Rovaniemen joulukuusynnyttäjät?

Rinkku

Vauhtiin päässyt keskustelija
MOI!
Sattuukos tällä palstalla olemaan Rovaniemeläisiä joulukuussa lasketun ajan omaavia? Olis kiva vaihtaa ajatuksia!!
 
Moikka Rinkku!
Ainakin yks mamma ilmottautuu paikalle! Meillä laskettu aika joulukuun 2. päivä ja kakkosta odotellaan. Nyt olis siis menossa rv 15+1. hyvin on mennyt tähän asti ja toivottavasti menis loppuun asti. Pientä väsymystä lukuunottamatta..
Mites sulla, millon LA ja monesko jne.?
 
Eka tulossa ja nyt 20+2 LA on 4.12.
Jännää aikaa, kun vauva on alkanut "möykkäämään" aina kun syön =). 27.7. on rakenneultra, odotan sitä innolla. Olen tässä kovasti miettinyt tulevia ostoksia, eniten kaukalon ja rattaiden hankkimista, ettei sitten tule ostettua hätäpäisään mitään ihan huonoja. Mitäs vaatimuksia itelläs on rattaille ja kaukalolle, olethan jo vanha tekijä [;)].
En ole pitkään aikaan täälä sivuilla käynyt ja ajattelin jo ettei roissa vau-sivuilla kävijöitä olekaan [:)]
 
Käväsin eilen RU:ssa ja kaikki tuntui olevan hyvin [:D]. Pääsen vielä kolmanteenkin ultraan, jossa tarkastetaan istukan paikkaa, kätilö tosin totesi että se varmaan nousee ylemmäs raskauden aikana mutta parempi varmistaa asia... 3D ultra maksais kuulemma 300 euroa, että ihan siihen me ei kyllä lähdetä, kaverin kanssa vaan oli siitä puhetta... mites on mennyt?
 
Minkälaisia kokemuksia sulla synnytysvalmennuksesta, nythän se tuntuu olevan 50e/ja vain 1 kerta??
 
Moikka!
tännehän oli vastattu.. olen seuraillu tuota joulukuun höpinöitä ja aina välillä muka äkkiä vilkaissut, ettei tänne kukaan kirjoittele.. :)

itellä on kaikki esikon vanhat kamat tallella, niin ei tartte onneksi ostella oikeastaan mitään. Pari bodya olen ostanut, kun ovat olleet niin suloisia..Ja pari uutta tuttipulloa pitää ostaa jahka niitä sitten tarvitsee..Imettää aijon niin kauan ku onnistuu. Viimeksi imetin vaan ½ vuotta, kun tulin sitte kuumeeseen ja maidon tulo tyssäs ku seinään..Onneksi oli sitte tullut pumpattua pakkaseen, ku sitä maitoa olis riittänyt vaikka naapureillekin jaettavaksi.. :)

Mulla oli sillon vaunujen kanssa vaatimuksena saada halvat, kevyet vaunut, joissa on se irrotettava makuu systeemi.. Miksis sitä nyt kutsuttiin..
Ostettiin sitte edellisen vuoden mallia olevan emmaljungat ja niihin olen ollu tyytyväinen.

aika jännä, mulla kans katottiin ultrassa, että istukka nököttää sievästi kohdunsuun päällä, niin uudelleen kontrolloidaan sitte rv 32. Toivotaan että se siitä siirtyis, jotenki pelottaa ajatus sectiosta. Edellinen synnytys ku oli niin helppo, että haluaisin kokea normi synnytyksen uudelleen.

Valmennukseen ei olla menossa, edellisella kerralla käytiin kerran ja se riitti. Viimeksi niitä olis ollu 3 kertaa, mutta me kumpikaan ei oikein saatu mitään irti siitä ekastakaan, joten ei käyty sen enempää.. ja ite ku olen alaa opiskellutkin niin koin/koen sen ihan turhaksi. Ja vaikka siellä lks:ssä oliski tehty muutoksia, niin uskon että me se oikea paikka löydetään kun aika tulee..

