Rokotusohjelma

Paras ku toimit oman sydämen ja järjen äänen mukaan. Mies otti asiasta paljon selvää, ennenkuin tämä päätös tehtiin, eli ei ole juosten kustu tämä päätös. Ollaan harkittu vakavasti jo kuukauden päivät tätä rokotetta. Silloin kun jylläsi tämä sikainfluenssa, niin jos minulla olisi ollut silloin jo lapsi, niin en olisi ottanut sitä rokotetta. Mä en vaan usko noihin uusiin tai kausiluontoisiin rokotteisiin, koska pitkän aikavälin vaikutuksista ei ole tietoa. Ja näkihän sen, mitä paskaa poloisille tuli siitäkin sikanuhapiikistä... no, ei ehkä ihan sama asia, mut periaatteessa.
 
Muokattu viimeksi:
meillä kyllä otetaan kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset. vaikka se pneumokokki rokote onkin melko uusi,uskon et ei sitä aivan turhaan siihen ole lisätty.veikkaan et joka rokotteeseen ja kaikkeen muuhunkin liittyy niitä haittavaikutuksiakin,mutta itse olen sitä mieltä et niitä turhaan anneta.
 
itsekkään en ole tuota sikainfluenssa rokotetta ottanut,vaikka töiden puolesta olisi pitänyt ottaa. mielestäni se on hiukan eri asia kun tää pneumokokki rokote. se sika rokote jos mikä tuli niin äkkiä,niin sitä ei taatusti oltu keritty tutkia riittävästi. mulla tuttavapiiristä ihan ok-kokemuksia tosta pneumokokki rokotteesta.
 
No sepä se.. osalla on hyviä kokemuksia ja osalla on kyllä ollut niitä huonojakin. Ja kuten itsekin sanoin, ei oo ihan sama juttu sikanuha ja pneumokokki. Mä nyt vaan luotan enemmän alalla oleviin sukulaisiini tässä asiassa. Mut me lähdetään tässä ihan just neuvolaan, joten katotaan mitä se neuvolantäti vielä on mieltä.. sanoi jo viime kerralla, että moni kieltäytyy pneumokokista eri syistä. Niin.. ja äidinmaidosta lapsi saa mahtavat suoja-aineet.. :)
 
itsekin olen terveydenhoitoalalla työssä ja sillä silmällä ja ihan mielenkiinnosta olen lukenut kokemuksia, mutta jokainen äiti tietää varmasti mitä tekee ja niin pitää ollakkin. itse olen vaan vahvasti sitä mieltä,että kaikki asiat täällä maailmassa jakaa mielipiteet niin on tässä rokotusasiassakin. toiset on puolesta toiset vastaan.
 
ja vastaavasti ne huonoimmat asiat kuuluu aina paremmin. itse aina suhtaudun toisten sanomisiin pienellä varauksella. se mikä ei toiselle aiheuta mitään,saattaa se toiselle aiheuttaa vaikka mitä.
 
Noniin. Pneumokokkikriittinen äiti täällä taas terve. :grin

Eli käytiin neuvolassa.. kaikki hyvin. Poika kasvanu hienosti edelleen tissimaidolla. Ei ole kiireitä aloittaa kuulemma kiinteitä, joten hyvä niin, jatketaan vielä toistaiseksi vain tissimaidolla.

