Ruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keitin tänään oman omenapuun happamista omenoista sosetta. Poika kun näki omenat pöydällä niin Tottakai halusi maistaa. No minäpä kuorin yhden omenan hänelle ja ajattelin, että ei sitä kuitenkaan syö kun on niin hapan... Noh, hänpä pistelikin menemään. Haukkaili minipalasia kahdella hampaallaan ja nuoleskeli innoissaan. Leikkasin vielä pieniä palasia pöydälle ja niitäkin pisteli nätisti poskeensa. :) Kyllä nyt meni vitamiinit talteen.

Meillä on edennyt tuo sormiruokailu. Aikaisemmin Ilona yökkäsi kaikesta. Eilen söi kurkkua ja banaania. Minä jännitin vieressä että koska rupee yökimään, mutta kerran yökkäsi ja sylki palasen keskelle pöytää :D Pikku hiljaa siis täälläkin edistystä isompiin palasiin :)

Meillä poika on alkanut nirsoilemaan sormiruokaa. Koskettaa kielellä vähän ja heittää sitten pois. Eilenkin lopulta soseutin sormiruoka-annoksen ja tarjosin lusikalla niin johan kelpasi:rolleyes:

Mitähän tuo ruokien heittely tosiaan meinaa.. Meillä on ruvennut tekemään samaa. Ottaa vähän suuhunsa ja sit viskasee lattialle. Ihana keräillä joka paikasta muussaantuneita hedelmänpaloja. Lattiaa sais pestä koko ajan ja johonkin piiloon jää kuitenkin paloja kuivumaan.. Ihmeen kauas saa sitä ruokaa siroteltua. Taitaa heitellä itselleen makupaloja joita voi sit lattialla ollessaan imeskellä :D

Mä oon laittanut syöttiksen alle sellasen Tupperin leivonta-alustan. Ei ole kovin iso mutta riittää nykyisellä sotkemisella. Aiemmin, kun sotkua tuli enempi käytin sanomalehteä. Meilläkin poika välillä heittelee ruokaa lattialle. Olen sitten nostellut takasin tarjolle, jos osuu siihen puhtaalle alustalle.

Meillä ongelmana on syöttiksestä pois pyrkiminen. Poika nousee seisomaan ja koittaa siirtyä tarjottimelle (kiinni syöttiksessä) istumaan tai kiivetä pöydälle. Olen korkeintaan pari kertaa laittanut hänet takaisin istumaan ja lopettanut ruokailun sitten kesken, jos jatkaa.

Meijän syömäkone maiskuttelee kokoajan suutaan,ensin syötän hälle oman ruokansa+leipapalan ja kun otan oman ruokani niin johan se suu maiskuu taas:joyful: eilen sitten annoin hänen maistaa tavallista lasagnea ja toinen ihan suuttui kun tarjoilu loppui:smiley-angry016 no tänään hän sitten kerjäsi veljeltään raejuustoa ja ihan kaksin käsin ahmi sitä kitusiinsa :p:grin katotaan nyt miten vatsa mahtaa reagoida maitotuotteeseen,en ihan vielä olisi halunnut antaa...:eek:

Innokkaasti oon tehny kaikkia vauvanruokia mutta itteeni nuo tutut samat jo kyllästyttää, lasta tuskin. Tänään tein sosetta jossa soijarouhetta ja huomenna sellaista jossa vähän raitajuurta ja sit kokeilen jotain jossa kookosmaitoa ja toista jossa punaisia linssejä. Teen itsellekin ekaa kertaa linssi-tomaattikeittoa.

Kokeilitko Anjuska muuten sitä maa-artisokkaa sillon aikasemmin kesällä? Muistelin että olit sie joka siitä kyseli? Mietin vaan miten pienen maha kestää jos sitä antais, äiteellä ois sitä omalla kasvimaalla..

Joo on syöny useasti ja hyvin maistui. Ei se oo voimakasta mielestäni. Meidän tytöllä ei ole mennyt vatsa mistään sekaisin. Ja siis itse maistan soseet, ja siihen perustan arvion.

Meidänkin neidin vatsa kestää näemmä mitä vaan, ei aiheuttanut raejuustokaan mitään. Uskon että kestää sitten aikanaan ihan maidonkin. Onko joku jo virallisesti aloittanut maitotuotteet? 10kk on vissiin se nykyinen suositus.

Meidän neiti sai kaadettua tänään ruokapöydässä isänsä piimälasin ja jotenkin hoksas heti laittaa eka kätensä piimään ja sitten äkkiä suuhun! Aloitteli siis hapanmaitotuotteita jo ihan oma-alotteisesti... Ajattelin ootella vielä kuukauden ja sitten alotella varovasti piimän ja raejuuston, ihan luvan kanssa.

Eevis4 oliko siis niin että raejuustoo saa jo antaa? Vai pitikö sitäkin ootella kymmenkuiseks?

