Ruokarajoitukset+vitamiinit

Ois Sissis mielenkiintoista kuulla miten Saksan suositukset eroavat Suomesta! :happy:

Mutta joo, toki noita Suomenkin listoja pitää osata lukea ja ymmärtää mikä on "suositellaan", "ei suositella", "suositellaan välttämään" erot oikein on. Mutta ehdotomuuden tunnetta musta lisää juuri se, ettei mitään perustella. Jotenkin mä kaipaisin vähän tieteellisempää lähestymistapaa, että jostain edes löytyisi linkit kootust niihin tutkimuksiin joihin suositukset perustuvat ja just esim. sitä tietoa mitkä pehmeät juustot on ok jne. :grin mutta Ruotsin sivuilta löytyi ja niiden terveysviranomaisiin luotan kyllä. Mä oon ehkä vähän tällainen insinööriluonne :bookworm:
 
Miusta ois kanssa kiva et noi suositukset ja kiellot ois vähän paremmin perusteltuja. Ja sit vähän hassua kun tuntuu et kieltoja vaan lisätään. Esikko on vasta vuoden ja jo on muuttunut suositukset välissä.. :rolleyes:
 
Niin sekin vielä että ne muuttuu niin hurjaa tahtia :eek: mun isä sanoi, että samanlaista säätöä on ollut pikkulasten ruokavalion kanssa, kuulemma, kun minä synnyin sanottiin, että alle 2 vuotiaalle ei saa antaa kalaa ettei tule allergiaa. Faija kalamehenä antoi tuolle kiellolle piutpaut ja muutama vuosi myöhemmin, kun pikkuveljeni syntyi, kielto olikin muutettu suosituksei syöttää kalaa... Että niin ne vaan muuttuu o_O
 
Tietääkö kukaan, miksi Suomessa löydetään muita EU-maita enemmän listeriaa. Itselle tulee mieleen valvonnan tehokkuus vai voiko johtua yltiöllisestä pakkaamisesta ja kaiken myymisestä vakuumissa. Vrt etelä-eurooppalainen meininki...
 
Tietääkö kukaan, miksi Suomessa löydetään muita EU-maita enemmän listeriaa. Itselle tulee mieleen valvonnan tehokkuus vai voiko johtua yltiöllisestä pakkaamisesta ja kaiken myymisestä vakuumissa. Vrt etelä-eurooppalainen meininki...

Mua kans kiinnostaisi tuo. En usko, että kyse on pelkästään valvonnasta, koska vaikka kaikissa maissa ei ehkä valvota yhtä tarkkaan, monissa maissa kuitenkin valvotaan. Jos näkisi kattavat tilastot, voisi vähän päätellä siitä, mitkä muut maat ovat mukana kärjessä. Mä kans mietin, onko Suomessa syöty enemmän esim. vakuumipakattuja lohijuttuja tms. Tai vaikuttavatko pitkät kuljetusmatkat siihen, että kylmäketjut katkeavat helpommin?

Mun muistaakseni uusissa ohjeissa ei puhuta mitään rooibos-teestä, jota edellisessä ei suositeltu tutkimusten puutteen vuoksi. Inkivääriohjeeseen tuli tarpeellinen täsmennys, koska edellisestä sai sen käsityksen, ettei inkivääriä saa olla ruoassakaan. Samaa mieltä, olisi mukavaa, jos perustelut olisivat täsmällisiä. Vaikka sitten niin, että on yksinkertainen ohje ja lisätietoa erikseen sitä kaipaaville.
 
Löysin yhden lähteen (HS:n uutinen vuodelta 2012), jonka mukaan listeria on yleistynyt ja 2/3 tapauksista liittyy graavattuun tai kylmäsavustettuun kalaan.
 
Välipalaa :P

6663_10153890321621893_3179348070115713648_n.jpg
 
Oiii nammm!! Täällä on uunissa lohta kermaviili kuorrutuksella, kylkeen pottumuusia ja fetasalaattia. Naaaamm!
 
Mielenkiintoista tuo, että listeriaa olisi Suomessa enemmän kuin muualla! Valvonta on varmasti yksi tekijä, mutta kyllä täällä myös esim. kalan tuoreys on hankalaa muun muassa tukkukaupan suosion takia, mikä pidentää ketjuja verrattuna siihen, että kala tulisi kauppiaille suoraan kalastajilta. Vakuumipakkaus myös ilmeisesti edesauttaa listerian lisääntymistä ja suomessa kyllä vakuumipakkausta harrastetaan aika paljonkin. Interessat, kaipa tätäkin on joku tutkinut. Pitänee kaivella jossain vaiheessa :bookworm:
 
Hei!! Meillä tekis kauheesti mieli coctail-tikkuja, mutta tarviiko valmislihapullat kuumentaa ensin uunissa?
 
Takaisin
Top