kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat sekä tuotteet: Kofeiinin turvallisen saannin raja kaikista lähteistä päivässä ja kerta-annoksena nautittuna on raskaana oleville ja imettäville 200mg = n.3dl suodatinkahvia/1,5dl espressoa. Vastaavan määrän kofeiinia saa n. litrasta mustaateetä. Huomioitava myös kola- ja energiajuomien kofeiinipitoisuus. Tölkillisessä kolajuomaa (3,3dl) on kofeiinia yleensä n. 25-60mg. Kofeiini saattaa aiheuttaa sydämentykytystä, vapinaa ja unihäiriöitä. Kofeiini kulkeutu istukan kautta sikiöön ja rintamaidon kautta lapselle.

Lakritsi, salmiakki: Ei suositella. Korkea glysyrritsiinipitoisuus, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Se kohottaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin. Pienet annokset (esim. annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia.

Inkiväärivalmisteet ja - tee sekä inkivääriä sisältävät ravintolisät: Ei suositella. Sisältävät haitallisia aineita, turvallisesta käytöstä ei ole tietoa.

Suositus koskee koko väestöä:

ulkomaalaiset pakastemarjat:
Kuumennettava ennen käyttöä (+90'C, 2min) Norovirus ja hepatiitti A-virusriski.

Vihreä itäyt tai vaurioitunut peruna, raakatomaatti: Ei käytetä. Sisältävät luontaista toksiinia (solaniini, tomatiini).

Raaka punajuuri: Kypsennettävä kunnolla. Punajuurta ei käytetä raakana. Ruokamyrkytysvaara.

Yli 1-vuotiaan hirven maksa ja munuaiset: Ei käytetä (ei hyväksytä elintarvikkeeksi). Hirven sisäelinten korkeat raskasmetallipitoisuudet (kadmium).
 
Muokattu viimeksi:
Itse oon välttänyt "kiellettyjä" ruokia ja aineita jo kuukauden verran. Tänään ostin myös kofeiinitonta teetä, en oo vielä maistellut tuota Earl Greyta. Rooboista tykkään juoda muuten, mut nyt mulla on himo Earl Greyta maidolla. :) Kofeiinittoman kahvin, kun löytäs, tai sitten yritän minimoittaa ton mun aamullisen 4dl kahvin pienempään... Mutku, tarviin sen aamukahvin! Mitenköhä kofeiiniton toimii..
 
Mä aloin vältellä "kiellettyjä" vasta plussattuani. Itse olen kasvissyöjä (munat ja maito, mutta ei kalaa). Nyt yritän panostaa, että sais kaiken tarpeellisen ruuista ja lisästä.
 
Se on yrttitee eikä ole varmuudella voitu tutkia että miten ne yrtit vaikuttaa sikiöön. Mua harmitti pirusti ku en raskausaikana voinu rooibosta juoda. Kahvi mua oksetti (pelkkä haju sai juoksemaan vessaan) eli kofeiiniton kahvi ei käynyt ja oon niin kofeiiniherkkä etten voi iltaisin juoda edes tavallista teetä ku menee yöunet...
 
Ai se on yrttitee. Oon pitänyt sitä lehtiteenä, kuten siinä pussissa lukee jotai punasesta lehdestä. Mut okei. No eipä oo iso häviö mulle. :rolleyes: Earl Grey maidolla onkin mun lemppari tällä kertaa. Saampa siitä kalsiumiakin, mitä muute tulee huonosti syötyä tai juotua :)
 
Mä oon ihan hukassa näiden kanssa mitä saa syyä ja mitä ei kun tää kaikki on mulle ihan uutta!
 
http://www.evira.fi/files/attachmen...kkeista/elintarvikevaarat/evira_taulukko1.pdf

Tollasen löysin.

Itse oon yrittänyt muistella esikoisen ajoilta. :grin Sinällään tosi outoa, että joillaki on ekat neuvolat vasta rv10 tyyliin, kun moni ruoka-aine voi aiheuttaa keskenmenon. Ja nää lappuset saadaan vasta neuvolakäynnillä.. Luulis, että ois tärkeää saada tietoon heti, kun ei kaikki esim. minä en tajunnut esikoisen ajalta etsiä netistä mitään tällästä "kielto" listaa.
 