Mites onko sulla supistellu näin kuumalla? ite en oikein taho muistaa juoda tarpeeksi ja sen kyllä sitte huomaa.. Hirmusesti kaveri masussa möykkää ja supistelee.. Rauhottuu sitte kyllä levolla. Makeasta tykkää vauva kovasti ja jumppailee aina syönnin päälle..Ihana kun itellä muutenkin täys olo niin toinen alottaa sen potkimisen. Ainakin tietää että toisella kaikki hyvin :)

ainiin, tervetuloa uudellekin! saishan näitä rollon mammoja tulla lisääkin tänne, vai vieläkö kaikki lomailee?
 
Joo, siis minä vielä ihmettelen tässä, että millanen se supistus on, että jos onki ollu niin ei kyllä kummosia ole olleet ko en oikeen tiiä mille se tuntuu. Neuvolassa vaan sanoivat, että kyllä sen sitte tietää ko se tulee...

Vauva möykkää aina ruuan jälkeen ja kun rauhotun istumaan ja lepäämään yöksi. Kovin tuntuu olevan aktiivinen mutta tosiaan en tietenkään voi verrata mihinkään kun on vasta eka. Tänään se möykkäsi ihan muutenki vaan kun olin kangaskaupassa, voin vainkuvitella miltä se potkasu/möyriminen sitte tuntuu kun se on isompi [:D]

Vointi on ollu hyvä ja neuvolassaki kaikki tänään kohillaan ;)). Me päädyttiin emmaljungan smarteihin, käydään kemistä ostaan, kun ovat sielä paljo halvempia...
 
mulla ainaki tuntuu se supistus tässä raskaudessa mahan kovettumisena ja sitte välillä ihan kivasti juilii tuonne alaselkään. Edellisessä oli sitä semmosta mahan kovettumista enemmänki ilman kipua tai juilimista. Mulla on työkaverina entinen kätilö ja se sano, että kohtu ei ole normaali jos se ei supistele. Toiset tuntee sen supistelun, toiset ei. Kohtu kasvaessaan kuulemma supistelee ja kuuluu ihan asiaan. Että sitä ei kannata murehtia, jos ne vaan ei käy kipeää. Sitte eri asia. Hui, kylläpä tuli paasattua..

Onnea hyvästä vaunu valinnasta! :)
Mulle on tullu nyt viime aikoina semmonen outo oire..Ei ennen ole tämmöstä ollu, joten pitänee kysyä huomenna neuvolassa mitä merkkaa.. Siis niin, mulla tuntuu välillä siltä kuin olis neulatyyny tuolla alapäässä..Ihan kummallinen tunne, käy niin saakutin kipeää..Silloin ei mun mielestä supista, mutta kipeetä tekee kuitenki. Onkohan nyt joku alapäässä löystymässä vai mikä maksaa.. Pelottaa hieman ajatus, että paikat olis aukeamassa..Edellisessä alko paikat aukeamaan jo jotain rv 26 paikkeilla ja nyt olis menossa rv 23.
No huomenna näkee sitte mitä sanoo neuvolan täti.

Mutta nyt saunaan..
 
Mulla on lekuri kuukauden päästä elikä tulee 2 kk väliä lekurikäynneillä... Lienee ihan normia kun ei mtn kummallista ole tapahtunut eiä mtn vaivoja ole...? Ite olen tässä ihan kaikessa rauhassa järvessäkin uinut vaikka jotku siitä panikoi... tosin jos paikat alkaa aukeamaan niin sitte tietty eriasia... muuten olen kuullut suosituksen että 2 vimosena kk:na ei enää kannate lähtä uiskentelemaan... Sainpa tota nahkaa käristettyä kyllä oikein kunnolla, saapa nähdä rauhottuuko aamuun mennessä, ei oikein kehtais pitkät päälläkään mennä ens vloppuna kun on niin pirun hyviä ilmoja lupaillu... vauvelion taas ollu tänään aktiivinen, kovasti se siellä tuntuu möyrivän =)
Muisti mulla on vissii menny tän raskauden myötä, unohtelen asioita ja hajamielisyyttä riittää vaikka naapurille jakaa, mieskin on tän jo huomannut, noh ei kai se auta, teen muistilapun , jonka sitten unohdankin pöydälle lähtiessäni... [:)] Ja huomenna ois tentti, osaakohan sitä mitään vastata, senpä näkee sitten...
 
