Ruoka(ilu)kulttuuri

Miulla tavoitteena 6 kk täysimetys, mutta varmaan ainakin 5 kk. Imetys on tällä hetkellä helppoa, kun vauva ei enää roiku koko aikaa rinnalla ja vauva kasvaa hyvin.

Olen ajatellut, että niitä soseita kerkeää sitten sotkea myöhemminkin. Nykyinen suositus kuitenkin on se 6 kk ja ilmeisesti ei ole lausuntakierroksen mukaan muuttumassa mihinkään, vaan kiinteistä puhutaan vaan, että voi aloittaa maistelut aikaisintaan 4-6 kk iässä. Suosituksethan muuttuvat toki koko ajan ja minun vauva aikana ovat tainneet olla 3 kk eteenpäin.

En ole imetysaktivisti, vaikka jonkun verran olen yrittänyt aiheeseen perehtyä ja olen sitä mieltä, että korvike on myös hyvä ja jokainen aloittaa kiinteät milloin tuntuu ja vauva on valmis.

Myös pelottaa se, kun vauvalla on ollut paljon mahavaivoja, että kerkeisi suolisto kypsyä kunnolla ennen kiinteitä.

Mutta soseita varmaan rupean antamaan, yritän itse tehdä ainakin kasvis- ja lihasoseet, ym. hedelmät varmaan purkista ja sit jos menee johonkin kylään niin purkkiruokaa. Sormiruokailua olen myös miettinyt, mutta pelkäisin varmaan koko ajan että vauva tukehtuu niihin suupaloihinsa.

Minkä ikäisestä vauva muuten voi oppia itse syömään? Joko sitä lusikkaa pitää heti tarjota omaan käteen ainakin kokeiltavaksi?
 
Meillä 1v6kk ja nyt pari kk on syönyt itse. :) toki avustaa ja syöttää ja vahtia pitää silti edelleen. moni varmaan jo paaaaaaaljon aiemmin taitaa lusikan mut hyvin ehtii tässäkin iässä. :)
 
Aikomuksena täysimettää 6kk asti, vaikka neuvolatäti kehotti aloittamaan jo kiinteät. Täällä neuvolassa on hyvin imetysvastainen meininki ollut alusta asti joten en kyllä noteeraa sen tädin puheita enää.

Olen kiinnostunut sormiruokailusta, ja siihen yhdistettynä soseiden antamista. Ehkä jo 5kk jälkeen aletaan maistelemaan jotain.
 
Jesh! Mun tunnukset toimii jälleen, niin pääsen uppoutumaan forumin saloihin :)

Meillä tosiaan baby oli tosi iso syntyessään (5kg) ja tuossa 3kk:n neuvolassa punnituksessa oli tipahtanut painokäyrältänsä alaspäin. Joo, tiedän että ei olisi mitään hätää, kun edelleen oli pluskäyrällä, mut musta silti tuntui et olisi pitänyt kasvaa enemmän. Mut se kai käytännössä olisi tarkoittanut tuttina olemista, kun me ei anneta korviketta. Kokeiltiin siis noita kiinteitä - ja ei siten että hippusellinen, vaan neiti söi hyvällä ruokahalulla. Silloin sitä ymmärsi, että oikea herkkuyskausi on meillä meneillään, kun ruoka osataan niellä ja menee alas - vastoin oletusta ei siis ole sotkuista tai sylkemistä, vaan ihan syömisestä on kyse.

Sormiruokaa mekin annetaan sit lisäksi heti ko baby osaa itse istua, jotta välttää sen tukehtumisvaaran.

Nyt ekoina soseina on ollut bataatti, porkkana, maa-artisokka, parsakaali ja kesäkurpitsa (näiden sekoitukset) ja sit päärynä, omena, banaani, mango, avokado - ja olen yllättänyt itseni tekemällä myös hedelmäsoosit itse! Huomasin vain, että täytyy olla aika tarkka sen suhteen että muistaa jatkaa sosetta maidolla/keitinvedellä, koska kaupan soosithan on aika vetisiä ja jos kotona tekee niin voi tulla maha kovalle jos ei muista laimentaa riittävästi. Maissijauhoilla voi sit sakeuttaa tarvittaessa, mut meillä ei sitä vielä ole otettu mukaan.

Nyt oli 4kk neuvola ja paino oli pysynyt omalla käyrällä - neiti oli 66cm ja 7090g. Esikoinen, joka oli täysimetyksellä 6kk asti oli samanikäisenä 66cm ja 7800g, vaikka syntyi kilon hoikempana
 
Granger, teilläpä ollut iso pikkuinen :) Ihan ymmärrettävää, että kasvu tasaantuu jossain vaiheessa.