En muista, valvominen tekkee tehtävänsä!

Heh, ei kai sitä olisi vielä saanut antaa,mutta tyttö kerjäsi veljeltään ja sai sitten sitä maistella (rohmusi kaksin käsin) nyt oon antanut ihan vähän naposteltavaksi kun vatsa näyttäs kestävän. Tuskin se määrä, lusikallinen, mitä oon antanut on mitenkään vaarallista.

Minä vielä pari viikkoa odottelen ja sit saa maistaa piimää ja viiliä. Poika on alkukuusta syntynyt, joten kohta se 10 kk paukkuu.

Tää on taas niin tätä. Lusikalla ei kelpaa mikään. Itse pitäis saada syödä. Sehän on aika hankalaa tuo puuron syöminen ilman aikuisen apua. On nyt sit turvautunut johonkin leikkikaluun tai kippoon/lusikkaan että saan syötettyä edes iltapuuron kunnon annoksen. Muilla ruuilla saakin syödä sitten itse, kun ei syöttäminen kelpaa ja minä en haluaisi että ruokapöydässä on leluja. Tänään tein keittoa ja kauhoin sitä myös pojan lautaselle sellaisenaan. Hyvällä halulla söi käsin kaikki vihannekset. Sipulipalat oli erityistä herkkua. Noh, käyhän se niinkin. Kai sitä lusikkaan voi sit opetella kun se ruoka pysyy siinä suuhun asti. Se on"minä itte" - vaihe nyt sitten.

Meillä on kans toi vaihe. Ei huvita puuroa tarjota, kun se lentelee ympäriinsä ja jos ei lusikalla niin omat kädet tunkee sinne puurokippoon! Ja siis ojennan sen kipon pojan lähelle, koska muuten hän kiipeää pöydälle ite hakemaan sitä... :rolleyes: Syödään sitten jotain vähemmän liisteröivää, kuten apinaeväitä ja pussijogurtteja tms. Mitä nyt sattuu löytymään. Oon kyllä alkanut jo aika lailla luovuttaa ton iltapuuronkin syöttämisen kanssa.

Oltiin tänään pojan 9 kk päivän kunniaksi ravintolassa syömässä. Vanhemmat sai melko rauhassa nautiskella neljän ruokalajin menun ja lasit viiniä samalla, kun poju nakersi höyrytettyjä kasviksia. Jonkin verran härväämistä toki, mutta tosi hyvin jaksoi poika olla. :)

Meillä menee nyt pelkästään mannapuuro. Muut puurot ei kelpaa.
Lusikalla soseet ei oo enää mikään menestystarina, tyttö lyö kädet yhteen silleen että lusikka jää sinne väliin. :s ollaan sitte siirrytty pelkkään sormiruokailuun. Kippaan eväät tohon syöttiksen tarjottimelle ja siitä ne ruuat häviää joko tytön tai koiran suuhun, kaverille kans ;)

Meillä ei nyt puurot uppoa. Ihan sama mitä puuroa tarjoaa. Iltapuuro vaihdettiin ruokasoseeksi, mutta aamupuuroa en lähde periaatteesta vaihtamaan. Aamulla on puuroa tarjolla. Piste. Saattavat syödä huimat neljä lusikallista.

Olen antanut satunnaisesti niitä "piltin" 5kk ikäisille tarkoitettuja jogurttisoseita ja toinen on nukkunut sen jälkeen yön suht levottomasti. Samoin kävi, kun laitoin marjasoseen sekaan pari teelusikallista maustamatonta jogurttia. Maistuu kyllä ja hyvin, mutta ei näemmä sovi. Itselläni on laktoosi-intoleranssi samoin äidilläni..ettei vaan olis toinen saanut "perinnöksi".

Mitä te tarkoitatte kun lapsi ei syö?
Tämä ei ole kritiikki vaan ihmettelen aidosti.
Kun meidän likka syö pääsääntöisesti niin että avaa kyllä suunsa ite kun odottaa rauhassa että on nielaissut suun tyhjäksi. Ja jos ei avaa, niin nostan otsasta leukaa/kasvoja vähän ylemmäs ja suu aukeaa aina automaattisesti. Se suusta ruuan pois sylkeminen ja pärisyttely on nyt loppunut.

Meillä yleensä suu avautuu AINA eli ei tarvi mitään "ihmekonsteja". Nyt kun eivät suostu puuroa syömään, niin suu pysyy visusti kiinni ja päätä käännetään pois lusikan edestä. Kokeilen aina kolme kertaa tarjota ja jos ei syö, niin sitten ei syö. Toki sen verran odottelen, että maistavat vähintään kaksi kertaa, että tietävät mitä olisi tarjolla..mutta tämä siis vain puuron kanssa. Kaikki muu uppoaa, vielä.

Takaisin