Ruokarajoitukset+vitamiinit

mannikka

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2015
Elomammat 2016
Syysmammat 2016
Elomammat 2018
Yritin eilen jo vilkuilla ja palauttaa mieleen mitä kaikkea raskaana ei saa syödä.. Ainakin pehmeät pastöroimattomat juustot, hauki, pellavansiemenet, maksa, raaka liha (myös medium ) ja tyhjiöpakatut tuotteet oli kieltolistalla. Lakritsan, salmiakin ja kofeiinin saantia on rajoitettava.

Vitamiineistä foolihappo on tärkein. Raskausajan monivitamiinia suositellaan myös.
 
Mä kun soitin eilen neuvolaan niin kehotti foolihapon ja d-vitskun syöntiä. Mä oon jo yrityksen alusta syöny Multivitan raskaus ja imetys-vitskuja.
 
Tämä onkin tärkeä aihe!

Vitamiineista mulla on ollut käytössä Femibion monivitamiinit jo raskauden suunnitteluvaiheesta saakka. Foolihappovarastot kuntoon ja tota mulle apteekista suositeltiin. Nyt kävin hakemassa vielä kalaöljytabletit ja näillä ajattelin mennä. Ruokavalio mulla pitäis olla aika terveellinen ja kunnossa.

Mutta siis noista ruokarajoituksista en edes aloita :crybaby2Näen tyyliin kaiken paitsi pyhän veden riskituotteina. Onneks oon ollu lomalla tässä, niin on ollut aikaa syynätä tuoteselosteita...

Pitkälti neuvolan ohjeilla mennään, mutta lähinnä ulkona syöminen on se mun ongelma. En voi olla miettimättä, että onkos ne vihannekset nyt hyvin pesty ja mahtoiko siinä sämpylässä nyt olla tuorejuustoa ja olikos ne pakastevihanneksia tuossa ja olikohan niitä keitetty ja ja ja ja!!! Varmaan syön vaan kotona koko raskausajan :laughing002

Mitä mietteitä muilla tosta ulkona syömisestä? Esim. lounasravintolat?
 
Leijona annosten valinnalla pääsee jo monista epäluuloista.. Esim salaatin tms sijaan keitety/paistetut kasvikset :) ja kannattaa kysyä tarjoilijalta/myyjältä jos mietityttää. Ja lihan kypsyyttä kannattaa seurata ja vaatia uus pihvi/annos jos on yhtään raakaa. Tuskin kyllä monesti tulen ravintolassa käymään raskaana..
Ainiin, majoneeseja kannattaa vältellä jos ei tiedä miten ne on valmistettu!!
 
Mä syön kala öljyä ja monivitamiineja...pitäiskö vielä lisäksi ostaa foolihappoa?
 
Mie syön tällä hetkellä 1000mikrogrammaa foolihappoa/vrk. Pienennän kyllä muutaman viikon päästä annosta :)
 
Mä syön Multivitan raskaus vitamiineja. Löytyy foolihappo ja D-vitamiini ynnä muut. Jos joku syö normivitamiineja niin muistakaan katsoa ettei oo lisätty A-vitamiinia. Terkuin mä söin sellaisia ekan raskauden alussa kunnes terkka huomautti.
 
Emböy, foolihappo on tärkeä lisä, kannattaa ostaa :) mulla teratologiselta sitä suositeltiin ja muutenkin suositellaan yleisesti. Olikos se niin, että ehkäisee sikiövaurioita vai mitä, ääks, googleen --->
 
"Foolihappo
B-ryhmän vitamiineihin kuulvan folaatin (ravinnossa esiintyvä muoto) ja foolihapon (vitamiini valmisteissa oleva muoto) riittävä saanti on tärkeää sikiön normaalin kehityksen kannalta. Riittävän foolihapon saannin on useissa väestöpohjaisissa tutkimuksissa todettu vähentävän synnynnäisten epämuodostumien vaaraa.