Mut siis.. ei otettu sitä pneumokokkia. Meillä on onneksi fiksu ja mukava terkka ja ymmärsi hyvin pelot ja kriittisyyden. Sanoin hänelle, että pelottaa antaa rokote, koska on niin uusi, ei suojaa kuin osaa kantoja vastaan ja todennäköisyys muutenkaan saada niitä vaikeita sairauksia on terveellä lapsella todella pieni, niin ja ne sivuvaikutukset. Terkka sanoi, että se on ihan hyvä ettei kaikkea purematta niele ja että vanhemmat ovat valveutuneita nykyisin. Hän sitten kaivoi minulle nähtäväksi faktoja. Rokotteen ansiosta lasten sairaalajaksot pneumokokin aiheuttamissa sairauksissa ovat laskeneet merkittävästi jnejne. Ja että varsinaiset haittavaikutukset ovat olleet minimimaaliset ja ettei kaikissa tapauksissa ole voitu edes yhteyttä rokotteen ja lapsen sairauden välillä todistaa. Hän sanoi myöskin, että tällaisena lama-aikana Suomi tuskin tuhlaisi miljoonia euroja täysin turhaan rokotteeseen.. Which was a good point. Tarkkana rahanaisena tämä teki minuun oitis vaikutuksen.. kas kun en hitsi hoksannut ajatella tätä itse.

Eli se voi olla, että tämän viikon avoneuvolassa sitten kuitenkin haen pneumokokkirokotteen pojalle tai sitten en. Saadaan pohtia asiaa rauhassa ja hän antoi matskua mukaan, jonka pohjalta voidaan asiaa pohtia. Niin ja ehtiihän sen antaa 4kk-neuvolassakin, rokotusaikataulu vaan sitten muuttuu tämän vuoksi.

Onneksi en ottanut sitä tosiaan nyt. Meidän poika oli väsynyt neuvolassa ja ei jaksanut olla aurinkoinen oma itsensä kuin hetken, ja sitten punnitus ja mittaus huudettiin täyttä kurkkua väsymysitkua. Ja juuri kun poloinen nukahti melkein äidin syliin, niin se "ilkeä, kylmäsorminen" täti pisti kipeästi jalkaan ja uusi huuto oli valmis, tosin laantui heti piston jälkeen onneksi. Onneksi olin jo tosiaan päättänyt, ettei toista pistosta anneta.. olikin jo niin lohduttoman kiukkuinen poika.

Eli vielä sitten pitää pohtia.. soitin miehellekin ja hän on silti kriittinen asiaa kohtaan, mut jospa sitä vielä juttelisi noitten hoitsusukulaisten kanssa lisää. Kauheeta saikkaamista.. :D
 
Muokattu viimeksi:
meillä on perjantaina rokotukset ja kauhulla niitä ootan.onkohan mun pakko olla siellä huoneessa kun vauvaa pistetää?
 
Joo, on. Sun täytyy pitää vauvaa tiukasti kiinni piston ajan. Tai ainakin niin mun piti pitää ja aika voimalla poika meinas potkaistakin, mut onneks mulla oli tosiaan tiukka ote, ettei pääse liikkumaan.
 
Mulla meinaa nyt vähän väsymys päästää liikutusta valloilleen.. tuolla toi pieni palleroni leikkii pehmolelullaan tyytyväisenä ja mä meinaan alkaa itkeen tässä, kun haluaa vaan parasta tolle vauvalle ja tää typerä rokoteasia kiusaa mua. Paska ku tuli ikinä ees mietittyä tätäkään..
 
Olihan se kamalaa.. ihan yhtä kamalaa, kun sillon kun jouduin pitämään poikani pienestä käsivarresta lujasti kiinni, että hoitaja saa otettua verikokeen.. Mutta vauvalle helpompaa varmaan, kun on heti rakkaan ja turvallisen äidin sylissä saamassa lohtua. Minunkin poika rauhoittui kuitenkin heti syliin ja suukkoihin.
 
Meillä kans itkettiin suoraa huutoo koko neuvolan ajan. Jätettiin pneumakokki pois mut muuten otettiin rota tehoste ja se toinen piikki. Meinasin itsekin alkaa itkemään kun poika oli niin lohduttoman näkönen ku ei ymmärtäny et mitä tapahtuu ja neuvolantäti neuvoi laittamaan vauvan mun reisien väliin kyljelleen ja puristamaan tiukasti plus pitämään tiukasti kiinni. Sinne se piikki meni ja sit nukahdettiin ja nyt on nukuttu jo toista tuntia.

