Ruokajutut

Kaikista Suomessakaan valmistetuista tuotteista ei voi tietää, onko niissä käytetty suomalaisia munia. Vaikka toisaalta voisi kuvitella niin kun munat kumminkin täällä on melko halpoja... Jos taas ravintola tekee majoneesit itse, niin luulisi, että se nyt ainakin olisi tehty ihan suomalaisista munista ja näin ollen riskin pitäisi olla olematon.
 
Amarillo ainakin tilasi majoneesit tai ainakin sen pohjan.En tiedä oliko suomalaista.
Oon muuten välillä epähuomiossa maistellut taikinaa missä kananmunaa et kaikkee tekee vanhasta tottumuksesta vahingossa.
 
Mä oon jättänyt väliin kaikki majoneesit. Eli esim. ravintolassa pyydän annoksen ilman majoneesia ja huomautan, että ei saa muutenkaan olla annoksessa raakaa kananmunaa (monissa kastikkeissakin on).

Suomalaisen kananmunan salmonellariski on pieni, mutta jos käytössä on esim. ulkomaisia valmiskastikkeita tai ulkomaista raakaa munaa, salmonellan riski on ihan todellinen.
 
Annin_eka noista majoneesesita ei teidän aina, koska ravintolat voivat hyvin käyttää ulkomaisia munia. Jos itseä epäilyttää niin jättää majoneesit syömättä. Tosi jos itse tekee suomalaisista munista niin silloin riskit ovat pienemmät. Suomalaisissa kanamunissa ei salmonellaa juuri ole, sillä käyvät tarkat seulat läpi ja jos erästä löytyy salmonellaa ne ohjataan sellaiseen käyttöön jossa ne kuumennettaan yli 80 asteeseen tai tuhotaan.

Mää oon vedelly hyvällä omallatunnolla majoneesia naamaan, sillä määrät on aika pieniä loppupeleissä(munaa annoksessa on minimaalinen määrä) ja omassa tiedossa ei ole yhtään salmonella tapausta joka johtuisi juuri majoneesista. Esim Hellmann's: in valkosipulimajoneesia ja lidlistä ostettua valkosipulimajoneesia oon laittanut vähän sinne sun tänne.
 
En minäkään oo tuon kanssa ollut mitenkään hysteerinen. Suomessa riskit ovat kyllä pienemmät. Toki jos on esim. hampurilaisesta kyse missä majoa on selkeästi niin mietin tarkemmin. Hese on onneksi turvallinen valinta siinä suhteessa kun ne tekee majoneesit itse omassa tehtaassa Suomessa. Enemmänkin ulkomailla ruokaillessa saa olla tarkkana. Kerran oon pihviä syönyt raskausaikana ja vähän harmitti pyytää se kypsänä kun mediumia on tottunut syömään mut näillä mennään :)
 
Nyt iski pahan.Kaupas katoin kaikki sulatejuustot missään ei lue et pästoroitu maito eli eikö niitä voi syödä?Lukee vaan juusto ja perässä suluissa aineet kuten maito mut ei mainita pästöroibtia
 
Mä en oo uskaltanu syödä mitään sulatejuustoa. Aamupalajuustoa oon kuolaten katsonut vierestä kun mies on syönyt. :grin
 
Pikkupapunen, en muista mikä se on niistä Aamupalajuustopaketeista, siis mikä rasvaprosentti, mutta yhdessä lukee, että käytetty maito on pastöroitua. Oon Valion sivuilta muutenkin tutkinut, että kaikissa niiden tuotteissa juustoja myöten maito on pastöroitu eli turvallista.

Ulkomaiset Creme Bonjourit, Creme Fraichet yms. oon jättäny väliin. Niissä ei lue mitään pastöroinnista, eli tuskin ovat raskaana olevalle absoluuttisen turvallisia.
 
Kyllä valion sulatejuustot on turvallisia. Neuvolastakin antoi sellasen Valio-plakaatin. Itse olen syönyt Valion tuorejuustoakin esim. kuppikakun kuorrutteessa (paras ystäväni teki lapsensa synttäreille aivan taivaallisia kuppikakkuja).
Christalli: Leipäjuustoa olen syönyt niin, että olen kuumentanut sen mikrossa niin, et se kuplii (olen toivonut, et se riittää ja kyllähän paketissa lukee, et on pastöroidusta maidosta valmistettu et...). Ja aurajuustoa kuumennettuna esim. pizzoissa ja padassa. Namskis! Ainoo ehdoton himoitsemani asia, mitä oon nyt pitänyt pannassa on salmiakki ja lakritsi (täältä landelta ei saa sushia, enkä itse ole viitsinyt valmistaa... :grin) . Juustot kuitenkin saa kuumennettua, niin himon saa kätevästi tyydytettyä jossain muodossa. Ai niin, flunssassa hyväksi havaitsemani tuote, inkivääri, on valitettavasti pannassa. Ennen oli tapana raastaa sitä teehen flunssaisena.
 
