Ruokavalio

MinniV, ei oo sulla kyllä mitään huolta jos juot litran smoothieta, litran maitoo ja lisäks vielä tiivistemehua! Oishan se hyvä saada lisäks vielä muutama lasillinen vettäkin, mutta ei noilla määrillä oo nesteytyksestä pulaa, hienoo!
 
Mä oon kans kyllästynyt veden juontiin, mutta hyväks ja halvaks apukeinoks keksin maustaa vedet.. esimerkiks sitruunamelissalla, nektariinilla, kurkulla, limellä, tuoreilla marjoilla, raparperilla.. saanut vähä vaihtelua aina ja helposti ku laittaa vaa pieneen kannuun edellisenä iltana vaik jo maustuun niin on tosi hyvää ja terveellisempää ku mehu :)
 
Mua kiiinnostas syöttekö jotain vitamiineja, omega 3:sta tms? Itse syön multivita raskaus ja imetys monivitamiineja ja aattelin alkaa syömään noita omegoja, kun tuli taas muistettua ostaa (söin ennen raskautta ja unohtunu ostaa lisää). Kalaa tulee syötyä silloin tällöin, vaikka pyrin syömään sitä pari kertaa viikossa. Onko teillä jotain mitä suosittelisitte? :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä syön Minisunin Mama-vitamiineja. Muuten sit vaan mahdollisimman monipuolinen ruokavalio, näin toimin esikon raskausaikanakin. :) Mulla on kova himo kalaan; tänään paistettuka silakoita, jääkaapissa odottaa lohipyörykät ja pakastimessa siikamurekepihvit. Rainbow:n sipulisilli on suuri himotus. Popsin tänään takapihan metsiköstä ekat mustikat ja omasta pensaasta mustaherukkaa, namnam. Ostettiin tää talo viime syksynä, ihana päästä nauttimaan tämmösistä pikkujutuista.
 
Voi ku pääsis ittekki poimii metsästä mustikoita! :) Yritän kans syödä mahdollisimman monipuolisesti ja aattelin, että jos tulee kalaa syötyä välillä vähemmän niin otan tota omegaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Oon syönyt raskauden alusta asti Multi-tabsin raskaus & imetys monivitamiini-kivennäisvalmistetta sekä Multi-tabsin raskaus Omega-3. Pitäisi vielä lisätä kalkki vaikka olen lisännyt maitotuotteiden käyttöä. En silti pääse päivittäin tavoitemäärään.
 
Mulla menee maitoa niin, ettei mies ehi edes tuoda sitä niin paljoa :D mikään ei maistu niin hyvälle kuin kylmä maito.. Eli kalkkitabletteja ei täällä taideta tarvita :)
 
Mulla on ihan kamala hiilarinälkä koko ajan. Ja ulkona syöminen lisääntyny hirveästi. Voisin vetää jotain pitsaa koko ajan! Olen yrittänyt tasapainottaa ruokavaliota, mutta suoraan sanottuna en jaksa enkä halua tehdä ruokaa (mistä normaalisti pidän hyvinkin paljon) vaan mielummin menen ravintolaan valmiiseen pöytää. Kai tääkin menee kohta ohi...

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Käytössä raskaus ja imetysajan monivitamiini-tablt ja kalkki-tablt x2.. en tykkää maidosta ollenkaan ni en suostu sitä juomaan kun korkeintaan lasin päivässä ku mies pakottaa.. pitäs varmaa ottaa kans nuo omega3 käyttöön.. oli ennen raskauttakin.
 
Mulle ei oo nyt raskauden aikana maistunut maito - paitsi kahvin kanssa. Ennen saattoi juoda monta lasillista jos rupesi oikein yhtäkkiä makosalta maistumaan, mutta nyt kun ajattelee paljaaltaan juomista .... hyh.
 