Hitto menee muuten just hermo ku naapurin pikkulikka on soittanu pianolla nyt toistolla varmaan vartin sitä "se päivä oli iloinen vaan nyt se on jo eilinen" ja kaike lisäks se ei osaa soittaa sitä vaan hakee aina oikeeta nuottia! Argh!
 
Mun piti pitää sillai, et poika sylissä. Sit toinen käsi kainalon alta ja pojan pää nojasi mun vasempaan käteen ja samalla kädellä pidin pojan toisesta kädestä kiinni. Sitten pojan jalat mun jalkojen väliin tiukasti ja sit piti pitää oikealla kädellä vielä siitä pistettävästä jalasta kiinni.. voi luoja että minua jännitti ihan hirveesti. Nyt sit saa nähdä, tuleeks oireita.. ainakaan toistaseks ei oo pistokohta punoittanut tai poika ollut mitenkään erinoloinen kun normaalisti.. sormet ristiin.

Onnea pianistinaapurissa.. meillä on sähkökitaristi alakerrassa ja rämpyttää joka päivä samaa riffiä; still got the blues for you... mä sulle kohta bluesit näytän...
 
Paras se vauvalle on rokotuksen/piston aikana olla äidin sylissä. Siitäkii siis joku tutkimus tehty et kivun kestää paremmin äidin sylis ku vieraan.
 
Huomenna aamulla neuvola ja täytyisi tehdä päätös tuosta pneumokokista. Päädyin sitten nettiin "tutkimaan" asiaa. Löytyi mielenkiintoisia linkkejä:

http://www.magneettimedia.com/superbakteereja-pneumokokki-rokotteesta/

http://yle.fi/uutiset/thl_pneumokokkirokote_on_taysin_turvallinen/6542075

http://www.rokotusinfo.fi/

http://www.luontaisnetti.fi/kantelu...tulleet_haittaep%E4ilyt_viimeisin_uusittu.pdf

http://www.dailymail.co.uk/news/art...ildren-linked-GlaxoSmithKline-trial-drug.html

Apuva! En osaa päättää. Täytyy vissiin keskustella asiasta vielä neuvolassa ja antaa vaikka sitten myöhemmin jos vielä epäilyttää. Vaikeeta!
 
Meidän terkka sanoi, ettei kannata lukea ihan kaikkia sivustoja.. se näytti mulle pari sivustoa, jotka ei kuulemma ole luotettavia.. et pitää luottaa vaan thl:n sivuihin.. Ja tottakai he näin sanovat ja hän sanoi, että ammatin puolesta on pakko suositellakin. Me kans surffattiin varmaan noi kaikki laittamasi linkit ja mä kattelin YLE:n arkistoa koskien tätä rokotetta ja mitä lie tutkimustuloksia.. siitä oli kova haloo vuonna 2011 näemmä.. Joku rokotusohjelmassa ollut 3kk vanha poika oli kuollut, mut ilmeisesti eivät pystyneet todistamaan, oliko rokotteen seurausta. Ilmeisesti lopulta ei ollut.
Mut mä en aio pistää sitä meidän pojalle. Terveen lapsen riski saada mitään niitä vakavia sairauksia on häviävän pieni ja sairaalaan mä vien muutenkin lapsen, jos se kovasti sairastaisi.

Mä oon aina epäillyt uusia rokotteita.. en voi sille mitään. Mulla kilisee aina hälytyskellot. En siis ole rokotusvastainen ja kaikki muut otankin, koska ovat jo niin vanhoja ja todistetusti hyvin siedettyjä ja tehokkaita.
 
Eikös toi rokotusinfo ole rokotteiden vastainen sivu? Ainakaan yhtään missään muualla kuin heidän omilla sivuilla en oo nähny et niiden tietoa pidettäis yhtään luotettavana.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Saattoipa olla just toi mistä mainitset, minkä se terkkakin sanoi.. mulla meni ihan ohi korvien ne sivusot, kun vaan keskityin kuuntelemaan haittoja ja hyötyjä, mitä se kertoi.
 
Takaisin
Top