Ruokavalio

VanillaCola

Oman äänensä löytänyt
Kertokaapas tänne kaikkea ruokavalioon liittyvää. Syöttekö ihan normaalisti, kuten ennenkin vai onko syömistottumuksenne muuttuneet?

Oletteko muuten syöneet mitään raskauden aikana vältettäviä juttuja?
 
Tähän asti oon syönyt kyllä ihan samalla tavalla kun ennen raskauttakin. Mulla ruokavalion suhteen ongelmaksi (myös edellisessä raskaudessa) tulee taas se, että himottaa aivan sikana graavilohta, ja sitähän tulisi välttää. Aijon kuitenkin vähä sitä itselleni sallia kun kerran tekee niin sairaasti mieli, ei-raskaana samanlaista himoa ei tietenkään ole :laughing002 Samoin aijon suoda itselleni raskauden aikana vähän homejuustoa, niin kuin viimeksikin, joulun aikaan söin muutaman piparin jossa homejuustoa päällä. Mun mielestä tiettyjen rajoituksien suhteen kannattaa käyttää ihan vaan maalaisjärkeä.

Ai niin, sen verran ehkä muuttuneet syömistottumuset näin alussa että myös hedelmiä tekee paljon enemmän mieli kun ennen raskautta. Ja sehän on vaan hyvä :)
 
Mä syön myös pääpiirteittäin samanlailla, kuin ennen raskautta. Mahdollisimman monipuolisesti, toki nyt noi ällötykset rajoittaa vähän. Mä oon kiellettyjen juttujen suhteen tarkka, mutta en hysteerinen. Kotona ja jos saan päättää en syö mitään kiellettyä, mutta jos esim. ravintolassa/kylässä on salaatissa muutama parmesanlastu, niin syön kyllä. Lihan kypsyyden kanssa oon kyllä ehdottoman tarkka, myöskään graavikalaa en syö. Voi, joulu on paha, ei saa syödä suuria herkkuja mätiä ja graavikalaa. Alkoholin suhteen oon myös täysin nollalinjalla, eli ei kulaustakaan.
 
Miks parmesaania ei sais syödä? Eikös juustokielto koske pastöroimattomasta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja, joissa listeria voi elää? Parmesanit ja muut kovat juustot on niin pitkään kypsytettyjä ettei sen listerian pitäis niistä tykätä. Oon myös syöny kotimaista pastöroidusta maidosta tehtyjä mozzarellaa ja tuorejuustoo salaateissa ja leivonnaisissa. Valion mukaan myös heidän aura on turvallista, mutta sitä nyt vihaan, joten en söis muutenkaan :P Listerian saamisen riski noista kotimaisista tuotteista on kuulemma äärimmäisen pieni. Sitä on löytyny viimeks yli 10 vuotta sitte. Todennäkösempää on että jään auton alle kun saan listerian noista juustoista. Mut sit noi kielletyt kalat sun muut oon kyllä jättäny. Enkä syö ulkomaisia leikkeleitä tms. Ruotsissahan oli syksyllä löytyny listeriaa leikkelepaketeista. Pesen myös huolellisemmin kaikki vihannekset ja kuorin ulkomaiset omenat jne vaikken ennen oo ollu niin turhan tarkka. Yritän myös vältellä lisäaineita ja makeutusaineita. Eniten noista kielletyistä harmittaa korvasienet ja hauki :sad001 Mökkikesään kuuluu kala niin olennaisesti, mutta taidan joutuu jättää aika monta kala-ateriaa. Onneks on alhaiset verenpaineet niin salmiakkii ja lakua voin vähän sallia itelleni :) Alkoholi eiei, mutta näitä 'alkoholittomia' 0,5% viinejä yms sallin kyllä itelleni jos mieli tekee. Eivät kyllä oo kovin hyviä, joten tuskin tekee. Nyt oon kyllä lepsunu, etten oo syöny ihan yhtä terveellisesti kun ennen. Noitten etomisten takia oon syöny sitä mitä satun saamaan alas. Ehkä pieni rasvakerros on jopa tervettä raskaana.
 