oli pakko kirjautua sisään, ku sulla on sama homma ku mullaki.. Koko ajan unohtelen asioita ja pitää sitte edes takas kävellä ja muistella mihin oli menossa.. :) taitaa kuulua asiaan.

mie en saanu sitä lääkäri aikaa, vasta sitte kuun lopulla niinku oli alunperin sovittukin. Mutta aikoi se terkka kysyä sen lääkärin mielipidettä ens tiistaina. Ihan kiva. Mutta käski kuitenki mennä työterveys puolelle jos tuntuu etten jaksa töissä. Ihan väärin käsitti se täti mitä yritin kysellä.. en tosiaan ollu tarkottanu hakea tietoiseti saikkua, vaan kysyä mitä mieltä se lääkäri on..ku lks:ssä oli kätilö RU:ssa ettei kamalasti sais ponnistella sen istukan sijainnin takia.
Muuten oli kaikki hyvin neuvolassa käydessä. Paineet, pissat sun muut. Minua vaan ärsyttää että joka hemmetin kerta on eri täti! Grr.. ja muuton takia jouduin vaihtamaan nla toiseen, jossa olis ollu se iki-ihana nla täti. Ja kaiken lisäksi se "täti" on vasta valmistunut, nuori ja lapseton, niin ei oikein ole tullu luottamusta siihen vielä.. Ehkäpä se sitte tulee ajan kanssa. Jos vain näkis useammin sen "oman", eikä aina sijaisia.. Mites sulla? Oletko ollu tyytyväinen neuvolaan?

Lääkäri käyntejä ei tosiaan ole ku kaks vai 3 kertaa, jos sitte ei tartte useammin. Muistaakseni näin.

Mulla muuten alko kamalasti kivistään mahaa, ku kävin heinäkuussa uimassa. Sen jälkeen olenki sitte tyytyny vaan pojan kanssa rannalla räpiköintiin :) sillon jos paikat alkaa aukeaan, niin ei suositella uimista.Viimeksi uin sinne puoleen väliin saakka ja sitte pitiki lopettaa. Olis ollu kiva harrastus. :/
 
Jep, mullakin on 3 eri tätiä ollut ja se "juoppotesti" oli kaiken huippu, se täti jutteli ihan normaalisti tästä alkoholin käyttöasiasta raskauden aikana mutta sen testin jälkeen se kysyi kolmesti eritavalla, että tarvinko minä tukea tässä asiassa. Olin ihan raivoissani, koska tietääkseni ensin pitäisi olla jokin ongelma ennenkuin tukea aletaan tarjota...? Noh, kyllähän minä ymmärrän miksi noita testejä tehdään, ei siinä mtn mutta se miten asioita esitetään on taas eri asia... Mutta tääkin oli ihan yks niistä sijaisista ja oli aika virkaintonen tapaus ilmeisesti. No se siitä. Toivottavasti seuraavalla kerralla ois se oikea täti taas [:)]
Kädet on ollutnyt jotenki voimattomat ja turvoksissa, ihme että jaloissa ei ole havaittavissa mtn tavallisuudesta poikkeavaa... mutta nyt levolle että jaksaa taas...
 
hei! täällä myös yksi joulukuun odottaja Rovaniemeltä. Toinen tulossa, laskettu aika 9.12. tosin on tullut myös la 4.12 ja 5.12. mutta ilmeisesti pitävät ton 9.12. voimassa.

hyvin mennyt raskaus, toivoisin,että loppuisi jo. Mutta olen ollut todella tyytyväinen neuvolaan, toivottavasti sairaalakokemus tulee olemaan yhtä hyvä. Eihän sitä tiedä, vaikka tavattaisiin LKS:ssä....
 
