Ruoka ja juoma raskausaikana

N

Nelliu

Vieras
Olen seurannut nyt raskausaikana elintarvikkeiden turvallisen käytön ohjeita raskaana oleville, mutta kuullut myös monista ruoka-aineista ka juomista listan ulkopuolelta joita tulisi välttää. Viimeksi sain kauhistelua osakseni juodessani sokeritonta limsaa ja myös muita hiilihapotettuja juomia tulisi kuulema välttää. Oletteko te jättäneet hiilihapolliset juomat pois? Minun on tehnyt tehnyt etenkin huonovointisena mieli sokeritonta ananas jaffaa.

Muita ruokia ja juomia listan ulkopuolelta joista olen kuullut ovat kofeiiniton musta tee, selleri sekä kaupan coleslawsalaatti keltuaisen takia, vaikka olen ymmärtänyt että näissä käytettäisiin keltuaisjauhetta.

Yritän edelleen noudattaa listaa suosituksista ja syödä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta muilta kuulleet jäävät herkästi kalvamaan.
 
En ole ehkä paras esimerkki, kun lapsi ei ole vielä syntynyt ja toisella kolmanneksella mennään, mutta en ole jättänyt pois mitään näitä "huhupuheisissa" olevia suosituksia, olen juonut hiilihapollisia juomia, selleriä jne. Tarkin olen ollut lihan ja kalan suhteen, sekä juustojen. Muuten olen syönyt esim sushia (ei raakaa kalaa) ja säilöttyä inkivääriä.
 
Itse pyrin raskaana ollessani syömään niiden virallisten suositusten mukaan. (Tosin saatoin kuopusta odottaessakin syödä joskus vähän lakritsia, mutta tällaiset oman harkinnan mukaan.) En ole koskaan kuullutkaan ettei saisi juoda hiilihappoja tai mustaa teetä tai syödä selleriä tai coleslawsalaattia. Limassa nyt saattaa hiilihapot jollain närästää, mutta jos sinulla ei närästä niin en näe ongelmaa. Jos se auttaa pahoinvointiin, sitä parempi. Yrttiteet on "ei suositella" listalla, mutta kofeiiniton musta teehän taitaa kuitenkin olla tehty teen lehdistä? (En ole tuotteeseen tutustunut.) Ja kyllä teetä saa juoda. Ja keltuaisjauhe käsittääkseni pastöroidaan, joten siitä ei voi saada salmonellaa.
 
Jäin miettimään limuista, että kyllähän niiden kanssa voi olla pää pyörällä. Itselläni ainakin olisi. Sokeria ei tulisi käyttää liikaa, limussa sitä on paljon. Sitten taas sokerittomassa, ne makeutusaineet. Moni on mieltä, että makeutusaineet on paha ja varsinkin raskaana. Eli aika paljon saa miettiä ja pohtia, kumpaa haluaa käyttää jos limua haluaa juoda.
 
Jäin miettimään limuista, että kyllähän niiden kanssa voi olla pää pyörällä. Itselläni ainakin olisi. Sokeria ei tulisi käyttää liikaa, limussa sitä on paljon. Sitten taas sokerittomassa, ne makeutusaineet. Moni on mieltä, että makeutusaineet on paha ja varsinkin raskaana. Eli aika paljon saa miettiä ja pohtia, kumpaa haluaa käyttää jos limua haluaa juoda.
Totta. Pitää nyt vähentää, vaikka ne onkin olleet pahoinvoinnin pelastus.

Tuo kofeiiniton mustatee pitäisi kaiken järjen mukaan olla kyllä ok, kun on tehty kuitenkin teenlehdistä.

Voikohan quornia syödä? En löytänyt asiasta tietoa. "Sieniproteiinia eli mykoproteiinia tuotetaan käymismenetelmällä tryffeliä tai korvasientä muistuttavasta syötävästä Fusarium venenatum -punahomeesta." Vähän epäilyttävän kuuloinen tuo Fusarium venenatum.
 
Voikohan quornia syödä? En löytänyt asiasta tietoa. "Sieniproteiinia eli mykoproteiinia tuotetaan käymismenetelmällä tryffeliä tai korvasientä muistuttavasta syötävästä Fusarium venenatum -punahomeesta." Vähän epäilyttävän kuuloinen tuo Fusarium venenatum.