Noni, kiva saada jotain tietoa :) Onneks oon niin nirso, etten ees normaalisti syö tommosia, mitä raskaana ollessa ei saisi syödä :D
 
Mä en jaksa stressata mitä saa syödä ja mitä ei, en alaa tahalleen mtn kiellettyä syömään mutta joa vahingos söisin niin en aio stressaa, neki ohjeet muuttu koko-ajan.
Mä jotenkin kun odotan toista lasta en odottaa yhtään neuvola,pk seudulla kun eka käynti on vaa paperi käynti eikä siellä edes tehdä mtn, ei yritettä kuunella sydänääniä. Voisin hyvin skipata eka käynnin ja mennä vasta toka käynille :D vähän hankala mittaa neuvolas itse verenpaine ja ota pissanäyte kun pakko ota 1v esikko aina mukaan :D
 
Hyvä vain jos osaat ottaa rennommin ruokavalion :)

Mie oon ite aina mieluummin liian varovainen kuin varomaton. :) Syyllistän itseäni aika herkästi jos olisin jotenkin voinut estää tm. Oman mielen rauhan vuoksi siis itse noudatan noita tappiinsa :) Ehkä tää on mun tapa ottaa rennommin btw! Kun ei tarvi miettiä jos kävi vahinko, kun jos söi jotain "kiellettyä" ja menettää sen takia yöunet :D Mie oon tällänen stressipallero :D
 
Mä oon kanssa vähän yrittänyt tasapainotella sen välillä, että noudattaako ruokavalio-ohjeistuksia orjallisesti vai ei juurikin punnitsemalla, että kumpi aiheuttaa mulle enemmän stressiä: se jatkuva kyttääminen vai sitten se jossittelu. Tapauskohtaisesti sitten teen ratkaisut :D Tällä hetkellä eniten päänvaivaa on tullut tuorejuustoista ja parmesaaniraasteesta. Tuorejuustoista ilmeisesti Viola on ainakin turvallinen käyttää, mut parmesaani ei kai oikein käy ollenkaan.. Vai tietääkö joku parmesaanin, joka olisi tehty pastöroidusta maidosta?? Pliis, ilmiantakaa, jos tiedätte! Mulla on himo:grin
 
Joo, Valion tuotteet käy raskaana oleville, kun tuotteet tehdään pastöroidusta maidosta ja esim. tuorejuustot pakataan kuumennettuina :)
 
Minä söin parmesaania lomalla vähän, mutta nämä kiellothan tarkoittaa että näissä tuotteissa saattaa olla keskenmenoon vaikuttavia pöpöjä, eikä sitä että niissä kaikissa on. Se on vaan tuuripeliä, jos vahingossa syö. Mutta huhhei että pelkäsin lomamatkalla ruokamyrkytystä, onneks ei tullut!
 
Nuoki neuvolakohtaiset kiellot on vissiin muuttunut parin vuoden aikaan. Mistään parmesaanista tiennytkään tuolloin etteikö ois saanut syödä.
 
Parmesaani on pastöroitu ja kova juusto kyl sitä saa syödä.:) pehmeit juustoi ei sais pastöroitunakaan syödä kuulma sen vuoksi, että vaikka listeria on tapettu teko vaiheessa niin jääkaapissa voi asustaa ja näin tarttua, mutta aika pieni todennäköisyys. Itse meinaan kyllä valion tuotteita syödä koska ovat sen luvanneet et turvallisia ovat.
 
Hempuliini, muistatko minkä merkkinen parmesaani on pastöroitu? Me ollaan aina käytetty castellon jotain ihme tikkua ja se on kyllä pastöroimattomasta maidosta tehty.
 
Ihan järkyttävää! Tekee mieli syödä kokoajan rasvasta ja tulista! En vain haluaisi paisua vielä.. Tai siis ollenkaa haluis paisua läskistä. Kova on yritys pitää tää ruokavalio hyvänä ja välillä nauttia sitä rasvaistaki nami ruokaa. Poikakoha se taas tuolla mässää rasvaisia ruokia :grin Nimim. Uunissa juusto-jalapeno nakkeja... :p
 
Takaisin
Top