Ruokasuositukset ja muut

Tää kommentti on mennyt multa ihan kokonaan ohi, tän vellovan pahoinvoinnin keskellä. Vastaan nyt kuitenkin vielä, kun asia itseäni arvelutti, niinkuin edellisessä viestissäni kirjoitin.
Kahvin viljelyssä käytetään tuholaismyrkkyjä enemmän kuin minkään muun kasvin viljelyssä koko mailmassa. Joten voisin oikeastaan kysyä, että mistä löytyy luotettavaa tietoa siitä ettei kahvi sisällä ollenkaan tuholaismyrkkyjen jäämiä? Onko olemassa jokin tutkimus aiheesta, joka ei ole kahvilla rikastuneiden firmojen rahoittama tai jokin mainos missä mainostetaan vähemmän myrkkyjä käyttäviä kahvimerkkejä?
Jokainen saa uskoa mitä haluaa, mutta mun ei onneksi tarvi enää asialla sen suuremmin päätäni vaivata, koska pystyin lopettamaan kahvin juonnin kokonaan, kiitos tän ihanan pahoinvoinnin.
No siis kaikessa mitä viljellään käytetään myrkkyjä estämään huonoa satoa. Sehän on selvä.

Siksikin luomu lyö itseään läpi, kun niitä ei käytetä. Luomukahvia löytyy kaupoista myös.

Joo ei ole itsellenikään ongelma olla ilman kahvia nyt :dead: Eikä mene edes tee alas :oops:
 
En kuulu tähän porukkaan, mutta keskustelu osui silmään ja teki mieli meetvurstiasiaa vähän selventää. :) Nimittäin tuo pakastusneuvo on käytössä mm. Ruotsissa, ja Suomessakin meetvurstia neuvotaan välttämään toksoplasma-riskin vuoksi, ei niinkään listeriariskin takia. Ruokaviraston ohjeissa asia mainitaan, jos sitä päivitettyä listaa selaa. Ylellä on eri maiden raskausajan ruokasuosituksista ollut juttuakin, artikkelista on muutama vuosi joten mm. juustoasioihin on Suomessakin tullut muutoksia, mutta muutoin artikkeli on edelleen suht ajantasainen.

https://yle.fi/uutiset/3-8618305

Hyvä, että tämä tuli esiin. Itseltäni on ainakin jäänyt tuo seikka huomaamatta taulukossa. Luin sen näköjään liian huolimattomasti läpi.
Itselleni tuli toksoplasmoosi äitini odottaessa minua, luultavasti raa'asta jauhelihasta. En kyllä haluaisi sitä lapselleni :sad001.
 
Onko kenelläkään muulla kahvin kanssa ongelmaa? Oon saanut vähennettyä ehkä 3½ kuppiin päivässä, mutta siis ei vaan tipu alemmas...:sad001 Ennen raskautta meni varmaan joku 7kuppia:rolleyes: Mutta nyt on tehnyt kyllä tosi tiukkaa tuon kahvin kanssa. Varsinkin jos esikoinen yhtään nukkuu huonosti, niin ilman kahvia ei tuu järkevää tekstiä paperille eli töistä ei tahdo tulla mitään

Kellään hyviä vinkkejä?
 
Mikäs täällä teidän suhtautuminen on raakaan kanamunaan esim. majoneesissa? Monesti on valmisteissa pästöröituna tai jauheena. Mutta joskus mainittu pelkkä kanamuna.
Edellisessä raskaudessa en tullut edes ajatelleeksi asiaa majoneesin kannalta, tyynesti asioinut hampurilaispaikoissa. Ruokaviraston sivuilta en oikein löytänyt kannanottoa.
 
Onko kenelläkään muulla kahvin kanssa ongelmaa? Oon saanut vähennettyä ehkä 3½ kuppiin päivässä, mutta siis ei vaan tipu alemmas...:sad001 Ennen raskautta meni varmaan joku 7kuppia:rolleyes: Mutta nyt on tehnyt kyllä tosi tiukkaa tuon kahvin kanssa. Varsinkin jos esikoinen yhtään nukkuu huonosti, niin ilman kahvia ei tuu järkevää tekstiä paperille eli töistä ei tahdo tulla mitään

Kellään hyviä vinkkejä?