Erityisesti hermostoputken sulkeutumishäiriöt on kiistattomasti yhdistetty vähäiseen foolihapon saantiin. Riittävä foolihapon saanti vähentää näiden vaikeiden epämuodostumien esiintyvyyttä jopa 70 prosenttia." Hus:in nettisivuilta :)
 
Mulla raskaus ei muuta millään tapaa ruokailuani. Okei pihvin tilasin kypsänä ja hyi saatana mitä kumia. Eli pihvit saa nyt jäädä, mutta muuten en osaa stressata lainkaan. Kauhea kasa lisäravinteita menee aamuisin ja iltaisin.
 
Foolia menee tällä hetkellä 1200mikrogrammaa. Pudotan sitä viikon seitsemän jälkeen :)
 
Mulla on taas ajatus suhtautua rennosti syömiseen kuten edellisessäkin raskausessa. Työni puolesta joudun jonkun verran ulos syömään ja koska en halua töissä kertoa raskaudesta, joudun valitsemaan ravintolassa järkevästi, mutta liikaa en voi valikoida tai jään "kiinni". Mun mielestä salaattia voi vallan hyvin syödä Suomessa ja itse ajattelin myös pastöroituja pehmeitäkin juustoja kuten fetaa käyttää. Tottakai järki päässä ja vakuumituotteet yms kielletyt jätän väliin. Miten muuten sushin kanssa, voiko sitä syödä???
 
Viveka, itse olen ajatellut että kasvissushia syön silloin tällöin :)
 
Mä suhtaudun noihin ruokarajoituksiin ihan vaan maalaisjärjellä. Mä syön mitä mieli tekee, mutta kohtuuden rajoissa. Ja useimmat kielletyt on muutenkin sellaisia, joita en muutenkaan saa syödä tai en tykkää :)
Ainoa vitamiini, jota syön varuiksi purkista on foolihappo. Mun mies on syntynyt suulakihalkioisena ja se voi olla periytyvä ominaisuus, joten sen ehkäisyyn sitä syön. Söin myös kahden edellisen kanssa ja kummallekaan ei halkiota tullut. Mä luotan saavani kaiken tarvittavan ravinnosta, kunhan syön riittävän monipuolisesti. Purkista tulevat kun eivät tahdo oikeasti imeytyä ja niistä saa lopulta hyvin mitättömiä määriä.
Niitähän toki suositellaan, mutta mä koen ne turhiksi.
 
Voi peppu kun mä AINA unohdan ottaa ton foolihapon, kun se olis oikeesti tärkee... Mä oon todella huono tällaisten kanssa, toivottavasti ei koskaan joudu mihinkään säännölliselle lääkitykselle. Ekan lapsen jälkeen sain minipillerireseptin, hain ne apteekista, ja lopulta todettiin miehen kanssa, että ehkäisyteho on parempi, jos en edes yritä muistaa ottaa niitä.
 
Minä aloitin myös multitabs raskausvitamiinit heti yrityksen alettua. Lisäksi aloitin nyt maitohappobakteerit. Taitaa olla niin, että toiset vitamiinit liukenee paremmin tableteista ja toisia taas saa paremmin niitä sisältävästä ravinnosta.
 
Mä en tiedä yhtäkään vitamiinia joka imeytyis paremmin pillerinä kuin ruokavaliosta tuleva. Suurinosa noista monivitamiinivalmisteista on keinotekoisesti valmistettuja ja ne ei oikeita vitamiineja ole koskaan nähnytkään. Jos jotain valmistetta on syötävä niin kannatta valita sellainen joka on selvästi jostain kasviperäisestä valmistettu. Noista keinotekoisista imeytyy parhaimmillaankin ihan murto-osa ja käytännössä ne vaan poistuvat virtsan mukana kropasta. Elimistö ei osaa käyttää keinotekoisia muotoja hyväksi. Normaalin ravinnon mukana tulevat vitamiinin kroppa taas osaa käyttää luonnollisesti hyväkseen ja käyttää kaiken mitä saa ja vaan turha ja ylimääräinen poistuu elimistöstä.

Aiheesta löytyy netistä paljon kunnollista tutkimustietoa.
 
Eihän ne vitamiinit purkista niin kauheen hyvin imeydy, mut kannattaa niitä syödä jos on ruokarajotteinen tai ei pysty pahoinvoinnilta syömään monipuolisesti..
 
Mää syön minisunin multivita mamaa niin luotan että saan siitä ja ruuasta sen kaiken tarpeellisen
 
Takaisin
Top