Tervetuloa vaan äiti06! Saapa nähdä tavataanko lks:ssä, sitähän ei koskaan tiedä :)
Jokos olette ajatelleet synnytystä? onko teillä ajatuksia/toiveita sen suhteen? Ite olen jostain kumman syystä nähnyt aika paljon unia siitä..Minkäänlaista pelkoa tms. ei ole, ajattelin mennä avoimin mielin, samalla tavalla kuin edelliselläkin kerralla. Jahka siis alatiesynnytykseen pääsen. Sectio onkin sitten aivan uus juttu. Mutta sitä en suostu ajattelemaan, ku vasta sitte jos se tulee kohdalle.

Mulla on jostain syystä kamalasti supistellut ja alamaha on ihan kipeänä.. vielä olis yks työpäivä edessä ja maanantaina onkin sitten yks vapaa. Yritän sinnitellä sinne asti, kun en millään halua/jaksa lähteä mihinkään päivystykseen jonottamaan. Kamalasti on myös väsyttänyt, mutta olen pannu sen näitten ilmojen piikkiin. Mulla oli hb viimeksi muistaakseni 132, joten ei pitäis siitäkään johtua.

Jotenki tuntuu että kaikki on huonosti ja jotenki muutenki tuntuu olevan hermot kireällä..Kai ne on nämä hormoonit.. Kuis teillä?'

Ainiin, mulla on ens torstaina se sokerirasitus. Ja eilen kuulin radiosta ohimennen että ne kanttiinit ollaan sulkemassa..Ajankohtaa en onnistunu kuulemaan..Pitää kai varuiksi ottaa jotain evästä mukaan sitte, ettei tuu huono olo. Sen jälkeen onki sitte mentävä melkein samoin tein iltavuoroon töihin. Onkos teillä ollu noiden sokereiden kanssa ongelmia? Ite olen sata varma, että joku niistä arvoista on ihan varmasti yli. Ainaki se tunnin arvo. Mutta saa nyt nähä.
 
Itelä ei ole ollu sokerien kanssa ongelmia. Reissu Turkkiin meni hyvin , kuumahan siellä oli ku piru ja lunssa iski suomessa ennen lähtöä, silti jaksoin aika mainiosti ku otti hissukseen ja joi tarpeeksi. Tänään normaalisti työharkkaan vaikka nokka ja simmut vuotaa... onneks on verkkanen tahti siellä. Nyt alkaa tuntua, että maha on tiellä ja jos jotai tippuu lattialle niin sapettaa kyykkiä tän mahan kanssa... ja mikäänhän mulla ei pysy käsissä ainakaan aamusin ku kädet on niin turtana että voi mahoton, muuten vointi onkin ollut oikeen mainio, en siis valita (ainakaan kovasti) [:)]
Synnytyshommia en ole kamalasti miettiny vieläkään, on niin kovasti kaikenlaista ohjelma muutenki että pareeko keskittyy vaan kuuntelemaan vauvan möykkäystä masussa [:D]
 
Kiva kuulla että reissu meni hyvin. Hieman kade oon, ku ite ei pääse pitkään aikaan mihinkään reissuun. Ostettiin vasta talo, niin ei senkään takia ole vara mihinkään ylimääräiseen..

