Mun mielestä on joo tosi hyvä, että vältetään turhia riskejä MUTTA jos haluaa olla tarkka niin kannattaa myos vähän selvittää miksi joku on ns. kielletty. Esim. suomalaiset suurtuotantojuustot on KAIKKI sallittu myos kypsentämättominä (AURA, levitettävät tuorejuustot.ym) ja kaikki ulkomaalaisetkin jopa pastoroimattomat kunhan ne on kunnolla kuumennettu ruokaan.
Ite en esim. syo vakuumiin pakattua kalaa mitään, mutta syon jouluna kun mun kokkimies tekee taatusti tuoreesta lohesta itse graavia. Listeriariskin takia tosiaan vakuumipakatut on kielletty, kun niissä ehtii bakteerit lisääntymään ihan toisella tavalla.
Listeriariski on muuten salaatissakin jos se ei ole kunnolla pesty
Tuoretta inkivääriä voi ihan huoletta syodä jossain aasialaisessa ruoassa (tai esim. mausteena joulupipareissa) se on siellä kieltolistalla koska inkivääriVALMISTEITA (esim. ravintolisäkapselit) ei ole raskausaikana tutkittu tarpeeksi.
Maksamakkaraakin voi syodä aika rauhassa rajana oli max 100gr/krt ja max 200gr/viikko (EVIRA)
Ite jätin tietty alkoholin kokonaan, en muutenkaan tupakoi. Kuumennan kaupan pakastemarjat enkä syo tosiaan niitä vakuumikaloja.
Selvittelin kunnolla lääkärin kanssa näitä ekan raskauden aikana, kun sen verran ihmeellisiäkin ohjeita liikkuu...