Auttaisko yhtään jos vaihdat kahvin teehen? Tai edes osan? Siinähän on vähemmän kofeiinia kuin kahvissa.
 
Mikäs täällä teidän suhtautuminen on raakaan kanamunaan esim. majoneesissa? Monesti on valmisteissa pästöröituna tai jauheena. Mutta joskus mainittu pelkkä kanamuna.
Edellisessä raskaudessa en tullut edes ajatelleeksi asiaa majoneesin kannalta, tyynesti asioinut hampurilaispaikoissa. Ruokaviraston sivuilta en oikein löytänyt kannanottoa.

Mä olen ollut siinä käsityksessä että kaikissa kaupan majoneeseissa kananmuna olisi pästöröitu, mutta juuri huomasin saman, että jossain selosteissa lukee vain pelkkä kananmuna. o_O
Joskus aiemmassa raskaudessa jossain hampurilaispaikassa kysyin, niin niidenkin majoneesit on ainakin pästöröitu. Ei pitäis kyllä ikinä olettaa mitään vaan ottaa asioista selvää. Täytyypä kysyä huomenna neuvolassa niiden kanta asiaan, jos muistan.
 
Mikäs täällä teidän suhtautuminen on raakaan kanamunaan esim. majoneesissa? Monesti on valmisteissa pästöröituna tai jauheena. Mutta joskus mainittu pelkkä kanamuna.
Edellisessä raskaudessa en tullut edes ajatelleeksi asiaa majoneesin kannalta, tyynesti asioinut hampurilaispaikoissa. Ruokaviraston sivuilta en oikein löytänyt kannanottoa.


Kannattaa kokeilla perus kaupoista saatavia vegaanisia majoneeseja. Niitä on nykyään muutamaa eri makua ja kukaan ei vegaani ystäväni tai mieheni ei tunnista eroa normaaliin. Poistuu kananmuna ongelma nopeasti.
 
Anteeksi, kun nyt olen taas ihan väärässä ketjussa, mutta nää ruokasuositushommat on sellaisia että tekee mieli kommentoida jos osuu silmään, kun kielto- ja suositusviidakko esittäytyy monelle aika sekavana. :)

Kananmunan kanssa on kuitenkin niin, että mm. Suomessa ja Ruotsissa raa’an kananmunan käytöstä ei ole mitään kieltoa tai suositusta raskaana olevilla: meillä salmonella siipikarjassa on sen verran harvinaista, että suositukselle ei ole katsottu olevan aihetta. Sen takia sitä ei Ruokaviraston listallakaan mainita missään kohtaa. Lisäksi ymmärtääkseni salmonella ei ole samalla tavalla sikiövaarallinen tauti kuin esimerkiksi listeria. Tästä minulla ei kuitenkaan ole sen tarkempaa tietoa, joten tuo ihan mutuna vaan. Ilmeisesti raa’an kananmunan välttäminen on levinnyt tännekin jonkun muun maan ruokasuosituksista.

Teollisissa majoneeseissa kananmuna on lähes aina pastöroitua, moni teollinen majoneesihan on valmistettu maissa, joissa raa’an kananmunan käyttö ei ole suositeltavaa edes perusterveillä salmonellariskin takia.

Ravintolan itse valmistamissa majoneeseissa siis periaatteessa riittää, että tarkistaa munien olevan suomalaisia, ellei sitten itse halua noudattaa jotain erityistiukkaa linjaa.

Muokkaus: Löysin vielä joistakin lähteistä varoituksen raakaan kananmunaan liittyvästä toksoplasma-riskistä. Edelleenkään Ruokavirasto ei siitäkään varoita, joten riski lienee aika mitätön. Onneksi jokainen voi linjata itse, meneekö Ruokaviraston linjan mukaan vai jotenkin muuten. :)
 
Muokattu viimeksi:
Enhän mä edes muistanut kysyä tuota kananmuna asiaa tänään neuvolassa. :facepalm:
Mutta kiitos Niipernaakkeli tyhjentävästä vastauksesta. Tän perusteella uskallan syödä jatkossakin kaupan majoneesipohjaisia tuotteita. Kiva, että joku vastaa vaikkei ketjuun varsinaisesti kuulukkaan. :)
 
Itse asiassa just Ruotsissa raaka kananmuna on kielletty. Suomessa ei ole tästä mitään sääntöä ja majoneesit ja löysäksi kietetyt kananmunat vaan hyvillä mielin ääntä kohden.

