Ruoka(ilu)kulttuuri

granger

Näppärä viestien naputtelija
Joko muilla popsitaan soseita tai sormiruokaa ja jos kyllä niin millaisia, mitä määriä, mihin aikaan ja millaisella ruokahalulla?

Meillä aloiteltiin näin 3,5 kk ikäisenä kuten keskimmäisellekin. Ehkä sellainen 20-30g menee aina kerrallaan ja 3 ateriaa syötetään päivän aikana. Kasvissoseita tein nyt pakkaseen ja hedelmät saadaan kaupan purkeista.
 
Meillä tämä vasta ajankohtaista keväällä kun ajattelin täysimettää 6kkta, ainakin toivottavasti. :)

Mutta innolla kuuntelen vinkkejä siihen asti täälä!
 
Mä en oo vielä antanu, mutta nokkapulloon ja silikoniseen ensilusikkaan on saanut tutustua ja suuhunhan ne menee. Lusikka ihan tyhjiltään ja pullossa ollu tilkka vettä huvinpäiten, jos sattuis vaikka tajuamaan, kuinka se pullo toimii. Sai se sieltä vahingossa jonku pisaran juotua ja ilmeen perusteella ei ollu oikeen suun mukasta. Meil ei mikään kiire oo koon puolesta kiinteitä alottaa, mut varmaa tulee annettua pieniä maistiaisia jo ennen 6kk. Muuten antaisin vaikka heti, mutta jotku vauvat saattaa alkaa vaatimaan isompia annoksia, eikä niitä kuitenkaan olis meillä tarkoitus vielä alkaa syömään. Kiva olis kuulla niitten kokemuksia, ketkä alottelee jo!
 
Meillä alkaa maistelut aikaisintaan joulun jälkeen, kun 4kk rajapyykki on saavutettu. Mahdollisesti vasta ensi vuoden puolellakin. Yritän tehdä itse vihannessoseet, jos vaan vauva suostuu omatekemiä syömään! :)
 
Meillä pyritään myös täysimettämään ainakin 5 kuukauteen asti. Sen jälkeen aletaan tutustua soseisiin :) toiveena olisi tehdä kaikki kasvissoseet ja osa hedelmäsoseista itse. Ostin innoissani jo sauvasekottimenkin :grin
 
Meillä tänään vasta 3 kk vaaveli. Joulun tienoilla aloitellaan soseet.. Imetän enää vain öisin. Nythän tulossa uusia tutkimuksia olikohan oulun yliopistossa, että vauva on parhaiten vastaanottavainen uusille mauille/ ruoille 4-6 kk iässä. Uskon et suosituksia tullaan jossain vaiheessa aikaistamaan. Toi who:n 6 kk täysimetystähän perustuu sille, että huonon hygienian maissa vauvoja imetettäisiin mahdollisimman pitkään. Täällä tilanne on tietty ihan toinen.
 
Tuosta 6kkden täysimetyksestä on niin monta mielipidettä kun on ihmisiä ja annetaan sen niin olla. Mä voisin alkaa väitteleen asiasta ja faktoista mutta eihän se ketään auta.
Kaikki onneksi tietävät mikä on omalle lapselle parhain tapa. :)
 
Mä aattelin joululomalla alkaa maistattaan soseita, kuhan juttelen eka lääkärin kanssa 4kk tarkastuksessa.
 
Meillä on aloitettu soseiden maistelu. Hyvin uppoaa jätkälle. Suu aukeaa sujuvasti kun lusikan tuo lähelle :)

Maisteltu on kerran päivässä. Eilen annoin myös "lounaan" eli aiemmin päivällä sosetta kun yleensä on annettu vaan iltapäivästä. On maistunut sekä itsetehdyt että kaupan soseet.

Tuli muuten mieleen että meillä esikoinen söi kaiken mitä suuhun vain laittoi, lukuunottamatta kahta poikkeusta: parsakaali ja kukkakaali. Nyt vilkuilin huvikseen sosehyllyä kaupassa, mutta en enää löytänyt moisia mössöjä. Onko niiden valmistus lopetettu vai eikö vaan satu olemaan meidän kylän valikoimissa?
 
Meillä mennään imetyksellä, neiti täyttää 9.12 4kk, kiinteitä aloitellaan todnäk siinä 6kk iässä. Tällä hetkellä koen imetyksen kaikkein helpoimmaksi keinoksi ruokkia lapsen :)
 
Mä luottaisin äidinvaistoon ja maalaisjärkeen. Vauvantahtisuuteen. Mun omalle äidille syötettiin vehnävelliä muutaman kk ikäisenä ja kauheat oireet tuli. Itse en antaisi viljoja ensimmäisenä. Tuossa INTO tutkimuksessa silti sanotaan että imettämistä suositellaan vähintään 1 vuosi.
 