Joko sulla Rinkku on ollu eka lääkäri neuvola? Mulla oli maanantaina ja määräsi sairaslomalle supistelujen takia. Ite olin ihan hoo moilasena, kun olin ajatellut tekeväni töitä ihan loppuun asti. Nyt sitten pitää keksiä kaikenlaista ohjelmaa, että saan tämän 3kk kulumaan ennen kuin vauva saapuu..[:)] Muuten mulla oli kaikki hyvin, pissa puhas, verenpaine ok ja massukin kasvanu ihan kivasti. Lääkäri sano, että mukavan kokonen maha, aika isohko. Mutta sen käyrän mukaan menee just siinä keskiviivalla, ehkä hieman yli. (sf 25).

Ihmettelin sitäkin, kun mulle oli laitettu jo painoarvio aika varaukseen rv 38 tietämille. Ja rv 32 on se istukkakontrolli. Eli niitä nyt sitten odotellessa. Muuta ihmeellistä ei nyt sitten vissin tapahdukaan..? Masu kasvaa vaan..

Ajattelin alkaa raahaamaan varastosta vauvan tarvikkeita ja vaatteita, jos vaikka niitä alkais sitten pesemään ens viikolla. Kun tuota aikaa nyt näyttäs olevan..

Mutta, mites sulla Rinkku on menny? Ja mites muilla? aika hiljainen näyttää olevan tämä meidän ketju, minäkin seurailen tuota toista ketjua, jossa näyttää porukka ihan kivasti pulisevan.[:)]
 
Siis eilen oli toinen neuvolakäynti, jolloin tapasin lekurin. Tarkisti et paikat on kiinni ja kyseli voinnista yms yms. Mullahan on vointi ollut hyvä ja paikat kiinni ja supistuksistakaan en oikeastaan vieläkään tiedä mtn niin sillä hyvä! =) Tosin sokerirasitustestiin pitää mennä ens viikolla, kun sitä diabetesta on suvussa ja enhän minä koskaan mikään laiha tikku ole ollut... maha on kasvanu kait ihan normisti ja täytyy myöntää että olen viimeaikoina vähän herkutellut [:)]...
Verenpaine ok ja pissitesti kans, että en valita... ainakaan vielä [:D]

Nuo 8 tunnin harkkapäivät kyllä vetää aika väsyneeksi mutta ei vielä onneksi liian sippiin... pitää kattoa jos alkas tekeen 7 tuntista sitte jos alkaa tuntuu liialliselta ja jos muita vaivoja ei ilmaannu niin mikäs sielä ollessa...

Painoarvioaikaa mulle ei ole varattu mutta istukka kontrolli on siinä 31 viikolla...
 
Jahas nyt mut pukattiin sitte sinne sokerirasitustestiin ko on diabetesta suvussa, saas nähä miten menee, tuleeko paha olo jne...
Viimeaikoina on alkanu närästelen inhottavasti ja huomannu että pitäs kai syyä pienempiä annoksia, koska mistään erityisestä ruoka-aineesta se ei ilm johdu. Ilm alkaa vauva painamaan jo tuota mahaa...
Harkka vaan meinaa kyllästyttää ja mietinkin et miten jaksan pakertaa loppuun asti kun kaikki ajatukset on niin noissa vauvahommeleissa. Äitiysavustus ja vanhempainraha päätöksen teki rollon kela ihan ennätysajassa, keskiviikona vein laput kelaan niin eilen oli jo vastaus netissä ja tänää postissa!! Pakkaus tulee noin puolentoista viikon päästä. Mietiskelin tässä että kuinkahan paljon niitä aivan pieniä vaatteita tarttee sitten tulevaisuuessa...?
 
Huomenta!