Tiedän tämän koska tätini asuu Ruotsissa ja kun oltiin käymässä kun odotin esikoista niin hän oli ihan järkyttynyt kun otin ravintolassa pasta carbonaran mihin oli päälle rikottu kananmuna joka sit kovettuu siinä sen kuuman pastan takia kun vähän pyöräyttää. Hän oli jo vaihtamassa mulle toista annosta koska en saisi semmosta syödä ja mä taas halusin pitää oman pastani ja kerroin että Suomessa tällästä sääntöä ei ole :p

Salmonella ei tosiaan ole alkiolle/sikiölle vaarallinen mutta toki ikävää olla oksennustaudissa raskaana.
 
Itse asiassa just Ruotsissa raaka kananmuna on kielletty. Suomessa ei ole tästä mitään sääntöä ja majoneesit ja löysäksi kietetyt kananmunat vaan hyvillä mielin ääntä kohden.

Tiedän tämän koska tätini asuu Ruotsissa ja kun oltiin käymässä kun odotin esikoista niin hän oli ihan järkyttynyt kun otin ravintolassa pasta carbonaran mihin oli päälle rikottu kananmuna joka sit kovettuu siinä sen kuuman pastan takia kun vähän pyöräyttää. Hän oli jo vaihtamassa mulle toista annosta koska en saisi semmosta syödä ja mä taas halusin pitää oman pastani ja kerroin että Suomessa tällästä sääntöä ei ole :p

Salmonella ei tosiaan ole alkiolle/sikiölle vaarallinen mutta toki ikävää olla oksennustaudissa raskaana.

Miltähän ajalta tuo tätisi kielto oli? Ruotsin ruokaviraston sivuilla joku on kysynyt asiaa ja ainakin viime vuonna vastaus on ollut tällainen:

E5A1E645-44A6-4ECC-82F5-6EFD37E95DD8.png
 
Miltähän ajalta tuo tätisi kielto oli? Ruotsin ruokaviraston sivuilla joku on kysynyt asiaa ja ainakin viime vuonna vastaus on ollut tällainen:

View attachment 81176


Hän on saanut lapset 90-luvulla ja 2000-luvun alussa eli hyvinkin voi olla vanhentunutta tietoa :rolleyes: Suomessakin saatto olla parikyt vuotta sitten tiukempaa linjaa salmonellan takia. Ainakin muitan että salmonellasta oli paljon juttua kun olin lapsi, mutta nykyään ei juuri ole ollut juttua. :pompus:

https://yle.fi/uutiset/3-8618305
Ton jutun mukaan Suomessa ja Ruotsissa raaka kananmuna olis ok, mutta muualla kiellettyjen listalla juurikin salmonella takia. Mutta se salmonella ei just alkiolle/sikiölle ole haitaksi.
 
Kysymys. Onko kellään tietoa voiko suolalihaa syödä raskaana ollessa? Meillä on jääkaapissa Pirkka suolalihaleikkeleitä, Korpelan valmistama. En löytänyt mistään tietoa miten on valmistettu, uskallanko laittaa leivälle ja syödä? :nailbiting:
 
Kysymys. Onko kellään tietoa voiko suolalihaa syödä raskaana ollessa? Meillä on jääkaapissa Pirkka suolalihaleikkeleitä, Korpelan valmistama. En löytänyt mistään tietoa miten on valmistettu, uskallanko laittaa leivälle ja syödä? :nailbiting:
Jos ei lue miten valmistettu, kannattaa kysyä Pirkan asiakaspalvelusta.
Periaatteessa suola on vanha keino pitää liha hyvänä ja ”kypsentää” se, mutta raskaana ollessa ei suositella sellaista mitä ei ole kunnolla kypsennetty :) Toki liika suola on pahasta :joyful:
 
Voisko sen varmuuden vuoksi lämmittää kuumaksi asti vielä ennen syömistä?
 
Takaisin
Top