Ruoka(ilu)kulttuuri

Leenuli: Ilmeisesti oot täytimettänyt 6kk? Me aloitettiin aikaisemmin joskus 4,5kk vanhana ja monta viikkoa mentiin ihan teelusikallisilla ruokaa ja sitten 6kk isompia määriä. Suositukset sanoo, että jos täysimettää sen 6kk niin sitten pitäisi vähän nopeammin uusia makuja testata. Tissimaito on kuitenkin pääravintoa sinne 1 vuotiaaksi asti. Luota että se riittää ja lapsentahtisesti syötät mitä menee. Jos vauva on kuitenkin ihan virkeä eikä vointi poikkea. Aika erikoista, että neuvola ei osaa opastaa sormiruokailussa. Me varmaan kokeillaan sormiruokailua kuhan saadaan ostettua syöttötuoli :wink Mä oon joskus ihan raa'asti vähentänyt kiinteiden määrää jos oon huomannut, että tissimaito alkaa vähenemään liikaa ja kerrat rinnalla.
Toive että ainakin vuoden imetys.
 
Joo olen täysimettänyt 6 kk kuten esikoistakin.
Ja ei tässä silleen hätää ole, poika kasvanut hyvin ja maitoa tuntuu riittävän.
Ihme täti tuo neuvolan täti tosiaan kommenttinsa kanssa... just luin sitten neuvolasta saadun ohjeen, jossa nimenomaan sanottiin että 6 kk ikäiselle sopii sormiruokailuun juurikin banaani! Et kaikenlaista tätiä ja neuvoa neuvoloihin sitten mahtuu kun ei omien ohjelappusten sisältöä tiedä :wtf.
Ei siis ollu meidän normitäti viime kerralla.

Oon ollu melko huoleton noiden eri makujen kokeilun suhteen, samana päivänäkin mennyt pariakin uutta kun ei meinaa malttaa :D
Tekis mieli vaan saada jo vähän vapautusta tississä roikkumisesta :)

Tää nyt on hetkittäistä ahistumista vaan toivottavasti, mut taitaa mennä joka tap eri tavalla tän kakkosen syömään oppiminen kun ekan.
 
minä oon kyllä juottanu jo 6kk ikäiselleni raana vettä keittämättä... en oo kyllä kiinteiden alotusten jälkeen enään keitelly tuttejakaan... :)
 
Ihan kuin olisin jostain lukenut/kuullut, että kun lapsi aloittaa kiinteät, niin silloin saisi antaa keittämätöntä vettä...
 
Juuri näin :) eli kiinteiden aloituksen jälkeen ei vettä tarvii keitellä :)

Me ollaan aina ruuan kanssa tarjottu nokkamukista vettä.
 
Me kanssa otetaan vesihuikat ruuan kanssa nokkiksesta tai lasin reunasta. Siitäkin sujuu jo hienosti :) Neiti tosin tykkäis ihan juodajuoda vettä. Istuu syöttiksessä välillä oikein suu auki, että nyt sitä vettä jos vesikippo on näkyvillä :D
 
Kuinka paljon annatte sitä vettä juoda? Meillä nimittäin neiti on myös erittäin innoissaan vesikupista ja joisi varmaan vaikka kuin paljon! Mietityttää vaan että pitäisikö antaa niin paljon kuin haluaa vai rajoittaa vai miten. Imetän edelleen lapsentahtisesti useita kertoja päivässä joten kai nesteytys periaatteessa pitäisi olla sitä kautta kunnossa.
 
Meillä veden määrä ruokailun yhteydessä hörppyjä - ehkä max 50ml, eikä kerralla tosiaan vetäse tuota 50ml. Nokkamukista olen tahdistetusti antanut. Ei ole faktaa, mutta en usko että kohtuullisislla määrillä on merkitystä suuntaan tai toiseen. Itse pidän tämän ikäisen kohtuullisena määränä muutama kymmenen ml kerrralla ?! Voin olla kyllä ihan metässäkin..mutta näin ajattelin
 
Kuis teillä ruokailut sujuu tällä hetkellä? Meillä aikalailla niin,että äiti täyttää lusikan ja tyttö ottaa sen lautasen reunalta ja vie ite suuhun ja yleensä molemmille käsille oma lusikka. Itte ei oo vielä kovin monesti hoksannu että vois sillä lusikalla myös kaapasta sen ruuan lautaselta mutta eiköhän se ajan kanssa tuu,ei paniikkia. Hedelmiä palasina ja marjoja syö sormin tosi näppärästi. On silleen omatoiminen likka että ei kestä hirveesti auttaa tai muuten alkaa lusikat ja ruoka lenteleen lattialle. Tai no lentelee ne kyllä yleensä siinä vaiheessa muutenki ku on saanu tarpeekseen :wink nokkiksesta juo maidon.
 
Meillä tyttö pääosin sormiruokailee ja syötettynä syö esim. reissussa purkkiruokaa. Puurot on ihan pannassa nyt, ei käy yhtään. Lusikalla paukutetaan lähinnä pöytää, en oo huolissani, eiköhän tuo opi syömään vielä välineilläkin. Ruokajuomana menee vettä, piimät ja kauramaidot lentää lattialle maistamisen jälkeen :wink Muuten melkein kaikki tarjottu ruoka kyllä kelpaa..
 
Takaisin
Top