Ruokailu ja mitä olet syönyt?

Naanak ei mitään hätää ,ei siihen niin herkästi listeriaa tule saatika muitakaan myrkkyjä. On ne kaupassakin ei kylmässä säilytyksessä välillä vihannesosaston keskellä

Jos tuorejuustoa laittaa lehtitaikinan sisään ja tekee ns. itsetehtyjä pasteijoita > paistaa 200asteessa vähintään 15min, niin eikös sen pitäis olla jo niin kuuma, että uskaltaa turvallisesti syödä? :)

No luulis olevan. Mutta eikö kotimaiset oo pastöroituja? Vai miten se nyt meni.. Ite kuitenki käytän valion tuorejuustoa juustokakuissa, joita ei paisteta. Eikä siitä ole koskaan mitään tullut. En oo ees ajatellu et siitä ois haittaa..

On niitä pästöroitujakin versioita. Neuvolassa vaan sanoivat, että pitäisi välttää myös niitä. Uskoisin kuitenkin jos uuniin laitan, että pitäisi olla kuumentunut.?
singing.png
:)

En oo kyllä kuullu, että pitäs pästöroitujakin välttää ja niitä oon nyt ite käyttänyt ihan huoletta. Mutta, joo eiköhän ne siellä uunissa tarpeeksi kuumennu :)

Se on kyllä jännä, miten erilaisia ohjeita neuvoloissa annetaan. Mulle taas sanottiin, että voi syödä kaikkea pastöroitua ihan huoletta ilman kuumentamista, jopa aura-juustoa, vaikka siinä on periaatteessa hometta, mutta on pastöroitu kuitenkin.

Söin tänää ekaa kertaa salaattia sitten sen jälkeen, kun sain tietää, että olen raskaana! Entisenä salaattien suurkuluttajana tuntuu niin hyvältä pistää jotain tuoretta pitkästä aikaan suuhun, kun aikasemmin esteenä on ollut totaali yökötys edes ajatuksesta, että söisi salaattia :D

Mä alan päästä pikku hiljaa takaisin normaaliin ruokailurytmiin ja ruokiin kiinni. Tosin esim salaatti ei mee vieläkään, eikä makkara varmaan enää ikinä. Herkkuja tekee mieli koko ajan tai sipsejä ja tuc keksejä :D

Mäkin pystyn nyt syömään normaaliin tapaan. Toki joudun syödä useammin kun nälkä yllättää tappavan tasaisesti 3h välein

Mä syön ainaki ihan normaalisti juustokakkua missä on tuorejuustoa, fetaa salaatissa. Vältän homejuustoja. Ei kyl homejuustoa tee mieli tällä hetkellä. Ja sit en syö mitää kylmäsavulohta, tai graavilohta. Ihan maalaisjärjellä pärjää. Maksasta en ees välitä.

Mullakin ongelmana tuo salaatti! Nyt ajatus siitä hieman puistattaa, mutta uskoisin voivani sitä syödä. Olen aina ollut vaan melko huono esim. ruualla syömään salaattia. Pitäis vaan opetelle, kun sekin olis vain hyväksi!

Mun tekee mieli keittoja ihan valtaisasti, pitäis tehdä, muttei saa aikaiseksi :woot:

Miulle on nyt alkanut maistua salaatti plus paistettu kanafile. On kevyttä, mutta täyttävää. :) mitään raskasta ei oikein tee mieli. Leipäkin menee alas kun laittaa reilusti kurkkua päälle. Ja porkkanat!

Mua oksettaa edelleen ajatuksenakin nuo kanafileet :wtf:o_O

Ainut mikä menee on broilerin marinoidut paistisuikaleet :woot:

Minuu oksettaa taas possunfileet. Kanakin tökki jossain vaiheessa, mut ei enää..

Mun mielestä on joo tosi hyvä, että vältetään turhia riskejä MUTTA jos haluaa olla tarkka niin kannattaa myos vähän selvittää miksi joku on ns. kielletty. Esim. suomalaiset suurtuotantojuustot on KAIKKI sallittu myos kypsentämättominä (AURA, levitettävät tuorejuustot.ym) ja kaikki ulkomaalaisetkin jopa pastoroimattomat kunhan ne on kunnolla kuumennettu ruokaan.
Ite en esim. syo vakuumiin pakattua kalaa mitään, mutta syon jouluna kun mun kokkimies tekee taatusti tuoreesta lohesta itse graavia. Listeriariskin takia tosiaan vakuumipakatut on kielletty, kun niissä ehtii bakteerit lisääntymään ihan toisella tavalla.
Listeriariski on muuten salaatissakin jos se ei ole kunnolla pesty ;)
Tuoretta inkivääriä voi ihan huoletta syodä jossain aasialaisessa ruoassa (tai esim. mausteena joulupipareissa) se on siellä kieltolistalla koska inkivääriVALMISTEITA (esim. ravintolisäkapselit) ei ole raskausaikana tutkittu tarpeeksi.
Maksamakkaraakin voi syodä aika rauhassa rajana oli max 100gr/krt ja max 200gr/viikko (EVIRA)

Ite jätin tietty alkoholin kokonaan, en muutenkaan tupakoi. Kuumennan kaupan pakastemarjat enkä syo tosiaan niitä vakuumikaloja.
Selvittelin kunnolla lääkärin kanssa näitä ekan raskauden aikana, kun sen verran ihmeellisiäkin ohjeita liikkuu...

Ei noissa ruokavaliorajoituksissa pysy millään mukana. Olin järkyttynyt, kun plussattuani kävin lukemassa listaa neuvolan sivuilta. Kilometrin mittainen.... olin kuvitellut että graavikala ja alkoholi jäis pois ja siinä se :)

Useamman kerran olen jo lipsunut, mm. tuorejuustoa vieraspaikan tarjoiluissa, mätiä pikkujouluissa ennen kuin tajusin, että se vastaa raakaa kalaa, inkivääriä, jne. Onneksi ei ole mitään tullut. Ja kun huolettaa, niin yritän ajatella, että ei mulla ole ennenkään mitään ruokamyrkytyksiä tullut Suomessa.

Ja tätä ketjua lukiessani taas järkytyin, kun tajusin, että pihvikin pitäis paistaa kypsäksi!! Olen raa'an pihvin syöjä (siis pinta paistettu nopeasti kiinni, sisältä raaka) ja pakkasessa olisi pari sisäfilepihviä. Tietoinen riski ja hyvä pihvi, tai mun makuun pilalle paistettu kallis pihvi, arghh.

Joulu menee joka tapauksessa ilman graavilohta, vaikka pihvit söisinkin raakana. Onneksi tykkään myös kinkusta :happy093

Takaisin