Ruokailu ja mitä olet syönyt?

mammamansikka: Olen täysin samaa mieltä ja mun neuvolantätikin sanoi juuri noin.

Bamse: Mun neuvolantäti sanoi myös osuvasti: "pihvihän on ihan paskaa jos se on paistettu kypsäksi" ja antoi luvan syödä mediumina, mutta mieluiten hyvätasoisessa ravintolassa, ei kotona. Tosin jos on aina paistanut pihviä kotona ja tietää mitä tekee, niin en usko, että se on yhtään eri asia, kuin ravintolassa.

Jee, siinä tapauksessa en paista ihan kypsäksi! Pihvejä on paisteltu kotona paljon, ja pakastimen lihat on isomman erän viimeiset, joten on kokeiltu ja hyväksi havaittu.

Mun käsittääkseni kaikki pastöroidut maitotuotteet on ok ☺ Ja kertaalleen olen syönyt mediumiksi paistetun pihvin hyvätasoisessa ravintolassa. Muuten en ole oikeastaan noista kielloista/suosituksista/miten kukin haluaa ne tulkita, poikennut.

Mitä tuutte syömään jouluna?
Me ollaan menossa jouluksi anopille kylään. Ja ajateltiin kertoa raskaudesta vasta siellä. Nyt vähän murehdittaa, että mitä ihmettä tulen syömään siellä.

En syö silakoita, enkä muita raaka-kaloja. Alkupalana on siis perus sillit, graavit, mädit jne. En myöskään syö kinkkua. He eivät myöskään aijo tehdä laatikoita. Joten olen vähän ihmeissäni että mitä sitä jouluna sitten syön.

Mitäs te muut syötte jouluna?

Hei!

Meillä vanhemmat ovat tienneet raskaudesta alusta alkaen, joten sikäli ei ole ongelmaa, ja pidän myös kinkusta. Graavikalat ja mädit jäävät minulta tänä vuonna väliin, mutta onneksi rosollia voi syödä ja joululimppua juustolla.

Entä jos ostat/teet mukaan jotain itse ja suuren uutisen kerrottuanne kaivat kylmälaukusta omat eväät esiin :happy: ? Esim. poronpaisti tai muu kiva liha, jonka saisi vielä kaupasta tai joulutorilta valmiiksi tehtynä? Lämminsavulohi? Suolaliha leivälle kalojen sijasta? Jos kaupungissa on joku kokkikoulu/ammattikoulun ravintolapuoli, heiltä saattaisi saada ostettua hyviä laatikoita, jotka maistuvat kotona tehdyiltä.

Itsellä on kyllä tullut vahingossa pari hutia ja on tullut syötyä ohi suositusten. Vähän murehdin sitä mutta syöty mikä syöty. Ja toisaalta tajusin senkin että ei tässä voi itseään kaikelta varjella, listerian voi saada kotoakin jos on saadakseen. Eihän tässä muuten voi syödä enää mitään jos sitä liikaa pelkää. Mutta tiettyjen juttujen kanssa aion olla tarkempi jatkossa ettei tarvitse turhaan huolehtia (johon minulla on muuten taipumusta) :)
Jouluna jätän kalat, maksalaatikon ja pehmeät juustot syömättä. Muuten aion syödä normaalisti :)

Niin joo tuo juustopuoli. Pitää varmaan ostaa Manchegoa tms. kovaa juustoa itselle herkuksi, briet ja muut homejuustot jää mullakin väliin.

Meillä on niin yksinkertainen joulupöytä ettei sieltä edes löydy mitään mitä ei saisi syödä. Ei kukaan tykkää kalasta, erikoisjuustoista sun muista. Huoletta voi syödä mitä tykkää :)

Ihan perus jouluherkut ja joulupöydän antimet kuin tähänkin asti . Määrällisesti niin vähän esim. Maksaa ettei mitään haittaa :)

Söin maksamakkaraa yks päivä leivän päällä kun teki niin hitosti mieli. Kuinkahan vaarallista maksamakkara on? Uskaltaakohan sitä väliin syödä vai pitääkö jättää kertaluontoiseks sen maistelu? :happy:

Itseasiassa lääkäri sanoi, että jos maksaa tekee mieli niin sitä voi kylläsyödä esim.kerran kuukaudessa eikä siitä mitään haittaa ole :) äidin tekemä maksalaatikko on mun herkkua joulupöydässä, joten ehkä sitä voisin hyvillä mielin maistaa :)

Edit.
Hilpertti, hyvää tietoa tuossa linkissä! Siellä tosin kehotetaan välttämään maksalaatikkoa kokonaan :/ äh, ehkä se on sittenkin parempi jättää väliin tänä vuonna.

https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet
"Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan korkean A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuden lisäämän epämuodostuma- ja keskenmenoriskin vuoksi. Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta."

Katoin, että maksalaatikossa on maksaa suunnilleen saman verran kuin maksamakkarassa, niin itse uskallan syödä sitä yhtä paljon.

Kuinka paljon kaupan maksalaatikossa ylipäätään on maksaa. Luulen et se on jotain ihan muuta.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden kayton rajoitukset/maksan ja maksaruokien kaytto/maksan kaytto raskauden aikana
Tuolla oli hyvin kerrottu maksan käytöstä. :)
Niin mäkin ajattelin et siinä on varmaankin niin vähän ettei se haittaa jos sitä joskus silloin tällöin laittaa vähän leivän päälle. Kun sen käyttö ei mulla todellakaan mitään jokapäiväistä ole. Muussa muodossa maksaa inhoonkin paitsi maksalaatikkona joten ei ole ongelma että sitä pitää välttää... Hyvää tietoa tossa linkissä :)

Kaikkia muita jouluherkkuja aion syödä, mutta kylmäsavulohen jätän väliin.
Ja punaviinin vaihdan alkoholittomaan, joten saan viiniäkin ruoan kanssa :)

Mä aattelin juoda joulupöydässä ihan tavallista punkkua muutaman sentin lasista ja syödä ihan kaikkea jouluruokaa tosin niitä raakakaloja ei muutenkaan meillä joulupöydässä ole eikä tule :) Ja jos joku kauhistuu tai paheksuu viinin juomista niin kyse ei oo ees juonnista vaan ihan muutamasta suullisesta ja esim. Keski-Euroopassahan viiniä juovat raskaana olevatkin tyyliin joka päivä eikä lapset oo mitenkä epänormaaleja :D

Onks kukaan vielä maistanut maistuuko alkoholiton punaviini yhtään normaalille?

Takaisin