Meillä kans tavoitteena edelleen 6kk täysimetys, tai ainakin siihen 5,5kk saakka. Th viime käynnillä 4kk neuvolassa sanoi, viitaten juurikin tähän uuteen allergiatutkimukseen, että pitäis kiinteitä alotella, vaikka edelleenhän on se 6kk suositus olemassa. Lääkäri sanoi, että ei ole kiirettä kiinteisiin ennen sitä lähelle 6kk ikää. Kasvu kuitenkin ollut hyvää ja vauva tyytyväinen ollut :) Tästä aiheestahan voisi vääntää vaikka kuinka kauan ja jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

Meillä on vasta ehkä kuukausi sitten loppuneet yölliset mahaähinät, joten ei ole mikään kiire pieneen suolistoon vielä syöttää muuta, kuin äidinmaitoa.
 
Meillä oli eilen 4kk nla ja hyvin oli typy edelleen kasvanut, 63cm ja 7320g (syntymämitat 50/3740) eli lähes tuplannu painonsa. Saatiin kuitenki "lupa" aloittaa kiinteät tuon pulauttelun vuoksi, vaikka tosiaan kasvu ollut aivan hienoa osittaisimetyksellä eikä yöuniakaan parantamaan tarvisi kiinteitä (viime aikoina yleensä syönyt kerran aamu 5-6 aikaan, viime yön nukkui 12h ilman herätyksiä). Jotenki kalskahti korvaan ku neuvolatätin mielestä pitäis saada yösyömiset pois, vaikka mainitsinki että syö yleensä vaan kerran. Kuulosti jotenki siltä että hirvee kiire ois saada vauva semmoseen oikeaan rytmiin ja niin että vaan päivällä syö. Itselle kun ei tuo kerran yössä imettäminen kauhealta vaivalta tunnu niin olin vähän ihmeissäni.

Tosiaan, viikonloppuna kuhan mies tulee reissusta, olis tarkoitus aloittaa maistattaminen, jännittää :D Ja hauska nähdä tyllerön ilmeen ku saa suuhunsa jotain muutakin kuin maitoa. Kovasti se on jo ison tytön elkein vitamiineja liponu omasta lusikastaan joten sinänsä tuntuis että kiinnostusta lusikkahommiin olis...
 
Miksi vauvalta pitäis saada yösyönnit pois tässä vaiheessa? Apua mikä neuvolatäti taas. Kyllähän nyt alle vuoden ikäisiä vielä öisin joutuu syöttämään se nyt vaan on fakta. :) Tai siis eihän kaikki syö yöllä mutta enmä lähtis todellakaan vierottaan ainakaan alle puolivuotiasta yötissistä/pullosta kun ei se ketään häiritse.
 
Meillä kyllä ihanan imetysmyönteinen neuvola ja kannustettu imettämään, eikä kiinteillä kiire. Tällä viikolla oli 4 kk lääkärineuvola, vähän etuajassa joulun takia, tyttö 3,5 kk. Paino noussut tasaseen, pysynyt hyvin käyrällään, syntymä 3,8 kg ja 51 cm ja nyt 7,5 kg ja 64,5 cm.
Myös perhevalmennuksessa oli kokonainen kerta vain imetyksestä. Kauheesti lukee tuolta imetyksen tuen facebook sivuilta negatiivisia juttuja neuvoloiden imetysohjauksesta, joten voi olla tyytyväinen omaan neuvolaan. Kyllä meilläkin syödään yöllä 3-5 kertaa, se on ihan ok, kun jatkaa heti unia syötyään.

Ihan mielenkiintoista kyllä jo lueskella, että millä ootte aloittaneet soseet ja miten mennyt. Vissiin se peruna ei ole se paras mahdollinen ekaksi, vaikka siitä paljon puhutaan?
 
Kiva kuulla, että neuvoloissa (ainakin joissain neuvoloissa) kannustetaan imetyksen kanssa, mikäli perheessä pyritään täysimetykseen! :) meillä on ensi keskiviikkona neljän kuukauden neuvola, ja vähän jo mietityttää, mitä ohjeita ja vinkkejä sieltä saadaan. Toiveissa olisi aloitella kiinteiden maistelu sitten 5-6 kk iässä kaikessa rauhassa ilman suurempia hoppuja.
 
Meillä on kans kovin imetysmyönteinen terkka - joka vähän kyllä kauhisteli sitä et annetaan jo oikeaa ruokaa, joten välillä näinkin päin. Ekan babyn kanssa olisin varmasti saanut paskamutsiolon ja itkenyt itseni uneen, mut nyt on jo sen verran kovempi nahka et osaa sanoa "kyllä minä tiedän parhaiten mitä baby kaipaa, ei kukaan terkka joka näkee babyä 20 minuuttia kuukaudessa".