”Kehittyneissä maissa yksinomaista rintaruokintaa suositellaan perustaksi terveysongelmien ja kroonisten sairauksien ehkäisylle. Imetyksen lyhyt kesto ja varhainen altistuminen lisäruoille voivat altistaa neurokognitiivisen kehityksen häiriöille, allergioille, lihavuudelle ja kroonisille sairauksille, kuten sydän- ja verisuonisairauksille ja diabetekselle.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä syystä ootte aloittaneet kiinteiden maistelun noin "aikasin"? Ei siis tarkoitus arvostella, itsekin ajattelin alkaa 4kk täytyttyä maistattamaan, vaikka meillä ei painon tai yöunien (jos se ylipäänsä yöuniin vaikuttaakaan) vuoksi tarvis alottaa. Mutta loputtoman pulauttelun vuoksi tosiaan ajattelin aloittaa ja katsoa jos se alkais vähenemään sen myötä. Ja mielelläänhän tuo neiti ensilusikasta jo vitamiinit ym.syö :)
 
Nimenomaan tässä on puhuttu ruokiin totuttamista 4 kk alkaen, tutkimus ei liity muuten mitenkään imettämiseen eli sitähän suositellaan jatkaa mielellään vuoden ikäiseen. Totuus on se joka tapauksessa että allergiat on vaan koko ajan lisääntyneet. Oma vauva on kova pulauttelemaan, joten itse aloitan kiinteet sen vuoksi 4 kk: kohdalla ja koska saa korviketta en näe syytä olla aloittamatta kiinteitä.. Täysimetyshän voisi olla eriasia, mut aloittaisin varmaan kiinteet silloinkin. Koska siihen menee viikkoja aikaa ennen ku vauva OIKEESTI syö kiinteetä, sehän on sellasta makustelua aluksi suurimman osan sylkee ulos.
 
Mä ajattelin kokeilla alkuun sormi ruokaa. Jostain luin että vauva saa ruuasta ravintoaineita vaikka kaikki ei menisi alas eli jos imeskelee lihanpalaa. Kun vauvan elimistö ei ole niin saastunut ja toimii vastaanottavammin.

Mun vauva vasta 3kk mutta ajateltiin sitten aloittaa kiinteät kun lapsi näyttää kiinnostumista ruokaan. Nyt oon jo huomannut että seuraa katsellaan kun mä syön. Mut viimeistään 6kk. Täysimetän nyt..
 
Granger, millä aloititte soseet? Bataatti ja avokado taitavat olla nyt hyviä ensimmäisiä makuja?

Pohdin vielä tuota mahdollista uutta suositusta, jossa maistelu aloitetaan 4 kk iässä. En siis missään nimessä sano juuta tai jaata kumpaankaan suuntaan, mutta nykyäänhän tyyliin prosentti vauvoista on täysimetettyjä kuuteen ikäkuukauteen asti, niin miten on uskallettu vetää tuollainen johtopäätös, että 6 kk täysimetys herkistää mahdollisille ruoka-aineallergioille? En tosiaan ole tutustunut tuohon INTO-tutkimukseen, missä tuohonkin on varmasti annettu vastaus :)
 
Siihen ei mielestäni oo mitään uskottavaa faktaa taustaksi, että 6 kk täysimetys altistaisi allergioille. Äidinmaidon kautta vauva altistuu turvallisesti kaikelle äidin syömälle. Korvikkeiden osalta tilanne on eri ja siksi lausuntokierroksella olevat, tulevat suositukset tulevat näillä näkymin suosittelemaan kiinteiden maistelua korvikevauvoille jo 4 kk iästä. Täysimetetyille suositus ei näillä näkymin ole muuttumassa, vaan säilyy 6 kk. Myöskään kehitysmaiden ravitsemustilanne ei vaikuta siihen, että meillä on 6 kk täysimetyssuositus sekä who:n että thl:n toimesta.

Mulla ei oo tutkimuslinkkejä osoittaa, mutta suosittelen Imetyksen tuki ry:n fb-ryhmän liittymistä niille, jotka pohtivat oman lapsen ravitsemusta tän keskustelun pohjalta. Sieltä löytyy useampi keskustelu tutkimuksiin perustuvine faktoineen asiasta.
 
Ja kuten Imme sanoi: allergiat lisääntyy, mutta täysimetettyjen määrä kovin alhainen, joten näiden väliltä yhteyttä on aika turha etsiä?

Ite en oo mitenkän ehdoton 6 kk täysimetyksestä, vaan oon aatellut tarkkailla herkkyyskautta. Ihan tässä 4 kk kohilla en vielä aikonut kuitenkaan kiinteitä antaa, vaikka lusikkaa kovasti suuhun jo itse viekin :)
 
Takaisin
Top