Vähän kuulostaa epäilyttävältä minustakin. Jättäisin itse väliin. Sekin tässä, kun korvasienet on kokonaan kielletty raskaana myrkyllisyyden vuoksi niin onkohan tuossa sama, kun muistuttaa sitä. Tosin riippuu, missä mielessä muistuttaa.
 
Voikohan quornia syödä? En löytänyt asiasta tietoa. "Sieniproteiinia eli mykoproteiinia tuotetaan käymismenetelmällä tryffeliä tai korvasientä muistuttavasta syötävästä Fusarium venenatum -punahomeesta." Vähän epäilyttävän kuuloinen tuo Fusarium venenatum.
Tämä koskettaa paljon lihankorvikkeita käyttävänä itseänikin, joten googlailin vähän. Taksonomian perusteella Fusarium on kyllä hirmuisen kaukana korvasienistä - molemmat on kyllä kotelosieniä, mutta se on vähän sama kuin vertaisi kahta nisäkästä (tai ehkä kahta selkärankaista) toisiinsa. Eli en olisi gyromitriinistä huolissani.

Valmistajan nettisivuilla tuotetta pidetään turvallisena raskausaikana (ei ehkä puolueettomin tietolähde mutta kuitenkin) mutta en löytänyt muutenkaan mitään erityisen huolestuttavaa, joten ainakin omalla taidan pitää tämän sallittujen listalla :Slightly Smiling Face:
 
Tämä koskettaa paljon lihankorvikkeita käyttävänä itseänikin, joten googlailin vähän. Taksonomian perusteella Fusarium on kyllä hirmuisen kaukana korvasienistä - molemmat on kyllä kotelosieniä, mutta se on vähän sama kuin vertaisi kahta nisäkästä (tai ehkä kahta selkärankaista) toisiinsa. Eli en olisi gyromitriinistä huolissani.

Valmistajan nettisivuilla tuotetta pidetään turvallisena raskausaikana (ei ehkä puolueettomin tietolähde mutta kuitenkin) mutta en löytänyt muutenkaan mitään erityisen huolestuttavaa, joten ainakin omalla taidan pitää tämän sallittujen listalla :Slightly Smiling Face:
Ihanaa, kiitos kun selvitit! Luin myös Fusariumista, ja vähän tuo punahome mietityttää, mutta onhan se käsitelty ja kuumennetaan ennen käyttöä, joten tuskin on haittaa. Itsekkään en syö lihaa, joten nämä korvikkeet on aika tärkeä osa ravintoa. Taidan myös jatkaa quornin syömistä ☺️
 
Tänään söin ravintolassa kasvishampurilaisen, jossa olikin pihvinä jokin siemenpihvi. Kurpitsansiemeniä siinä ainakin näytti olevan. Vasta loppuvaiheissa tajusin että näitähän ei muuten saisi syödä ja nyt onkin kamala morkkis 😩
 
Tänään söin ravintolassa kasvishampurilaisen, jossa olikin pihvinä jokin siemenpihvi. Kurpitsansiemeniä siinä ainakin näytti olevan. Vasta loppuvaiheissa tajusin että näitähän ei muuten saisi syödä ja nyt onkin kamala morkkis 😩
Mie en ainakaan onnistunut raskausaikana täysin välttelemään kaikkea kiellettyä eivätkä muutamat siemenet varmasti vaikuta mitenkään. Käsittääkseni ongelma on jos syö paljon niin niissä voi olla kertymiä jostain raskasmetalleista tms. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Itse söin muutaman kerran juurikin siemeniä ja kerran söin vahingossa ituja, kun unohdin ettei niitä saa syödä. Ja minä siis noudatin kyllä muuten parhaani mukaan ohjeistuksia. Terve lapsi syntyi ja hienosti kasvaa ja kehittyy. 😊
 
Tänään söin ravintolassa kasvishampurilaisen, jossa olikin pihvinä jokin siemenpihvi. Kurpitsansiemeniä siinä ainakin näytti olevan. Vasta loppuvaiheissa tajusin että näitähän ei muuten saisi syödä ja nyt onkin kamala morkkis 😩
Mä oon ymmärtänyt, ettei tollainen satunnainen kerta haittaa. Eri asia olisi jos joka päivä söisi esim. ruokalusikallisen vaikkapa jugurtin kanssa (ns. pidempi aikainen altistuminen). En olisi kamalan huolissani tapauksessasi
 
Takaisin
Top