Mä nyt haluan kertoa oman näkökantani. 12 vuotta sitten sain tyttöni ja silloin ainut ruoka-aine kiellettyjen listalla oli maksaruuat a-vitamiinin takia. Maksamakkaraahan saa syyä siivun per päivä mutta maksalaatikkoa pitäisi välttää. Mitä minä välttäisin ennemmin vakuumipakattujen kalojen (jos haluaa syödä osta pakkaus jossa on päiväystä paljon vielä jäljellä) ja pastoröimattoman maitotuotteiden (kaupassa juustohyllyllä tihrustelin ja totesin että nykyään lähes tulkoon kaikki tuorejuustot ja juustot on pastoroidusta maidosta tehtyjä) sijaan E-koodeja. Niistähän on aika vähän näyttöä siitä ne oikeastaan tekee elimistölle.
Mun ala-asteen luokanopettaja sanoi meille tytöille usein: Järjen käyttö on sallittua joskus jopa myös suotavaa :grin
 
Kaloissa hauki on niin elohopeaista ettei sitä muutenkaan suositella järettömiä määriä. Mitä isompi lutakko ja pienempi hauki niin sitä vähemmän elohopeaa, mutta jätän silti. Ja Itämeri on niin täynnä shittiä, että sieltä en kyllä syö mitään. E-koodeista samaa mieltä, jos puhutaan esim atsoväreistä. E-koodihan löytyy myös monelta ihan tavalliselta synteettiseltä valmisteelta (esim C-vitamiini). Juustoista jos haluaa lukea: http://www.babycentre.co.uk/x3175/is-it-safe-to-eat-cheese-during-pregnancy?ModPagespeed=noscript
 
Mä muistan lukeneeni jonkun läpäreen joskus, missä parmesaniakaan ei suositeltu... Sotii kyllä tota perusohjeistusta vastaan, mut eipä tota parmesania paljoa muutenkaan kulu. Mutta joo, suurten juuston valmistajien, kuten valion pastöroituja tuorejuustoja ym. oon syönyt. Maksamakkaraa söin viime raskaudessa joskus. Muuten sama kuin vapulla, eli pesen huolellisemmin vihannekset yms.
 
Itsellä isoin muutos aiempaan on se, että syön säännöllisemmin. Ja sekin siitä syystä että heti kun tulee nälkä, tulee myös huono olo. Eli pitää syödä säännöllisesti eikä venyttää ruokailuväliä pitkäksi.

Olen aina ollut huono juomaan vettä. Jo ennen raskautta oli tiedossa, että tätä pitäisi alkaa harjoittelemaan. Vieläkin veden juonti on melko vähäistä.

Kiellettyjen/vältettävien listalta menee edelleen kahvia ja kolajuomia. Siinä en ole ollut ihan niin tarkka, tai oikeastaan silloin kun menee enemmän kuin kolme kuppia, johtuu puhtaasti siitä etten ole muistanut koko asiaa ja ajatuksissani juonut kolaa ja kahvia vanhasta tottumuksesta (kolajuomien suurkuluttaja :) ). Tänään esimerkiksi olin koko päivän auringonpaisteessa ulkona ja tuli janoon juotua kolaa. Tajusin vasta illalla että perhana mähän oon juonut kokista monta tölkkiä jo tänään. Yritän välttää, mutta välillä tulee näitä lipsahduksia vahingossa, koska kahvi ja kola on niin selkärangassa :)

Kaloista syön ainoastaan lohta eli se ei aiheuta ongelmaa, paitsi sushi mikä on suurta herkkua. Onneksi harvinaista herkkua, eli aiemminkaan ei kovin usein ole käyty sushilla.

En ole aiemmin ajatellutkaan lihan kypsyyttä raskausaikana. Syön pihvit aina mediumina ravintoloissa, mutta sekin harvinaista herkkua.

Hedelmiä on tullut syötyä nyt tavallista enemmän, mutta nyt on ollutkin aika hyvin valikoimaa kaupoissa. Lisäksi ruuan kanssa mulla on aina vähintään tomaattia ja kurkkua, eli jotain kasviksiakin tulee päivittäin syötyä. Maitoa käytän ruokajuomana kotona, mutta pitäisi vielä töihin viedä maitopurkki, että tulisi lounaan kanssakin juotua maitoa. Ei tarvitsisi sitten kalsiumlisää ottaa. Tästä neuvolassa sanottiin, että nyt pitää seurata minkä verran oikeasti tulee käytettyä maitotuotteita, että tarvitseeko lisän vai saako tarpeeksi maitotuotteista.
 
Mä syön normaalisti myös pihvin mediumina, mieluusti medium miinuksena... Oon päätynyt siihen ratkaisuun, että en syö naudan pihviä raskausaikana, koska a) kypsä pihvi on kamalaa ja b) ei saa punkkulasia pihvin kans. Viime raskauden lopussa suorastaan kuolasin, kun mietin mediumpihviä ja isoa lasia hyvää punaviiniä...:) Mätiä oli pakko saada melkein heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen, samoin maksalaatikkoa. Sushi on mun herkkua myös, mutta harvinaista sekin. Ylipäänsä viinin ja hyvän ruuan yhdistelmää tulee ikävä, ollaan miehen kanssa kulinaristeja ja hyvät viinit on tärkeitä. Ei oo ollenkaan sama käydä ravintolassa, kun ei saa viiniä kruunaamaan ateriaa. Mutta onneks 9 kk on lyhyt aika, kyl sitä taas ehtii viiniä litkimään. :wink
 