Itse vedän litra kaupalla herneitä. Nyt kun niitä saa niin muuta en tarvitse. Sama tilanne oli viimeksi kun olin raskaana. Silloin raskaus oli täsmälleen samaan aikaan (esikoisen ja tämän lasketulla ajalla on 1 päivä eroa, jos vuosista ei välitä).
Viimeksi söin pitsaa, hamppareita ja ranskiksia minkä kerkesin ja pystyin. Tosin kaikki himot ja herkuttelu alkoi vasta viikon 16 jälkeen kun pystyin taas syömään. Mutta mieli teki alusta asti.
Nyt oksettaa jo ajatus mäkistä tai peruspitserioista. Sen sijaan hedelmät ovat täälläkin ihan ykkösherkkua. Erityisetsi kirpeät vihreät omenat ja vihreät viinirypäleet. NAM! Ja näkkäri!
Saa himot pysyäkin vastaavina, niin ei vauva altistu turhalle sokerille ja rasvalle.

Kielletyistä ruuista pahin kynnys on nuo naudan pihvit, minäkin lukeudun siihen kategoriaan joka ei pihviään kypsänä syö, joten niitä nyt ei sitten parane syödä ollenkaan. Kylmäsavulohi uusien perunoiden kaverina kanssa kelpaisi, mutta otetaan ensi kesänä sitten takaisin :)

Alkoholille ja energiajuomille on täälläkin ehdoton ei, mutta nuo 0,5% sisältävät "alkoholittomat" viinit ja siiderit kyllä kelpaavat. Niitäkin siis tulee herkuteltua ehkä yksi kuukaudessa :) Parempaa ja edullisempaa on kun tilaa omenamehua vissyllä (tai tekee kotona itse). On nimittäin saksalainen kesäherkku, ainakin näin appiukko on väittänyt.
 
Pidän itsekin todella paljon maidosta ja ai että kylmä maito janoon on hyvää! :D Välillä syön pelkältään juustoa, kun käyn jääkaapilla katsomassa olisikos mitään hyvää.

Aika hyvin työpäivinä saan kalsium-määrän täyteen, kun vein töihin maitopurkin omaan käyttöön (yleisessä käytössä hyla-maitoa mikä ei mene muuta kuin kahvissa). Vielä Valio Plussaa, että on vähän lisättyä kalsiumia ja proteiinia. Pari leipää päivään ja päällä aina juustosiivuja. Tavoite on 3-4 lasia maitoa ja muutama siivu juustoa. Lasi on kyllä pienempi määrä mitä ne mukilliset mitä juon maitoa, mutta ajattelin silti voisi varalle ottaa kalkkitabletteja. Viikonloppuisin, kun muutenkin syö eri tahtiin kuin arkena, ei välttämättä kalsium-määrä täyty.

Oi, oi kebab uppoisi vaikka päivittäin. Ja hampurilaiset, ja pizza, ja oikein rasvainen grilliruoka. Mutta ihan yhtä lailla hedelmät, marjat ja vihannekset. Viikonloppuna voisi taas lähteä torille ostamaan tuoretta herkkua. Herneet on ollut mun suuri intohimo ihan pienestä lähtien ja 3 litraa uppoaa hetkessä meikäläiseen.
 
ruokanatsi taalla hei, laskin ravintosisaltoja aika-ajoin lahes pakonomaisesti joskus jopa taysin alitajuisesti hmm tassa hyvaa rasvaa otanpa sita, vahan lisaa proteiinia tarvisi ja voila noin puolet rehua lautasella ahh ruippari hiilariksi a vot..

Jep nyt 8+4 raskaana ja olot on olleet todella jaatavia eika joko a tee mitaan mieli tai sitten tekee sita pizza kebaba linjaa mieli. 2 edellista viikkoa on ollut tuskaa heikon olon takia, ellen syo vahintaan 2 tunnin valein tulee kuvotus ja ihan fyysisesti huono olo. Mielihalut on joko raakaa kurkkua/tomaattia/porkkanaa tyyliin tai sitten sita kebabaa eli ei mitaan rotia.
Suolaa en kayta ruuanlaitossa ollenkaan koska taalla tanskassa kaikki on niin suolaista ettei aikuinen ihminen tarvii suolalisaa ollenkaan, yeah right, nyt imeskelen fetajuustoa ja sipseja ja kaikkea mika vaan tihkuu suolaa.