Eikös myös pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot (eli juurikin tuorejuusto ja sulatejuusto) ole "kiellettyjä" raskaudessa? Oli sitten suomalainen tai ei. Toki sitä en tiedä voittaisiko helpommin Lotossa seitsemän oikein kuin saisi niistä listerian, mutta riskihän niissäkin on aina olemassa. En oo siis tähän mennessä syönyt mitään tuorejuustoa tai sulatejuustoa. :rolleyes:
 
Jotenkin ajattelen, et kyl sen listerian varmaan likaisista ruoanvalmistus tai vaikka -tarjoiluvälineistä herkemmin saa kuin esim. juuri avatuista Valion tuorejuustoista. Toki riskit kannattaa minimoida, mut itse ajattelen, et kun parhaansa yrittää, kun on ottanut asioista selvää, se riittää ja turhaa panikointia kannattaa välttää ihan oman henkisen hyvinvoinnin vuoksi.
 
Se on Valion oma mielipide heidän omien juustojensa turvallisuudesta. :bag: Eviran mukaan raskaana olevan tulee välttää pastöroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja kuumentamattomina ja niillä ohjeilla olen itse mennyt. Toki kuten sanottua, riski on varmasti olematon, mutta silti olemassa. Eikä mulle henkisesti tee tiukkaa olla yhdeksää kuukautta ilman tuorejuustoa. :grin
 
Jep, kukin tyylillään. Kyllähän tuossa Valion esitteessä varmasti on mainontaakin, mut mulle neuvolan th antoi sen suoraan käteen.
 
Listeria ei automaattisesti ole pehmeissä juustoissa, ne ovat siellä kiellettyjen listalla koska toimivat oivana kasvualustana listerialle. Eli jos käyttää puhtaita välineitä eikä kylmäketju katkea niin riski saada listeria esim tuorejuustosta on minimaalinen. Ja kuumennettaessa se mahdollinen listeria kuolee siitä. Mutta tosiaan vasta avatussa tuorejuusto ym purkissa sitä ei ole, eikä jos välineet ovat puhtaat millä sitä otetaan.
 
Tiedän kyllä, että riski on minimaalinen ja varsinkin uskon, että esim. Valion tuorejuustossa lähes olematon, mutta mun pointti oli se, että riski on kuitenkin olemassa ja siksi se sinne listallekin on laitettu. Jos menen vahingossa jossain syömään jotain, missä on tuorejuustoa, en saa siitä mitään hengenahdistustasta, mutten myöskään sitä ihan tietoisesti suuhuni laita. Musta myöskin th:n tehtävä on kertoa, että riski on olemassa, mutta ainakin Valio tiedottaa, että heidän omasta mielestään heidän omissa juustoissaan se on olematon ja jokainen saa käyttää asian suhteen omaa harkintaansa.

Eiköhän nää oo näitä jokaisen omia valintoja, kuten on jo aikaisemmin todettu!
 
Muokattu viimeksi:
No valio mainostaa ehkä turhaankin kaikkea ja varsinkin omia tuotteitaan muita peremmiksi. Siksi osassa neuvoloista ei jaeta enää minkään yrityksen sponssaamia tai tuottamia lehtisiä ym, sillä totta kai yritykset yrittävät ohjata asiakkaiden ajattelutavan heille suotuisaksi. Tästä syystä esim liberolaukkuja ei enää jaeta synnärillä eikä Ainun paketteja neuvolasta, koska piilomainostavat omia tuotteita liikaa ja ohjaavat äidin ostamaan omia tuotteita.

Niin no jokainen päättäköön mitä syö ja mitä ei, mutta suurempi riski saada se listeria on likaisista keittiövälineistä tai tuotteesta jonka kylmäketju katkeaa ja tuotetta otetaan huonosti pestyllä lusikalla tms. Lisäksi listerian saa helposti jälkisaastumisena, eli kertaalleen kypsennettyä tai kuumennettua ruokaa käsitellään likaisella ottimella tai ruokaa käsitellään vielä kypsennyksen/kuumennuksen jälkeen esim siivutetaan, leikataan jne.

Eviran tekemissä pistokokeissa riskielintarvikkeisiin lakisääteisen raja-arvon ylitti 2% tuotteista, ja nämä ylitykset olivat lähinnä tyhjiöpakatuissa kaloissa. Suomessa kuitenkin ollaan aika tarkkoja noista ja niitä seurataan säännöllisesti Eviran puolesta ja omavalvonnalla. Suomessa on 20-45 listerioositapausta(raportoidut) vuodessa, joista 0-5 on raskaanaolevia.
 
Mitenkäs toi pellavaöljy? Tajusin äsken, et margariinissa on sitä, mut oliko se nyt niin, että vain siementen käyttöä on rajoitettu kadmiumin takia, ei öljyn? En jaksa muistaa. No, en nyt edes suuria määriä margariinia vedä, mut kiinnostaa silti.
 
Takaisin
Top