Tyhjiöpakattuja kalatuotteita (kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet ja mäti) ei suositella listeriavaaran vuoksi. Graavilohtakin saa siis syödä, ellei se ole vakuumista otettu. :) Kaloista haukia ei tosiaan suositella ollenkaan raskaana oleville, sillä ne keräävät sitä elohopeaa eniten (etenki vanhat hauet). SUomen vedet kuitenkin suhteellisen puhtaita, joten jos mökillä kaloja verkolla saadaan niin voin kyllä syödä silloin tällöin, jopa vähän haukeakin. Pastöroituja juustoja olen syönyt eli sen tarkistan ostaessa (tosiaan se Valion Aurakin taitaa olla). Pakastevihannekset tulee muutenki aina keitettyä ja syön ainoastaan itsepoimittuja marjoja, jos tulee syötyä. Kahvia ja sitä kolaakin saa juoda kohtuudella. Itse kiskoin edellisessä raskaudessa kahvia lähes samaan malliin kuin ennenkin. Nyt ainakin toistaiseksi älllöttää niin paljon, että kahvi jäänyt. Pellavansiemenet ja maksa eivät ole kuuluneet ennenkään ruokavalioon. Salmiakkia meni edellisessä raskaudessa tosi paljon. Verenpaine matala koko raskauden ajan. Ei siis hirveästi ole vaikuttanut raskaus mun syömisiin. Tosin tämä alku syöty, mitä pystyy. Hedelmiä on mullaki tullu syötyä enempi ja puuroa ja litkittyä maitoa! Tosin kalkkitabletit pitäis käydä ostaan, ku ei tuu ihan suositukset täyteen. Punaviiniä ruuan kanssa kaipaan jo nyt ja kylmää siideriä saunan/kuuman kesäpäivän jälkeen, vaikka juon alkoholia hyvin vähän, mutta se on se valinnanvapauden menettäminen. :D
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen syönyt kalaa ja äyriäisiä normaalisti, mutta ainoastaan niin että ostanut kalatiskiltä tuoreena tai lähijärvestä pyydettynä. En syö ollenkaan lihaa, joten kala suuri ja tärkeä osa ruokavaliota ja juustotkin, mutta just suosien kotimaisia ns. turvallisia vaihtoehtoja. Yli 13 vuoteen en oo koskenutkaan lihaan, mutta ensimmäistä kertaa näin raskausaikana sitä tekis joskus mieli :D Lisäks olen ollut yli kolme vuotta täysin gluteenittomalla ruokavaliolla, joten kuidun saannista täytyy pitää erityisesti huolta mutta se nyt on tuttua jo ennen raskautta.

Mulle gynekologi varhaisultrakäynnillä kehotti välttämään joitakin superfoodeja, kuten chian siemeniä. Sain juuri sopivasti pari päivää käynnin jälkeen lahjaksi superfoodkorillisen, jossa on mm. gojimarjoja ja noita chian siemeniä. Tuskin pieni määrä niitä silloin tällöin haittaa.

Pääosin olen yrittänyt vain kuunnella kroppaa, että se kertoisi mikä ruoka sopii ja mikä ei. Esimerkiks ennen tykkäsin kananmunasta niin, että keltuainen oli ihan raaka, nyt maistuu vain täysin kovaksi keitetty/paistettu. Olen ollut aina melko tarkka syömisistäni, hyvin herkkävatsainen ja yliherkkä kofeiniille ja nikotiinille, joten ruokavaliota ei ole oikeastaan tarvinnut juuri muuttaa mitenkään kun se on jo valmiiksi niin terveellinen ja viimeistään vatsa kertoo nopeasti, sopiko joku vai ei.

Alkoholia en kaipaa yhtään. On tosi siistiä käydä ravintoloissa syömässä, kun menee niin paljon vähemmän rahaa kun juo vaan vettä. Kauppalaskukin pienenee vuodessa huomattavasti, kun ei tarvitse ostaa enää viiniä viikonlopuksi :)
 
Tässä Panchossa ruokaa odotellessapa on hyvä aika rustata vähän tähänkin ketjuun, josta muuten aloittajalle pointsit.