Kiitän onneani, ettei mulla vielä (huom vielä) ole alkanu närästämään. se on tosi inhottavaa, kun polttelee sieltä täältä syönnin jälkeen..
Mulla on supistellu ihan sikana koko alku viikon, kun maanantaina otin ja siivosin koko huushollin pojan ollessa hoidossa. Nyt ei kestä oikein mitään tehä, niin vatta menee kovaksi ja tuolla alapäässä "nipistelee".. Pitää ottaa nyt loppu viikko ihan levon kannalta ja hainki eilen prismasta lankoja ja ajattelin alkaa kutomaan.

kelan tuista. Mulla tekevät päätöksen luultavasti vasta lokakuussa, ennen ä-loman alkua. Kun nyt saan palkan sairaslomalta, niin palkanlaskija toimittaa sieltä käsin tiedot tuloista sitten kelalle kun saikku on loppu. Eli mie saan odotella päätöstä pitkään vielä. Äitiysavustuksen otettiin rahana, kun noita vauva kamppeita on jo ennestään, enkä tykänny sen paketin väreistäkään. Viimeksikään ei tullu kaikkia edes käytettyä, kun vauva olikin tosi pieni syntyessään, niin isojahan ne oli sille rievulle. Sitten jäivät kaapin perille piiloon..

Ite huomasin, että niitä pieniä 50-56cm vaatteita saa olla reilusti. Meillä meni yheksi pyykinpesuksi kun sattu "ohi vuotoja" ja vaatteita ei olla kovin paljoa. Siis ainahan voi laittaa reilumpaa kokoa vauvalle, mutta musta oli kivempi pukea oikeaa kokoa päälle, helpompi hoidellakin sitten vauvelia. Ite olen nyt hamstrannu kirppiksiltä niitä pieniä kokoa olevia bodeja ja potkupukuja. Ne puolipotkarit on kanssa käteviä käytössä. Vielä pitäis hommata muutama oloasun tyyppinen setti, kun vauvallahan kuuluis olla sitten talvella pari vaatekertaa päällä.

Hankala ajatella mitä kaikkea tarvii, kun edellinen synty alku kesällä, niin se pukeminenki oli helpompaa. Nythän meidän täytyy pukea kaikenmaailman toppapuvut ja sen alle villa tms pukua normi vaatteiden alle.. Eli tuota villasta/lämmintä vaatetta täytyy olla kun ulos lähdetään.. onneksi meillä on tuo mies semmonen ihminen, että sekin haluaa osallistua kovasti ja viimeksikin kävi kaupassa ostamassa pojalle kotiintulo vaatteet, kun olikin raasu niin pieni.Meillehän povattiin Lks:n mukaan yli 4-kilosta ja tulikin alle 3-kiloinen.. Että olis poika hukkunu niihin vaatteisiin mitä olin sille varannu.. Silloin oli ne 50cm vaatteetkin ihan liian suuria. Toivotaan että nyt tulis ihan normi kokonen vaaveli.

Onko sulla vielä kauan sitä harjoittelua jäljellä? mitä alaa opiskelet jos saapi udella?
 
Ei mulla siinä sokerirsituksessa ollut mtn häikkää, ihan normit oli arvot. OPiskelen sosionomiksi ja päiväkodilla teen nyt harkkaa 6 viikkoakohan sitä on nyt jälellä. Aluksi laskin että ihan äippäloman alkuun asti ois mutta oon nyt saanu vähän kiristettyä tunteja, mun kun pitää tosiaan käydä koululla aina välillä samalla... sais jo olla ohi, ois kiva jäädä kotiin touhuilemaan!

Mulla ei ole kyllä supistellut tai sit ne on niin lieviä etten edes oikeen älyä niitä , eilenkin juoksin hippasilla vielä penskojen kanssa pihalla ja ei tuntunu missään, tosin vauhti on tietenki hidastunu... Alan vasta nyt laittelemaan kamppeita tässä jahka vaan saan aikaseksi, tuntuu , että jotkut on tehneet jo soseitakin pakkasiin ja kaikkea semmoista... niistähän ehtii ravintoaineetki karata moneen kertan ennenku vaavi niitä edes syö, hullua hommaa... yhtään vaatettakaan en ole vielä ostanut, jospa sitä nyt kattelis jotain kun lähdetään hakemaan rattaat tuolta kemi-tornio-haaparantasektorilta =)
 
Takaisin
Top