Ruokarajoitukset+vitamiinit

Jamsu onko siulla tullu huono olo noitten vitamiinien syömisen jälkeen? Itse söin noita esikon raskauden alussa kunnes hokasin et laatta lens aina sen vitamiinin jälkeen, mutta ei niinä aamuina kun unohtu ottaa..
 
JamSu mä syön samoja vitskuja ja luotan myös, että saan kaiken tarvitsemani niistä ja ruokavaliosta. Mulla ei ainakaan oo tullut pahaa oloa noista vitamiineista..
 
Mulla oli yks toinen vitamiini mistä tuli aina tosi huono olo ja sitte ku vaihdoin nuihin nii ei tullu. Niin se varmaan voisit olla että kaikki vitamiinit ei välttämättä passaa..
 
Voihan se olla et jotkut ei vaan passaa.. Miulla on nyt ihan tavallista monivitamiiniä, ilman A-vitamiinii. Lisänä sit foolihappo. Rautatabletteikin on jo valmiina.. Tuli popsittua keväällä.
 
Mullaki taitaa ainaki jokunen tabletti rautaa olla valmiina :D Kaikkia jääny edellisestä raskaudesta
 
Edellisen raskauden, josta ei sitten vauvaa tullutkaan, aikana hermoilin kaikenlaisista rajoituksista. Mua hämmensi se, että eri maissa annetaan niin erilaisia ohjeita: esim. Suomessa ei saa juoda yrttiteetä, mutta Saksassa sitä suositellaan. Tanskassa kehotetaan olemaan meikkaamatta, ja Ruotsissa ei saa syödä tonnikalaa. Japanissa ei suositella vihreää teetä.

Tuttu lääkäri kehotti luottamaan Suomen suosituksiin, mutta oikeasti yritän tehdä jonkinlaista kompromissilistaa Suomen ja asuinmaani sääntöjen perusteella.

Odecca, en ole asiantuntija enkä muista lähdettä tai sen luotettavuutta, mutta jossain olen törmännyt tietoon, jonka mukaan keinotekoinen foolihappo imeytyisi folaattia paremmin. (Tuo siis saattaisi olla poikkeus, joka vahvistaa säännön.)
 
Eihän ne suosiittelee täälläkään kovin paljon syömään tonnikalaa. Sen purkin takia.

Ite aattelin mennä maalaisjärjellä noitten rajoitusten kanssa. Luojan kiitos, että joulu meni jo. :D
 
Joo, Viipsukka, kalalajeja pitää vaihdella, mutta mä opin syksyllä myös tsekkaamaan tonnikalapurkeista lajikkeen, koska kaikissa maissa tonnikalarajoitus ei liity vain purkkiin ja lajeissa oli eroja. En vain enää muista yksityiskohtia.

Maalaisjärki on hyvä. Yritän etsiä sitä itsestäni, ja siksi rakennan kompromissilistaakin. :wink THL kuulemma kehottaa jättämään kaikki pehmeät juustot, mutta meillä ohjeistetaan, että esim. pastöroidusta maidosta valmistettu feta on ok, mutta sini- ja valkohomejuustot eivät. Siksi sallin fetan myös itselleni. Mutta jokainen tekee nämä ratkaisut itse: ymmärrän sekä rennompia että tiukempia ruokavalioita.
 
Auraa oon syöny ihan huoletta. Castelloa myös vaikka ei oo suomalaista :)
 
Joo, on se. Sitä täältä ei toki saa, mutta vastaavia pastöroituja kyllä on. En tiedä, miksi pastörointi ei homejuustoissa joidenkin mukaan riitä. Toisaalta kuumennettuna saa nauttia, joten gorgonzolakastikkeet eivät siis joudu pannaan! Vajaan parin viikon päästä on lääkäri, ja kysyn siltä näistä ruokajutuista.
 
Mä oon ymmärtänyt, että pastöroituihin pehmeisiin juustoihin pääsee listeria helposti livahtamaan uudelleen ja se bakteeri pystyy siinä tuotteesaa elämään. Pahintahan on syödä tyyliin jouluna kuudetta päivää samaa ruokaa jääkaapista, kuten esim. meidän anoppilassa tehdään. Arvatkaa olinko hermona kun edellisen kohdalla oltiin joulun jälkeen niillä pitkään kylässä ja joka päivä lämmitetään uudelleen ne samat ruoat...
 
Maalaisjärkeä kannattaa käyttää... Kyllä mäkin fetaa syön salaatissa jne. Tietysti on hyvä välttää sellaisia, jotka ihan selkeästi on kiellettyjen listalla.
 
Mä pohdin täällä et mites tuon itsetehdyn tuorejuuston kanssa, kaipa sitä uskaltaa syödä. Sain kaverilta ohjeen ja ajattelin kokeilla josko maistuis.
 
Fetaa mäkin oon vielä syöny, homejuustot oon jättäny pois.. Ja kyllä varmaan syönkin raskausajan vähän fetaa salaatissa, en siitä pysty luopumaan :D
 
Vaikka kokki olenkin niin silti nää ruokarajoitukset on ihan uus juttu. Aattelin että riittää kun ei vedä huumeita, viinaa ja tupakkaa. Onneks niistä mikään ei oo mitään raskasta luopumista ja kahviakaan en juo. Ostin kans jotain raskausajan vitamiinimixiä. Sen varmaan pitäs riittää vitamiinien osalta. :)
 
Vähänkö on hölmö olo kun oon juonu tuota imetysteetä ettei maito loppus ja nyt vasta älysin tarkistaa niin eihän sitä saa juoda raskaana! No eiköhän toi pussi säily syyskuulle..
 
Mulla menee raskausajan monivitamiini ja 4mg foolihappoa lisänä. Itse myös ruokarajoitusten+vitamiinisuositusten kanssa yritän soveltaa kahden maan suosituksia. Asutaan ulkomailla, mutta käydään usein Suomessa.
 
Kärpänen, me kans reissataan aika paljon kahden maan väliä, mutta ajattelin, etten sotke Suomen neuvolajärjestelmää raskauteen, vaikka Suomen sosiaaliturvaan vielä kuulunkin. Menen lääkärille reilun viikon päästä. Ehkä sitten saan jonkun virallisen suosituslistan (johon sitten lisään suomalaiset kolme kuppia kahvia ja 50 g lakua, jos on ihan pakko saada).
 
Takaisin
Top