Ja ehkä tää kolmas kerta on sellainen, et on jo kokeillut monia keinoja ja hyväksynyt että aina kannattaa mennä sieltä missä aita on sopivammalla korkeudella kullakin hetkellä. Pulloruokintaan se ei ole meillä varmaan ikinä, koska ei meillä ole edes mikroa missä niitä pulloja saisi steriloitua helpoiten :)

Me ollaan lähdössä Thaimaahan parin kk kuluttua ja käydään ehkä tätä ennen myös Ranskassa reissu, niin tästä ruokailusta meinaa tulla jo nyt mulle pientä huolta. Alunperinhän ajattelin et olisi riittänyt pelkällä maidolla (lähes) tuon reissun ajan, vaikka baby onkin 7kk sieltä palatessa, mut nythän ruokaa menee jo ihan kivasti ja varmasti seuraavien parin kk kuluttua ihan valtavasti. Pitäisikö siis kantaa mukana kaikki ateriat? Meneeköhän ne ihan tosi huonoiksi lennolla - ruumassahan on varmaan pakkasta? Vai onko jollain kokemusta, tai parempaa tietoa Thaimaan vauvanruoista? Phuketiin ollaan siis menossa.
 
Thaimaassa voi varmaan syödä tuoreita hedelmiä? Mukaan puurojauheita tai valmispuuroja. Smoothiepusseja?
 
Mitenkäs elokuisilla syömingit tätä nykyä menee? Meillä maisteltu nyt kolmisen viikkoa kiinteitä. Peruna, bataatti, porkkana, avokado ja päärynä ollu makuina. Porkkanan oksensi samantien, eli ehdoton nounou oli se, peruna,bataatti oli ihan jees,avokado myös ok mut päärynä on suurinta herkkua! Into piukeena oottaa uutta lusikallista johon tarraaki lujasti molemmilla käsillä kiinni ja vie suuhun, ja noh, seurauksena puolet ruuasta rinnuksilla mutta eiköhän sinne masuunki jotain päädy. toistaseksi vaan yks pieni ateria ollu päivässä mutta tänään ajattelin nyt iltasella vielä toisen aterian antaa. Meillä nuo kiinteet on yllättäen selvästi parantanu mahan toimintaa! Luulin et menis ihan kovalle mut ei onneksi ainakaan vielä. Pulautteluun ei sen sijaan oo vielä mitään apua ollu mut ei tietty noin pienet määrät vielä vaikutakkaan..
 
Meillä ajatuksena olis jatkaa täysimetystä vielä sinne puolee vuotee ja kokeilla kiinteiden alotusta sormiruoilla. Jos nyt ei sitä aiemmin vauvalla tuu joku selkeä herkkyyskausi, niin sitten varmaan maistatetaan aiemmin. Neuvolassa käytiin eilen ja siellä suhtauduttiin tosi hyvin näihin meijän ruokailusuunnitelmiin. Olin jo varautunut, että saatan joutua perustelemaan näkemyksiän, mutta neuvolan täti tuumas sormiruokailuun, että ihmisillä ollut hyviä kokemuksia ja täysimetyksellä sitten vielä jatketaan.
 
Meillä kans tarkotus ottaa soseiden lisäksi sormiruokaa mukaan kuhan typy oppii istumaan.
 
Täällä vielä täysimmeytyksellä. Ainakin 5kk ikään näin, eli tammikuun loppupuolelle. Jos syöntimäärät pysyy kohtuullisena ja muutenkin imetys näin helppona, niin sitten jatketaan tälleen 6kk saakka :) Jos vaikka sormiruokaillen aloitellaan kiinteät. Mukava tällä kertaa näin, kun esikoinen aloitti soseilla 4kk iässä ja nyt menee vähän eri tavalla.
 
Me lähetään lähetteellä allergologille... poitsu sai voimakkaan allergisen reaktion - todennäköisesti oli korvikekokeilu (eli maito) mutta edellisenä päivänä oli maistanut myös mangoa. Nyt en tietenkään uskalla enää kokeilla mitään (kerettiin kokeilla porkkanaa, maissia, omenaa, mangoa). Onneksi oma maidontuotanto on hyvällä mallilla.. tosin raskasta on - syö yötäpäivää 2-3h välein. Pulauttelee myös todella runsaasti - aion konsultoida allergialääkäriä myös siitä.
 
Korvista nilkkoihin nousi kauttaaltaan punainen erittäin kutiseva ihottuma hetkessä, kova tuskaitku ja pelättiin pahinta, että hengitystiet menisi tukkoon, mutta siltä onneksi vältyttiin. 3-4h oltiin lastenklinikalla seurannassa ja 2pv antihistamiinia reseptillä.. saatiin suorilta lähete iho- ja allergiasairaalaan :/
 
Onpa pelottavaa! Onneksi selvisitte säikähyksellä ja hyvä et laittoivat heti lähetteen tutkimuksiin. Veittekö omalla kyydillä päivystykseen vai ihan ambulanssikyydilä? Mietinki tuossa tänään aiemmin että mitä jos sellanen reaktio tulee niin miten sitä osaa toimia oikein.
 
Omin neuvoin mentiin terveysneuvonnan ohjeen mukaan, mutta jälkeen päin mietin että mitä jos ne hengitystiet olisi menneet matkalla tukkoon.. nopeasti kyllä päästiin - helsinkiläisiä ollaan ja tapahtui su iltana niin ei ollut liikennettä
 
Takaisin
Top