Oon aina ollut hirveen kiinnostunut ravitsemuksesta, ja eri ruoka-aineiden yhteisvaikutuksista (tietysti erikseenkin) sekä ihmisen fysiologiasta (ja anatomiasta). Oon myös ollut omiin kiinnostuksiini itselleni ihmiskokelaana ja testannut jos jonkinmoista dieettiä ja ruokavaliota. Viimeisimpänä ennen raskautta oli menossa vähähiilihydraattinen ruokavalio, joka loppui kun seinään plussauksen jälkeen. Nyt vielä vaikuttaa syömisiin jonkin verran pavoinvointi, koska jos oksentaa kovasti niin tärkeintähän on saada energiaa ihan mistä tahansa, ja usein sipsit on ne mitkä auttaa. Mutta kun tästä päästään (voiton puolella ollaan jo!) niin ruokavalio tulee oleen mahdollisimman monipuolinen, välttää koitan sokeria ja valkosta vehnää. Silloin tällöin on hyvä syödä tietysti niitäkin, ihan vaan mielenterveyden takia. :wink

En usko et minkään raskauden takia kiellettyjen ruoka-aineiden kanssa tulee ongelmia. Energiajuomat on vaikein ja alkoholin puolesta harmittaa yhdet juhlat - nimittäin meidän häät! Muuten ei kyllä probleemaa siinäkään kun juon tosi harvoin. Kolaa voi pikkusen silloin tällöin juoda, varsinkin kun en juo kahvia. Vihreä tee-kapselit jäi pois ja sen huomaa reisistä heti!

Mun kohdala ei siis mitään maatamullistavaa, mutta oon niin kinnostunu lukemaan teidän muiden kokemuksista!! :grin
 
Kahvin juonnin lopetin kokonaan. Sekä raaka liha ja kala on pannasa. Muuten syön samaa ruokaa ku ennenkin, ja juustot tosiaa menee kaikki ku suomalaiset on turvallisia. Ulkomaista mansikkaa en uskalla syyä.
 
Minä kyllä odotan ku kuuta nousevaa, että kahvi ja salmiakki taas maistuu! :)
 
Mulla on tapana näin viikonloppuisin "vähän" herkutella, ja nyt aloin sitten kaupassa lukemaan karkkipussien sisältöjä, niin melkein kaikissa hyvissä karkeissa tuntui olevan joko ammoniumkloridia tai lakritsiuutetta, joiden määrää pitäisi raskaana rajottaa! Vaan jotain tosi lässyjä hedelmäkarkkeja löytyy ilman näitä, mutta itse pidän juuri väkevistä ja kirpeistä karkeista - selvisi tosiaan, että myös muissa kuin mustissa karkeissa on näitä aineita. =(
 
mulla taas on ihan hirvee himo salmiakkiin. Kävin tänään ostamassa pussin panttereita kotiin :) mulla onneks niin alhaset paineet että voin lääkärin luvalla nauttia näistä :wink
 
Nyt on tullu ihan liikaa herkuteltua.. pakko pistää stoppi ettei tuu taas kauheeta määrää raskauskiloja :sad001

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Vähä kaikkea tekee kyl mieli, mut ihan 'uutena' himona tullu hedelmät.. Ja nimenomaan smoothien tai mehun muodossa.. Aamupäivän aikana saatan vetää smoothien mihin laitan 2xbanaani, 2xomena, 3xnektariinia, mango-pilttipurkki ja jogurttipurkki. :D sit viel pitkin päivää viinirypäleitä, mandariineja, päärynoitä, ananasta ja tuoreita marjoja.. Äsken iski hirvee himo saada appelsiinimehua. Siis IHAN PAKKO SAADA :D tein tuorepuristettua mehua 0,5l, ykkösellä alas ja helposti ois voinu juoda lisääkin vielä.. :angry1


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Syöminen on muuttunut terveellisemmäksi raskauden myötä. Olen kasvissyöjä. Nykyään tulee aika lailla juotua noita smoothieita (1l/päivä). Tomaatit, herneet, kasviskeitot ja hedelmät on ihan himon kohteita. Karkit, sipsit, limut ei maistu niinkuin normaalisti.

Ainoa ikävä asia on, että olen aina juonut ainakin 2l vettä päivässä. Nyt vesi ällöttää siinä määrin, että tuskin menee litraakaan päivässä. Maito ja tiivistemehu uppoaa. Maitoa tuleekin lipitettyä litran verran päivässä. Oikein odotan, että tämä paha olo poistuu ja pystyis syömään "normaalisti". Eli kaikkea ja paljon :)
 
Smoothiet on ihan mahtavia, oon vaan laiska enkä jaksa niitä koskaan tehdä. Hyvähän se olisi, kun hedelmät ja marjat menis paremmin alas smoothiena. :) mun on tänään tehny tosi paljon mieli paahdettua ruisleipää pwlkällä rasvalla, sitä vois syyä vaikka kokoajan.

Sent from my C6603 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top