Jos naa olot alkais hiljalleen helpottamaan voisi palata enemman siihen normaaliin eli liikuntaan ja monipuoliseen ruokavalioon.

Makea ei maistu olen 2 kertaa ostanut karkkia koko raskauden aikana, toisella kertaa irtokarkkipussin ja toisella pienen sulkaalevyn. Nyt helteilla on mennyt mini mehujaita illalla, mutta muuten ei.

Talla viikolla vedin 4 kertaa toissa huutoyrjot ja nyt taitaa olla joko tyynta myrskyn edella kun ei allota ollenkaan, sain jopa 2 kuppia kahvia juotua ja vatsa kiitti.

Kielletyista aineista olen koskenut vain levaan sitakin ihan minimaalisen pienena annoksena sushissa jossa ei ollut raakaa kalaa vaan sen rullan sisalla oli pieni pala levaa.
Lihan kanssa ehdoton, juustojen kanssa olen vahan relannut kun toissa ei aina voi tarkistaa onko tehty pastoroituun maitoon mutta olen kayttanyt juuston kovuutta mittarina eli jos on veitsella leikattava, olen ottanut jos on mieli tehnyt.
Kalaa ei jostain syysta tee mieli ollenkaan vaikka rakastan kalaa, josko se himo viela sielta syttyisi...
 
ahh viime viikonloppuna join 2 alkoholitonta tosi kylmaa olutta, voi etta maistui hyvalta.
 
Mju82 ei kai se nyt niin vakavaa ole :) . Helmikuun laskettu aika voi hyvin siirtyä tammikuulle ja päinvastoin..

Alussa söin kaikkea ulkomaisista vadelmista medium-lihaan ja valikoimaan homejuustoja.

Kun tein testin, karsin jotain pois. Ulkomaisia mansikoita olen tarjottuna syönyt, joskaan itse en ostaisi. Maksalaatikkoa on mennyt alussa enemmän, nyt rajoitetusti - mutta ajoittain kyllä. Laskeskelin, että maksaa on melko vähän siinä laatikossa kuitenkin ja syön sitä paljon aiempaa vähemmän.

Salmiakkia uppoaa. Kaloja menee aika vähän, mutta itse tehtyä graavia aion syödä.

Ulkomaisia kirsikoita olen syönyt pestyinä ja voisin ruotsalaisia mansikoita ostaa, jos ovat suomalaisia edullisempia.

Kalaöljykapseleita syön kun muistan (=harvoin), monivitamiinilisää joinakin päivinä viikossa lähinnä foolihapon vuoksi. Kalkkia saan todennäköisesti riittävästi kunhan D-vitamiini on kohdillaan.

Täällä siis tulee rikottua ohjeita aika tavalla.
 
Mä syön edelleen fetaa koska rakastan sitä. Myös tuorejuustoja oon syöny. Kokista ja kahvia tulee juotua. Joskin vähemmän kuin ennen. Pakastemarjoja en aina jaksa kuumentaa ennenku laitan ne blenderiin.

Energiajuomat, alkoholi ja rööki on jäänyt kokonaan pois ja oonki miettiny että pienempi paha se on syödä kuumentamattomia marjoja ku vedellä vaikka sitä kessua.

En jaksa ihan liian hysteerinen näiden kans olla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä kans olen syönyt pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja sekä salaattijuustoja...meillä neuvolassa ainakin sanoivat että se pastörointi on se asian ydin..alkoholi, tupakka ja energiajuomia en tippaakaan. Salmiakkia kyllä, verenpaineet mulla valmiiksi jo todella alhaiset niin voi huoletta syödä, onneksi :)

Marjat mulla kotimaisia, niin pakkasessa kun tuoreenaki. Kohta voiskin mennä marjarahkaa väsäämään!! Oi nam !!



Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Kotimaisia tuorejuustoja oon syönyt huoletta, kunhan on tehty pastöroituun maitoon. Eniten harmittaa kylmäsavulohesta, suolakaloista ja inkivääristä kieltäytyminen, mutta onneksi tämä on vain tilapäistä. En kuitenkaan halua mitään turhia riskejä! :)
 
Takaisin
Top